Bevestigd: nieuwe Nissan GT-R krijgt V6 uit Le Mans-racer

Auteur: , 68 Reacties

De LMP1-bolide van Nissan ziet er op z'n zachtst gezegd nogal opvallend uit, maar onderhuids kom je al wel veel van de nieuwe GT-R tegen.

Nissan GT-R krijgt blok uit de LMP1-racer

Ben Bowlby, het brein achter de racewagen van Nissan, heeft tegenover TopGear.com namelijk bevestigd dat het twin-turbo V6-hybrideblok met 1250 pk ook onder de motorkap van de nieuwe GT-R terecht komt. “Het is een motor met directe injectie en een geïntegreerde turbo. Dat en de andere technologie die we in dit blok verwerkt hebben, zorgt ervoor dat we een enorm interessante motor hebben voor een productiewagen.”

Bowlby legt gelukkig ook nog even uit waarom de V6 zo interessant is voor een auto als de GT-R. “Het is heel simpel: als het een krankzinnige motor was met een korte levensduur, dan zouden we er buiten de racerij niets mee kunnen. De V6 maakt echter net zoveel toeren (6500 rpm) in de LMP1-wagen als in de productie-auto. Het is absoluut een voorloper van wat je straks in de Nissan GT-R zult zien.”

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat Nissan de V6 zonder al teveel aanpassingen in de GT-R hangt en ook het hybridesysteem gebruikt. We kunnen ons dan zomaar voorstellen dat er mensen in Maranello, Woking en Zuffenhausen rondlopen die het langzaam maar zeker een beetje warm beginnen te krijgen. Mijn vraag aan jullie: is dat terecht of mag de GT-R niet in de schaduw staan van een LaFerrari, P1 of 918 Spyder?



68 reacties

Lekke lekke lekke
@amgmerc: ga gelijk weer de praatjesmaker voice over kijken haha.
dus over een paar jaar een gewone gtr met meer dan 1000 pk..kan niet wachten op alle crash videos
Absoluut terecht. Toen de R35 GT-R net uitkwam was het een auto waarmee je de Enzo en Carrera GT flink lastig kon maken op het circuit. En op B-wegen. Alleen op de Autobahn waren die twee aanmerkelijk sneller. Dus de GT-R mag echt wel aan de stoelpoten zagen van de gevestigde orde, zoals de vorige Skyline’s ook deden.
@gtwillem: amen.
@gtwillem: Idd daarom vind ik de GT-R R35 ook de beste GT-R tot nu toe om die reden zijn mijn verwachtingen weer hoog gespannen.
@michaelcorleone: de beste is de eerste die onder de 8 minuten grens kwam op de Nordschleife. En dat was de R33. Die auto liet ziet zien dat snel zijn op een circuit met een volledig bruikbare straatauto niets te maken had met vermogen, maar hoe je dat op het asfalt zet. Sneller dan een 550 Maranello, Diablo VT, 993 Turbo, M5 E39 en 360 Modena.
@gtwillem: Ik zou persoonlijk altijd voor de R35 gaan hoe goed die andere Skyline’s ook zijn, bij geen enkel andere lag de lat zo hoog als bij de ontwikkeling van de GTR R35. Het is ook niet gek natuurlijk dat de huidige GTR zo goed, aangezien Nissan al een hele goede basis had en daarop kon voortborduren. Elke keer scherper en beter en uiteindelijk een van de beste auto’s ter wereld. En verder is het voorkeur qua vormgeving, de GT-R 35 heeft het design van een echte supercar iets wat de eerdere Skyline’s mistten in mijn ogen.
@gtwillem: idd, ik gun het ze van harte!
@gtwillem: hulde voor u, mijn heer! U snapt het!
@gtwillem: helemaal mee eens. Bedoel je met de gevestigde orde de p1, 918 en LaFerrari? Dat is de lat wel erg hoog leggen.
@bassx: Als ik jou in 2006 ging vertellen dat er binnen een jaar een auto is in 3,5 seconden naar de 100 ging en de Nordschleife in 7.35, had je mij voor gek verklaard.

Daarnaast: Porsche 918 doet 6:57 op de ring, Nismo GT-R 7:06. Dat scheelt niet heel veel…
Hij mag zeker in de schaduw staan. Er alleen niet uitkomen. En dat gaat ook niet gebeuren.
@swordfish: In het geval van ferrari zal dat wel meevallen, de schaduw die ferrari werpt is door de kinderachtige opstelling van die jongens tegenwoordig toch héél wat kleiner geworden. Zelfs al rijdt hij de laferrari niet zoek, dan is hij toch beter omdat hij vergeleken mag worden met de rest.

Maar ik denk niet dat ze hem zó hoog in de markt zetten, kwa prijs. Maar kwa potentieel zal hij zeker van zich af bijten, niet om te winnen, maar om gewoon een concept tot in de puntjes steeds opnieuw weer te perfectioneren. Zoals Porsche ook doet.

Mclaren is dan heden ten dage de new kid on the block, de fenomenale f1 stamt uit een heel andere tijd, en is op het merk na niet tot nauwelijks vergelijkbaar met wat ze nu bouwen. Wat dat aan gaat is de heritage ook aanwezig, zoals ook bij Porsche en Ferrari. Alleen jammer dat Ferrari na de Enzo het ego naar het hoofd steeg, nu steekt er een odol uit hun voorhoofd.
Wow! Mooie Gtr cabrio! Waarom maken ze die niet!
@a3aan: omdat een Skyline GT-R (en later dus de R35 GT-R) een bizar hoge mate van carroserriestijfheid kennen. De enorme krachten die een GT-R kan opwekken (acceratie, remmen, bochten) zijn mede mogelijk doordat de stijfheid enorm hoog is. Hoger dan de gemiddelde Ferrari, Porsche of Lamborghini. Dit is mede de reden waarom er stukstof in de banden zit: het zet minder uit en is minder en draagt bij aan de stabiliteit. Ze zijn ook enorm hard geveerd. Een GT3 is er comfortabel bij. Alles bij zo’n GT-R staat in het teken van zo hard mogelijk gaan. Een Cabriolet is van zichzelf veel minder stijf, en een stuk zwaarder. Dus benadeels het het concept veel meer dan bij een andere auto.
@gtwillem: dank je voor de uitleg! Helder en begrijpelijk. De cabrio (die dus niet kan) ziet er wel fantastisch uit.
@gtwillem: stikstof in banden is tegenwoordig vrij gangbaar in normale auto’s en caravans hoor. Omdat door het gebrek aan zuurstofmoleculen er niet heel langzaam toch zuurstof door de banden gaat vreten en ze langzaam leeglopen.

Ik heb zelf overigens 70 procent stikstof in mijn banden wat ik genoeg vind. Ik adem het ook in dus het zal wel goed zijn.
@marc94: een kleine aanvulling; de indicatie voor stikstof gevulde banden is een groen ventieldopje. Alhoewel je dit niet op veel personenwagens zal zien omdat het er niet uit ziet.
@marc94: bij caravans en campers komt het vaker voor. Heeft vooral te maken met het feit dat daar niet dagelijks mee gereden wordt en eigenaren alles checken behalve de bandendruk…
@a3aan: die reactie heb ik vaker gekregen op deze Photoshop creatie.
Zouden de onderhoudsintervallen nog korter worden van die dingen?
@lamborgfan: 6 maanden en 9000 á 10.000 km vind ik niet bepaald weinig hoor, lijkt me heel normaal voor een supercar. De intervallen van de GT-R vanaf 2011 is al een stuk beter (12 maanden en 18.000 á 20.000 km). Nissan zal er wel vanuit zijn gegaan dat de GT-R regelmatig hard bereden wordt en dan is het belangrijk om de vloeistoffen optimaal te houden.
@ej20g: helemaal correct. Ik vind het zelf nig meevallen. Vroeger moest je bij auto’s van dit kaliber om de 7.500km een beurt doen, en dat was in de tijd dat we auto’s netjes warm reden en na flink gesport te hebben rustig uit lieten rijden om af te koelen. En toen men zelf nog olie en dergelijke controleerden…
@gtwillem: bij de r34 gtr werd aangeraden elke 5000 mile de olieen te verwisselen.
@rolov:
Ook dat waa heel normaal voor dergelijke auto’s in die tijd.
Maserati’s moesten elke 7500km voor een kleine beurt, 10000km was gebruikelijk voor modale automobielen.
Laten we wel zijn, het is gewoon goed voor de duurzaamheid van je motor om niet op olie te besparen, dan doel ik niet op TSI-motoren, als je daar de ververstermijn gaat berekenen op basis van het olie verbruik dan ververs je tussen de 3 en de 5 km….

Het torretje achterin het Smartje krijgt elke 10k een verse plons 5W/30 edge, wat dan weer resulteerd in inmiddels 190k zonder motorische malheur.
Ik mocht willen dat het ook hielp voor de electronica…, dat kunnen die Duitsers nog slechter dan de Fransen….
@ej20g: de mijne is in 22.000km al 6 keer onderhouden, 5 jaar oud, R35 volgende week gaat hij weer …
@timd: heb je in 5 jaar maar 22k gereden?
@rolov: Neen! Auto was van een verzamelaar, heb de auto nu 6 maanden, heb zelf nu 4500km gereden.
Juist tof als hij tussen de andere hypercars komt te staan. Hij zal daarbij waarschijnlijk ook minstens de helft goedkoper zijn
1 ding hebben sowieso met elkaar gemeen. Het zijn niet de mooiste 4 auto’s die je kan kopen.
Kom maar door met die nieuwe GTR. Mijn huidige beesje heeft alweer aardig wat kilometers op de teller en is aan vervanging toe. Helaas al een tijdje niet mee kunnen rijden. Had forza horizon nooit moeten verkopen.
@tsukuba: ik heb m nog wel liggen hoor.. Kopen? Haha vermaak me nog steeds met FM4
@gieltj: same here! Ik snap niet dat er een andere racegame is gekomen met zo’n variatie aan merken en modellen. Blijft een vermakelijke game. Zeker de multiplayer mode is de moeite waard.
@tsukuba: Dat zijn geen racegames. Echte racegames zijn GTR, rFactor2 en Assetto Corsa! De game(s) die jij noemt zijn qua graphics alleen sipergaaf maar heeft niets met racen te maken! ;)
@baap: De games die jij noemt zijn leuk en aardig maar daar heb je toch echt een goed stuurtje voor nodig wil je de volledige ervaring krijgen. Daar komt nog bij dat mijn pc dat racegeweld nooit zou trekken dus zou ik moeten upgraden. Persoonlijk vind ik 60 euro voor een spel al duur genoeg dus neem ik maar al te graag genoegen met mooie graphics en minder realistische handeling etc, zolang ik maar in auto’s kan rijden die ik in het echt nooit ga kunnen betalen.
Bij de GTR introductie claimde Nissan dat de GTR dankzij zijn hightech computers on-tunebaar zou zijn. Binnen een week reed de 1e 600+pk versie al rond. 2000+pk is al geen uitzondering meer. Als het nieuwe blok net zo goed wordt, dan beloofd het een spannende wagen te worden (te blijven eigenlijk)
Dus de nieuwe GTR wordt ook voorwielaangedreven waarbij de voorwielen breder zullen zijn dan de achterwielen? ;)
@Donder: nee
Mizuno is niet meer de pappa dus de nieuwe gaat stevig anders worden dan de R35. Een LaFerrari of P1 of 918 concurrent zal het niet worden denk ik. Bruikbaar in de praktijk, ook door mindere goden snel te rijden, voorspelbare handeling en bloedsnel. Dat is het recept. Een tour de force verwacht ik niet, eerder een iets slankere auto met slimme packaging en veel power.
@w0o0dy: Ligt er aan wat je tour de force noemt… Een motorblok dat rechtstreeks uit de racerij komt in een straat auto hangen, schopt het wat mij betreft redelijk ver qua tour de force gehalte. Of was de Carrera GT ook maar een poging op halve kracht?
@Silverarrow: dat zeg ik niet… Maar Nissan zal niet alles uit de kast gaan trekken om die hypercars te overtreffen. Het is een volume model. Confectie-supercar.
@w0o0dy: correctie: ze zullen het niet proberen maar ze gaan er verdomd dicht bij in de buurt komen! (Voor de fractie vd prijs ook nog!!)
@w0o0dy: Omdat de prijs mogelijk laag is, wil dat nog niet zeggen dat het een “confectiemodel” is. Dat het op basis van de naam van het merk of exclusiviteit en prijs van de auto voor 99% van de mensen niet zoveel zal betekenen als een P1, LaFerrari, 918 (of Veyron, Agera, Huayra, etc.), wil nog niet zeggen dat het technisch geen huzarenstukje/tour de force kan zijn. Volgens mij was dat nu net het punt waarom de R35 zo’n baanbrekende auto was.
@silverarrow: Om daaraan toe te voegen; met de vorige GT-R hebben ze ook behoorlijk wat uit de kast getrokken om het de gevestigde orde warm onder de voeten te maken. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.
Ze zijn zo makkelijk bij Nissan. We hebben een fantastische auto, de GTR. We hebben een fantastische motorblok: Twin Turbo V6-Hybrideblok met 1250 PK. Willen we een P*rnowagen voor op de straat die alle supercars het nakijken geeft? Ja? 1+1=2. Bouwen dat ding, Nissan!
@VWTouran75: 1 1=3 in dit geval
@VWTouran75: yep zo simpel kan het zijn.
Enerzijds is het natuurlijk jammer dat een van mijn droomwagens ook moet geloven aan de hybridezooi…

Maar als ie daarmee goedkoper wordt en daarmee meer ‘toegangelijker’, dan zeg ik het zij zo.

Overigens ziet het er best tof uit zo’n GT-R cabrio. Jammer dat de GT-R nooit met een Varietta-achtig model kwam als de Silvia.
@toyotafortuner: de Silvia Varietta was zeker origineel, maar ook best wel lelijk. Ik kan het wel waarderen, maar het is geen wonder dat ze er niet meer zijn. (En volgens mij hadden ze de turboloze SR20 gekoppeld aan een 4-traps automaat, wat het rijden ook niet tot een feestje maakte).
@gtwillem: de S13 Varietta was sowieso erg zeldzaam. En lelijk. Heb er net een foto op Wiki van gevonden: het is net een Japanse XL Saab 900. Hoewel ik niks heb met/tegen de 900, is voorgenoemde vergelijk niet echt een compliment.
De S15 Varietta daarentegen is veel beter gelukt imo.

Maar idd wat je zegt: het dak afdoen van een Silvia maakte hem veel zwaarder. Tel daarbij dat het de lichtere motoren kreeg icm met de niet zo goed gekozen schakelmechaniek: geen wonder dat de Silvia cabrio faalden.
@toyotafortuner: tja, ik ben ook tegen die hybride zooi, maar helaas moeten we ons overgeven ben ik bang :(
Binnenkort gaan we ons afvragen waar de tijd was dat we de GT-R nog vergeleken met een Porsche 911…
@carreza: dus jij wilt zeggen dat een gtr niet ongeveer hetzelfde tijd neerzet als een porker??
Blijft een Nissan..
@jopi3: datsun*
@jopi3: kijken of je hetzelfde zegt na een blokkie gereden te hebben.
@michaelcorleone: idd, ‘tis maar een nissan’ die het porsche heel moeilijk heeft gemaakt over de jaren heen!! En dan nog niet eens het prijsverschil erbij genoemd (underdog FTW!!)
@jopi3: ja dus?
Kan ik al pre orderen?
Qua prijs-prestatie verhouding staat de Gtr al aan de deur te kloppen van die drie. Met zo’n vermogensboost gaat hij t hen iig lastig maken. Good times…
De GT-R is een geweldige auto die alleen maar beter wordt en de perfectie zal naderen. Ik heb er de volste vertrouwen in dat het een succes gaat worden en dat de GT-R de concurrentie aankan gaan met de 918 Spyder en de LaF. Ze maken het nu al bijna iedereen moeilijk en met wat aanpassingen en verbeteringen moet het zeker lukken. Als Nissan het weer voor elkaar krijgt om deze relatief goedkoper te prijzen dan de concurrentie. Mag je de GT-R wederom kandidaat stellen voor de categorie beste auto.
Een auto met geweldige techniek, geweldige prestaties.
Zijn goed bezig daar in japan komt mooi spul aan de komende jaren….
Ach, dat handje vol mensen die überhaupt in staat is om een GTR / 911 / 360 / Diablo op de max kunnen rijden is meestal niet dat handje vol wat in staat is om het te kopen en grote risico’s mee te nemen. Dus conclusie, mooi theoretisch geneuzel over zaken waar we nooit achter gaan komen… Want zeg nou zelf, mocht je er een kunnen kopen, ga je dan direct racen? Een deze auto’s koop je toch omdat je hem mooi/prachtig vind…. Een vergelijking met vrouwen durft ik bijna niet te maken; doe het toch: degene die het mooiste is giert per definitie niet direct het hardste door de bocht… Maar je gaat toch voor wat je mooi vind… Whatever dat ook is….

Staat een GTR In de schaduw? Nee, denk het niet, het is een klasse apart, net als al die andere mooie machines!
1250PK op de voorwielen?
Wel fantastisch toch, nu een honda met een F1 blok en dan die in de blancpain tegen elkander laten racen, weten we eindelijk het antwoord op de eeuwenlange vraag is LMP> F1?
Heel dik!
Om te concurreren met Ferrari, Porsche en McLaren moet eerst de prijs omhoog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).