‘Rijkswaterstaat faalt met tunneldoseren’

Auteur: , 18 Reacties

Dat meent althans de Verkeers Informatie Dienst (VID). Met name de situatie rondom de Leische Rijntunnel in Utrecht is nijpend.

Leidsche Rijn Tunnel

Weet u nog, al dat gedoe rondom de opening van de Leidsche Rijntunnel, in de A2 bij Utrecht? Die tunnel was in 2010 al zo goed als klaar, zoals gepland, maar door falende veiligheidssystemen kon de tunnel pas twee jaar later eindelijk open. En nog steeds zijn de veiligheidsvoorzieningen niet optimaal, waardoor de afspraak is gemaakt om files in de tunnel te allen tijde te voorkomen, door tunneldosering wel te verstaan. Dit geniale plan van Rijkswaterstaat bestaat uit het afsluiten van een, meerdere of zelfs alle rijstroken in de tunnel om te voorkomen dat het verkeer in de tunnel tot stilstand komt, of erger nog, een ongeluk krijgt.

Een briljant plan, zo lijkt RWS zelf te vinden in deze powerpoint (download), maar in de praktijk blijkt het heel wat minder goed te werken, aldus de VID tegenover de Telegraaf (ook via Blendle). Zij zien op hun camera’s dagelijks flinke opstoppingen, die volgens hen langer en langduriger zijn. Zo zouden onder andere mensen die vlak na de tunnel de afrit moeten hebben nu ook in de file voor de tunnel staan, terwijl ze voor het daadwerkelijke knelpunt al de snelweg verlaten. Gemiddeld zou dit jaar al zo’n 160 keer per maand tunneldosering worden toegepast, daar waar dit vorig jaar nog 60 keer was.

Overigens blijkt uit datzelfde powerpointje van Rijkswaterstaat dat de tunnel is ingericht op het aantal verkeersbewegingen dat in 2020 tot 2030 in de tunnel zal plaats vinden. Die prognose uit 2004 blijkt alles behalve correct, nu al zitten we over het aantal auto’s dat pas in 2020 voorspeld was.

Foto: Google Streetview



18 reacties

Als iedereen zich aan de snelheid op de matrixborden zou houden was snelheidsverlaging in plaats van afsluiten misschien ook een optie geweest. Helaas blijkt het dat de matrixborden vaak ‘maar wat doen’ rond filevorming dus snap wel dat men daar niet meer in gelooft. Toch zou het schelen als men er rekening bij houdt bij drukte wat er op de borden staat ten behoeve van ritsen om eens wat te noemen. Keer op keer blijkt dat de gemiddelde automobilist nog niet snapt hoe dat het beste kan (ruimte geven ipv klemrijden) met extra file tot gevolg.
@emacee: ik meen dat die borden volautomatsich grofweg aangeven welke snelheid een eindje verderop gereden wordt. Als iedereen dus braaf de 70 van de matrixborden zou rijden, zouden ze nooit meer uitgaan.
@mashell: Klopt, de automatische incident detectie. Als je er hard onderdoor rijdt gaan ze weer uit :)

Zie http://www.wegenwiki.nl/Automatische_incidentdetectie#Filestaartbeveiliging:_AID
Komt vast goed ! Er is licht aan het eind van de tunnel.
@gertjan2012: het is compleet belachelijk inderdaad daar op de a2. Ik rijd er dagelijks en werk tegenwoordig eerst uur thuis en dan ook om 3 uur weer weg bij de klant want anders sta ik terug weer in de file.
Ze sluiten gewoon 2 van de 3 banen, laten alles invoegen op rechts en dan in de tunnel staat alles weer open. Dat alles om verkeer te doseren wat daarna weer in de file staat bij nieuwegein. De 100 km/u helpt er al helemaal niet bij, als iemand inhaalt durven ze geen gas bij te geven en het hangt allemaal maar naast elkaar. Heel slecht voor de doorstroming.
Naast het falende systeem voor het afsluiten van de tunnel falen ook de matrix borden in de tunnel. Deze zijn zo goed als onzichtbaar waardoor ik enige tijd geleden snel moest uitwijken voor een defect voertuig wat stil stond net buiten de tunnel.
@citroen4life: hangen d’r borden in de tunnel? Dan zijn ze echt mega klein… Ben er een half jaar dagelijks 2x doorheen gereden, nooit gezien.
@toeter11: je moet heel goed kijken wil je ze zien, zijn volgens mij niet groter dan een a4’tje.
Ik sprak laatst een bekende die werkt aan het automatiseren van de tunnels voor de A2 in Maastricht en het is werkelijk bizar welke eisen er aan de verkeerstechnische installatie in die tunnels worden gesteld (vastgelegd in de Landelijke Tunnelstandaard). Een paar voorbeelden: de tunnels hebben in totaal 16.000 I/O-punten. Om de 60 meter wordt er een camera opgehangen van het kaliber botsing met voertuig = voertuig stuk (ipv camera). Al die beelden moeten natuurlijk terugbekeken kunnen worden worden dus er zijn racks vol servers om de beelden op te slaan en enorme hoeveelheden netwerkswitches om de beelden te streamen. De hele tunnel ligt vol detectielussen. Komt er een voertuig stil te staan in de tunnel dan draaien de in de buurt hangende camera’s automatisch naar het stilstaande voertuig en gaat er ergens in de meldkamer een alarmpje af. Voor de tunnel hangt een of andere controlepaneel waarop de hulpdiensten de beelden van alle camera’s kunnen bekijken. Het gaat zo ver dat de hulpdiensten de beelden al op weg in de auto kunnen bekijken. Zo gaat de lijst met requirements eindeloos door. Alles moet geautomatiseerd worden. De hele toestand is vastgelegd in duizenden pagina’s aan documentatie. Het lijkt echt alsof er een stel fantasten met een voorliefde voor sci-fi en geen enkele remming ten aanzien van het budget zijn bezig geweest met het opstellen van de eisen. Natuurlijk is alles mogelijk maar daarmee neemt ook de complexiteit en de foutgevoeligheid enorm toe.
Mooi, dus door dit rekenfoutje faalt de hele tunnel? Wel handig dan is het in 2020 zo druk dat we eindelijk van de tunnel af zijn, omdat er dan een hele nieuwe weg aangelegd moet worden. Kijk er nu al naar uit!
@ferrarif40: toegegeven: ik rij met plezier door die tunnel, wel met de raampjes open ;-)
@thomasbol: Lekker in de walm van alle sjoemeldiesels! :D
Maar toch blijven het leuke wagentjes om te zien die T3’s, zeker zo als pick up
Ach ja, was te verwachten toch?
Zijn sowieso een stelletje faalhazen bij RWS. De nieuwe situatie op de A4 bij Leiderdorp is daar een mooi voorbed van.. Wat een drama…
En natuurlijk wordt er niemand opgeknoopt voor het stellen van die idiote prognose.
Hoe doe ze dit in grote mensen landen dan ??

Of is dit de eerste tunnel ter wereld ..
Geweldig, die tunneldosering! Door die onzin loopt het inmiddels op de A2 – 5 banen breed – ’s avonds bijna dagelijks vast van Amsterdam tot Utrecht. Reistijd normaal 15-20 minuten, maar tel er nu zomaar even 45 minuten tot een uur bij op. Goed bezig, fijn die snelwegverbreding als je aan het eind de deur dichtgooit. Die discussie over 130 mogen rijden op dat stuk A2 heeft niet veel zin, als je blij bent als je ergens 60 kunt halen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).