Autoblog-Advies: zuinige benzine voor naast E350 CDI Coupe

Auteur: , 123 Reacties

Momenteel rijdt Pieter in een Mercedes E350 CDI Coupe. Een fijne auto, maar eigenlijk te duur en te onzuinige voor de vele korte ritjes die hij moet maken. De Benz blijft echter, er moet alleen iets bij. Iets op benzine, iets zuinigs en iets voor max 10 tot 12 mille.

Pieter, op het forum beter bekend als @mercedesclk350, rijdt niet meer in een CLK, maar in diens opvolger: de E Coupe. Een E350 CDI Coupe om precies te zijn. Dat mag dan een diesel zijn, de 231 pk-sterke V6 is in de praktijk simpelweg te onzuinig om in te zetten voor de vele korte ritjes die Peter moet maken. Verknocht als hij is aan zijn Benz, mag deze blijven. Hij is daarom opzoek naar, in zijn eigen woorden, “een beetje leuke auto, die vooral zuinig is.”

Huidige autoMercedes E 350 CDI Coupe (die blijft)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:10.000-12.000 euro
Jaarkilometrage:ca 27.000 km/jaar, gecombineerd
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Zuinigere auto voor korte ritten naast de Mercedes.
Gezinssamenstellingtwee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:geen
No-go modellen / merken:geen A-segment

Mazda 2

Verfrissend Japans: Mazda 2 1.3 GT
Mazda mag dan veel lof ogen met het huidige model, ook zijn voorganger was al een vlotte verschijning in het B-segment. Zeker als GT-uitvoering, met 16-inch lichtmetaal en een spoilertje. Met 86 pk is de 2 niet overdreven snel, maar pittig genoeg. In de praktijk is 6.5 liter per 100 kilometer haalbaar.

Degelijk Duits: Opel Adam 1.2
Is de Adam nu wel of geen A-segmenter? Heel ruim is hij niet, maar hij is wel degelijk van een andere orde dan de Cuore’s, Alto’s en Upjes van deze wereld. Zeker als je gaat voor een exemplaar met de nodige opties, een lekker setje wielen en two-tone lak. Het 1300’tje heeft met 69 pk wat minder vermogen dan het exemplaar in de Mazda 2, maar zet daar helaas geen lager verbruik tegenover.

De sporty hybride: Honda CR-Z
Nee, een succes is de Honda CR-Z nooit geworden. Niet in ons land in ieder geval, want daar verdween hij begin 2014 uit het leveringsprogramma, na slechts 384 keer verkocht te zijn. Het aanbod is daarom ook niet enorm, maar met een gemiddeld praktijkverbruik van 6 liter per 100 kilometer (volgens Spritmonitor.de), is het zeker een zuinig karretje. En nog leuk om te zien ook, al mist hij vermogen om écht sportief te zijn.

Vrolijke Fransman: Peugeot 208 1.0 VTi
Met een 68 pk-sterk driecilindertje onder de kap, is de Peugeot 208 alles behalve een strepentrekker, maar zuinig is hij wel. 4.64 liter per honderd kilometer volgens de al eerder aangehaalde verbruikvergelijker. Opvallend genoeg scoort de 1.2 VTi-driecilinder met 82 pk in de praktijk minder goed dan de 1.4-viercilinder met 95 pk. Wel zijn beide aanmerkelijk minder zuinig dan de instapmotor.

Due cilindri: Fiat Punto 0.9 TwinAir
We hebben nu al een driecilinder, viercilinder en hybride gehad, tijd voor een V6 tweecilinder! Fiat rust de Punto uit met een 875cc TwinAir-blok met 85 of zelfs 100 pk. Volgens de fabrieksopgave is de 100 pk zelfs iets zuiniger dan zijn minder krachtige broertje, al lijkt er in de praktijk weinig verschil. Sowieso is de Punto niet veel zuiniger dan de Mazda of de Adam, maar daar krijg je wel meer vermogen en een aanzienlijk vlottere auto voor terug. In de basis loopt het model al tien jaar mee, maar het blijft een fraaie verschijning. Het aanbod is groot en daar zitten de nodige fraai uitgedoste Punto’s bij.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



123 reacties

Lexus ct200h! Zuinig comfi en betrouwbaar en als je goed zoekt nog leuke opties ook?
@smoothoperator: gaat niet helemaal lukken met een budget tot 12.000
@arnodk: ze ziin best te vinden hoor. Ik denk btw dat een leuke peus 208 ook mogelijk is. Er is genoeg keus. Maar voor 10-12k kan je behoorlijk wat diesel verstoken in die korte ritjes
@smoothoperator: Jazz hybrid, verre van spannend maar rijd echt verbazend fijn in de stad.
In een handomdraai leg je de achterbank plat en heb je een kleine bestelbus.
1 op 20 is in de praktijk ook goed haalbaar.
@Senne: moet je wel in het bezit zijn van een 65+ kaart, volgens mij.
@Senne: nee, zonder gekheid nu, een maat van me heeft er een. Die wil ‘nooit’ meer een ander. Of het moet er een van een nieuwere generatie zijn, want hij rijdt de zijne vanaf nieuw al bijna tien jaar zonder problemen.

Het ziet er suf uit, maar het is een heel slimme, praktische en zuinige wagen.
Voor 12.000 een Opel adam? Knap. Overigens wel een hele goede wagen! Zeker als je veel luxe gewent bent
@henkhupelschoten: Geen gigantisch aanbod, maar het kan: http://www.marktplaats.nl/z.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82230

En met een beetje lullen krijg je een exemplaar van 13 mille waarschijnlijk ook wel voor 12 mee ;)
@dizono: 1.2 is een kutmotor. Kan beter de 1.0 drie cilinder gaan. Stukken zuiniger en krachtiger! 9.7 naar de 100 volgensmij. Top 185 km per uur. Echt een hele fijne motor! Andere optie is de fiesta maar de adam rijdt ook net zo sportief
@dizono: Is jouw Lada niet iets voor pietertje?
@henkhupelschoten: die heeft onlangs al een nieuw baasje gevonden…
Mijn advies, niet ernaast zetten! Ik denk dat je voor de extra kosten van wegenbelasting, verzekering en aanschaf best veel korte afstandjes kan maken en de hoge vaste lasten van de Benz heb je toch al. Daarnaast valt elke kilometer in zo’n gebakje tegen als je zo’n fijne 6 cilinder hebt staan!
@stgp: Diesel’s houden over het algemeen niet zo van korte ritjes. Misschien is dat oa de overweging.
@meatpuppet: Benzine ook niet, mijn auto die 1:20 bij 100km/u rijdt haalt dat pas na 10-15 minuten te hebben gereden. Koud rijdt m’n auto 1:12.
@bassx: Verbruik klopt inderdaad. Maar bij diesel’s, meer dan bij benzine’s, komt de motor dan nooit echt goed op temperatuur met als gevolg roetafzetting, condensatie, slechte smering enz. Dat is wat ik altijd heb begrepen.
@meatpuppet: Dat heb ik ook altijd begrepen.. Dieselmotor moet warm worden, korte ritjes vindt hij niet lekker.
@meatpuppet: klopt, maar de benz blijft dus neem aan dat ie ook nog lange ritten maakt! Dan “moet” ie dan gewoon extra goed de motor schoonrijden…hoe vervelend;-)
@bassx: voor je benzine auto is het niet optimaal en verkort het de levensduur enigszins. Voor een diesel is het funest. Als je echt teveel korte stukjes rijdt krijg je binnen 50.000 km echt serieuze problemen met vervuiling.
@bassx: 1:12, dat haalt die van ons niet eens!
@stgp: Swift Sport. Zeer goedkoop in onderhoud, als je wil een laag verbruik ook. In een ander opzicht rijdt die nog veel plezanter dan de benz ook, het is maar wat je wenst natuurlijk.
Mijn Kia Picanto staat te koop
Zo’n punto 0.9 2 cilinder met 100 peekaa klinkt toch best leuk als je het zelf met een 1.4 75 pk moet doen in dezelfde gewichtsklasse.
@laposte: nee net een naaimachine ze zijn erger als 3 cilinders
@dirkiii: rij af en toe in een Panda 0.9 2 cilinder en ik kan je vertellen dat ik het voor geen meter vindt rijden.
Mijn eigen oude 1.0 I4 16v rijdt veel lekkerder
Is de Adam niet gemaakt van vooral plastic in plaats van degelijk duits?
@martinus: opel is Anerikaans he
@dampu020: Ga je even heel snel in een hoekje zitten schamen.
@motoragent: ongeveer even Duits als Vauxhall Brits is. Niet zoveel dus.
@thefuelofsatan: Die Adam is anders gewoon in het ITDC in Rüsselsheim ontwikkeld, en dat ligt naar mijn weten nog altijd in Duitsland.
@motoragent: Adam Opel was toch echt Duits. Google is uw vriend als je niet weet wie dat is.
Man man man ..
Opel en GM zijn dik 100 jaar internationalen toko’s ..

In landsgrenzen denken is hier echt niet van toepassing ..
@lincoln: In landsgrenzen denken is altijd onhandig. Het slaat namelijk he-le-maal nergens op. Want ook al is een merk ‘duits’, dan nog is de kans groot dat een spanjaard hem in hongarije heeft ontworpen om gebouwd te worden in België voor de Noorse markt…

Zelfde geld voor de Mini. Eigenaren zijn Duits en word gebouwd door ex-mijnwerkers in Limburg ;-)
@motoragent: de Adam is doorontwikkeld uit het ingekorte platform van de Corsa D. Die staat weer op hetzelfde platform als de Punto. De moffen hebben het zich makkelijk gemaakt. Besides that… uiteindelijk vloeit alle winst (of is het verlies?) naar de grote demon in Detroit. Een demon waar ik me overigens van distantieer ;)
@motoragent: Als in GM, meneer de agent
Veloster…..Al weet ik niet wat ze kosten in NL..
@norge: er staat er eentje onder de 12000 http://www.gaspedaal.nl/Hyundai/Veloster/?pmax=12500&srt=df en van de rest zijn ze allemaal boven de 12000
@realracing3: ik denk dat die zo goedkoop is omdat een stukje van de voorkant ontbreekt…
wat een onzin, voor alle maandelijke kosten voor zo’n hok kan je weer duizenden kilometers met de benz rijden
@FB_100002177943068: idd, zeg dan gewoon dat je afstand gaat doen van je Benz en op zoek bent naar iets kleiners wat betaalbaarder is!
Ford Fiesta anybody? Zuinig, relatief ruim en stuurt tenminste ook nog lekker!
@ihrte: En de 1.0 Ecoboost is een lekker blok!
Golf 6 2e hands heeft net wat meer aanzien en heeft zuinige slowmotion motoren
Geen 1 auto is zuinig voor korte stukjes. Alleen een elektrisch autootje:p
Mazda 2 bifuel, voor 0,50eu de liter tanken
Zo’n vraag kan je beter stellen op het forum van Libelle of Margriet.
Die punto is denk ik een erg goede keuze. Fiesta is ook leuk.
Aan de mensen die zeggen dat hij beter geen nieuwe auto voor erbij kan kopen: Hij zegt dat ‘ie veel korte ritjes moet maken, dus wil ‘ie z’n diesel waarschijnlijk sparen aangezien die dat nogal slecht trekken over het algemeen. Mijn tip: driedeurs BMW 114i, want premium lifestyle coupéhatchback
@jipino: Er staat alleen vanwege het verbruik. Ik zou gewoon lekker met de Benz doorrijden, een 2e auto is altijd duurder.
@lohran: Tja als dat hem geen zak uitmaakt zie ik het probleem ook niet. Verbruik alleen lijkt mij geen reden om een auto erbij te kopen.
@jipino: Ja klopt. Snap het niet als je het voor financieel voordeel doet. Als je gewoon een leuke 2e auto zoekt snap ik het wel weer :P
Uit dit lijstje zou ik de Punto doen. Is er niet ook een MiTo met dit blok? Wellicht ook een optie… maar, het lijkt me sterk dat je zoveel diesel gaat besparen dat dat volledig de kosten voor de 2e auto compenseert. En dan zit je dus een groot deel van je tijd in een koekblik in plaats van de dikke MB waar je zo blij mee bent… Ik snap het geloof ik niet helemaal…
Het lijkt mij dat een 2e auto altijd duurder is dan gewoon de korte ritjes met de Benz te doen. Je betaalt al veel wegenbelasting en dat blijft, dus waarom een auto op duurdere brandstof ernaast? En dan heb je ook dubbel onderhoud, etc. Ik zie het voordeel niet 😉
@lohran:
Roetfilter wordt niet goed schoon gemaakt met al die korte stukjes.
Stond zelf regelmatig bij de garage om handmatig te laten reinigen.
@Hubert: Dat snap ik, maar er staat in het bericht dat het vanwege het verbruik is. Dus uit financieel oogpunt. En het lijkt mij dat een 2e auto altijd duurder is dan gewoon met je primaire auto rijden. Dan nog denk ik dat een roetfilter af en toe schoonbranden (weet niet welke er precies onder zit) goedkoper is dan een 2e auto rijden met alle kosten erbij. Of als de 2e auto voor de vrouw wordt ofzo, dan snap ik het ook wel :P
@lohran:
Probleem is dat ik iedere keer de auto een halve dag kwijt was.

En waarschijnlijk heeft hij gewoon een excuus nodig om in een vrouwelijk auto’tje te rijden….
@Hubert: Haha dat zou kunnen!

Maar neem aan dat je wel een leenauto krijgt toch? Mijn auto staat al 1,5 week bij de garage ;)
@lohran:
Leenauto is leuk, maar je bent wel tijd kwijt met naar en van de garage rijden…
@Hubert: Tuurlijk, maar dat hoort toch bij autorijden? :P Je roetfilter hoeft toch niet elke week schoongemaakt te worden neem ik aan? ;)
Mijn garage is een ruim een uur rijden en daar heb ik geen probleem mee. Zolang ‘ie maar goed is.
@lohran: Info die ik miste (heb ik ook in mijn reactie gezet die nog in de review fase zit) was dat ik er altijd mee door Groningen moet, en met zo’n Mercedes in het centrum voel je je net alsof je in een tank zit. En dan moet je nog parkeren….
@mercedesclk350: Grote auto in een stad is ook onhandig (heb zelf een BMW e34 540i), maar daar zou ik niet een kleine auto er bij voor kopen, puur omdat het gewoon zoveel meer kost. Maar als je een auto er bij wilt gewoon doen! Als ik het kon betalen stonden er hier ook 10 voor de deur (al heb ik maar 1 parkeerplaats in de binnenstad ;)). Om kosten te besparen wil ik binnenkort LPG laten inbouwen. Heb overigens zelf ook getwijfeld om daarnaast een auto te kopen om naar het werk te gaan, maar dat levert zoveel extra kosten op die ik liever in de 540i stop. En ik vind het pijnlijk om dan een 540i te hebben en dan in een zuinig dieseltje naar het werk te rijden, ik wil er vol van genieten :)
@lohran: 540i, goede keus!
OT: nog een reden, maar die is wat indirecter, is dat mijn vorige auto (een CLK uit 2004) na 5 jaar in mijn bezit (waarvan 4 op deze werkplek) vol zat met kleine parkeerschade. En dat heb ik niet eens allemaal zelf gedaan. En ja, dan is de E nog groter ook.
Uit voorzorg omdat ik de E voor wat meer wil verkopen (en langer wil houden) ga ik zo min mogelijk die in de stad zetten, want die auto is gewoon te mooi om na een lange tijd helemaal gedeukt te verkopen.
Je hebt gelijk, ik hoef niet zoveel redenen te hebben om een autootje erbij te halen, maar het klinkt zo bot om een bericht te sturen die niks bevat behalve “ik wil nog een auto”. Beetje context, dan is het wel duidelijk denk ik :)
@mercedesclk350: Haha true that! Maar ik begrijp het wel, ik vind parkeren in de stad ook echt een drama. Niet om het parkeren zelf, maar om hoe anderen met andermans spullen omgaan. Ik heb mazzel dat ik een eigen plek hier huur, mooi in een hoek en vrij ruim. Maar ik kijk hier ook op openbare plekken al hoe vaak ik zie dat iemand z’n deur in een auto ramt.. Ai!

Succes met de zoektocht! Anders gewoon een cheape ragbak er naast. Citroen AX ofzo, cheap in alles!
@lohran: Ja dat kan ook, dan interesseert parkeerschade ook niemand, inclusief mijzelf. Maar, ik ben echt zo’n technologie figuur, en ik vind het eigenlijk wel leuk als er qua speeltjes iets meer inzit dan een radio uit het jaar 0.
Toch, in de goedkope context zit je met zo’n ding wel snor.
@mercedesclk350: Haha, ja je maakt het jezelf wel duur ;) Ik zou dat geld dan echt liever in m’n primaire speeltje stoppen. Want anders krijg je ook nog een band met de auto voor de supermarkt tripjes en dan wil je straks weer een auto om die te besparen ;) Overigens, de AX GT 1.4i is 1 van de betere auto’s die ik heb gehad. Super goedkoop in alles en vrij vlot, echt een geinig ding.
Tja als Fiat Punto rijder is de keuze natuurlijk voor de hand liggend.
Mocht je die 2 cylinder niets vinden dan is er nog steeds een 1.2 4 cylinder met 69pk.
@mercedesclk350 Er zijn zat auto’s te vinden in dit segment.
Denk alleen al aan een Ford Fiesta, of een Citroen DS3, een Fiat Punto of een Seat Ibiza.
Met een paar klikken op het web heb je duizenden auto’s gevonden.
Ik persoonlijk zou gaan kijken voor een goed gevulde Fiesta of een DS3. De Fiesta om zijn rijgedrag. Stuurt naar mijn mening verreweg het beste ten opzichte van zijn concurrenten. De Citroen DS3 is een erg leuke auto om te zien. Ze zijn er in alle kleurencombinaties die je maar kunt bedenken. Met een beetje zoeken heb je een mooi exemplaar met weinig kilometers en aardig veel opties. Ikzelf heb een Citroen DS3. Een 1.6 dieseltje met genoeg opties zoals sportstoelen met lederen bekleding, stoelverwarming, navigatie met bluetooth voor telefonie en een HiFi-systeem. Zeer prettige opties die zijn aan te raden en dan met name de sportstoelen. Zitten mij als gegoten, en zitten zeker veel beter dan de standaard stoelen.

Succes met je keuze en laat je het ons weten als je een keuze hebt gemaakt?
@viezefreddyw: Heb alleen (zie mijn reactie onderaan) een C3 uit 2014 proefgereden, maar daar word ik niet echt vrolijk van. Een DS3 zou ook wel moeten lukken, maar die heb ik nog niet echt in een leuke uitvoering gevonden voor mijn budget.
En bedankt!
@mercedesclk350: Een C3 en DS3 zijn dan ook best verschillende auto’s. Qua interieur nagenoeg hetzelfde, maar ook dat is zeer breed aan te kleden en naar je smaak te zetten zeg maar. Van buitenaf is de DS3 dan weer heel anders dan de C3, en ik vind het ook leuker rijden. Een DS3 1.6 THP met 155PK is echt een leuk wagentje en mede daardoor een aanrader voor je als je het mij vraagt. Succes!
@mercedesclk350: Mijn Ford Fiesta komt binnenkort te koop, omdat ik een lease-auto ga rijden. Mijn Fiesta is een 1.6 Sport (3-deurs dus), in Vision Blue, is van juni 2011 en heeft ongeveer 55.000km gelopen. Verbruik is gemiddeld 6,8l/100km. Door z’n gewicht is ie vrij goedkoop in de MRB (voor mij €78 per kwartaal) en de verzekering kost mij iets van €57 per maand, dus hij kost niet zo veel als ie stil staat…

Opties zijn o.a. blu tooth, USB-en AUX-aansluiting, audiobediening op het stuurwiel, cruise control, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inklapbare buitenspiegels, verwarmbare voorruit, 17″ lichtmetalen velgen, side skirts, sportonderstel, en dan vergeet ik vast nog iets. Is niet getuned (motor noch visueel) en is altijd bij de dealer onderhouden. Mocht je interesse hebben, laat het dan maar weten… :)

Ps. Een C3 zou ik ook niet vrolijk van worden. Ik heb er regelmatig voor mijn werk in gereden (een 1.6HDi). Qua weggedrag is het een dweil, de stoelen zitten slecht en de zonnekleppen zijn te klein…
Denk dat Pieter eigenlijk geen E350CDI kan betalen.
@thomasthomas: ik zou zeggen lees wat ie zelf te zeggen heeft, ik zou m ook niet vol parkeerdeuken willen hebben…
Een suzuki swift sport doet op papier 6,4 liter op 100 km.

En je kunt in het weekend ook een keer naar het circuit.
Verstandig besluit.
Is misschien wel duurder een tweede auto erbij, maar ik stond destijds ook iedere paar weken bij de dealer om het roetfilter schoon te laten branden. Mijn auto werd ook niet warm genoeg op de korte stukjes.
Voor iets leuks erbij zou ik een Fiat 500 1.4 nemen.
Of doe eens gek en ga voor iets klassieks. BMW 1602 of zoiets.
Onzin verhaal, een E-Coupe die te duur is voor korte ritjes, maar hem vervolgens wel houden haha.
1. Mini One:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280459906?asrc=st
Ik zou zelf de Mini One advsieren, ehh, kiezen. De One heeft een 75pk sterke motor en is eigenlijk underpowered, maar dat is juist het leuke. Je kan er mee scheuren als een malle zonder dat je direct te hard rijdt. Daarbij zijn ze zuiniger. Grootste voordeel voor mij zou zijn dat het standaard mini is, zonder alle kitscherige prularia (zwarte wielen, extra koplampen, strepen etc). Lekker basic, zoals het heurt. Bijkomend voordeel: afschrijving is minimaal. Deze is heel erg netjes, met mooie wielen en airconditioning. En nog geen 15.000km gelopen.

2. Smart Roadster 82:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/268402155?asrc=st|as
Een van de leukere betaalbare cabriootjes van het afgelopen decenium. Ook deze is zo goed als niet, met maar 8.000km op de teller. Het zijn hele leuke, geinige autootjes. Lekker zuinig, en qua afschrijving valt het helemaal mee. Nog een voordeel, hij kan in onderhoud bij de dealer waar je al bekend bent :-D

3. Fiat 500C 1.2 Lounge:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279411979?asrc=st|as
Beetje vrouwelijk, maar wel geinig. Moest even mijn best doen om een witte te ontwijken. Net als de Mini in lekkere basic spec. En check die retro wieldoppen! Lekker zuinig, en ook bij deze valt de afschrijfing heel erg mee.
@gtwillem: De mini one 1.6 heeft dezelfde motor als een cooper, alleen een ander motormanagement. Is daardoor te chippen naar 122 pk op de wielen. Echt zuinig is ie alleen niet, mijn moeder klaagt altijd dat ie 1 op 15 rijdt (veel bebouwde kom, paar keer per week 30 km snelweg). Is ook best stuiterig op hobbels, dus niet echt geschikt voor waar de beste man hem voor wil gebruiken.

De 500 met een 1.2 rijdt wat comfortabeler en zuiniger, ongeveer 1 op 17 op korte ritjes, maar met invoegen op de snelweg trap je het gaspedaal door het schutbord. Smart geen idee, nooit in gereden.

Als ik hem was zou ik lekker 1 auto houden en gaan fietsen naar de bakker om de hoek, als ie daar geen zin in heeft pakt ie maar de Benz naar een restaurant.
@gtwillem: Is de 500C niet eigenlijk een A-segmenter?
De Mini One kwam ook al in me op. Of misschien toch de Cooper S: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280248990?asrc=st|as
@gtwillem: +1 voor de mini. Juist op korte (stads)ritjes een enorm hoog fungehalte. Rijdt super en in de stad merk je toch niet echt dat hij wat weinig peekaa’s heeft. En op korte ritjes, maakt 1:15 of 1:19 nou echt uit? Voor mij zou een Mini de perfecte 2e auto zijn.
De 0.9 kan ik afraden, ik heb er mee gereden en deze heeft lekker veel pit, in een heel klein toerenbereik. Tussen de 3 en 4.000 t/pm, daar onder en boven valt hij helemaal dood. Rotondes en krappe bochten kunnen nooit in 3, soms moet je zelfs naar de eerste versnelling. Kortom, als je heel erg van schakelen houd doen, anders absoluut niet.

Mijn oplossing :

De 350CDI verkopen (ja ook al wil de eigenaar dat niet) en een 320 benzine aanschaffen voor de leuke km`s, en een diesel voor de dagelijkse km`s er naast.

Bijvoorbeeld een Punto. Deze werd een aantal jaren geleden heel veel verkocht naast de Polo BM, alleen rijd de Punto in de praktijk veel fijner, en is deze nog goedkoper ook. Zo rijd je dagelijks heel goedkoop en zuinig, en kan je in het weekend de leuke km`s lekker met de Mercedes blazen.
Dat ie ‘m niet meer voor de korte ritjes wilt, betekent niet dat ie er niet meer in rijdt…
Voor 27k per jaar totaal ga je een extra auto aanschaffen? Steek die 10-12k lekker in brandstof voor korte ritjes en koop als volgende auto een E250CDI ofzo…
@E34M5Touring: dacht precies hetzelfde…..en anders een e250 benzine

en hier heb ik nog een mooie oplossing, lekker zuinig; http://www.autoblog.nl/nieuws/acht-vette-fietsen-van-automerken-68551
Pieter @mercedesclk350 kan beter een Haags bijbaantje nemen als hij klaagt over het drankgebruik van zijn Mercedes. Betekend dit dat Pietertje @mercedesclk350 boven zijn stand leeft? Beetje zoals Ahmed met zijn zwarte mercedes maar die thuis op een klapstoeltje zit.
@klaasbruinsma: Niks mis met een klapstoeltje.
Goedemiddag Autoblog (en haar lezers/reaguurders), bedankt voor de steun d.m.v. dit bericht!

Even een snelle situatieschets:
-ja, ik ben prima in staat om nog een auto naast mijn Benzer te hebben. Nog een Merc erbij gaat dan wat ver, maar een klein wagentje gaat prima. Zo’n plastic hoop Frans a-segment rommel komt er niet in (staat er ook bij) omdat ik daar depressies van krijg (al lijken het me leuke wagentjes voor als je student bent of geen interesse hebt in auto’s, daar niet van).
-Verbruik is de “main-issue”, maar er zijn andere problemen. Namelijk:
>ik woon op zo’n 25 kilometer van het centrum van Groningen. Ik moet veel doen in Groningen op dagelijkse basis (werkgerelateerd vooral), en parkeergeld is geen probleem, parkeerruimte wel. De Écoupé is niet eens de grootste Benz maar dat ding in de binnenstad van Groningen is net een verlengde Hummer limo! Een parkeerplekje vinden is al één ramp, hem er in krijgen is een nachtmerrie. Soms rij ik gewoon een half uur rond totdat iemand z’n Cayenne ergens uithaalt. Dan past het ten minste.
>Hoe je moet rijden in Groningen valt nog niet echt mee, helemaal niet met zo’n dikke Benz, constant om je heen kijken en remmen en zachtjes weer door, want voor je het weet ligt er een fietser onder je auto. Fietsvolk in Groningen is misschien nog wel een grotere nachtmerrie dan parkeren.
(nee, ik zoek geen andere baan, dank je)

Samengevat moet de kleine bij-auto minder verbruiken maar ook kleiner qua formaat zijn, het enige wat er in moet is een tas. Dan kom je inderdaad aan bij een a-segment maar dat doe ik niet. Ik zie wel leuke suggesties, gaan we er in houden.
Ben al een leuke tweedehands Citroën C3 uit 2014 (voor slechts 10 mille!) gaan bezichtigen, maar ik voel me net mijn eigen oma in dat ding. Dus het mag ook wel een beetje vrolijk :)

Nogmaals bedankt naar Autoblog en ondersteunding.
-Pieter.
Oh en daarbij vergeet ik nog dat mijn werk ook inhoudt dat ik wel eens verder dan mijn eigen provincie moet reizen, en daarvoor is de 350 echt onverslaanbaar, mede dus de reden dat ik zo trouw ben aan die motor.
@mercedesclk350: ik zag deze redelijk goed uitgeruste Clio op het web staan, door z’n knalgele kleur zullen fietsers ‘m niet snel over het hoofd zien. Rijden in Groningen is inderdaad een zaak van uiterste concentratie, ik begrijp wel dat je daar een wat compactere auto voor wilt hebben. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278090754
@knipperlichtje: Behalve de kleur nog wel een overweging, maar de Clio is wat mij betreft stadswagenformaat af. Maakt niet uit, nog steeds best een hele leuke auto.
@mercedesclk350: P.S. voor je reden over fietsers is de kleur ideaal, maar in het rood zien ze hem ook wel denk ik ;)
@mercedesclk350: voor 2000 euro onder je budget staat er een mooie punto evo (nog rood ook, haha) te koop. De evo is niet zo mooi als de grande punto of punto vanaf 2012, maar de 1.4 multiair is een goed blok, veel beter én zuiniger dan de 0.9 twinair. En sterker dan de 1.2 en 1.4, daarbij loopt hij ook veel minder toeren op de snelweg. Hij heeft ook bluetooth, klimaatregeling en cruise control. Wat mij opvalt is dat nog niemand heeft gezegd dat de punto erg licht stuurt, in de stad is dat best lekker. http://ww3.autoscout24.nl/classified/280539229
@mercedesclk350: Maar de 350 CDI verkopen, een 320 benzine er voor in de plaats nemen, en dan dagelijks met een dieseltje tokkelen is echt geen optie? Lijkt mij de prettigste en verstandigste keuze. Punto diesel is echt een aanrader.
@dutchdriftking: Mijn jaar kilometrage bestaat uit meer dan ritjes in de binnenstad, sterker nog, ik denk dat met de komst van een klein wagentje de E mijn voorkeur blijft buiten de stad. Ik moet vaak door heel Nederland, en mijn jaarkilometrage van 25.000+ ga ik zeker blijven houden, waarvan minstens 20.000 in de E. Dan is een benzine bijna geen optie.
@mercedesclk350: klinkt logisch. Dan is inderdaad een kleine benzine auto voor er bij beter, wellicht een Ibiza Cupra? Klein, licht, niet extreem sportief maar toch best leuk. En meer verbruiken als de Benz zal hij vast niet.
@mercedesclk350: “Dan kom je inderdaad aan bij een a-segment maar dat doe ik niet.”
Waarom zo stug geen a-segmenter willen? Zitten best goede auto’s tussen.
@gop1: Heb ervaring met drie, de i10 (2014) van mijn tante, de C1 (2012) van mijn moeder en de Up (2013) van mijn vader.
Het werkt allemaal wel en het doet het, en het is lekker klein, maar ik vind het zo saai, en de focus is zo op goedkoop. Ik vind het niks.
Bovendien mag het ook een tweedehandsje zijn en voor 12 mille heb je best een aantal opties die verder gaan dan zo’n klein ding.
@mercedesclk350: ik zou ook naar een swift sport kijken als ik jou was

Punt 1 je houd van leuke auto’s heb ik gelezen.

Punt 2 zuinig voor een sportief autotje.

Punt 3 extreem betrouwbaar

Punt 4 als er wat onderhoud aan gepleegd moet worden kost het de wereld niet.

En punt 5 je hebt er een lekker scheur ijzer bij.
Alleen voor korte ritjes? Renault Twizy dus…
Vele korte ritjes? Al gedacht aan elektrisch? Er staan voor 10-12K al redelijk wat gebakjes te koop! Renault Fluence ZE, Kangoo ZE, Renault ZOE zelfs… Accu moet je dan nog wel los huren. Daarnaast ook al redelijk wat Mitsu i-Miev’jes…
@Jochempie: Nee, die vind ik allemaal zo groot (ZOE misschien niet maar die zijn best duur, en mijn dagelijkse rit bevat snelweg dus Twizy sowieso niet), misschien een Yaris Hybrid, maar die vind ik ook nog aan de dure kant.
Zuinig is natuurlijk een relatief begrip, maar ik weet nog een Grande Punto Abarth te koop te staan met een gemiddeld verbruik van rondom de 1:12 ;)
Eerste wereld problemen ……………

Buy a wreck, iets van 500 max en verbaas je hoe goed die ouwe Fiat Punto 1,2, Nissan, Twingo 16V, Alfa 145 of Subaru Impreza die je koopt nog rijdt en mijmer over de kosten van je andere slee.
Kom je geheid tot de conclusie dat 85% van auto’s flauwekul is !

Grap is ook dat mensen je afrekenen op je simpele goedkope auto en als ze je in je slee zien rijden, er nix meer van snappen !

Is altijd fijn om Niet voor vol aangezien te worden !

Living dangerously………………………………..
@desjonnies: Met een Panda lach je iedereen uit!
Bmw 118i uit 2010?
Een c350e met een gemiddeld verbruik van 2,1 liter per 100 km. Veruit de meest zuinige en geen spaar eco motor.
Altijd deze, voor het geld, een Naam en keurig netjes met een goede kilometerstand
voor een paar rotcenten heb je één van de mooiste moderne dashboards …….
Alle boekjes en sleutels erbij, je bent eigenlijk sneu als je op deze wilt afdingen……….


http://www.autowereld.nl/lancia/dedra/1-8-16v-ls-14103005/details.html
Ik zou een leuke Smart nemen, in Brabus uitvoering.. Zal vast ook wel zuinig zijn. Ik snap dat probleem van parkeren wel, heb ik ook altijd. Moet ik in de stad zijn dan pak ik de A170 cdi van mijn vriendin..
Eigenlijk wat @desjonnies zegt; koop iets voor een prikkie. Het zou mij in ieder geval te veel van het goede zijn, een stadswagentje voor 10k… Maar goed wie ben ik nu helemaal ;-)

Maar om toch aan de gestelde voorwaarden te voldoen; ga eens kijken naar een Swift Sport. Serieus leuk sturende auto’s! Verbruik zal wel meevallen denk ik. Met dit budget heb je best wat keus. Bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/268685805?asrc=st|as
Zijn ook nog wel jongere exemplaren te vinden.

En een beetje in dezelfde categorie:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/251320281?asrc=st|as
Zien er een beetje uit als een bejaardenmobiel, maar schijnen alleraardigst te sturen. Niet heel zuinig natuurlijk, maar je bent wel vlot ;-)
MX 5 zat te koop met lage km standen en ook leuk in het weekend.
Lancia ypsilon met alles erop en eraan ..
Prachtige tijdloze schoonheden ..
De laatste en eennalaatste zijn beide toppers ..
@lincoln:
Goh, daar noem je wat. Ik denk dat we een winnaar hebben…..
@lincoln: Niet eens een slecht idee, maar dan kun je net zo goed een Fiat 500 nemen volgens mij. Maar voor de exclusiviteit een goed idee!
@mercedesclk350:

Te voor de hand liggend ..
Ging ervanuit dat je die optie al overwogen had ..
Lancia is goedkoper ruimer luxer en chiquer ..

Heb nog altijd spijt dat ik de mijne toen weer verkocht had voor die paar euro’s winst ..
Mijn suggestie is dus puur gestoeld op weemoed ..
@lincoln: Juist, ik vind het een guitig karretje maar inderdaad wel heel voor de hand liggend.
Zo’n Lancia hou ik er zeker in, thx!
Altijd ford fiesta
Simpel of een mini cooper van r56 type .
Top scheur auto’tje met een net verbruik .
Ruimer dan je denkt ook voor lange mensen .
En als je niet van sportief houdt is de ford fiets een goede keuze
Ik zou gewoon een wat zuinigere diesel kopen en verder niks. Of gewoon deze auto houden.

Een extra auto is extra kosten wat je met wat zuiniger gebruik doorgaans niet zal terugverdienen.
Clio IV? Leuke auto de 1.0t levert iets meer dan 90pk en goed vooruit te branden. Weet alleen niet of je hem kan vinden 2e hands maar nieuw ook zeker niet duur 👍
Cross Polo in een geinig kleurtje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).