• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijken kunnen EV rijden, armen niet [schokkend]

Auteur: willeme, gepost 16 april 2023 om 11:25 – 81 Reacties

rijken

Maar ja, in Nederland zijn we rijk dus wat zeuren we dan?

Alle auto’s met verbrandingsmotor gaan we vervangen door eentje met elektromotor. Dat is immers beter voor het milieu. Of nou ja, minder slecht. Het is een beetje als vapen: minder schadelijk als roken, maar alsnog niet ideaal. Maar er is nog iets. Ondanks dat elektrisch rijden de wat linksere idealist zal aanspreken, past het kostenplaatje daar niet altijd bij.

Elektrische auto’s zijn krankzinnig duur om te produceren (behalve voor Tesla dat zijn prijzen maar blijft verlagen) en worden met allerlei subsidies en ontheffingen interessant gemaakt. Tenslotte zit je ook met de bijbehorende infrastructuur. Ook dat kost enorm veel geld. Oh, en als het gesubsidieerd is, is het niet goedkoper, dan betaalt gewoon iemand anders ervoor.

rijken

Elektrisch rijden sowieso niet voor de armen

In landen waar men wat minder belasting betaalt en minder verdiend, rijdt men ook aanzienlijk vaak in een elektrische auto. Tot die conclusie kwam de ACEA. Nu is dat niet enorm verrassend, maar wel interessant. Niet alleen dat, maar ook de mate waarin. Nu moeten we de eerste aantekening maken.

Bij de ACEA kijkt men naar auto’s met een stekker. Dus dat betekent niet alleen een elektrische auto, maar ook een plug-in hybride. Opmerkelijk genoeg valt een waterstofauto buiten de boot. Gezien de lage aantallen van die laatste maakt het voor het plaatje verder niets uit.

LandGem. inkomenPercentage EV’s
Slowakije€ 10.9853,70%
Tsjechië€ 13.8363,90%
Bulgarije€ 7.2724,00%
Polen€ 10.7825,00%
Kroatië€ 10.3915,00%

In landen als Griekenland en Italië – waar het gemiddeld inkomen ietsje hoger ligt – is de elektrische auto al iets meer in trek met een percentage van om en nabij de 9 procent.

BMW

Rijken kunnen EV wel betalen

En dan komt nu de grote verrassing, in rijke Noord-Europese landen is de EV veel meer in trek! Simpel: we kunnen het betalen. Het gemiddeld inkomen ligt veel hoger, dus kan men ook een elektrische auto veroorloven.

Nederland doet redelijk mee. Ten opzichte van het gemiddelde inkomen – dat erg hoog is in Europa – valt het percentage EV’s eigenlijk en beetje tegen. In Scandinavië verdient men minder, maar kopen ze desondanks meer EV’s.

Enfin, de tabel hoeveel elektrische auto’s de rijken kopen, kun je hieronder bekijken:

LandGem. inkomenPercentage EV’s
Zweden€ 35.48656,10%
Denemarken€ 39.27438,60%
Finland€ 33.15537,60%
NEDERLAND€ 40.31234,50%
Duitsland€ 32.85031,40%

Bron: ACEA via Carscoops

Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
    Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
  • westfield
    Mijn Auto: Westfield Megabusa van Koen
  • Mijn Auto: Alpina B3 3.3 van Sijpko
    Mijn Auto: Alpina B3 3.3 van Sijpko
  • Mijn Auto: Porsche 911 Safari van Jorgen
    Mijn Auto: Porsche 911 Safari van Jorgen

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Verbeterde Nissan GT-R nu nog wat beter
Volgend bericht: Toyota: verbrandingsmotor kan 75% schoner »

Lees Interacties

Reacties

  1. koen0373 zegt

    16 april 2023 om 11:35

    Dat fabeltje dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu/klimaat is allang ontkracht. Elektrische auto’s beperken je vrijheid en zorgen er straks voor dat je altijd en overal gevolgd wordt door Big Brother. Of je 15 minuten stad niet uitkomt.

    Login om te reageren
    • B4R7 zegt

      16 april 2023 om 11:59

      Inderdaad. Crises worden gecreëerd om achteruitgang als vooruitgang aan ons te verkopen. Voedselvoorziening onder druk vanwege het “verstikkende deken” die stikstofuitstoot veroorzaakt.
      CO2 groeiden vroeger nog bomen van en tegenwoordig is het het grote kwaad. En de bevolking er allemaal intrappen omdat de politici die wij kennen allemaal zo’n integere mensen zijn.

      Login om te reageren
      • koen0373 zegt

        16 april 2023 om 12:51

        Exact.

        Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        16 april 2023 om 15:18

        En dat allemaal dankzij Kaag, Klaver en consorten 🤮

        Login om te reageren
        • mx5wijf zegt

          16 april 2023 om 18:03

          Nee, Rutte zit hier al een tijdje aan het stuur. Die moet je er op aankijken.

          Login om te reageren
          • grandmasterb zegt

            18 april 2023 om 00:46

            Hij heeft het niet verzonnen, anderen (D66 etc) wel

            Login om te reageren
    • Richmond zegt

      16 april 2023 om 12:50

      Want door blijven rijden in wat je nu rijdt is wel de oplossing?

      Login om te reageren
      • koen0373 zegt

        16 april 2023 om 12:53

        Ja. Volvo V70 T5 uit 2000 en een Elise S1 uit 1997. De laatste sinds 2001 in bezit. Veel duurzamer wordt het niet. En veel leuker kan ook al niet. Dus idd lekker blijven rijden.

        Login om te reageren
    • florisje zegt

      16 april 2023 om 14:39

      Hoe kom je daarbij Willem Engel?

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      16 april 2023 om 15:13

      @koen0373

      Want elektrische auto’s kan je volgen maar brandstofauto’s niet? Benieuwd naar je technische onderbouwing daarvoor. Misschien minder complotwebsites lezen Koen!

      Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      16 april 2023 om 15:17

      Helemaal mee eens!
      En olie hebben we toch nodig.
      Het deel benzine/diesel daarvan is just the icing on the cake.
      Kijk maar eens om je heen in je huis wat er nog resteert wanneer je alles gemaakt met olie wegdenkt.
      Als het aan D66 ligt worden we weer tot grot/holbewoners gereduceerd.

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        16 april 2023 om 15:28

        Niet te hard rijden met je brandstofmotor jongens, straks val je nog van de platte aarde af.

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      16 april 2023 om 19:34

      Lol wat een onzin. Probeer jij maar te tanken zonder geregistreerd te worden. Niemand weet wanneer ik laad.

      Dat ze beter zijn is al lang bevestigd. Een elektrische auto komt verder op de stroom die nodig is om de benzine überhaupt in jou tank te krijgen.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        16 april 2023 om 21:21

        Lol wat een onzin. Dat ze beter zijn is nog lang niet bevestigd. Het gaat erom hoe ze gebruikt worden. Rijd jij elke dag op en neer op kantoor en kun je makkelijk thuis laden dan heeft een EV absoluut zin. Ik rijd vier keer in de maand 500km plus waar ik niet kan laden op de eindbestemming. Een tweedehands diesel is voor mij dus beter en goedkoper. Een EV is beter voor velen, maar nog lang niet zo flexibel als een ICE.

        Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      16 april 2023 om 20:41

      Zat er maar een plan achter, een complot zelfs. Dat zou insinueren dat er goed nagedacht is over wat beter voor ons plebs zou zijn. Helaas is het niet zo…. Het is een combinatie van incompetentie, belangen en geldverdienen op de korte termijn en ego. Van links tot rechts, Van wokie tot wappie. Van milieuridder extinction rebellion tot Shell.

      Login om te reageren
  2. pa045 zegt

    16 april 2023 om 11:45

    Tja. Ik heb het al vaker gezegd. Voor de gewone arbeider is het straks niet meer mogelijk om op hun werk te komen. Tenzij hij gaat wonen in een flatgebouw vlak naast de fabriek. Zoals vroeger de mijnkoloniën ontstaan zijn. Vooruitgang noemen ze dit..

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      16 april 2023 om 19:35

      Gelukkig komen er over een paar jaar heel veel fatsoenlijke EVs op de markt. Nieuwe auto’s rijden is voor de rijken en nu zijn alle fatsoenlijke elektrisch auto’s nog praktisch nieuw.

      Login om te reageren
  3. pier zegt

    16 april 2023 om 12:08

    Tabel is onvolledig door alleen naar inkomen te kijken. Dit is neem ik aan het bruto jaarinkomen, wat houd je over na belastingen? En verder: wat kost een EV in de betreffende landen?

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      16 april 2023 om 20:44

      Die kosten niet veel. Worden hier gejat of geëxporteerd.

      Login om te reageren
  4. geelbarrel zegt

    16 april 2023 om 12:14

    Gisteren het genoegen gehad om een kwartier te wachten op een carpool plek bij Arnhem. (Samen met vriend verder naar TechnoClassica Essen) . Aldaar is ook een EV (snel?)laadstation. Was redelijk bezet. Wat mij het meest opviel waren de chagrijnige zure bekken die die ongeduldige EV rijders hadden tijdens het laden. Wordt er echt niet gezelliger op zo.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      16 april 2023 om 12:40

      Juistem. Heb jij ooit blije gezichten gezien bij een regulier tankstation als je voor ±2 euro de liter 65 liter er minutenlang in moet gieten? Ik ben best een blije man maar ik sta nooit schaterlachend te tanken.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      16 april 2023 om 14:46

      @geelbarrel: Wat een fantastisch onderzoek (laten we daar onze energie strategie op baseren.)

      Je ziet blijkbaar nooit mijn glimlach als ik voorbij het tankstation rij waar mensen voor 2 euro aan het tanken zijn :D

      Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    16 april 2023 om 12:15

    Dus 34% van NL koopt een elecrtische auto?
    Of van de “rijken”. Wat is dan een rijke?
    En waarom dan het gemiddelde loon noemen?
    Raar artikel.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 april 2023 om 13:13

      Bovenstaande houdt in dat 34% van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een elektrische aandrijflijn.

      Die auto’s worden in overgrote meerderheid overigens zakelijk aangekocht, meestal via fleet owners (leasemaatschappijen, grote bedrijven) en instellingen. De subsidieregelingen daarop komen ook direct ten goede aan zowel de importeurs/dealers als de genoemde fleet owners als de lease rijders. Leaserijders die, eveneens in overgrote meerderheid méér verdienen dan een modaal jaarsalaris (de genoemde 40 mille en een beetje). En al is ‘rijk’ een subjectief begrip, mensen die in die inkomenscategorie zitten en klagen over ‘duur’ of ‘inflatie’, die hebben m.i. vooral last van first world problems.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        16 april 2023 om 21:53

        Man praat voor jezelf! Heb je al wel eens naar de inflatie van business class tickets gekeken😂

        Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    16 april 2023 om 12:25

    Vandaar dat ons wagenpark steeds ouder en kleiner wordt, juist ja

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      16 april 2023 om 12:46

      Ons wagenpark wordt al jaren groter, maar inderdaad ook steeds ouder

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        16 april 2023 om 14:47

        @CYBRTRK: iets wat al heel lang aan de gang is

        Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        16 april 2023 om 15:14

        Sorry, ik bedoelde dat de gemiddelde auto kleiner wordt. Hoewel dat met het grotendeels verdwijnen van a-en b- segment ook weer gaat veranderen

        Login om te reageren
  7. rogerzz zegt

    16 april 2023 om 12:37

    Beetje op onvolledige data een correlatie herkennen en een conclusie roepen. Als ik wil kan ik mijn 2 auto’s direct vervangen door 2 EV’s en daardoor 2 vinkjes zetten, maar daar heb ik geen zin in. Heeft niks met geld te maken, ik denk dat net zoals ik veel mensen met gemak een van goedkoop tot duur een Zoe, Leaf, Kona, E-golf, goedkope Tesla, ID3 of wat dan ook kunnen kopen maar niet willen. Pas als er echt een zware incentive of strengere regelgeving komt pas je gedrag aan. Of je wacht nog even op veranderende regelgeving, want EU. Hoeveel euro wegenbelasting moet je overigens na 2024 betalen over gewicht van een EV, is dat al bekend? Kilometerheffing, discrimineert dat nog of je een EV hebt of niet als dat komt? Om wat voorbeelden te noemen..

    Zweden had toch ook een regeling dat je met EV’s gratis kon laden en de taxi-baan kon gebruiken oid? Dat vertekent het beeld omdat gedrag daardoor verandert. Sommige landen hebben een slecht(er) laadnetwerk, belastingregels, lease-regelingen, van alles speelt een rol met in elk land verschillende voorwaarden/belastingen. Dus inkomen (bruto?) laten meebewegen met EV’s kan in mijn optiek niet, in een land misschien wel, maar verschillende landen op die manier analyseren niet.

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    16 april 2023 om 12:42

    In België zijn EV’s populair omdat ze honderd procent aftrekbaar zijn als bedrijfswagen. Schaf dit af en geen zinnig mens koopt nog een EV!

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      16 april 2023 om 21:55

      Net zoals ooit diesels werden voorgetrokken en dan weer benzine. Wat wil je nu zeggen?
      Mensen en bedrijven stuur je blijkbaar enkel door fiscaliteit.

      Misschien dat we ook ineens eens met die 900.000.000.000 jaarlijkse subsidies voor oil & gas moeten stoppen.
      Eens zien hoe snel we dan allemaal EV rijden 😉

      Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    16 april 2023 om 13:18

    Alleen idioten geloven dat zo een EV uberhaupt schoner is, maar los daaevan, ik noem NL nou niet een rijk land, je de overheid wellicht, maar de mensen in mijn ogen niet, als je ziet hoeveel er geen energie kunnen betalen of eten etc, of dat er voor van alles geleend moet worden etc dat doen ze nou niet omdat de mensen rijk zijn….

    Login om te reageren
    • drtim zegt

      16 april 2023 om 14:42

      Kijk eens even wat verder dan je neus lang is en zie hoe goed we het hebben in dit land. Ja men worstelt met energiekosten en inflatie, maar dit staat echt niet in verhouding met de hoeveelheid armoede die een paar grenzen verderop al tegenkomt. Om nog maar te zwijgen over Azië, Afrika en Zuid Amerika.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        16 april 2023 om 20:48

        Dat klopt wat je zegt. Maar kijk eens naar de enorme toename van gezinnen die bij de voedselbank komen. Het grote aantal kinderen dat zonder ontbijt /eten naar school gaat omdat daar geen geld voor is. De verborgen armoede in NL komt steeds meer aan het licht.

        Login om te reageren
    • steephh zegt

      16 april 2023 om 15:57

      @petroldrinker

      Waarom zijn mensen die uitgaan van aantoonbare zaken op basis van onderzoek idioten. En waarom zijn de mensen die geloven in jouw niet onderbouwde onderbuikgevoelens dat niet? Jouw uitspraken zijn echt óntzettend narcistisch… Heeft iemand je dat ooit gezegd?

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        16 april 2023 om 21:58

        Overlaatst een erg interessante docu ivm Exxon Mobile die in de jaren 70 zelf erg hoogstaande studies hadden gemaakt waaruit bleek dat men donders goed wist met wat men bezig was en wat de problemen zouden zijn.
        Moet er nog zand zijn?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 april 2023 om 16:57

      Noem mij maar een idioot, deklasseer je alleen jezelf maar mee. Natuurlijk is een EV schoner, die heeft per kilometer maar een derde van de energie nodig in vergelijking met een brandstof auto die vooral veel brandstof omzet in warmte, geluid en vibraties.
      En ja Nederland is een rijk land. Zo rijk dat bijna iedereen kan kopen wat zijn hartje begeert. Uiteraard zitten degenen die niet met geld kunnen omgaan, onverstandige keuzes maken of boven hun stand leven in de problemen maar dat zullen ze altijd doen.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        16 april 2023 om 17:41

        Als er iets schoon is, dan is het LPG. Zo’n zware Tesla met brede banden laat door het hoge gewicht van 2.000 kg en het accelererend vermogen meer rubber van zijn banden achter dan een LPG Jogger met 1.200 kg.

        Er wordt weer alleen gekeken naar brandstof maar alle randzaken die erbij komen niet.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          16 april 2023 om 22:00

          Mijn Tesla weegt 1800kg, een tikkeltje meer dan m’n vorige ICE, een pak minder dan de meeste SUVs en remmen gebeurt amper. Dat accelererend vermogen is er maar doe jij dan aan elk stoplicht een burnout met je 4 cylinder?

          Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        16 april 2023 om 20:49

        Jammer dat die groep die wel met geld om kan gaan en niet rond kan komen steeds groter wordt.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          16 april 2023 om 22:05

          Dat is ook weer zo’n non argument. Een iets of wat ICE kunnen velen ook al niet meer betalen en men kan nog 10 jaar een nieuwe occasion kopen. De batterijen worden enkel maar goedkoper en beter.
          In de jaren 80was je een hele baas als je het vliegtuig nam op vakantie. Dat is nu toch ook niet meer?
          Zo zijn er tal van voorbeelden, wat dacht je van de transitie van paard en kar naar de auto? Ik vermoed dat dezelfde gesprekken werden gevoerd…’ook niet opgelost geraakt?

          Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    16 april 2023 om 14:50

    Tja meer dan een eeuw geleden werden de eerste benzinewagens ook MASSAAL gekocht in de Balkan. Daarna veel in Afrika. Oh nee wacht, toch niet.
    Eerst kochten de rijkste ze, later kocht iedereen ze.

    Jemig wat een kortzichtigheid, ook in de reacties.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      16 april 2023 om 15:29

      Dat heeft toch grotendeels ook te maken met de faciliteiten die beschikbaar zijn in desbetreffende landen. In Nederland is dat prima op orde inmiddels, maar overige westerse landen lopen behoorlijk achter, waarbij het maar de vraag is of het allemaal wel haalbaar is. Wat de kortzichtige reacties betreft; het valt me op dat jij regelmatig soortgelijke kortzichtige reacties plaatst hier, maar dan aan de andere kant van de discussie. Ik wens je veel plezier met die elektrische schijt auto van je en al die fantastische zonnepaneeltjes op je dak! Ieder z’n ding zo

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        16 april 2023 om 15:41

        @gilettelubbers

        Kan je de door jouw genoemde soorgelijke kortzichtigheid van @fanboy dan ook inhoudelijk benoemen? Ben namelijk erg benieuwd naar op welke vlakken zijn reacties tekort schieten en niet goed de lading dekken.

        Reageer de volgende keer gewoon inhoudelijk daar op dan krijgen we tenminste een discussie op inhoud, daar hebben we meer aan dat je een ander zijn auto keuze gaat lopen afblaffen. ;-) Want voorzover ik het zie binnen de reacties gunt iedere EV liefhebber de petrolhead zijn auto van harte, maar lijkt dat andersom heel vaak niet zo te zijn.

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          16 april 2023 om 16:01

          Het gaat in deze niet om de auto keuze, maar om het reageren op elk item waarbij een EV betrokken is. Ikzelf heb absoluut geen hekel aan een EV (rijdt er zelf ook een), dus dat is helemaal niet waar het over gaat in dit geval. Maar ik ben me bewust van mij bevoorrechte situatie in deze. Voornamelijk het veelvoudig benoemen hoe goed hij/zij het voor elkaar heeft valt me dan op. Ik gun ieder zijn ding en/of voorkeur, maar het is simpelweg niet voor iedereen weggelegd en er zijn in dit land helaas veel mensen die vrijwel niet rondkomen omdat het te duur is om op het werk te komen. Vandaar ik benoem dat dit soort aanhoudende reacties ook net zo goed
          kortzichtig zijn.

          Login om te reageren
          • steephh zegt

            16 april 2023 om 16:26

            @gilettelubbers Daar herken ik me niet in. Ik zie ‘m vaak dingen nuanceren, maar lees eigenlijk weinig over zijn eigen situatie. Kan het ook niet terughalen als ik naar zijn reacties van bijv. de afgelopen maanden kijk. Weet je zeker dat je @fanboy niet door elkaar haalt met een andere gebruiker?

            Wat ik dan wel grappig vind, zo nu en dan komen er wel eens items online met de vraag: “wat voor auto’s heb jij” en dan zie ik tientallen reacties van mensen die vaak 2-3-4 of zelfs meer dikke auto’s hebben. Helemaal prachtig natuurlijk en daar is AB precies voor maar waarom hoor ik jou daar dan niet over? Want de gemiddelde Nederlander is helaas niet zo bevoorrecht….

            Voor mij komt het een beetje over als meten met twee maten. ;-)

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              16 april 2023 om 16:36

              @steephh: Ik heb wel eens gezegd dat ik een elektrische auto heb en deze zoveel mogelijk probeer te laden met mijn eigen zonnepanelen. Wat ook betekent dat ik hem thuis kan laden. Bevoorrecht.

              Anyway, het is als een rode lap voor Alfie figuren die keihard alles hetzelfde proberen te houden, inclusief benzine/diesel blijven kopen van twijfelachtige regimes en het blijven betalen van veel belasting van ons eigen regime, terwijl ze daar meestal niet zo van houden. Ik snap de gedachtengang niet

              Login om te reageren
            • gilettelubbers zegt

              16 april 2023 om 17:45

              Waarom wel? Er wordt toch gevraagd wat je rijdt? Als dat 2-3-4 auto’s zijn, dan is dat toch zo? Zoals ik al zei valt het me op dat steeds hetzelfde wordt verteld. Helemaal prima verder, ik wilde het gewoon gezegd hebben, niets meer niets minder

              Login om te reageren
              • steephh zegt

                16 april 2023 om 22:11

                @gilettelubbers

                Kijk ik vind het ook allemaal prima, of mensen nu één oud barrel rijden van 250 euro of 20 auto’s van een miljoen hebben staan in hun verwarmde loods. Ik snap alleen niet zo goed waarom juist de casual EV rijder met eigen oprit en zonnepanelen zich ineens bewust moet zijn van zijn bevoordeelde positie en daarop wordt aangesproken.

                Persoonlijk telt voor mij de inhoud van de discussies. Wanneer iemand iets roept wat aantoonbaar niet waar is dan vind ik dat je dat best mag benoemen, los van wat je zelf rijdt.

          • fanboy zegt

            16 april 2023 om 16:32

            @gilettelubbers: Wat kortzichtig is, is dat mensen niet realiseren dat dit gewoon een proces is. Dus, het wordt goedkoper en uiteraard begint het bij de rijken. Zelfde met benzine wagens of het vliegtuig nemen.
            En bevoorrecht dat je een EV bezit? Man, mensen zijn überhaupt al bevoorrecht als ze een fatsoenlijke auto hebben. Ik ben al op veel plekken geweest, ik heb geen illusies.
            Uiteraard kan nog niet iedereen EV rijden. Zelfs niet iedereen kan een benzine wagen rijden.

            Dus ja, weinig visie van het grotere plaatje.

            En als je dan ziet dat EVs goedkoper worden, dan nadert het omslagpunt dus snel en gaat de verandering nog sneller.

            Dit soort artikelen doen het alleen maar goed voor figuren zoals hierboven om “hun gelijk” te ventileren, blijkbaar samen met nog wat complot onzin.

            Login om te reageren
        • V8Vantage zegt

          16 april 2023 om 20:54

          16 april einde van de middag met best mooi weer. Een discussie voeren op autoblog.nl? Geen gezin? Geen partner? Geen vrienden?
          Dat is hier voor een boel gewoon frustraties uitten of vinkjes scoren en de ego strelen. (Niet persoonlijk bedoeld hoor ;-)) Zonde van de energie. Ga de politiek in als je echt iets wil beteken

          Login om te reageren
      • Redrum zegt

        16 april 2023 om 22:09

        Als je nu al ligt te roepen dat het niet gaat lukken dan slaag je de bal wel serieus mis. Het duurt nog minimum 10 jaar. Doordat de Duitsers/EU/G7 nu wat slap beginnen te reageren, speel je perfect in op zo’n mislukking want wat is de incentive om erin te investeren voor de industrie op die manier?

        Login om te reageren
  11. RutgerK zegt

    16 april 2023 om 15:01

    Wat een bizarre reacties!

    Sommige artikelen zijn misschien zonder enige duiding misschien niet handig om op Autoblog te zetten. Ik kan het rijtje wel aanvullen dat rijken het ook vroeger veel beter hadden in de auto.

    ABS, airbags, gordels, airco, navigatie, elektrische ruitenwissers, xenonverlichting ledverlichting, SIPS, een stuur dat bij een aanrijding bij je wegvwerd getrokken. Alle innovaties beginnen in het duurdere segment auto’s.

    Je Volvo T5 uit 2000 het duurzame alternatief noemen slaat gewoon nergens op. Al staat er 300.000 kiilometer op dan had je een ongelooflijke hoeveelheid brandstof kunnen besparen als je die kilometer had gereden in een auto die 1 op 14 reed ipv 1 op 10. Laat staan de hoeveelheod olie die in de afgelopen 23 jaar nodig is geweest om de motor gezond te houden. De Volvo is duurzamer omdat er geen nieuwe voor gemaakt hoefde te worden?

    Login om te reageren
  12. steephh zegt

    16 april 2023 om 15:22

    Genoeg mensen hier in de reacties die het concept schaalvergroting niet snappen:

    De eerste platte TV’s die tienduizenden euro’s kosten waren ook niet bereikbaar voor elk achterstandsgezin. Als je nu een blokje om loopt zie je de grootste TV’s bij de armste gezinnen staan.

    De eerste mobiele telefoon was ook alleen bereikbaar voor zeer rijke zakenmannen, mensen zagen er ook nog eens het nut niet in van in en vonden het gigantische onzin. Nu loopt elk kind op de basisschool al met een eigen smartphone rond.

    Veel armere huishoudens zijn ook afhankelijk van de twee/derde/vierdehands auto markt. En laat daar nu nog net weinig aanbod zijn qua EV’s. Dan is het niet gek dat men het nu nog niet kan betalen. Een nieuwe brandstofauto kopen kon men toch al niet, daarom is het vreemd om te die vergelijking met een nieuwe elektrische auto te maken.

    TCO van een elektrische wagen ligt al lager, maar de aanschafprijs ligt nu nog relatief hoog. Dat is de reden dat nu nog voornamelijk rijken een EV aanschaffen. Kwestie van tijd, dat wordt vanzelf anders.

    Login om te reageren
  13. MarcoM zegt

    16 april 2023 om 15:33

    Let maar op mijn woorden, EV gaat nooit en te nimmer de brandstof auto vervangen.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      16 april 2023 om 15:47

      @marcomanta

      Let maar op mijn woorden, de brandstofauto gaat nooit en te nimmer het paard vervangen

      Let maar op mijn woorden, de geiser op gas gaat nooit en te nimmer de kolenkachel vervangen

      Let maar op mijn woorden, de kolenkachel gaat nooit en te nimmer de turfkachel vervangen

      Let maar op mijn woorden, de mobiele telefoon gaat nooit en te nimmer de vaste telefoon vervangen

      Let maar op mijn woorden, de platte TV gaat nooit en te nimmer de beeldbuistelevisie vervangen

      Let maar op mijn woorden, streaming services gaan nooit en te nimmer de CD vervangen

      Let maar op mijn woorden, de CD gaat nooit en te nimmer de LP vervangen

      Let maar op mijn woorden, de inductiekookplaat gaat nooit en te nimmer de gaskookplaat vervangen

      Let maar op mijn woorden, directe inspuiting gaat nooit en te nimmer de carburateur vervangen

      Let maar op mijn woorden, computergestuurde ontstekingssystemen gaan nooit en te nimmer de bobine vervangen

      Nuff said? ;-)

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        16 april 2023 om 19:20

        Zozo, druk aan het typen geweest? Grappig.

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          17 april 2023 om 10:19

          @marcomanta Nee joh, paar keer jouw zin kopiëren en even invullen. Das 3 minuten werk met verzinnen erbij haha.

          Maar nu ik ben toch benieuwd waardoor jij zo héilig overtuigd bent dat de adoptie van nieuwe technologie plots stil blijft staan júist op het gebied van auto’s. Want niet heel de wereld is petrolhead, het overgrote deel van de mensen zijn mensen die goedkoop, betrouwbaar en veilig van A naar B willen.

          Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            17 april 2023 om 11:52

            De ontwikkeling gaat ongetwijfeld door en in ons land plus bijvoorbeeld Noorwegen lopen we voor met de EV. Ik kijk hoe de rest van de wereld hier mee omgaat en neem Afrika, grote delen van Azie en nog wat werelddelen, dan blijft dat heel ver achter en zal ook achter blijven. De olie industrie zal nog steeds een hele grote vinger in de pap blijven houden. Ongetwijfeld zal de wereld en energie er over 50 jaar anders uit zien, geen benzine, diesel of EV vervoer, maar andere vormen.

            Login om te reageren
            • steephh zegt

              17 april 2023 om 14:40

              @marcomanta De werelddelen die je nu noemt, daar rijden ook maar een heel klein deel van de bevolking überhaupt auto. Met steeds goedkoper wordende EV technologie zullen kleinere vormen van vervoer (elektrische scooters etc) daar juist wel verschil gaan maken verwacht ik. En EV’s kunnen bijdragen in een betrouwbaardere energievoorziening doordat ze energie ook tijdelijk op kunnen slaan, zeker in landen waar veel zon is (icm. zonnepanelen). De potentie is er zeker, maar absoluut nog niet op korte termijn.

              En daarnaast: niemand weet hoe de wereld er uit ziet over 50 jaar. In 1900 waren er vast ook mensen die riepen dat de benzineauto passé zou zijn in 1950, toch rijden we er 120 jaar later nog steeds in. Ik denk dat we EV’s nog wel een tijdje gaan blijven zien, want heel veel logische alternatieven (lees: aandrijving met minder energieverlies dan met een elektromotor) bestaan er vooralsnog nog niet.

              Login om te reageren
              • MarcoM zegt

                17 april 2023 om 17:49

                We gaan het zien.

      • Redrum zegt

        16 april 2023 om 22:14

        Heerlijk

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 april 2023 om 17:00

      Let op mijn woorden: Over 10 tot 15 jaar ben je een paria als je nog op fossiele brandstof rijdt. Net als rokers nu.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        16 april 2023 om 17:07

        Over 10-15 jaar zijn we allemaal onsterfelijk dus dan maakt CO2 ook niet meer uit toch?

        Login om te reageren
        • jelmer zegt

          16 april 2023 om 18:31

          O, echt waar Thierriyo?

          Login om te reageren
        • tjorque zegt

          16 april 2023 om 18:46

          @jaapiyo 5 à 10 jaar nadat we (je weet wel de rijke elite) onsterfelijk zijn geworden, volgt er een nucleaire oorlog van een of andere wappie die vindt dat zijn volk übermensch zijn en meer ruimte op de aarde verdient

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            16 april 2023 om 21:00

            Ik denk eerder een wokie…

            Login om te reageren
            • Redrum zegt

              16 april 2023 om 22:17

              Er moet toch een groep zijn die niet meer bijkomt van het lachen bij het aanschouwen van de huidige maatschappij. Brood en spelen…laten we links en rechts tegen elkaar opzetten want wat genuanceerd door het leven gaan kan echt niet meer…🍿

              Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        16 april 2023 om 19:21

        Er wordt in de wereld nog volop gerookt, in ons land denken we heel anders.

        Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        16 april 2023 om 20:55

        D66?

        Login om te reageren
  14. jelmer zegt

    16 april 2023 om 15:33

    Vijf jaar geleden waten elektrische auto’s bijna niet te vinden, hadden een range van vaak maar 150 kilometer en waren nog prijzig ook. En moet je nu eens zien. Geef het nog vijf of tien jaar en dan ziet de wereld er heel anders uit. Beetje vertrouwen.

    Maar ja, dat heeft een grote groep in de samenleving niet. Zie de reacties hierboven. Angstig, wantrouwend. Jongens, kijk net zo kritisch naar wat je zelf stelt als alles wat je hoort.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      16 april 2023 om 19:23

      In ons land lopen we wellicht voorop, maar de rest van de wereld zal vrees ik gewoon doorgaan met zoals het nu is.

      Login om te reageren
  15. schuimbekje3 zegt

    16 april 2023 om 15:35

    vapen lijkt me naar de diverse recente (niet door de wc eend gesponsorde) rapporten net zoveel longkanker op te leveren als sigaretten.
    overigens zijn de aantallen hier extra lag te noemen gezien de relatief korte afstanden en dat komt omdat de belastingvoordelen hier na 5 jaar zakelijk verdwijnen, sterker nog ERGER (want een gratis prius plugin van 0 euro naar 1100 per maand na 5 jaar is natuurlijk een goede manier om zo’n auto in nederland te houden, not.
    te goedkoop om niet naar buitenland te exporteren en te duur voor de nederlanders.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      16 april 2023 om 15:49

      @schuimbekje3

      Wat heeft het inhaleren van (al dan niet kunstmatig gecrëerde) rook te maken met een auto?

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      16 april 2023 om 22:24

      En die studie kwam niet van de tabaksindustrie?? Die 76, bewezen, kankerverwekkende stoffen in sigaretten ….. allemaal niet erg maar wat waterdamp met nicotine in …ho maar. Gelukkig is mijn longspecialist het volledig met u oneens. Maar goed, dwaal rustig verder.

      Login om te reageren
  16. herve11f zegt

    16 april 2023 om 20:07

    Hopeloze discussie

    Login om te reageren
  17. V8Vantage zegt

    16 april 2023 om 20:59

    Fantastische artikelen dit. En de an vooral de reacties. Vaak dezelfde mensen die met grenzeloze energie anderen proberen. Te overtuigen of het licht te laten inzien. Mensen, ga lekker genieten van het leven. Het buiten zijn. Van wat je hebt if voor aan het sparen bent. Maar vooruit lekker reageren op elkaar is ook goed. Dan kan ik weer een lekker lachen en blij zijn dat dit geen voetbalwedstrijd is…..

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      16 april 2023 om 21:02

      En ja ik reageer zelf ook. Wel uit vermaak, vaak dan 😉

      Login om te reageren
  18. por100 zegt

    17 april 2023 om 11:20

    Subsidies komen altijd bij handige harry’s terecht, en niet zozeer bij de lage inkomens. Met de huidige inflatie van de afgelopen twee jaar zou ik vooral inzetten op minder belastingheffen op lage inkomens en subsidies zoveel mogelijk afbouwen.

    Login om te reageren
  19. grandmasterb zegt

    18 april 2023 om 00:56

    Arme mensen eten vaak ongezond zeggen ze (eten veel chips en dure afhaalpizza’s, zelf koken is veel goedkoper volgens mij) en ze roken ook vaak (erg duur notabene), dus ze kunnen beter gaan fietsen, dat is veel gezonder en veel goedkoper. Typische win-win situatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North