
Opvallend oranje. Dat is een mooie omschrijving van de Ford Focus ST die ik meekreeg om aan de tand te voelen. Daarmee is het verhaal nog niet uit, er is veel meer te vertellen over de Focus ST.
De eerste km’s in een geleende auto ben ik zeker zo netjes om alle vloeistoffen in de auto rustig te laten opwarmen. Gezien het sportieve karakter van de Focus ST is de middenconsole getooid met drie extra meters. Behalve voor turbodruk (leuk!) en oliedruk is er ook een meter voor de olietemperatuur. Bepalen wanneer er los gegaan mag worden is daarmee geen giswerk meer.
Zo rustig cruisend, kun je de ST als een diesel rijden. Dankzij de relatief grote cylinderinhoud in combinatie met de turbo is het maximale koppel van 320 nm al beschikbaar bij 1600 toeren en dat maximale koppel blijft beschikbaar tot 4000 toeren. Hou je de naald tussen deze twee waarden, dan is er altijd kracht beschikbaar zonder dat je het gevoel hebt aan het jagen te zijn. De eerste paar honderd kilometer was de Focus ST nog niet heel gewillig om op te zoek te gaan naar de toerenbegrenzer, maar dat loste zich vanzelf op. Het exemplaar wat ik meekreeg had pas 700 km op de teller en leek nog niet helemaal los te zijn. Nadat er wat meer km’s op de klok verschenen, trok de 2.5 vijfcylinder makkelijker naar hogere toeren.
Die vijfcylinder is trouwens wel een bekende. Volvo maakt tegenwoordig onderdeel uit van het Ford concern en dus delen deze merken talloze componenten. Zo staan de V40/ S50 op het zelfde onderstel als de Focus en de vijfcylinder turbo uit de ST zien we ook terug in de T5 modellen van Volvo.
De wegligging is goed, erg goed zelfs. Waar vroeger puristen vonden dat voorwielaandrijvers maximaal 200 pk zouden moeten hebben, heeft de Focus ST er 25 meer. Nog belangrijker is dat het aanvoelt of nog 50 pk extra ook geen probleem zou zijn. Bij vol weg acceleren uit stilstand of na een bocht is er geen nerveus gevoel in het stuur of excessief wielspin. Als je echt lomp doet lukt het altijd wel, maar tijdens sportief rijden voelt het gecontroleerd aan. Laat remmen en alvast insturen: geen probleem. Met de Focus ST kan lekker worden gegooid en gesmeten.
Het interieur is ook op sportiever gebruik afgestemd. Het stuurwiel is prettig dik en met leer bekleed. Omdat het oog ook wat wil is er een rood ST-logo in de middelste aluminium spaak gegraveerd. Meer aluminium is gebruikt voor de pedalen en de glanzende instaplijsten met ST logo. Voor het broodnodige contrast zijn de A-stijlen en hemelbekleding in het stemmig zwart uitgevoerd. De belangrijkste wijziging met de standaarde Focussen zijn de stoelen. De ST heeft heerlijke Recaro sportstoelen die je stevig omklemmen. Optioneel kunnen de middenbanen van de stoelen worden uitgevoerd in de kleur van de carosserie.
En dan komen we toch weer op die kleur. Onze vaste videoverkering kon er erg enthousiast van worden. Helemaal ongelijk kan ik hem daar niet in geven en ook de reacties van omstanders waren overwegend positief. De gehele package voor de ST is wel af. Maar los van de kleur schreeuwt de ST niet van de daken sportief te zijn. Toch zijn er genoeg details waarop het model afwijkt van zijn mindere broeders. De 5-spaaks 18″ lichtmetalen velgen zijn lekker ruig en als het nog niet groot genoeg is: Ford levert ook 20″ exemplaren. Aan de achterzijde zijn links en rechts twee nog redelijk beschaafde uitlaten te vinden.
Niet alleen dankzij de uitlaat is het motorgeluid van de vijfcilinder fantastisch. Vooral de aanzuig-geluiden vanuit het inlaattraject zijn erg lekker. Ford heeft daar dan ook speciaal van het inlaatspruitstuk een speciale buis naar het schutbord van de motorruimte geleid. Gelukkig wordt het nooit echt lawaaiig, maar klinkt er vooral een lekker vijfcylinder roffel vanuit het vooronder.
Met 225 pk beschikbaar zit het met de prestaties wel snor: van 0 tot honderd duurt 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op 241 km/u. Voor €33.370 koop je de driedeurs en voor 600 euro meer krijg je twee extra deuren. Het oranje kleurtje “electric orange” kost 1200 euro extra en ook de ST achterspoiler op ons testexemplaar is een extra van 350 euro. Wil je dat niet uitgeven dan neem je de Focus ST gewoon in het wit met GT striping (300 euro extra).
Onze vaste videoman Ruben Baeten had wat moeite om mijn beestachtig weggedrag vast te leggen, maar het is toch gelukt. Klik op het ST logo om het filmpje te starten. Mocht je liever nog een paar fotootjes bekijken, check dan de Ford Focus ST gallery.
Vetheid! Mooie fotolocatie!
Echt mijn lievelings hatch dit! :D
Mooie review!
geef mij maar de audi S3
Erg mooie foto’s, erg mooi filmpje, erg mooie auto.
@beire dat kun je wel roepen maar dat slaat natuurlijk nergens op. De S3 is heel erg veel duurder.
S3 kost minimaal € 49.530
De Focus ST is er vanaf € 33.370
Wat een gave auto en ook die kleur. Jammer dat steeds meer autofabrikanten tegenwoordig nepsportieviteit gebruiken. Hierbij denk ik aan die extra buis voor inlaatlucht naar het schutbord en de, mijns inziens, overgestileerde spatborden. Voor de rest lijkt het me een zeer prettige auto, sportief onderstel, stevige motor…Ford waardig.
Als de Type R niet uit zou zien als een mini MPV zou ik in die hot-hatch klasse voor de type-R willen gaan. Tja, de type-r is spuuglelijk dus een geweldige alternatief is deze SanitaryTowel, alleen wel in blauw. Golf GTI, ook leuk vooral ook omdat het een relatief rijke geschiedenis heeft en de optionele DSG.
Telkens als ik een Focus ST zie moet ik wel even mijn nek draaien, dat mis ik bij de GTI.
Leuk filmpje, maar als je dan zo te spreken bent over het motorgeluid, laat dat dan horen aub!!! Precies dezelfde fout als alle nederlandse autoprogramma’s met hun quasi hippe achtergrondmuziek.
Die Focus ST is een zeer geslaagde auto! De kleur vind ik echt stoer bij deze auto.
Leuke review!
@ Wouter
Wat willen jullie nou eigelijk suggereren met die 4e foto? Dat jullie een paaltje geramd hebben? ;)
Geef mij maar de Volvo C30 T5 en over een jaartje de C30 R
Hey dat is op de maasvlakte :P Daar woon ik vlakbij ;) :D
mooie foto’s, lelijke auto.
Doe mij maar de nieuwe Cupra Leon
Ieuw! Een ford interieur…GETVER! Stuur is verschrikkelijk! Verder vette auto! Hulde voor het filmpje!
Waaauw moet je voor een T5 motor van volvo een turbo wijzer aanbrengen :s:s. Ze doen zich voort alsof het een motor heeft dat de veyron stoflaat. Maarja dat zijn we gewend van ford, overdrijvers. En over het interieur zal ik maar liever zwijgen, want mijn oma zou zich er goed in voelen om daar in te zitten.
Leuke bak, maar he overdag mistlampen voeren?
Ik vind het een erg leuke auto, maar of ik hem voor dat geld zou willen kopen?
Nu weet ik nog niet hoe de blauwe rijdt…….
Wouter kan je mij de volgende keer bellen als je op slufter gaat rijden zeg! had ik ook ff kunnen kijken :D Het enige nadeel wat deze auto heeft is dat het een ford is. Dat merk ligt mij toch nog steeds niet helemaal 100%, zou niet weten hoe het komt? Maar die volvo 5-cyl. is echt een geweldige motor. De kleur is trouwens ook best leuk hoor ;)
” topsnelheid ligt op 241 km/u” dat is toch wel even op het lang gerekte stuk bij EMO terein uit geprobeerd ;) ?
mooie auto, mooie revieuw en een geweldige motor die helaas te weinig tot uiting komt. ik vind video heel mooi gemonteerd en alles klopt… maaaar (daar komt ie) er is alleen een heel zacht stukje in het begin waar de prachtige vijfinlijn brom te horen is.
er had meer beeld van een door accelererende focus in mogen zitten, dus zonder het banden gepiep. en met het brute motorgeluid.
ik zou zelf uiteindelijk toch voor een S40 of C30 T5 doorsparen. de S40 moet zelfs 2e hands inmiddels voor een redelijke prijs te krijgen zijn. bij een volvo vind ik het allemaal net wat meer kloppen.
het is overigens een motor die door ford bij volvo is weggehaald! voordat mensen gaan denken dat volvo ford-motortjes gebruikt ;-)
stond dit weekend op het station antwerpen-berchem kwam er een hele trein met mondeo s(t) voor bij :) was ff later in hasselt zag ik de nieuwe mondeo in camo (stikkertjes rare sliertjes :S )
@Alwood een volvo is gewoon een verschrikkelijk goede auto ;)
precies! en dat zijn ze ook allemaal!!! sinds volvo bestaat… de 360 is namelijk een daf ;)
Laat me raden je rijdt ook volvo ;) Ik mag af en toe in de V70crosscountry van me pa rijden…. nadeel van volvo is dat ze wel erg duur zijn, maar daar is overeen te komen.
wederom zeer fijne videomontage en review natuurlijk :)
ik mag de ST regelmatig rijden voor m’n werk (bijbaantje), ik vind het ook een erg fijne auto alleen jammer dat ze er geen leren kuipstoelen voor leveren.. of heb ik het mis?? verder vind ik het jammer dat als je de striping neemt dat ze geplakt zijn en niet gespoten maar dat is meestal zo toch??
Hmmm……..uhm Wouter vriendelijk advies van mij…..maar uhm is het niet eens een keer tijd dat je met autoblogger en Sacha gaat praten?! Ik bedoel;
Sacha: Audi S8, Porsche Cayman, Porsche 911 Turbo, BMW M5 en Mercedes ML63 AMG
Wouter: Ford Focus ST!
See my point?! ;) :P
Ik weet niet, ik blijf het vorige model toch mooier vinden. En dan gooien ze er ook nog zo´n saaie Volvo motor in! I mean come on! (@Alwood ;) Geintuh!)
saai zegtie dan…. jij hebt nooit met deze motor mogen rijden kan niet anders ;)
SAAI!! WHAT en dat van iemand die een X5 rijdt :|
(o, beetje overtrokken reactie ;) )
@Benny1 ik rij zelf een 740GL(2.3) en ik heb helaas de sleutels van de V70R van me pa nog niet meegekregen :P moet er ooit nog van komen(hoop ik) alleen hij heeft em nog geen half jaar…
en als je het nou heeeeel lief vraagt :P
Did I say something wrong?! ;)
Verslag van de V70R door Alwood? ;)
Wát een wagen, in het echt is ie nog mooier! Staat er altijd ene bij ons in de parkeergarage van school!
Geil.. had ik er oowk maar 1.. egt een mooi beestje!!
fotos zijn best wel scheef genomen
Strak filmpje maareh Wouter…. volgende keer niet zo hard rijden hoor! Ruben houdt het bijna niet bij zo! ;-)
Op het onderstel van de V40/S50? Apart.. En spel cilinder voortaan met een ‘i’ i.p.v. met een ‘y’, dank u. Verder mooi verslag!
Erg vet, echt mooi auto vind ik het! En best wel lkkr geluidje. Trouwens erg leuke filmpjes hebben jullie! Die filmpjes worden steeds beter! :D
Onderstel van S40/V50 is van de focus en niet andersom.
@W0o0dy: Hij kwam weer terug en ik zei nog, ff geen 170 dit keer… Maar niks hoor. ;-)
Leuk filmpje maar jammer dat die puberale mistlampen aanstaan.
heerlijke wagen, rij zelf me ne gewone 1.8 115pk, en da rijdt ook al best çavakes, wegligging en dergelijke. OK ni te vergelijken me al de porsches, bmw’s enzo da hier (soms) teveel over de vloer komt. focus is gewoon heerlijk bakske om mee te chasen, en vanwaar die 33.000 euro? hier in belgië stond hij eind juni, toen ik de mijne besteld heb, voor 25.500. is toch wel redelijk voor zo’ne wagen hoor
De gewone Focus is ongelóóflijk saai. Maar dit ding heb ik vanaf het begin al vet gevonden, vooral in déze kleur. Fantastisch!
`….Zo staan de V40/ S50 op het zelfde onderstel……`
Uuuuh, volgens mij is het S40-V50.
Maar los van dit gemuggezift: wat een heerlijke auto!
Errug strak filmpje!!
@ ST
volgens mij was de S40 er eerder dan de Focus (huidige types)… daarmee komt het onderstel dus van de S40.
wat je wel kan zeggen is dat het onderstel door ford is ontwikkeld… en dat zegt niet eens zo heel veel. dat onderstellen hetzelfde zijn wil alleen zeggen dat de manier van construeren hetzelfde is en dat ze componenten delen. breedte, materiaalkeus, lengte, ophanging en kwaliteit van het geheel kunnen heel erg verschillen.
al dat geneuzel over onderstellen altijd vind ik daarom niet zo veel zeggen, het is niet zo dat de halve auto opeens exact hetzelfde is :)
ik vind het wél interessant dat ze zo’n mooi blok erin hebben gestopt wat volgens mij v/a 2000 in volvo’s gestopt wordt. zéker op autoblog gaat het meeste over vermogen/geluid en over-all prestaties. het blok komt in deze auto daarbij voor een veel groter percentage overeen met die in de volvo’s dan dat de onderstellen overeen komen.
en nu is het tijd dat Rick dos weer een opmerking maakt ;) veel te suffe discussie opt moment…
(overigens ligt de basis voor volvo’s 5-cyl’s bij audi als ik het goed heb… ja die prachtige blokken van eind jaren ’80 begin ’90!)
Huh?! Wat?! Zit hier Pretty Woman te kijken…….moet bijna janken hier!
Volvo Rules?! Zo goed Alwood? ;) :P
@Rick dos
Wie nu nog vrijwillig naar “Pretty Woman” kijkt MOET wel een Volvo adept zijn. Bij voorkeur een 240 Polar :)
:P
@alwood
je opmerking omtrent het onderstel klopt niet.
Ford was wel degelijk eerst uit met het onderstel, namelijk met de Focus C-max.
Zet trouwens de S40 en de C-max maar eens naast elkaar en je herkent er duidelijk de familietrekjes in (dit is natuurlijk mijn perceptie ;-) )
@Johannes
Die film kijken wij mannen alleen maar voor de Lotus Esprit natuurlijk, hè! Dusssssss iemand nog voetbal gekeken dit weekend? ;) :P
vrouw in mijn straat heeft een witte. erg fine kar.
en ik blijf een fan van het motorgeluid van de volvo 5-cilinders.
(bij volvo blijft het alleen wat ver op de achtergrond.)
@Rick dos: ik zal inderdaad eens gaan praten met autoblogger :-)
En voor Benny1: ik verwacht dat we de Maasvlakte nog wel vaker voor filmpjes gaan gebruiken, dus houd je oren en ogen open! ;-)
@wouter
Haha! ;)
hier in belgie kost een de ST maar 25000 €
ik denk dat jullie daar in holland serieus afgezet worden lol
ik kan die zelfs halen voor 20k € ^^
bron http://www.ford.be
Wouter….. ik hoor vanzelf wel de politie over de scanner ;) “maasvlakte snelle jonge gespot”
Dat electric orange is wel erg mooi! Jammer dat het ontwerp van de auto zo suf is, de ontwerpers hebben zich veel te erg ingehouden.
Maar die Volvo T5, dat moet wel een feestje zijn! De oude 850 T5 maakte ook zo’n schitterend geluid, dat hoor je bij de nieuwe Volvo’s niet meer; erg jammer. Hopelijk komt Volvo snel eens met hete versies van de S40, C30 en V50 mét blazend T5-geluid! Een hete S40 T5, met uiterlijk hele subtiele wijzigingen, dat zou super zijn.
Wederom een erg mooi filmpje trouwens! Mag van mij zelfs wat langer ;)
Een S40R/V50R met een wat stevigere turbo dan in deze motor zou een welkome aanvulling op het gamma zijn. Ik kwam een jaar of wat geleden nog weleens een eigenaar van een oranje V40 T4 tegen waar een R achter was geplakt, samen met wat extra pk’s. Wat mij bij de 5-cilinders opvalt, ook de diesels, is dat ze heel erg gemakkelijk en geleidelijk de hoge toeren opzoeken, een erg lekker geluid voortbrengen, net wat rauwer dan een 6 en een stuk voller dan een 4. Van mij mogen Volvo en Audi vooral doorgaan met de ontwikkelingen op 5-gebied!
ik heb vandaag in een ford focus ST gereden en in een mondeo ST ik vond de focus ST echt de BESTE, en snelste:p en mooiere wagen :) btw check die velge:p nice :)
deze auto is de mijne!!!:d miss wel een andere kleurke:p sgone foto’s, de auto leker konpakt van binnen egt sjek;) grtzz ikke
een prachtcar een van mijn lievelings auto’s ik heb er ook in gezeten wat een prachtig interiuur
ik ga er mezelf eentje kopen, int panther black!
hier heb je de auto zelf al voor een 21950euro zonder opties!
(catalogus prijs 25000 – 7% en 1300euro dealerkorting)
maar wij betalen dan wel weer 5000 euro inschrijvingstax,
dus hij komt voor mij full option (buiten de keyfree en navigatie),
met tax op een 32447 euro, dat is jullie basisprijs zeker?
nederlander zijn moet soms behoorlijk sucken,
kunnen jullie ze niet hier komen halen?
groetjes uit belgië
Ik heb net een Ford focus ST eraf getrokken aan het licht, wel met moeite, maar lekker! ;) Ik rij zelf met een Citroen Xsara VTR.. lekkere wagen trouwens die Ford Focus ST, en idd een mooi geluid..
greetz Hans..
Echt een te vette wagen!
In deze klasse is er niets beters te koop.
Wegligging, moter, GELUID top! (0-100 6.8sec.)
Uit eigen ervaring! Ja, ook t.o.v. een Golfje GTI( ook erg leuk hoor maar minder sportief)
Jammer dat je ze niet veel ziet!
Grt. Huub
De focus st is gewoonweg mooi. Ik werk bij Ford en je moet toegeven dat die st gewoonweg een lekkere wagen is. Zelf vind ik andere merken maar niets maar ik durf wel toe te geven dat andere merken ook wel mooie auto’s kunnen maken.Als je auto liefhebber bent geef je dat toe en breek je andere merken niet af.
The Focus-ST is one of the best compact sport cars. The Design and Sound is much better as the Golf GTI.
:)
toch vind ik dit echt een super mooie wagen!! zeker weten een hot hatch!.. deze kleur staat hem geweldig.. alleen blauw met witte strepen zou ook vet zijn.. verder vind ik het intrieur ook mooi!.. super geluid.. top. alleen zou het wel wat vaker willen horen.. net zoals op tv.. die muziek luister ik een andere keer wel.. ik kijk toch naar een autoprogramma!! :)
Dit is echt een superauto!
Sinds 4wk heb ik deze testauto nl gekocht en ik hoop datie
dat paaltje niet echt om ver heeft gereden ;)
maareh dat motergeluid is wel verslavend (is wel slecht voor het benzinegebruik! )
groeten sander
Echt een hele mooie auto waar ik dolgraag eens in zou willen rijden.
Het merkwaardige is echter dat het mij tot nu toe niet gelukt is een dealer te vinden waar een proefrit mogelijk is!
Is deze auto niet te koop…
ik heb net(vandaag dus) de focus st gekocht. model 2007. en heb net een proef ritjuhh gemaakt. nou ik mag wel zegguhh,, toppie hoor. ik vind m perfect afgewerkt. zelfs nu al een super geluid erin. kan niet wachten tot ie geleverd word. we zullen maar zo zeggen, degene die de focus st afzeiken nou die hebben een smaak als een plee. je moet hem ook niet vergelijken met een wagen van een ton in eurries. alle waarde naar zijn geld. maar voor dit geld….. gewoon een super car.
de groetjes uit tholen (zeeland)
Ik vind deze generatie Focus de mooiste. De eerste generatie is ook mooi, maar de koplampen zijn net iets te driehoekig. De derde generatie lijkt op de nieuwe Mondeo, maar ik vind de koplampen van de nieuwe Focus niet zo mooi. Maar deze auto is perfect.
Is dit filmpje van in de tijd dat Wouter nog niet kon praten? :P
@f1l1p: Laate reatie :D :P