Riekelt de Boer zoekt de klever die ‘m van de weg drukte

Auteur: , 75 Reacties

Nee, zo stap je natuurlijk liever niet uit je Ford Fiesta...

Riekelt de Boer zoekt de bumperklever die ervoor zorgde dat hij vijf keer over de kop sloeg

Het is alweer een week geleden dat Riekelt de Boer vijf keer over de kop sloeg op de N50 bij Hattemerbroek, maar nog altijd is de veroorzaker van het ongeluk niet gevonden. Riekelt hoopt deze man of vrouw alsnog te vinden via Facebook, want op hulp van de politie lijkt hij niet te hoeven rekenen. Logisch, want onze trouwe dienders hebben wel wat beters te doen.

Het ongeluk vond vrijdag 24 april plaats tussen 09.30u en 10.00u. De bumperklever hield volgens De Boer slechts 10 centimeter afstand, maar hij kon niet naar rechts om ruimte te maken. Dit is een verkorte versie van zijn Facebook-relaas: “Daar was hij niet blij mee, want toen hij me eenmaal voorbij was, trapte hij expres op zijn rem. Ik kon niet anders dan uitwijken en verloor vervolgens de macht over het stuur. Ik kwam in de berm terecht en sloeg vijf keer over de kop. De veroorzaker is doorgereden, maar getuigen zijn gelukkig gestopt.”

Denk jij Riekelt te kunnen helpen, dan kun je je bij hem melden via Facebook.



75 reacties

Ik gok op de bestuurder van een grijze audi
@ettie: Je zat goed met je grijs, maar Peugeot is net niet priemiejum genoeg.
@ettie: en lichtgetint
@mrrallycross: die heb je daar niet. Daar rijden wel een heleboel dwazen op klompen rond die altiet hoast heb. Zonder enige reden en zonder dat ze er ook maar één minuut tijd mee winnen. Die rijden dus zoals de klever van Riekert.
@roppp: jij komt zeker ook uit de oostelijke provincies? Over t algemeen is men hier lang niet zo gehaast of agressief is verderop in t land
@bullzeyersn: In het zuiden van het land kun je je lol niet op, zeker op een dag als gisteren. Dan duiken overal duitsers en belgen op, en duitsers zijn uit mijn ervaring geen bochtenridders. En die belgen, tja, die rijden over het algemeen best voorbeeldig op het nederlandse wegennet, omdat ze natuurlijk niet bekend zijn. Als je af en toe die frapatsen ziet wat die uithalen op de snelweg, lijkt wel carmageddon zonder fysiek contact.
@frietjemet: Mensen uit een land met bergen die geen bochten kunnen nemen?
@mrrallycross: Spierwit?
@ettie: ik had anders laatst hetzelfde (alleen zonder gevolgen) met iemand in een oude groene Astra hatchback uit ’98.
@ghost: hij sloeg niet over de kop in de berm?
;-)
@ettie: Waar ik een paar jaar geleden inderdaad vooral Audi’s zag kleven en de periode daarvoor veel BMW’s lijkt het alsof de klevende automobilist een nieuw favoriet merk heeft gevonden: Volvo.

Het valt mij al een tijdje op dat het vaker wel een Volvo is die mij op de bumper zit dan welk ander merk.
Laatst liet ik de youngtimer even uit, ook een flink stuk snelweg, waar ik met 140 op de teller de meesten voorbij ging met als smoes dat het goed is voor de motor om z;n best te moeten doen. Ik ga netjes naar rechts wanneer dat even kan, maar had toch nog 4 klevers. 3 Volvo’s en een redelijk recente Golf gti.
Ik weet het, dat waren maar vier auto’s maar dit is het gemiddelde beeld de laatste tijd. Er zitten overigens zeker nog Audi’s tussen!
@dracae: Dat heeft met de motorisering van vag groep te maken , dat maakt het onmogelijk om te kleven.
Jammer dat er dan niemand het kenteken heeft genoteerd, al weet ik natuurlijk ook niet hoe ik in zo’n situatie zelf zou handelen. De dader ga je niet vinden, grijze Peugeots zijn niet bepaald zeldzaam.
Politie je beste vriend, maar nu effe niet.
Triest dat de beste man Facebook moet inschakelen.
Doorrijders… Ik kan veel mensen verdragen, maar doorrijders is de onderlaag van de mensheid. Zelfs een gemiddelde coke verslaafde Slavische pathologisch seriemoordenaar heeft nog meer eergevoel.

Alle succes gewenst kerel!!! Als we de idioot niet kunnen vinden maar even een crowdfundingactie opzetten voor een goede vervanger van de Fiësta?
@gtwillem: mee eens! Hoeveel gebruikers hier? Paar duizend? Allemaal 1 of 2 euro inleggen en we zijn klaar
@scottishcarspotter2000: Of allemaal een paar cent voor een dashcam. Of nog beter: heeft AutoBlog niet een sjop met o.a. Dashcams?
@postzegel: iets met mosterd na de maaltijd…
@gtwillem: Tuurlijk…
Maar waarom heeft geen enkele getuige het kenteken doorgegeven?
Facebook neemt de taak over van de politie, hoe triest is dat?
Klinkt bekend. Paar weken terug op A28 vrachtwagen ingehaald, BMW 3 cabrio /- 400m achter me. Was er niet van gediend, bumperkleven, toeteren en seinen want het schoot niet op. Hij had niet door dat er ook nog iemand voor mij reed. Enfin eenmaal vrachtwagen ingehaald weer terug naar de rechterbaan. BMW meneer ging vlak voor me parallel rijden, om vervolgens tot twee keer toe een ruk aan z’n stuur te geven. Zat niks anders op dan vol in de remmen op de vluchtstrook uitwijken. Ik was blij dat het verder rustig was op de weg. Buitengewoon sneu personen tegenwoordig op de weg. En de politie? Kenteken, voertuig, persoon beschrijving alsmede tijdstip en HM paal niet voldoende; het is mijn woord tegen het zijne. Tsja..
@olivier420: edit : overigens geen schade. Maar het is wachten tot dit soort debielen daadwerkelijk iemand zes plankjes in rijden
@olivier420: Politie= slappe hap
@olivier420:De politie is je beste vriend, maar niet heus.
@olivier420: 400m is toch wel een flink stuk achter je.. Maar altijd kut dat soort mensen.. Net als mensen op de linker baan niet door rijden als ze aan het inhalen zijn en zien dat jij sneller aan komt rijden.. Ik laat mn gas los om alleen uit te laten rollen zodat ik vlak achter hem mn snelheid aan kan passen (om niet te remmen).. Gaat vervolgend die gene voor me op de rem omdat ik bumperkleef? Dat soort mensen die van die “brake tests” bij mensen doen moeten pernament van het asfalt verwijderd worden
@gieltj: dus omdat jij harder rijdt moet ik voor je aan de kant? Want is dat voor een rare gedachte?? Hoop niet voor je dat je dat ook doet als degene voor je gewoon de maximumsnelheid rijdt.
@Joost1990_2: Is meer een kwestie van dat gekruip op de linkerbaan, zelf hou ik me netjes aan de snelheid, en maak zodra de mogelijkheid zich voordoet plaats voor de persoon die blijkbaar op de hoogte is van de lokale flitslocaties. Maar om dan op de rem te gaan staan bij een gangetje van zeg eens 100km/h? Dan ben je toch aardig leip in de bovenkamer.. Dat lijkt niet snel maar daar speelt toch heel wat kinetische energie in de voertuigen mee. Als die achterligger dan op je klapt ben je zo beiden, en waarschijnlijk nog anderen, heel wat verder van huis dan even plaats maken.
@frietjemet: dit is precies wat ik bedoel
@frietjemet: nee natuurlijk is een brake test niet goed te praten. Maar ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die denken “ik rijd 150, dat is harder dan jij, dus moven.”
@joost1990_2: Ja. Linkerbaan is voor als je sneller wilt dan je voorganger. Rechterbaan is om snellere auto’s voorbij te laten. Simpel. Bumperkleven hoort niet, drukken evenmin. Maarinksplakken ook niet.
@olivier420: dashcam.
@olivier420: Zoiets is mij gelukkig nog niet overkomen, maar die persoon had ik na een middelvinger van de politie zelf een bezoekje gebracht. Die schijten toch allemaal zeven kleuren als je opeens bij ze op de stoep staat…
@olivier420: weet je zijn kenteken nog? Je kan het altijd hier “per ongeluk” posten..
Bumperkleefsituaties worden vrijwel altijd veroorzaakt door een trage automobilist.
Dat gezegd hebbende slaat het natuurlijk nergens om na het inhalen in de ankers te gaan, als je haast hebt moet je ook gewoon doorrijden.
@alcantara: Bumperkleven wordt altijd veroorzaakt door onvoldoende afstand houden. Dat ’t die paar hersencellen zijn van de klever die vinden dat de auto voor m te traag gaat, doet daar niets aan af. Gezond verstand gebruiken = je niet laten opfokken.
@postzegel: Je moet nog een stap verder kijken, het te weinig afstand houden is een gevolg van de voorligger die blijkbaar niet doorrijdt. Behalve als er geen mogelijkheid is om harder door te rijden, in de file of druk verkeer zul je weinig bumperklevers treffen. Zelf heb ik nooit last van bumperklevers of mensen die vol in de remmen gaan voor me omdat ik anderen zo min mogelijk last bezorg in het verkeer, als ik iemand op zie doemen geef ik graag een dot gas bij en maak ruimte omdat ik weet hoe irritant het kan zijn als een ander je in de remmen dwingt.
@alcantara: dus als in de volgende situatie:
– maximum snelheid = 120 km/u
– ik haal 2 dicht op elkaar rijdende vrachtwagens in met 130 km/u op de teller
– komt sjaak achterop mij met 170 km/u en gaat vrolijk lopen bumperkleven

Wie is er dan fout?! Ben ik dan fout omdat ik mij niet door sjaak laat opjutten tot 170 km/u?! Want dat stel jij in je stuk met:
“Je moet nog een stap verder kijken, het te weinig afstand houden is een gevolg van de voorligger die blijkbaar niet doorrijdt. Behalve als er geen mogelijkheid is om harder door te rijden, in de file of druk verkeer zul je weinig bumperklevers treffen.”
Zo een droeftoeter heb ik namelijk eens achter me gehad. Geeft niks, ik laat me niet opjutten tot harder rijden, maar ook niet tot een remmen test. Inhaalactie afmaken, naar rechts en verder gaan met mijn leven :)
@galant: Op zich ben je niet verplicht om harder te rijden inderdaad in zo’n situatie, maar je zou je username wel eer aandoen om dan toch even wat gas bij te geven tot 150 ofzo zodat je daarna weer snel naar rechts kan. Zo ik doe ik het tenminste in zo’n situatie, hoewel het niet vaak voorkomt omdat ik standaard toch al wel wat harder rijdt dan 130 als ik op de linkerbaan zit, bevordert de doorstroming enzo.
@alcantara: ik reageer hetzelfde als jou in de beschreven situatie. Maar ik begrijp wel dat mensen in nederland bang zijn om gas bij te geven omdat je hier helemaal vol met angst word gezaaid met flitsers en enge verhalen. Wat mensen er van weerhoud om iets te versnellen.

Ik heb zelf altijd klevers aan mijn voorbumper. Word er doodmoe van.
Hopelijk krijgen ze de veroorzaker te pakken. Zulke figuren horen in het gesticht. Gelukkig heeft hij zelf geen verwondingen, voor hetzelfde geld had zo’n ijzeren paaltje de auto doorboort.
De schoft! Da’s dan waarschijnlijk dezelfde aso die het ongeluk heeft veroorzaakt met die BMW 518i!!! http://www.autoblog.nl/nieuws/jongen-16-rijdt-bmw-van-mama-total-loss-76682
@gash: 518? Was t geen 316?
@gieltj:

Je hebt gelijk. Stom van me. Is natuurlijk een 316i…..Maat toch: ”het was allemaal de schuld van die aso-klever!” :)
@gash: Die knul was het gewoon zelf schuld, beetje gaan rijden zonder rijbewijs en ook maar enige rijervaring, en dan ook nog stunts gaan uithalen.
Goed ik hoop dat hij hem vindt, dit soort mensen moeten van de weg worden gehaald!
Hoe kan een klever je van de weg drukken? En wat heeft het kleven nog met de braketest te maken? Niets toch? Stennismakerij….. kijk de dader moet gewoon gepakt worden hoor. Dit doe je niet. Maar meneer van de fiesta mag ook wel een rijcursusje doen dunkt me.
@archiebald: ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing je opmerking.
@archiebald: de meneer van de Fiesta heeft een rij cursus nodig? Om debielen die een brake-test doen te kunnen ontwijken?

Wat een omgekeerde wereld zeg…
@Archiebald: Misschien even de tekst lezen?
@archiebald: omdat hij van schrik uitwijkt en slipt? Ik denk dat 90% van de mensen dat zou doen. Van de rest zou 5% gewoon te laat reageren, 4% hem er uit vergelding op laten lopen en slechts 1% zou dat doen omdat ze het de veiligste oplossing vinden.

Maar voor dat laatste heb je wel flink wat rijtraining nodig om het reflex van perce die auto willen ontwijken eruit te krijgen. Dat leer je niet bij een middagje slipcursus.
@mrs250: Er zit vast nog wel een andere kant aan het verhaal. Dit artikel stond namelijk een paar dagen terug al op RTL Nieuws.nl, en daarin stond dat de bestuurder Fiesta zeker 160 km/u reed op de N50 met de klever achter zich aan. Nu lees ik dat artikel nog eens, en zie ik dat die informatie eruit is gehaald. Echter, bij de reacties lees je het nog terug. Dus.. waarom zou je juist zoveel harder gaan rijden als er een bumperklever achter je zit? De klever zit sowieso goed fout, daar niet van.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/door-bumperklever-de-berm-ik-sloeg-vijf-keer-over-de-kop
@Maurice16: en als het in de reacties staat is het waar. Het verhaal zal vast 2 kanten hebben, maar zolang de ander is doorgereden (= misdrijf) kunnen we nooit vaststellen of deze jongen misschien ook niet helemaal handig heeft gehandeld…
Er hangt op die n weg vast wel ergens een camera?.. als onze dienders nou gewoon het bandje even terugspoelen ben je er toch zo achter wie die kevert was of zie ik dat nou verkeerd.
@stefrich: Zal vast iets met privacy te maken hebben…. Dan is zo’n dashcam toch nog niet zo gek!

Overigens heeft die auto het nog best redelijk doorstaan, heb ze wel eens platter gezien na een paar keer over de kop.
Hier kan zo ongeveer iedereen over meepraten, ik zelf ook. Mijn zus was een keer op weg naar huis, met de hond in de auto. Was ook een of andere zielepiet die haar inhaalde en vol op de rem ging staan. Vliegt de hond door de auto heen, die was er toch even aardig beduusd van. Mijn zus schrok zich het apenzuur. En daar moet ik bij vermelden dat mijn zus echt geen rustige rijstijl heeft.

Zelf kom ik een keer aanrijden op een weg buiten de bebouwde kom waar 80 gereden mag worden. Een paar honderd meter na de start van dat tracé ligt een tankstation. Zwiept er een kerel (ook nog met 2 passagiers) opeens de weg op. Ik moest flink in de ankers en kwam dus aardig bij hem in de buurt. Heb niet getoeterd, natuurlijk iets in de trant van “achterlijke natnek” uitgesproken op een bescheiden toon, maar verder niets. Gaat meneer vol op de rem staan en gebaren maken, toen heb ik wat lichtsignalen gegeven en dat was het dan. Gelukkig voor hem is hij niet uitgestapt, die vent had ik toch een spoedcursus heropvoeding gegeven.

Dat doet me denken aan een andere keer toen ik de bob was, we rijden door een 30km/h zone, komt er een kerel op mijn bumper hangen met een behoorlijke aanvangssnelheid. Vervolgens schiet hij natuurlijk langs mij door, ik er achter aan met groot licht, zeker niet goed te praten maar ik had me al schrap gezet voor een botsing toen hij op een haar na langs me door knalde. Een eind verderop begint hij me te blokkeren, tot het punt dat we beiden stil stonden. We stappen beiden uit, natuurlijk wat stoere praat tot hij voor mijn neus stond, toen bleek ik toch bijna een hoofd groter te zijn, waarna meneer afdroop. Heb hem natuurlijk wel even op zijn aso-rijstijl gewezen, ook om 5 uur in de ochtend gelden de verkeersregels..

Een andere keer op de terugweg van snowworld, 10 minuten lang een hyundai atos op de bumper hangen. Op een gegeven moment sloegen de knulletjes af (een verse bestuurder met twee vriendjes), ben nog een eindje achter ze aan gereden om ze terug te etteren, weten ze ook hoe het voelt. Uitstappen zat er bij deze drie heren niet in.

Laatst nog iemand in een fisker karma, eerst was ik onder de indruk van deze wagen, nog nooit in real life tegengekomen. Vervolgens trekt die kerel het accupakket eens flink open, zat op een halve meter achter me. Dat was toch wel een aardige domper op de feestvreugde.

Een dag later wil ik invoegen op de snelweg, rijdt er plots een busje met aanhanger links van me die de afrit wou nemen. (geweldige constructies, die gecombineerde in- en uitvoegstroken). Meneer dacht er niet over om mij er op te laten, ondanks dat ik genoeg snelheid had om voor hem door te rijden. Uiteindelijk heb ik zelf maar de rem getoucheerd om achter hem door tóch nog op de snelweg te geraken. Natuurlijk een smerige blik op zn gelaat, hij deed natuurlijk niets fout. Toen het een keer behoorlijk druk was ben ik op een ander traject zelfs een afslag door moeten rijden omdat ik met geen mogelijkheid op de uitvoegstrook kon komen, en ik ben een fervent voorstander van het gebruik van knipperlichten. Soms vraag je je af waarom ze die nog op auto’s bouwen, omdat zeker 9 uit de 10 mensen er geen gebruik van maakt. Zodra er geritst dient te worden veranderen een even groot aantal mensen blijkbaar in zombies…

Dan geef mij voor ieder van die mensen die naar eigen inzicht alleen op de weg zijn, maar 10 bejaarden in de plaats. Met 60 achter iemand aankachelen waar 80 gereden mag worden is nog lang niet zo erg als mensen die gek gaan doen op de weg. Dit bericht is er te meer het bewijs van waar dit toe kan leiden, en dan rijdt die persoon ook nog door. Het jammere is dat die persoon het nu alweer vergeten is, die heeft zo’n schijt aan de wereld dat het hem/haar absoluut niet wakker houdt, waarschijnlijk slaapt hij/zij er zelfs beter van. Wonder boven wonder heeft Riekelt het er heelhuids vanaf gebracht.

Het zou je maar gebeuren dat je met je kindje,moeder,vriendin,familie,vrienden enzovoorts in de auto zit, en er komt zo’n gek voor je rijden. Ik ga dan niet zeggen wat ik zou doen als ik iets dergelijks als Riekelt zou meemaken, maar met een kenteken heb je natuurlijk goud in handen om hoogstpersoonlijk zo’n grapjurk eens goed op zijn plek te zetten..
@frietjemet: Misschien wil Autoblog je wel in dienst nemen! Als zelfs de reacties al langer worden dan het artikel zelf…
@RickS: Zo af en toe moet je gewoon wat frustratie van je afschrijven, en afgelopen week was het voor mij echt weer raak, meerdere keren zelfs. Het draagt bij als er meerdere personen hetzelfde standpunt hebben en hun eigen frustraties delen. Je kan je namelijk wel gaan zitten opvreten en vervolgens afreageren op de weg, maar daar schiet niemand mee op.

Moet toegeven dat het een lel van een reactie is geworden, als je eenmaal op dreef bent valt dat niet op :p
@frietjemet: Haha ik ken de frustraties hoor! Ik heb zelf een dashcam in de auto en laat geregeld de meest absurde gevallen aan de rest van het gezin zien. Zijn altijd van de gevalletjes “had je bij moeten zijn”, dan is zo’n dashcam wel handig!
@RickS: dashcam is ideaal bij bedrijfswagens. Al verschillende keren filmpjes naar hun bazen gestuurd.
@frietjemet: goed verhaal, lekker kort.
@olivier420

Nog nooit aan gedacht dat jouw rijgedrag dus enorm intimiderend is??
Rijd zoveel mogelijk rechts, behalve voor figuren zoals jij die hard aan komen rijden en op het laatst remmen, die mogen van mij even wachten.

Meeste last van klevers momenteel met octavia en 308 rijders. Particulieren…?
@gamma81: Misschien dat het zaterdagochtend is en ik m’n bakkie nog niet op heb, maar hier begrijp ik niet zoveel van.
@olivier420: Ben bang dat je het na de koffie ook nog niet begrijpt, dus verspilde moeite.
@gamma81: waarschijnlijk zakelijk 14 procent he
Pffft wat een eikel!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dit klinkt als een scene uit de film born to drive. Daarbij haalt die mustang bestuurder een zelfde stunt uit door vol op zijn rem te gaan staan.


Wat een idiote actie, hopelijk wordt deze bestuurder gevonden
Laatst ik ook de lul, een complete brake check van een metallic groen Volvo V40 lijk op wielen.
Helaas geen kenteken.
Maar ik kom hem nog wel tegen
En ik, ik doe het anders.
Ik weet waar je huis woont als ik je kenteken heb.
Met een dashcam rijden jongens doe ik ook. (Voor in het geval van…)
Geen getuigen, geen kenteken?
Zou bijna denken dat het een broodje aap van meneer is om te verbloemen dat hij een slecht chauffeur is… En om wat verzekeringsgeld te krijgen…

Ik zeg bijna, hè! (Voordat ik een hoop drek over me heen krijg)
-edit: nutteloze bijdrage-
Dashcam! Die van mij besteld op dutchdashcam.nl eerlijk advies, geen verkoop praatjes oid.
Weet iemand of er een inbouw dashcam (die je dus haast niet ziet) bestaat met redelijke megapixel?
Waarom zou je uitwijken?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).