Dat ziet er leuk uit! Volkswagen houdt zich wel vaker bezig met roadster conceptcars, maar dit is er toch een die nagenoeg productieklaar lijkt te zijn.
Wat direct opvalt is dat dit niet een voor- of vierwielaangedreven Golf-kloon is (Abarth, letten we even op?) maar een heuse middenmotor-roadster met achterwielaandrijving. Aangezien de Duitsers in de VS nog altijd bezig zijn met een dieseloffensief, moeten we in dat opzicht wel even slikken: in het midden ligt een 2.0 TDI met 180 pk, gekoppeld aan een DSG-zesbak. Deze combinatie moet de auto in 6,2 seconden naar de 96 km/h en naar een topsnelheid van 226 km/h stuwen, terwijl hij gemiddeld niet meer dan 4,3 l/100 km verstookt.
De Bluesport concept is een klein autootje, met een lengte van 3,99 m, een wielbasis van 2,43 m en een hoogte van 1,26 m. Hij brengt een gewicht in de schaal van zo’n 1200 kg, netjes verdeeld over 45:55 voor/achter. Dit is een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld een MX5 of Elise, maar nog steeds erg netjes voor een moderne Duitser.
De auto wordt op de Detroit Motorshow geïntroduceerd, waarna we hopelijk niet lang op een productieversie hoeven te wachten.
UPDATE: een gallery en de officiële info van VW hieronder…
Volkswagen celebrates comeback of the compact roadster
Wolfsburg/ Detroit, January 11, 2009 – Maximum driving fun with minimal
fuel consumption: This is the standard by which Volkswagen is starting the
new car year 2009 and is presenting the roadster Concept BlueSport at the
North American International Auto Show. “The BlueSport proves to be a
compact and passionate car with a clear Volkswagen signature. The car
offers pure dynamics with a powerful 180 PS Clean Diesel engine that is
combined with the characteristic Volkswagen philosophy of efficiency,”
confirmed Volkswagen’s Chairman of the Board, Prof. Martin Winterkorn in
Detroit.The Concept BlueSport is making its appearance at the car show in Detroit with a
Flex Silver exterior and orange fabric convertible top. “It is the symbiosis of
outstanding technology and timeless Volkswagen design that makes this car an
exceptional sports car. Its styling is clear and is reduced to the essentials; the car
body itself has a lean and linear structure”, explains Volkswagen chief designer
Walter de Silva. The interior shows finesse in details and conveys a high level of
technological fascination. Immediately visible to the eye is the intuitive and easy to
operate touchscreen. Perfectly adapted to the interior are the leather upholstered
seats in lightweight construction with their single-piece seatbacks.Behind the two sport seats of the 3.99 meter long Concept BlueSport, a 132 kW /
180 PS strong Clean Diesel (TDI) with common rail injection and downstream NOx
storage catalytic converter delivers dynamic performance. A 6-speed DSG dual
clutch transmission – the most economical and agile transmission system in the
world – transfers power to the rear wheels. In just 6.6 seconds the sports car is
moving at 100 km/h; its top speed is 226 km/h. Also having a positive impact on
the car’s low fuel consumption of just 4.3 l/100 km and reduced emissions are two
technologies that are part of the so-called Eco mode: an automatic start-stop
system and energy regeneration. Together they propel the Concept BlueSport to
an additional fuel savings of up to 0.2 liter per 100 kilometers in city driving.
Klassiekerrally zegt
Wat een fantastisch ding. Bouwen! Hier wordt ik echt hebberig van!
Rick zegt
Past er geen 3.0TDI in? of beter: een 4.2 TDI ;)
Ziet er maar al te goed uit zeg!
fjc zegt
@ Klassiekerrally
ik ben het helemaal mat je eens wat een mooi karretje
Aston Martin Rapide zegt
Inderdaad….doe mij maar ook eentje. Echt een kek dingetje! ’t lijkt me een auto voor mensen die geen Audi TT kunnen betalen…
VonStroke zegt
Straf spul van VW. Dit kan ik wel appreciëren. Meteen in productie die handel!
w0o0dy zegt
Dit is toch gewoon een Boxster met een nieuw huidje en wat vw motoren enzo? Makkelijk te maken, weinig ontwikkelingskosten en net zo’n flop als de Opel Speedster? We’ll see, als deze er ooit echt komt, want dat geloof ik ook nog niet helemaal.
YK zegt
Niet langer mee wachten, gelijk in productie! ;)
Maar zijn er ook foto’s waarop-ie met een gesloten dak erbij staat?
jOnas zegt
VW is sterk bezig, eerst de sirocco en nu dit pareltje !
Koen Vantomme zegt
Nu nog een Audi-grille en je hebt een Audi R4-concept. Die achterlichten sluiten nu al aan bij de Q7 en Q5.
Alain zegt
Deze wil ik echt wel kopen als … als ie al geproduceerd gaat worden, want VW heeft al meermaals in het verleden zijn publiek geteased met toffe concept-cars, maar ze nooit uitgebracht !
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ziet er zeer goed uit, áls ie uitkomt komt er vast wel een benzine-versie van, hoop ik.
Jaloerse kat zegt
TT-clone? Maar wel een mooie!
w0o0dy zegt
Wie gaat er 50 mille voor deze auto neerleggen? Ik denk dat er niet genoeg mensen zijn die dat soort geld voor een VW sportwagentje neer gaan tellen. Opel had natuurlijk nog wat meer problemen met het imago, maar de auto op zich was in feite brilliant goed…. en toch verkochten ze voor geen meter. Ik denk dat die een Phaetonnetje wordt qua aantallen tenzij ze em echt goedkoop in de markt gaan zetten. Net iets duurder dan de Opel GT bijvoorbeeld…. dan zou het misschien wel kunnen werken. Maar als dit idd op basis van de Boxster is, vraag ik me af of VW dit kan bouwen en toch nog winst kan maken bij die prijs van ongeveen 45 mille.
Overigens, het ziet er wel leuk uit, dat dan weer wel. Complimenten voor het ontwerp en iedere leuke roadster voor een enigzins haalbare instap prijs is van harte welkom….
freek zegt
VW is lekker bezig, eerst de scirocco al in nieuw design en nu deze een beetje in de zelfde trend.
Ik vind het erg mooi!
H zegt
Ahh leuk leuk, bouwen die handel, maar wel met een handbak graag, zo’n coole uit de R8
Timmie zegt
Mja… Dit is idd bijna een Boxter in een minder-premium-pakje… Volkswagen heeft wat mij betreft het verkeerde imago. Zij moeten zich bezighouden met gewone wagens, niet met dure exclusieve modellen!
Foramen zegt
vind het een mooi model hoop dan ook dat we m ooit op de weg zullen zien.
Lagonda zegt
Erg mooi, en ook een redelijk tijdloos design. Ja, die wil ik wel in de garage hebben. Als het een productie auto wordt kan je ‘m vast ook met een benzine motor krijgen.
Hopelijk komen ze er snel mee.
Breinstein zegt
eindelijk weer wat lef daar bij volkswagen. de achterkant lijkt me niet het sterkste deel van de auto, maar hier wordt je wel vrolijk van. laat maar komen.
JH zegt
Volgens mij is er kwa package een groot verschil tussen een in de lengterichting geplaatste 6-cilinder boxermotor of een dwars geplaatste 4-cilinder motor…lijkt me eerder een doorontwikkeling van de Ecoracer
En zoals Woody als zegt, wie koopt er voor 50 mille zo’n VW? (hoe goed’ie er ook uit ziet)…Pheaton effect.
Simon zegt
Is die achterkant geen aftreksel van de Audi A1?
Phils zegt
Heerlijk!
VW is goed bezig! Ik ben echt verkocht! VW speelt op het gevoel, waar gaan we dat schrijven!
Jesper zegt
Dat ding wordt door die diesel motor veels te duur en te zwaar… zonde. :? Plant een 1.6 TSI in dat ding, houd hem wat minder premium zodat hij onder de €39.999 geprijsd kan worden. Dan heeft VW een leuk toppertje in huis :D
Maar het moet gezegd, het lijkt in alle mogelijke opzichten op een toekomstige R4. Die lichtunits die nu al op Audi’s huisstijl lijken, die luchthapper achter het portier, die hoge heuplijn met opgetrokken wielkasten…
Björn zegt
direct in productie dit ding.
ik wil er wel 1.
LD zegt
Woh, dat ziet er goed uit. Zou het geweldig vinden als VW in staat is een leuke “basic” versie (voor het pure rijplezier hebben we die toeters en bellen niet nodig) voor rond de 30k€ zou kunnen neerzetten. Kunnen ze mij alvast op de lijst van serieus geinterresseerden plaatsen.
PCCB zegt
Ik zie veel Audi-invloeden. De deuren lijken net van een R8 te komen.
Maar het geheel ziet er wel heel goed uit. Laat maar komen!!
hupke zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
hupke zegt
Thank You, very nice
How much?
Todd Koote zegt
Scirocco meets TT. Beide fantastische auto’s en dit dus ook. Bouwen!
3301 zegt
vw is on the good way! bouwen dat ding!!
LJ zegt
leuk auto’tje, alleen die TDI..laat ze voor de zekerheid ook maar een benzinemotor derin mikken..
tim--> zegt
Waarom komt Volkswagen hiermee? :S
Ik heb altijd een hekel aan volkswagen gehad omdat ze nooit een echt leuk model kunnen uitbrengen….. Maar nu….. HELP….. Hij is leuk! Mooi! Lekker!
Oww…. Wacht. Gelukkig, er zit een diesel in!
Conclusie, weer een typische volkswagen, net niet dus!
slk zegt
Vw klapt uit de school.Wat een coole kar na al die saaie blikken.Op de scirocco na dan
Lagonda zegt
tim@ Dat er een diesel inzit doet echt geen afbreuk aan de auto. Tegenwoordig klinken ze niet meer als diesels en qua vermogen kloppen ze veel benzine motoren. De enige reden waarom diesel mij niet aanstaat is vanwege de hoge belastingen.
En het is natuurlijk een concept car gericht op de VS.
Natuurlijk zou ie leuker zijn met een dikke V6 :)
WieAndersDasAuto zegt
Wat een gave VW! Het ziet er heel mooi en sportief uit.
En wat is er mis met een dieselmotor? Hij trekt in 6.2 sec van 0-96… Dat is toch best wel rap? Waarschijnlijk komt er wel een dikkere dieselmotor in. Over een paar jaartjes dus.
Toch wel leuk van VW om een mooie, zuinige sport auto te bouwen. Ik zou zeggen: gelijk in productie er mee!
w0o0dy zegt
@Das Auto: wat is er mis met een dieselmotor….Voor een leasestationwagon misschien niet veel maar voor een Cabrio ligt dat toch wel anders. Wat dacht je van de herrie? Vergeet niet dat dit ding open gereden moet worden dus dat alle diesel geratel/gereutel ongefilterd binnenkomt. Dan natuurlijk nog de walgelijke lucht die dieselauto’s versprijden….. En als jij dit ding gaat rijden met een dieselmotor en je staat stil voor het stoplicht en de wind komt vanachter dan zit je zelf lekker in die stank…
En dan hebben we het nog niet over het feit dat diesels een klein toerenbereik hebben en dat een stuk minder leuk is om mee te spelen… en daar is dit soort auto’s eigenlijk voor…. als je niet gaat spelen dan kun je net zo goed een voorwielaangedreven coupé kopen met de motor voorin.
Simpson zegt
toen ik de foto zag dacht ik aan een kopstaart botsing tussen een TT en een scirocco, maar nu ik het verhaal lees, eindelijk weer eens wat leuks en origineels op de weg, ipv de zoveelste golf-kloon
klasse!
gekke turbo zegt
als ze hem op de markt zetten als vervanger van de Eos en voor vergelijkbare prijzen, motorisering en als extra een r36 topversie dan wordt een groot succes!!
gekke turbo zegt
*dit
RA999 zegt
Netjes! ALs ze er nu ook nog even een R36-motor in leggen heb je een mooie Boxter concurrent (of zou dat niet mogen van Porsche?). Ik wil alleen nog wel even de achterkant zien vanuit een lager perspectief want die ziet er van boven toch een beetje vreemd uit…
Waxweazel zegt
En niemand die komt klagen dat de motorkap het logo “doorsnijdt” ?
nochtans was dit het grote hekelpunt van de nieuwe Megane…
Bewijst nog maar eens hoe een onozel logo de meningen van velen kan doen veranderen hier. Van bekrompenheid gesproken.
307hdi zegt
@ RA999
R36 motor? Ik zou zeggen, nu Porsche toch een grote broer wordt, pak daar een paar boxermotoren uit de schappen, een lekkere atmosferische zoals in de 996 GT3!
Nick zegt
@Timmie: Hoezo dat? Daar zijn Skoda en Seat toch voor?
Nick zegt
Dit word dus ook de nieuwe Audi TT?
Carmeleon zegt
Leuk concept, hopelijk gaat hij in productie!
Enneh, een Mazda MX-5 Roadster-Coupé 2.0 Sport weegt ook 1207 kg hoor ;)
Trobken zegt
Remember the Volkswagen Ecoracer?
Volkswagen toonde hiervoor al in Tokyo de ECO Racer, een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik (3,4 liter per 100 kilometer). Deze wagen woog slechts 850 kg (een pak minder dan deze productieversie? van 1200kg) en gebruikte een 1.5 TDI. Deze is onderdeel van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. (Dit wordt dus vermoedelijk de nakende 1.6 TDI?) De viercilinder leverde een vermogen van 136pk met 250Nm koppel.Deze sportwagen levert zeer nette prestaties, de topsnelheid is 230 km/u en de acceleratie naar 100 km/u wordt in in 6,3 seconden gedaan. Er zijn volgens VW nog geen plannen om de ECORacer in productie te nemen. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de ECORacer hiervan een voorbode.
Welk jaartal zijn we nu ook weer?
w0o0dy zegt
Opvallend trouwens hoe kritiekloos alles van de VAG altijd weer ontvangen wordt hier op autoblog….
gekke turbo zegt
@ w0o0dy het is opvallender dat jij altijd elke (zelfs de goeie) VAG product moet kruisigen. En ik begin de vermoeden te krijgen dat jij de doelstellingen (bestaansrecht) van auto fabrikanten niet helemaal begrijpt.
WieAndersDasAuto zegt
@ w0o0dy
Volkswagen is niet dom. Ze hebben vast wat aan de herrie gedaan zoals goed isoleren.
En met de stank, daar zullen ze vast over na gedacht hebben.
Zulke auto’s worden goed getest. Ze moeten duizenden kilometers afleggen. En alle problemen zullen al waarschijnlijk al verholpen worden.
En wat is er mis met VAG producten? Hier worden ze juist vaak afgezeikt, maar helemaal onterecht…
Emspot zegt
Das nou eens een mooie roadster :D
RenesisHP zegt
Een diesel VW roadster…
Scary shit. :shock:
Ziet er helemaal niet verkeerd uit voor een VW. Sterker nog, hij is best wel mooi.
Toch zijn er een paar minpunten te bedenken.
De dieselmotor… Dat klinkt voor geen meter in een roadster. In een roadster komt geluid erg goed door. Helemaal als de motor direct achter je ligt te blazen. Ik denk dat een diesel dan knap frustrerend gaat worden op de langere toerritjes.
Die stank waar @wOoOdy het over heeft is ook een goed punt. Afgelopen zomer stond ik open in de file naast een vrachtauto te wachten. De uitlaat van de vrachtauto zat precies op raamhoogte van de mx5. Die lucht was niet te harden. :evil:
Dit lijkt mij nog erger als je het zelf produceert.
De gewichtsverdeling van 45-55 staat overigens wel garant voor een overstuurde auto. Dat kan heel erg leuk zijn. :D
@Carmeleon.
“Mazda MX-5 Roadster-Coupé 2.0 Sport” is een mislukte mx5. Een echte mx5 heeft geen stalen klapdak.
Een echte mx5 weegt ook een slagje minder dan een mislukte mx5. ;)
Alfisti zegt
Hey, da’s een geinig karretje! Hebbuh!
Ik hoop wel dat als VW iets dergelijks gaat produceren, dat we achterwielaandrijving + pk + koppel + lekkere sound mogen ontvangen… Die FWD’s komen m’n neus uit!
RenesisHP zegt
@Das Auto.
“Ze hebben vast wat aan de herrie gedaan zoals goed isoleren.
En met de stank, daar zullen ze vast over na gedacht hebben.”
De herrie teveel isoleren past ook niet bij een roadster. Een roadster betrekt je volledig bij het rijden. Een echte roadster is een verlengstuk van de bestuurder. Je kan er bijna mee lezen en schrijven.
Geluid is een erg belangrijk onderdeel van de rijsensatie die een roadster kan leveren.
Daar hoort een bruller of krijser in. Geen brommende en blazende diesel.
Die lucht kan niet geheel weggewerk worden.
Het lijkt mij ook niet dat VW een flesje Ambi Pur in de uitlaat propt.
w0o0dy zegt
@gekke turbo: zoals je naam al suggereert zit er een steekje los als je dat denkt. Maar goed, kritisch zijn wordt hier wel vaker gezien als afzeiken. Jammer dat mensen het verschil niet kunnen onderkennen.
Ik waardeer de Seats en Skoda’s vaak meer dan de VW producten omdat ik de meerprijs niet genoeg terugvind in de auto’s ten opzichte van die merken. Over de hele lijn vind ik VW vooral saai, so shoot me. Audi’s zijn op sommige vlakken erg goed, maar ze zijn ook erg duur en lijken teveel op elkaar. Is dat nou afzeiken? Think again.
@Das Auto: ik heb nog nooit een diesel meegemaakt die niet stinkt…. is gewoon een eigenschap van de verbranding van het spul, weinig aan te doen, misschien wel wat beter bij hele schone verbranding, maar lekker ruiken doet het nooit.
Het geluidsniveau kun je prima terugbrengen, lekker klinken doen diesels buiten de auto, eigenlijk nooit. In de auto valt het vaak wel mee, maar ja…. binnen en buiten zijn bij een cabrio vrijwel gelijk.
Guido zegt
Nice! wel even chippen dan :p 210 pk zou mooi zijn
WieAndersDasAuto zegt
@ mx5/ rx8 owner
Daar heb je gelijk in, bij een roadster hoor je van het geluid te genieten. Een benzine motor was een beter alternatief geweest (misschien komt ie wel).
Maar een diesel hoeft niet per se verkeerd te klinken. Neem nou een D5 van een Volvo. Klinkt zeer goed!
Bij VW zijn ze niet achterlijk dus waarschijnlijk hebben ze wat aan het geluid gedaan. Het zou toch wel aardig goed moeten klinken mag ik hopen. En dit doen ze omdat ze willen bewijzen dat een sportauto niet altijd een benzine slurpende monster moet zijn.
En de stank zullen ze vast geprobeerd hebben om het zo minimaal mogelijk te maken. Daar heb ik vertrouwen in. Maar voordat iedereen gaat lopen schreeuwen dat het stinkt enzo. Laten we eerst een auto test bekijken/lezen, als die er komt…
Het komt allemaal wel goed..
WieAndersDasAuto zegt
@ wOoOdy
Iemand moet toch beginnen met ”iets anders dan anders”. Misschien zou het geluids niveau niet optimaal zijn, misschien zal het wel een beetje stinken.
Maar VW heeft een stap in de goede richting gedaan. Zo stimuleren ze hunzelf en de andere fabrikanten om diesels te gaan bouwen die beter klinken, die minder stinken.
RenesisHP zegt
@Das Auto.
Ook de D5 van Volvo wil je niet buiten de auto horen. Dat klinkt niet lekker en al helemaal niet sportief.
Dat is nou net een vereiste bij een roadster.
Het komt inderdaad allemaal goed… Met een hitsige 4cilinder of een luie 6cilinder op benzine..
Yeelen zegt
audi a1 cabrio dubbelganger??
gekke turbo zegt
@ w0o0dy niemand houdt je tegen als je kritisch wilt zijn op iets, weinig mensen zullen er iets aan kunnen doen als je iets compleet afzeikt. Dit is dan ook niet waar ik op doel. Het punt dat ik wilde maken was dat jij het afschrijft voordat je het ooit live heb kunnen zien, laat staan heb kunnen ervaren. Dit terwijl jij als gerenommeerde autoblogger beter moet weten, maar blijkbaar is jou ‘haat’ (misschien een te groot woord) jegens VAG sterker dan jou verstand.
Dit is ook te zien aan jou reactie:
“Opvallend trouwens hoe kritiekloos alles van de VAG altijd weer ontvangen wordt hier op autoblog….”
De irritatie jegens VAG is dan ook duidlelijk de ondertoon.
PS.: bij mij zitten er een paar steekjes los
gekke turbo zegt
*is
RubenBaeten zegt
Update: hoge resolutie foto’s in de gallery!
Vinny_93 zegt
Mag van mij best, zolang ze die motor eruit flikkeren, en er lekker Amerikaans de 8.4l V10 van de Viper in gooien, als ze toch een offensief in de VS willen doodrukken, laat ze dat dan ook Amerikaans doen. “There’s no substitute for cubic inches!”
Sjaakk zegt
leuk autotje. laat ze hem maar produceren. leuke concurrent voor opel gt en honda s2000
alpitlum zegt
Audi MX-5 met volkswagenbadge. Ziet er erg goed uit.
Ferdinand zegt
@ mx5/rx8owner. Jij vergelijkt deze auto met roadsters als de mx5 en s2000 enz. Maar dat vind ik niet getuigen van ruimdenken… Zie het als een nieuw segment. Diesel-cabrio’s zijn er, hoogtoerige roadstertjes zijn er, diesel-roadsters, dat is iets nieuws. Dus je moet niet dat soort vergelijkingen gaan maken. En nog iets, vergelijk je nou de diesellucht van vrachtwagens met die van een ver doorontwikkelde (Duitse) dieselmotor??? Vreemd…..
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150813
Citrofiel zegt
Wat een ding! Ziet er verschrikkelijk goed uit. Een echt mooie en emotioneel aantrekkelijke VW, dat ik dat nog mee mag maken… Ik zou dit dus ver prefereren boven zijn premium-zusje, de TT.
w0o0dy zegt
@gekke turbo: zoals je misschien kunt lezen in mijn eerdere reacties was ik over deze auto op zich helemaal niet zo negatief. Ik heb wel twijfels bij een diesel roadster, maar dat is voornamelijk omdat ik uit eerste hand weet wat wel en wat niet fijn is….. Hoogtoerig en een beetje sportief geluid past gewoon bij zo’n auto.
Lomp veel koppel onderin, diesel geratel en de walm van diesel zeker niet…. Ik zit regelmatig met open dak tussen de diesels en ik kan je verzekeren, dat is geen tractatie, ongeacht de kwaliteiten die sommige diesels zeker wel hebben. Veel koppel onderin in combinatie met een middenmotor en een relatief korte wielbasis lijkt me een recept voor ongecontroleerde slippartijen tenzij de electronica de boel in het gareel houdt…..
Niet echt een recept voor een vreselijk leuke stuurmansauto (in mijn ogen).
@Mx5/rx8owner: lijkt qua gewichtsverdeling best veel op een 911, dus dat belooft een uitdagende toegankelijkheid van het grensbereik (zal ik maar zeggen, you’ll get it). De 911 onderstuurt in principe (lichte neus) totdat de neus grip krijgt en als je dan het gas erop zet wordt de achterkant vrij plotseling naar buiten gedrukt en moet je snel zijn en weten wat je doet….
Lijkt me allemaal net iets te wild voor een VW en voor een mainstream instap roadster…..
Als vw met een leuke betaalbare middenmotor-sportwagen komt dan hoop ik dat het een echte leuke auto wordt. Deze styling verdiend een echt goede wegligging en wat mij betreft moet het dan ook een echt sportief rijdende auto worden met veel “driver-involvement””.
kyanite zegt
Och de Golf Cabrio is in diesel leverbaar geweest net als de A4 Cabrio. Voor Nederland niet echt gunstig, tenzij je meer als 15.000km rijdt op jaar basis, maar dat zullen de meeste cabrio’s niet halen.
Leuk ontwerp deze VW, laat maar komen. De 1.4TFSI (turbo + compressor) ofzo erin, zuinig en bloedje snel.
Thijs zegt
Het lijkt wel alsof, nu de kredietcrisis toch echt genadeloos toeslaat, de automerken ineens weer doorhebben hoe het moet ;)