• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijexamen op de schop

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 september 2007 om 16:17 – 41 Reacties

Het klassieke roze papiertje

Vanaf januari 2008 zal het verkeersexamen B in zowel theorie als praktijk gewijzigd worden. Hierbij ligt het accent meer op zelfstandig
rijden, gevaarherkenning, filerijden en (hoe kan het ook anders) milieubewust rijgedrag. Doel is het terugdringen van het ongevallencijfer onder beginnende bestuurders.

Het CBR heeft toestemming gekregen van minister Eurlings van V&W (dat ook opdrachtgever was voor de aanpassingen) en komt vandaag met een persbericht naar buiten, waarin de plannen uit de doeken worden gedaan.

Hierin wordt gesteld dat “proefexamens [..] de afgelopen maanden hebben uitgewezen, dat het vernieuwde rijexamen goed onderscheid maakt tussen kandidaten die zelfstandig, veilig en verantwoord rijden en nieuwe automobilisten die dat niet beheersen. Ervaren rijbewijsbezitters constateerden, dat de nieuwe elementen in het examen de onderdelen zijn die zij door rijervaring hebben moeten leren.”

Wat houden de wijzigingen in?


Zelfstandig route rijden

Eén van de nieuwe onderdelen van het vernieuwde praktijkexamen is het zelfstandig route rijden. De examinator kan de kandidaat
» zonder aanwijzingen naar of van een bekend punt laten rijden;
» of navigatieapparatuur laten gebruiken;
» of achtereenvolgens drie tot vijf opdrachten geven om een locatie te bereiken (‘clusteropdracht’).
Onderweg krijgt de kandidaat –anders dan nu nog het geval is– gedurende dit onderdeel verder geen aanwijzingen. De bedoeling van dit onderdeel is om te toetsen of de aanstaande rijbewijsbezitter veilig weggedrag en zelfstandigheid weet te combineren. Als zich files voordoen, wordt daarbij het rijgedrag
beoordeeld. Navigatieapparatuur wordt overigens alleen gebruikt als de rijschool de leerling daarmee vertrouwd heeft gemaakt.

Bijzondere manoeuvres

Het onderdeel bijzondere verrichtingen verdwijnt en maakt plaats voor de bijzondere manoeuvres. De kandidaat kan bij dit onderdeel een omkeeropdracht krijgen, een parkeeropdracht en een stopopdracht. De examinator kiest twee van deze drie opdrachten. Daarnaast kan hij steekproefsgewijs de vertrouwde hellingproef laten uitvoeren. Bij de omkeeropdracht –niet te verwarren met het oude ‘straatje keren’– wordt de kandidaat gevraagd in tegengestelde richting verder te rijden en zelf het moment en de manier van keren te bepalen. Dit principe van zelfstandigheid keert ook terug in de parkeer- en stopopdracht.

Evalueren

Bij het derde nieuwe onderdeel –situatiebevraging genaamd– vraagt de examinator naar de afwegingen van de kandidaat. Na een verkeerssituatie zet deze de auto desgevraagd langs de kant en legt uit waarom hij deed wat hij deed. Verder vult de kandidaat vóór het examen een vragenlijst in die inzicht geeft in zijn sterke en minder sterke kanten. Pas na het examen leest de examinator de antwoorden en bespreekt ze.

Milieubewust rijden

De principes van Het Nieuwe Rijden keren in het praktijkexamen terug onder de naam Milieubewust rijden. Aandacht voor de bandenspanning, het schakelgedrag en vooral het anticiperen op verkeerssituaties zijn hier beoordelingselementen. Zij zorgen niet alleen voor een lager brandstofgebruik, maar ook voor veiliger rijgedrag.

Het meer zelfstandige karakter en nadruk op anticiperend vermogen dat beloofd wordt kan ik alleen maar toejuichen. Het zelf een route kunnen instellen (moeilijk hoor) op een navigatiesysteem hoort nu eenmaal bij deze tijd, ook al loert het gevaar van navislavie. Het milieuverhaaltje is een verplicht nummer, daar houden we het maar bij.

Het eerste kwartaal van 2008 zal een overgangsperiode zijn, waarin het examen zowel in oude als in nieuwe stijl is te doen. Na een jaar worden de resultaten geëvalueerd.
Voor alle duidelijkheid: het CBR heeft laten weten de prijzen van examens niét te verhogen.

Ook interessant!

  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

camiel-eurlings, cbr, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « Mercedes SL Black Series spyshots
Volgend bericht: Revival Duesenberg uitgesteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. tekkie zegt

    25 september 2007 om 16:20

    rijexamen is zonder –

    Login om te reageren
  2. BMW320CI zegt

    25 september 2007 om 16:21

    Tja stel gewoon TTT verplicht en daarna examen
    het nieuwe rijden is ook leuk en aardig…ik heb het 1 maand volgehouden rijd nu ongeveer 200 KM per dag en daar let ik echt niet meer op hoor..

    het ECHTE rijden leer je pas als je veel op de weg zit….

    Login om te reageren
  3. tekkie zegt

    25 september 2007 om 16:22

    verkeersexamen idem, filerijden is één woord

    Login om te reageren
  4. Franqie zegt

    25 september 2007 om 16:25

    Mijn rijexamen wordt dus nieuwe stijl… Ben benieuwd, ik vind het niet slechter klinken dan wat er nu is.

    Login om te reageren
  5. Bramzel zegt

    25 september 2007 om 16:26

    Op zich goed, behalve die onzin van navigatie. Gaan we de mensen nu al bij hun rijlessen afhankelijk maken van zo’n hulpmiddel? Daarbij werken de verschillende navigatiesystemen zowiezo niet hetzelfde.

    Login om te reageren
  6. Spaz zegt

    25 september 2007 om 16:30

    Ik hoop dus dat ik mijn rijbewijs voor 2008 heb :D

    Login om te reageren
  7. joep zegt

    25 september 2007 om 16:40

    Ik kan me geheel vinden in jullie commentaar, muv. jullie defaitistische houding tov. het ilieuverhaaltje ;) Lief voor bomen zijn, moet wel een keuze blijven, en natuurlijk geen verplichting wat dat is achterlijk

    Login om te reageren
  8. Gino zegt

    25 september 2007 om 16:45

    En wat gaan ze doen om het grote aantal oudere bestuurders wat omkomt in het verkeer te verminderen, Die rijden zich volgens mij ook aardig massaal dood…
    Gino

    Login om te reageren
  9. oly zegt

    25 september 2007 om 16:46

    @ Bramzel dat dus ze alleen maar dat je leert er mee om te gaan maar ook op de weg te leten. het is voor een boel mensen namelijk nogal wennen als ze opeens zoon ding hebben dat tegen hun lult.

    maarja voor de rest vind veiliger rijden geen slecht idee ik ken aardig wat mensen die denken dat ze oo zo goed kunnen rijden en dan dus soms ook veel te hard rijden op plaatsen waar het niet kan (woonwijken) bijv.

    En voor de rest ja millieu vriendelijker leuk verzonnen maar ik ga geen 80 rijden waar je 120 KAN maar als een ferrari koopt denkje daar natuurlijk ook niet aan dus dat is gewoon dik gelul. zelfde als auto vrije zondag van vorige week der reden er nog genoeg op de A10 en dan heb ik het niet over een stuk of 100 maar toch wel over een paar 1000.

    Maar zoals altijd nl is land daar word eerst alles uitgevoerd en daarna komen de testen en de bednkers er toch achter hoe ze het eigelijk hadden moeten doen. Kijk maar naar die leuke actie van 80 rijden op de ring. Dat zou het ook helemaal worden in 1800 was het was ja maar niet in 2006. achja genoeg gelult we zien het wel.

    Login om te reageren
  10. oly zegt

    25 september 2007 om 16:48

    Oja het moet zij dat je dus alleen maar leert hoe je er mee om moet gaan tijdens het rijden en dan ook nog op de weg te leten. het is voor een boel mensen namelijk nogal wennen als ze opeens zoon ding hebben dat tegen hun lult.

    Login om te reageren
  11. FrieZ zegt

    25 september 2007 om 16:49

    Ben ik even blij dat ik net m’n rijbewijs heb gehaald :)

    Login om te reageren
  12. LC zegt

    25 september 2007 om 16:50

    “Milieubewust rijden’
    Plankgas, en weer los,plankgas, en weer los,plankgas en weer los :S

    Login om te reageren
  13. oly zegt

    25 september 2007 om 16:51

    Oja het moet zij dat je dus alleen maar leert hoe je er mee om moet gaan tijdens het rijden en dan ook nog op de weg te leten. het is voor een boel mensen namelijk nogal wennen als ze opeens zoon ding hebben dat tegen hun lult.

    sucses in 2008

    Login om te reageren
  14. sjaak lombok zegt

    25 september 2007 om 16:51

    lol. dit was t eerste nieuws dat ik vanochtend hoorde:) Jullie ook net wakker;)
    Tevens ben ik heel erg benieuwd hoe die “stopopdracht” eruit gaat zien. Roept de examinator ineens heel hard STTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTOP?

    -edit: neuh, bloggers slapen nooit. Maar ja, prioriteiten he…..-

    Login om te reageren
  15. CooperS-lightningblue zegt

    25 september 2007 om 16:54

    Ben benieuwd of het ook nog wat uit zal halen in minder verkeersongelukken onder de ‘onervaren’ rijders vanaf dat moment.

    Mijn ‘voorzichtige’ inschatting is:
    NEE! Zodra ze zelfstandig mogen rijden zonder dictator naast zich knallen ze er weer vrolijk op los.

    Maar goed ik kan het mis hebben. Zie alleen maar meer geld richting het CBR gaan en minder mensen slagen. Maar dat is natuurlijk weer goed voor de economie…..

    Login om te reageren
  16. Coolguy zegt

    25 september 2007 om 16:58

    ‘Milieubewust rijden’
    Stel je voor – daarvoor gebuisd zijn :p

    Login om te reageren
  17. joost zegt

    25 september 2007 om 17:05

    dit gaat dan zeker ook inhouden dat ze weer een reden hebben om de prijs omhoog te gooien aangezien ze de automobilist altijd moeten hebben. of zie ik dit verkeerd?

    Login om te reageren
  18. Peperbus zegt

    25 september 2007 om 17:11

    “leren filerijden”

    Je zal toch in Delfzijl wonen ;)

    Login om te reageren
  19. Maarten G zegt

    25 september 2007 om 17:12

    Ben ik ff blij dat ik in november naar alle waarschijnlijkheid kan afrijden. Nu nog even slagen.. ;-)

    Login om te reageren
  20. Joe zegt

    25 september 2007 om 17:21

    Nou nou, dit gaat vast werken. Ik bedoel: “zelfstandig route rijden” moest ik zelf al doen, “bijzondere manoeuvres” lijkt me weinig meer dan een naamswijziging (blij dat ik die niet hoefde te doen trouwens) en “Pas na het examen leest de examinator de antwoorden en bespreekt ze” vind ik al helemaal onzin. Aan Het Nieuwe Rijden was ik ook niet van plan deel te nemen, in onze familie kennen we alleen Het Mooie Rijden (niet te verwarren met Het Quasi-Sportieve Rijden trouwens, dat is zo vreselijk). Stukken leuker, beter voor je auto en efficiënter :)

    Ik ben nu wel ontzettend blij dat ik het twee weken geleden al gehaald heb, en niet in januari af hoef te rijden. File-rijden was namelijk het enige wat ik fout deed op het examen, omdat ik alleen maar gelest had buiten de spits en in vakantietijd, maar examen moest doen op een vroege maandagmorgen in september.

    Overigens denk ik nog steeds dat ze by far de meeste idioten uit het verkeer weren door een stuk beter op te letten en mensen met meerdere / zware overtredingen en stomme acties opnieuw rijexamen te laten doen.

    Login om te reageren
  21. smoke zegt

    25 september 2007 om 17:23

    @joost

    Dat zie je inderdaad verkeerd. De prijs blijft gelijk.

    Login om te reageren
  22. dennism6 zegt

    25 september 2007 om 17:29

    Milieubewust rijden

    De principes van Het Nieuwe Rijden keren in het praktijkexamen terug onder de naam Milieubewust rijden. Aandacht voor de bandenspanning, het schakelgedrag en vooral het anticiperen op verkeerssituaties zijn hier beoordelingselementen. Zij zorgen niet alleen voor een lager brandstofgebruik, maar ook voor veiliger rijgedrag.

    dit vat ik niet…

    Login om te reageren
  23. June zegt

    25 september 2007 om 17:29

    Milieubewust rijden, moet je maar blijven fietsen.. Echt typisch iets voor Nederland.
    Enuh… nu word het lessen, theorie en praktijk examen zeker duurder.. ;)

    Login om te reageren
  24. bertus zegt

    25 september 2007 om 17:33

    gaat leuk worden als je bedenkt dat er rijscholen zijn die met 60 invoegen snelheid maken wat is dat? stelletje prutsers lijkt wel of iedere idioot les mag geven tegenwoordig

    Login om te reageren
  25. Susp1cious zegt

    25 september 2007 om 17:34

    De tijd zal leren of deze veranderingen nuttig zijn. Waar ze van mij meer aandacht aan mogen besteden is het algehele anticiperen op onverwachte situaties. Maar dat schijnen ook te doen als ik het verhaaltje goed begrijp. In Nederland hebben we die ‘2 seconde’ regel. Deze regels is niet echt concreet. Vind dat ze de nieuwe rijders beter het Duitse systeem kunnen aanleren van minimum ‘Halber tacho’. Rijd je dus 50, houd je 25 meter afstand. Zo simpel is het.

    Login om te reageren
  26. Chief_S5 zegt

    25 september 2007 om 17:39

    Ik kan pas in december 2010 mijn rijexamen doen.. :) Tja, we zien tegen die tijd dan wel hoeveel er dan welniet veranderd is. :P Milieubewust, lol.. :D

    Login om te reageren
  27. Juppe zegt

    25 september 2007 om 17:51

    Denk dat het wel goed is om zelf je route te moeten plannen. Zo wordt je er meer bewust van wat je tegen gaat komen, en je leert anticiperen. Iig beter dan dat je examinator op het laatste moment ‘linksaf’ zegt, en dat je dan nog 2 seconden hebt voor spiegelen, richting aangeven etc. Navigatie gebruiken lijkt me dan weer niet handig, dan hoef je weer niet vooruit te kijken/denken. Net als die in de reclame die zo de bosjes inrijdt :)

    @Susp1cious
    Dat Halber Tacho is toch niet handig? Wie weet nou wat 25 meter is, of 60 als je 120 rijdt? Moet je al een meetlint oid meenemen. Bovendien is 2 seconden bij 50km/h ook ongeveer 25 meter. Dus komt op hetzelfde neer, maar makkelijker in te schatten. Wat vind je niet concreet dan?

    Login om te reageren
  28. Joe zegt

    25 september 2007 om 18:10

    Wordt leuk met een Veyron, dan moet je dus dik 200 meter afstand houden als je op topsnelheid rijdt. Lijkt veel, maar zou dat überhaupt wel genoeg zijn? :p

    Ach, ik heb er uiteindelijk maar één ding over te zeggen: wat een pech voor iedereen die zijn rijbewijs nog / weer moet halen. Nu heb je nóg meer geluk nodig.

    Login om te reageren
  29. Het gaat weer om het geld$$$ zegt

    25 september 2007 om 18:19

    Hallo, allemaal.
    Alsof die punten rijbewijs niet genoeg is!!.Dan haal je vanzelf de rotte appels van de weg.
    Wij de meeste van ons moeten rond komen van wat studie geld tegen wordig ook niet veel.
    En ik weet zeker dit is weer zo en stunt van de overheid tja je moet ergens het geld halen toch.
    De lessen kosten per uur al en kapitaal!!
    Tja en op deze manier duurt het aleen maar langer voordat je…..

    Login om te reageren
  30. Juppe zegt

    25 september 2007 om 18:58

    @ Het gaat weer om het geld$$$,

    Datte les gelt moed je turug fragen!

    Login om te reageren
  31. ELB zegt

    25 september 2007 om 19:31

    Ik heb em ook niet. Tis nu al absurd duur, hoe zal dat straks dan worden…

    Login om te reageren
  32. Sjefke zegt

    25 september 2007 om 19:40

    Het gedeelte van met navigatie rijden vind ik behoorlijk overdreven. Ze kunnen beter juist leren rijden ZONDER navigatie.

    Als je navigatie ermee ophoud, of als er zoveel aan de weg wordt gewerkt dat je niets meer aan je route hebt. Dan moeten je toch ook weten wat je dan moet doen. Een beetje stom achter een stem aanrijden lukt iedereen nog wel.

    Login om te reageren
  33. Silverarrow zegt

    25 september 2007 om 19:46

    Dat milieubewuste rijden lijkt me BS. Je gaat me niet vertellen dat je iemand kunt laten zakken omdat hij/zij pas bij 3000 toeren opschakelde i.p.v. bij 2500 toeren.
    Zelfstandig iemand naar een bekend punt laten rijden vind ik wel een erg nuttige toevoeging. Je bent dan veel beter in staat te anticiperen op aandachtspunten (bijv. onoverzichtelijke kruising), hoewel dat het examen natuurlijk wel gemakkelijker maakt.

    Login om te reageren
  34. Zoef zegt

    25 september 2007 om 21:59

    O jawel hoor SilverArrow, C(ompleet)O(ngevaarlijk)2 – gas is een groot gevaar!
    Nu worden ook de klassen in Vlaanderen uitgerust met CO2-meters, kwestie van je gabbers de groene waarheid goed in de hersenkronkels in te branden. Als het metertje in het ROOD komt, moeten de ramen open. Kwestie van een associatie tussen rood, gevaar en co2 te conditionneren in de hoofdjes van onze kindertjes.

    Login om te reageren
  35. integrale zegt

    25 september 2007 om 22:26

    Het word maar gekker…

    Login om te reageren
  36. Ewout zegt

    25 september 2007 om 22:26

    Oh… my… god.. over dat milieubewuste gedoe zit mn instructeur NU al te mekkeren, hoe erg zal t dan wel niet worden?

    Login om te reageren
  37. Mr. Marteen zegt

    25 september 2007 om 23:35

    Toen ik mijn rijbewijs 10 jaar geleden heb gehaald, wilde ik het liefst zo afrijden als volgens de nieuwe “regelmenten”. Hoef je tenminste niet meer zo zenuwachtig te luisteren naar de op het laatst beslissende rij-instructeur. Maar ja, toen dachten ze daar nog anders over.

    Login om te reageren
  38. frans zegt

    26 september 2007 om 01:56

    50 km per uur is 25 meter afstand….. klopt.
    maar als je de snelheid verdubbeld wordt de remweg 4 keer zo groot!!
    dus 100 km = 10*10= 100 meter.
    plus je reactie snelheid van 2 seconden, oeps.

    Login om te reageren
  39. Japie zegt

    26 september 2007 om 10:15

    Goed iniatief.

    Zelfstandig rijden (al dan niet met navigaite). Is toch iets wat tegenwoordig standaard in een auto komt te zitten.
    Zelf inschatten van situaties (Remmen, Gas of Niets) Eigen inzicht,….daar moeten ze streng op zijn!!!!!

    Nu is het allemaal,…heeft de instructeur z’n dag,..bla bla Geluk.
    Ik juich dit toe,…van harte!!

    Login om te reageren
  40. majinstar zegt

    26 september 2007 om 10:43

    Jippie. Meer oudjes rijgedrag, meer files. Beter kan het niet. Vind ook nog iets uit, waardoor je niet meer in je binnen spiegel hoeft te kijken. En je hebt je rijbewijs.

    Het rijden van nu kan je zelfrijden niet meer noemen. Tegenwoordig zie je ook bij lesauto’s parkeer sensoren. Hoe bedoel je: De leerlingen van nu maken zich afhankelijk. :D

    Login om te reageren
  41. david zegt

    19 augustus 2008 om 11:53

    ik snap 1 ding niet je wordt gevraagd om steeds de dode hoeken te kijken maar wat als je met 80km/h op een provinciale weg rijdt en er echt nooit een fietser je van recht kan inhalen??
    waarom doe je dat dan. ?????

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North