‘Rijles voor maaltijdbezorgers op scooters’

Auteur: , 35 Reacties

Het schijnt te helpen.

'Rijles voor maaltijdbezorgers op scooters'

Wat is de oplossing tegen maaltijdbezorgers op scooters die denken dat Bavaria City Racing weer bestaat? Negeren van verkeerslichten, het tot last zijn van andere weggebruikers en het aan de lap laarzen van de verkeersregels. In Harderwijk denken ze een oplossing te hebben.

Diverse horecaondernemers sturen de bezorgers op rijles, aldus de Telegraaf. Tijdens deze rijles leren de coureurs koeriers op verantwoorde wijze een maaltijd te bezorgen zonder Max Verstappen op twee wielen te zijn. Want niet alleen in de grote steden, maar ook in dorpen als Harderwijk rijden maaltijdbezorgers als gladiolen door de straten. Het is op dit moment nog een proef. De komende maanden moet uitwijzen of een dergelijke verkeerscursus een verschil gaat maken.

Goed, bezorgers op scooters aanpakken is één ding, dan hebben we ook nog maaltijdbezorgers op de fiets. Om op milieuvriendelijke wijze een maaltijd te bezorgen kiezen bezorgtoko’s en restaurants steeds vaker voor een fiets in plaats van een scooter. Veelal bewapend op een elektrische fiets, sjezen de koeriers op hoge snelheid over de fietspaden Tour de France-stijl. Deze groep is lastiger aan te pakken. Er is geen kenteken aanwezig, bij een fietser-vs-auto-ongeval is de automobilist negen van de tien keer de sjaak en de politie kan hooguit een waarschuwing uitdelen.



35 reacties

Mij valt het rijgedrag van maaltijdbezorgers niet negatief op, ze rijden in het algemeen wel ‘vloeiend’ maar niet extreem gevaarlijk. Ik zou een extra rijopleiding voor mannen in de bouw meer op zijn plek vinden.
@pomoek: Eens, en rijlessen voor 65 plussers die de Kampioen lezen……
@dutchdriftking: u discrimineert een doelgroep van de ANWB?
@erik2907: en terecht
@gulli: het was een vraag, heb geen mening vooralsnog.
@erik2907: Neehoor, ik gun onze 65 plussers een cursus met een aantal belangrijke onderwerpen. Zoals : “Ik heb dit land dan wel opgebouwd na de oorlog, de weg is niet voor mij alleen”, “Wat is het nut van een binnenspiegel”, en “Waarvoor dient de linker rijstrook”. Ik pleit ook voor een aanvullende gratis cursus “Hoe gebruik ikopenbaar vervoer” inclusief OV chipkaart, onder het motto : “65 plus? Lekker met de bus!”.
@dutchdriftking: eens. Die linker rijstrook is namelijk voor rijders van duitse en zweedse auto’s die de cursus “Ik mag maar 100/120/130 in NL” niet gehaald hebben en bezig zijn met de cursus “Rechts ligt ook asfalt, rij daar dan”. Misschien ook de cursus “Respecteer je medemens ook als ze geen premium rijden” eens opstellen. Gat in de markt.
@v6ti: ik rij saab, nergens last van.
@pomoek: True. Valt best wel mee met die gasten idd.
@pomoek: hmm, de vloeiend tegen het verkeer in en over de stoep rijdende maaltijd bezorgers zijn bij ons anders dominant aanwezig in het straatbeeld…
@pomoek: als het normaal is dat vloeiend rijden het negeren van stoplichten, stelselmatig te hard rijden en het rijden op fietspaden of de rijweg naar wat je uitkomt normaal is dan ben ik het met je eens.
@roadster1976: ik zie het meer als goed om je heen kijken, niet voor elk stopbord stil staan bijvoorbeeld. Ik vind dat minder irritant dan de white van man drivers. Maar ik kan natuurlijk een andere zienswijze er op hebben.
@pomoek: Bestelbusjes, de meest irritante bumperklevers
@pomoek: wat dacht je van een rijopleiding voor iedereen met een lease auto?.
Ik denk dat het grootste probleem is dat ze gewoon schijt hebben aan alles. Rijlessen gaan daar niet bij helpen.
@e4350: klopt
@e4350: Het idee is dat de politie daarna ook strenger gaat handhaven
@e4350: het grootste probleem is dat de consument ‘moord en brand’ schreeuwt als we 2 minuten langer op onze pizza moeten wachten.
@pielemuis: Haha ja dat is zeker waar.
Een restaurant heeft niks aan bezorgers die een uur over een bestelling doen. Ben je te langzaam, word je ontslagen. Lijkt de f1 wel.
@w115: Er is een dusdanig tekort aan bezorgers dat iedereen die solliciteert aangenomen wordt en je moet wel extreem slecht zijn wil je ontslagen worden.
Aan de lap laarzen? Feessie gehad Ruben?
Nog een: ‘Veelal bewapend op een elektrische fiets’ klinkt wel erg gevaarlijk.
@dray: Je wil niet weten hoe gevaarlijk het kan zijn in de favelas van Harderwijk. Dan is een beetje zelfbescherming wel nodig.
Als mijn pizza vanavond pas na een uur bezorgd wordt, heeft de bezorger waarschijnlijk erg netjes en voorzichtig gereden, dan krijgt ie een extra fooi.
Misschien moeten die bedrijven hun personeel dan ook eens als zodanig behandelen, en niet als zzp’er. En dus gewoon per uur betalen en niet per klus.
@potver7: fooi?
@potver7: gebeurt meestal ook. Maar als je te langzaam bent loopt je baas en/of de klant weer te zeuren
In Den Haag rijden idd als gladiolen
Dat ze dat permanent circus daar in Harderwijk maar eens sluiten. Stoor ik me veel meer aan.
Ik ben inmiddels al 4 jaar bezorger in de omgeving van Den Haag en ik denk dat rijlessen echt weinig uit zal maken. In mijn ervaring is het zo dat de meeste bezorgers die als debielen rijden, dat doen omdat ze het leuk vinden. Ik zelf vind het niet waard om als een gek door het verkeer te manoeuvreren om 2 minuten eerder aan te komen. Fooien zijn toch gehalveerd de afgelopen jaren en als je slimme tussendoor weggetjes kent ben je alsnog veel sneller dat de meesten.
Om op milieuvriendelijke wijze een maaltijd te bezorgen kiezen bezorgtoko’s en restaurants steeds vaker voor een fiets in plaats van een scooter. Om jonge gastjes die nog te jong zijn voor een brommerrijbewijs voor een appel en een ei rond te laten crossen bedoel je.
@centocinquantanove: Kapitalisme noemen ze dat…

Maar is ook een leuk begin voor je autobiografie: “ik ben begonnen als pizzakoerier op m’n 14e, nu leid ik de grootste pizzaketen ter wereld!”
@Esprit_de_Flandre: kinderarbeid en kapitalisme linken is waanzin.
@hoofd: Ik heb het niet over kinderarbeid, maar over de goedkoopste werkkrachten eruit pikken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).