Rezvani BEAST is een supercar op Ariel Atom-basis

Auteur: , 31 Reacties

Het lijkt erop dat we een nieuwkomer in supercarland mogen verwelkomen.

Het Amerikaanse Rezvani Motors verspreidde onlangs al wat teasers van een auto die gedoemd was het zoveelste net-niet-projectje van Fardees Rezvani te worden. Vandaag komt het Californische bedrijf naar buiten met alle details: het is geen eigen auto, maar een open-top lichtgewicht supercar op basis van de Ariel Atom.

De ingrediƫnten

Rezvani wil de Beast met twee motoropties aanbieden: een 2,0-liter viercilinder met turbo of een 2,4-liter viercilinder die onder druk wordt gezet door een supercharger. Vermogens zouden daarmee kunnen uitlopen van 300 pk in de Beast 300 tot 500 pk in de Beast 500.

Schakelen gaat in beide varianten met een manuele zesbak. Daarmee zou je de Beast 300 in 2,9 seconden op de honderd kunnen krijgen, de Beast 500 doet dit 0,2 seconden sneller. Puike doch onbewezen prestaties die -mede- gerealiseerd kunnen worden vanwege het geringe gewicht. Het (droog)gewicht komt namelijk uit op 666 kilogram (geen grap, reken 1470 lbs maar eens om) voor de Beast 300 en 703 kilogram voor de Beast 500.

Het design

De achterwielaangedreven roadster heeft de genen van een Ariel Atom, gecombineerd met een eigen koolstofvezel body die werd opgetekend door Rezvani Automotive Designs. Hierbij maken ze ook gebruik van 3D printtechnieken, zoals we meer autobouwers de laatste tijd zien doen. De lijnen aan de voorkant zijn strak getekend. Net onder de ‘hoek’ van de neus zijn twee koplampunits geplaatst die fraai uit het zicht vallen. De rest van de voorkant wordt voornamelijk ingenomen door luchtopeningen.

De openingen in de motorkap laten de pushrod-vering zien, de ophangingselementen die bij de reguliere Atom eveneens fraai in beeld komen. Enige vorm van voorruit of windscherm is niet aanwezig, maar Rezvani zegt dat ze die er optioneel bijleveren. Achteraan, in het verlengde van de twee hoofdsteunen, steken twee uitlaatuiteinden naar buiten. Een plek waar de Porsche 918 Spyder ze ook heeft zitten. De wielkasten zijn gevuld met 19 inch PUR-velgen, omwikkeld in 235/35/19- en 295/30/19-rubbers van Toyo.

Prijs

Om de komst van de Beast te vieren biedt Rezvani de eerste exemplaren als Launch Edition aan. De Beast 300 LE kost $99.500, de Beast 500 LE gaat weg voor $124.900 USD. De reguliere prijzen komen later op respectievelijk $119.000 en $139.000 te liggen. Als je al een Ariel Atom hebt, kun je ‘m vanaf $49.000 laten ombouwen tot Beast.

Op de vraag of dit vaporware is? Wel, Rezvani zegt dat ze geen showauto bouwen omdat alle aandacht naar de productiemodellen gaat, maar iets tastbaars kunnen ze nog niet laten zien. Wij houden ‘m voorlopig op: plausibel.



31 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Voor minimum $100k had ik toch wel eindelijk eens een dak verwacht…
@pjp911: koop maar een slopel zafira dan. Ik wil hem wel, ook zonder dak.
1470 Pounds (lb)
=
666.78078 Kilograms (kg)

667 kg dus.
@Vincegail: hoe bedoel je mierenneuken…
@nikobellic: Je hebt helemaal gelijk :D
Maar als er geschreven wordt: “reken 1470 lbs maar eens om” dan vragen ze er ook wel om!
@Vincegail: kom je nog steeds 0,22blabla kg te kort om de 667 te halen
Ziet er wel aardig uit…
In tegenstelling tot de Atom ziet dit er wel uit als een auto, een ontzettend gave ook nog.
Nog niet eens een showmodel beschikbaar? Het eerste model dat ze dus gaan bouwen is direct een klantenauto?

De klant wordt dus gepromoveerd/gedegradeerd tot testbank?

Nee dank u.
90000 euro voor een stukkie plastic?
@norge: Probeer zoiets zelf maar eens te bouwen voor dat geld. Dat lukt je prima voor minder dan de helft als je de tijd die je er in steekt maar niet meerekent. Als je zoiets kleinschalig commercieel wilt gaan maken komen er opeens heel veel bijkomende kosten om de hoek.
Heb zelf een Caterham gebouwd, dus ik weet (een beetje) hoeveel werk erin zit.
“Op basis van” heeft hij dan het zelfde frame als een Ariel?

Ziet er erg goed uit moet ik zeggen ben alleen benieuwd of er markt voor is.
@reistje: Gezien een Ariel niet veel anders is dan een chassis..
Leuk design, maar die dikke zware brede 19 inch wielen gaan waarschijnlijk de prestaties niet ten goede komen.
Zo met een voorruit er op ziet ie er toch wel erg lekker uit!
En 500pk op 703kg, dat klinkt ook wel leuk.
Ik zou zeggen; unleash the beast!
Leuk ontwerp, maar hoe stap je in hemelsnaam in?
@AutomotiveDesigner: Ik hoop maar dat je voor het bedrag dit erbij krijgt.
http://2.imimg.com/data2/EF/VV/IMFCP-5767500/images-slide1-image3-250x250.png
@AutomotiveDesigner:
Ik hoop het niet, dan donder je bij het instappen zomaar 1,5 meter naar beneden.
Zo te zien is hij niet veel hoger dan de Atom en daar spring ik met mijn ouwe lijf zo in.
Strak design!!
Een beetje het front van een lambo en de kont van een f-type!!
Sinds een lange tijd dat ik weer eens versteld sta van een perfect design
@Bisazza: geen dak, geen deuren, gaten om het teveel aan ingelaten lucht weer af te voeren, schokdempers in de regen, op de meeste renders niet eens een voorruit. Waar zie jij hier een perfect design? Dit is een mooie maar niet waterdichte regenjas voor de Ariel Atom. Overbodig in optima forma.
@mashell: waar staat dat dit bedoeld is als daily driver?
@Bisazza: waar noem ik daily driver? Dit voegt niks nuttigs toe aan de Atom. Dit is geen perfect design. Dit is een designer regenjas die water doorlaat.
@mashell: dan rij je er toch alleen in als het droog is?
@stancedjetta:
Dat lijkt mij sowieso beter met dat gewicht en 300 Ć” 500 pk op de achterwielen.
Een Atom heeft immers geen doos vol engelen om je tegen zelfoverschatting te beschermen..
@mashell: Noem eens een paar supercars die niet overbodig zijn??.

Het feit is dat dit gewoon een hele mooie “coachbuild?” is die mij niet heel geschikt lijkt als daily driver maar wel perfect is om naar de nurburgring te rijden, daar een record-lap neer te zetten en dan net zo mooi weer naar huis rijden. Het enige wat ze nog van mij mogen toevoegen is een voorruit. Anders kan je na verloop van tijd een aflevering van “Planet Earth” schieten in mn baard!:P
Alles beter dan dat kale frame van de atom. Als je daar in rijd denkt iedereen dat je een bedrijf hebt in stijgermateriaal.
Ik zie veel mensen posten over “perfect design” en dergelijken… Ik zie echter gewoon een mini-Lambo. Sorry, ik word er niet warm van…
Tof design, maar voor zo ver is het dus een coachbuild op basis van een Ariel atom. Waar de prestaties (voor zo ver ik kan zien ) niet echt verbeterd. Dus heb je een shell voor $49000, beetje aan de prijzige kant. Voor dat geld had ik er wel graag een (afneembaar) dak op gezien en zelfs dan..
Wat is er mis met een ‘gewone’ atom?
Die zie ik liever dan dit gebakje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).