• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische ram: Dodge Circuit EV

Auteur: RubenBaeten, gepost 11 januari 2009 om 09:35 – 27 Reacties

Afbeelding Elektrische ram: Dodge Circuit EVAfbeelding Elektrische ram: Dodge Circuit EVAfbeelding Elektrische ram: Dodge Circuit EVAfbeelding Elektrische ram: Dodge Circuit EV

Dodge Circuit EV
Vorig jaar september was Dodge al met een elektrische Lotus aan het testen. Nu hebben ze diezelfde auto netjes aangekleed tot een volwaardig Dodge-model: de Circuit EV, compleet met gekruiste grille. Lekker, maar wel een beetje Tesla he?

Ten opzichte van de testauto zijn de specs niet veranderd: 0-100 vindt nog steeds plaats in 5 seconden, de kwartmijl duurt 13 seconden en de topsnelheid ligt boven de 190 km/h. Dit alles dankzij een elektromotor van 200 kW (268 pk). De auto komt zo’n 240-320 km ver op de lithium-ion accu’s, die gewoon via een standaard stopcontact kunnen worden opgeladen. Destijds hield Chrysler vol dat er geen productiemodel zou komen, maar dat de technologie bijvoorbeeld eerst in een minivan zou verschijnen. Dat zou jammer zijn, want dit soort elektro-sportmobielen zien we toch wel zitten.

Dodge Circuit EV

Dodge Circuit EV: Brand new version of all-electric sports car boasts unique, fearless Dodge design
All-electric vehicle delivers sports car performance with zero gasoline consumption, zero tailpipe emissions and 150-200 mile driving range

The Dodge Circuit EV displays bold exterior and interior styling with outstanding performance, zero gasoline consumption and zero tailpipe emissions.

The Dodge Circuit EV design screams pure sports car from every angle. The Dodge Circuit EV’s profile demonstrates perfect proportions for balanced handling, placing the driver and passenger midway along the wheelbase. At the front of the vehicle, the distinctive Dodge crosshair grille splits the wind, sending it over the long, low hood and cleanly over the windshield and cockpit. The body sides feature a deep scallop, providing visual depth and also a functional rear-brake air duct. At the rear, the functional elements blend with design to create a uniform finish.

“The exterior styling of the Dodge Circuit EV mates bold Dodge styling to the no-compromise performance attributes of an all-electric performance sports car,” said Ralph Gilles, Vice President – Design, Chrysler LLC. “The Dodge Circuit EV offers an extremely fun-to-drive, expressive sports car without fuel consumption and with virtually no impact on the environment.”

The Dodge Circuit EV is adorned in all-new “Tangoreen” exterior color, wearing large “EV” graphics on both sides of the sports car.

The uncomplicated interior of the Dodge Circuit EV delivers a combination of pure function and athletic refinement. The cockpit design puts complete control of the car at the driver’s fingertips. Nestled within a leather-covered instrument cluster are two primary analog-face gauges. A digital display conveys information regarding the electric-drive system.

The seats feature deep bolsters and are covered in premium leather. The same premium leather covers the center console and the width of the instrument panel.

The Dodge Circuit EV delivers all of the convenience features of a performance sports car, including premium sound system, power windows and door locks, air conditioning, speed control.

Propelled by a completely electric ENVI drivetrain, the Dodge Circuit EV posts impressive performance numbers:

0-60 mph in less than 5 seconds
¼-mile in 13 seconds
Top speed of more than 120 mph

Perhaps the most impressive Dodge Circuit EV number, however, is zero. That’s how much gasoline the vehicle consumes while providing exhilarating sports car performance. It’s also how much tailpipe emissions are produced.

The Dodge Circuit EV utilizes just three powertrain components. These include a 200 kW (268 horsepower) electric motor to drive the wheels, an advanced lithium-ion battery system to power the electric-drive motor, and a controller that manages energy flow.

Working with the latest advanced lithium-ion battery technology, the Dodge Circuit EV has a driving range of 150 to 200 miles between charges – more than triple the average daily commute of most consumers. Recharging the vehicle is a simple one-step process: plugging into a standard 110-volt household outlet. The recharge time can be cut in half by using a typical 220-volt household appliance power outlet.

The Dodge Circuit EV offers driving enthusiasts a performance sports car that can be driven to work every day – without consuming gasoline or producing tailpipe emissions.

Dodge Circuit EV – Vehicle Specifications

Vehicle Type Battery Electric Vehicle,
2-passenger performance coupe

Weight and Dimensions
Length 153.5 inches / 3900 mm
Width 67.5 inches / 1714 mm
Height 45.3 inches / 1150 mm
Wheelbase 91.7 inches / 2330 mm
Track front / rear 57.4 inches / 1457 mm 58.7 inches / 1490 mm
Turn circle 38.0 feet / 11.6 m

Powertrain and Suspension
Layout Rear-wheel drive
Motor Power: 200 kW (268 hp)
Regenerative braking
Battery Lithium-ion battery
Suspension Front – Independent
Rear – Independent

Wheels and Tires
Tire size front P195 / 45ZR17 23.9 inches / 607 mm
Tire size rear P235 / 40ZR18 25.4 inches / 645 mm

Color Scheme
Exterior Tangoreen
Interior Black Leather with Satin Silver accents

Key Performance Attributes
0-60 mph (0-100 kph) less than 5 seconds
Standing ¼-mile low-13 seconds
Top speed greater than 120 mph (approximately 193 kph)
All-electric range 150-200 miles (approximately 241-322 km)

Ook interessant!

  • Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?
  • Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
    Video: Dodge-bestuurder denkt indrukwekkend te kunnen invoegen
  • Nog goedkopere Hyundai EV
    Nog goedkopere Hyundai EV is eindelijk op komst
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Dodge, Elektrisch, oranje

Vorig bericht: « Roadster van VW: Bluesport concept [updated: gallery]
Volgend bericht: Jeep Patriot EV plug-in hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. Aston Martin Rapide zegt

    11 januari 2009 om 09:39

    Eerlijk gezegd vind ik hem wel wat hebben…alleen niet mijn stijl. Jammer dat het niet in productie gaat. Het zou in onze straatbeeld wel goed staan.

    Login om te reageren
  2. Aniator zegt

    11 januari 2009 om 09:41

    Gaat lotus hier niet super kwaad om zijn, omdat het gewoon een Europa is met wat Dodge badges?
    En jammer, die gril staat de auto niet eens…

    Login om te reageren
  3. Jandepandaman zegt

    11 januari 2009 om 09:47

    Mooi.

    Maar kan iemand mij vertellen waarom deze auto die grote luchtopeningen voorop heeft? Ik dacht dat electromotoren niet hoefden te ademen zoals verbrandingsmotoren moeten?

    Login om te reageren
  4. 190d zegt

    11 januari 2009 om 09:49

    Lotus zegt dat het in de eerste plaats een toeleverancier/ontwikkelaar is, geen autobouwer, dacht ik. Die kleur past wel niet bij de auto. Voor de rest kan hij er mee door.

    Login om te reageren
  5. Bob zegt

    11 januari 2009 om 10:04

    Waar is de AWD versie?

    Login om te reageren
  6. Foramen zegt

    11 januari 2009 om 10:32

    vind het een leuk wagentje zo :)

    Login om te reageren
  7. Buyck zegt

    11 januari 2009 om 10:39

    BERE-DE-MAX wat een mooie wagen!!! Kzou er zo graag eens willen mee rijden wat gevoel moet dat geven!?

    Login om te reageren
  8. Breinstein zegt

    11 januari 2009 om 10:47

    ik vind de auto gewoon nog mooier dan het origineel. mooiere voorbumper en achterlichten.

    Login om te reageren
  9. matt zegt

    11 januari 2009 om 10:51

    @ Jandepandaman:

    De koeling is niet voor de elektromotor maar voor het accupack. Dat heeft, net als een verbrandingsmotor, de neiging behoorlijk heet te worden.

    Login om te reageren
  10. Rob USA zegt

    11 januari 2009 om 10:51

    Samen met Fisker het mooiste electrospul wat er tot nu toe gemaakt is.
    Alleen nog even produceren. 5 sec is gewoon lekker rap.

    Login om te reageren
  11. Bert zegt

    11 januari 2009 om 11:00

    Beetje gekke kleuren en wat teveel “losse” elementen.Maar de hele lijn pakt me wel moet ik zeggen….het heeft iets ingetogens voor een amerikaan.
    Velgen zijn ook erg mooi.

    Login om te reageren
  12. blokker5 zegt

    11 januari 2009 om 11:25

    Hij is qua prestaties bijna hetzelfde aan een tesla roadster dus ik zou ook geen reden zien voor dodge om hem in productie te doen. Verder wel raar dat lotus zoveel merken helpt met elektrische auto’s, zouden ze daar nou goed voor vangen?

    Login om te reageren
  13. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    11 januari 2009 om 11:43

    Lijkt wel een klein beetje op een klein electrisch Vipertje.

    Login om te reageren
  14. Palla zegt

    11 januari 2009 om 11:46

    mooi waggie..word alleen een beetje moe van de constante vergelijking (in dit geval ‘een beetje tesla’)..ja het is een electrische ‘supercar’…maar verder vind ik het uiterlijk toch redelijk op zichzelf staand

    Login om te reageren
  15. Palla zegt

    11 januari 2009 om 11:47

    ps. als je em daarentegen vergelijkt met de europa, dan zeg ik: je hebt gelijk;)

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    11 januari 2009 om 12:00

    @Palla: Dodge heeft hier gewoon Tesla’s trucje toegepast, namelijk: neem een Lotus en stop er wat elektrische meuk in. Vandaar de vergelijking.

    Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    11 januari 2009 om 12:10

    Een BEETJE Tesla? Deze auto heeft de Europa (lees: Elise met nieuwe stukken plastic) als basis, wat raar hoe Lotus zich hoereert op die manier!

    Login om te reageren
  18. carabo zegt

    11 januari 2009 om 13:15

    Hoereert? juist…

    Volgens mij is Lotus uitstekend bezig om zich als technologie partner te profileren, vooral in combinatie met nieuwe technologieën. Zeer slim als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  19. Jochempie zegt

    11 januari 2009 om 14:07

    Wat is er slim aan je eigen filosofie verloochenen? Chapman wist toch dat lichtgewicht alles is? Voor een elektrische auto weegt ie misschien niet zoveel, maar een benzineversie is een aantal honderden kilo’s lichter en rijdt dus als een lotus hoort te rijden.

    Dan kunnen ze misschien zeggen ‘Jamaar dit is een Dodge!’ Neem je schoonmoeder in de maling.

    Login om te reageren
  20. Thomas zegt

    11 januari 2009 om 14:48

    dit soort auto’s zullen een stille dood sterven. heel de elektrische hype zal zich veel sneller moeten ontwikkelen naar de brandstofcel ipv het werken met batterijen. niemand wil langer dan 5 min wachten voordat de auto terug is opgeladen, en tanken duurt veel minder lang.

    Login om te reageren
  21. Jochempie zegt

    11 januari 2009 om 15:19

    @ Thomas: Wat dacht je van een Capingaz-systeem? Batterij inleveren en een opgelade in bruikleen meenemen. betaal je alleen voor de stroom en de eerste keer een borg.

    Login om te reageren
  22. matt zegt

    11 januari 2009 om 16:45

    @ Thomas: en daar hebben we nou precies de Fisker Karma voor. Je kunt hem via het stopcontact opladen en dan rijdt-ie 80 km elektrisch, wat voldoende is voor de meeste ritten. Voor langere ritten is er een benzinemotor aan boord, die het accupack bijlaadt. Dus er is geen reden om ooit langer te stoppen dan om de benzinetank vol te gooien. Dat is dus elektrisch rijden zonder de nadelen.

    Login om te reageren
  23. A-Alpina zegt

    11 januari 2009 om 17:36

    Ach gewoon een slap aftreksel van de Tesla, en die ziet er nog veel beter en frisser uit…. Hopelijk bestaat het interieur voor een keer niet uit grijs en lelijk plastic!! ;)

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    11 januari 2009 om 17:54

    @Aniator: “Gaat lotus hier niet super kwaad om zijn, omdat het gewoon een Europa is met wat Dodge badges?”

    Denk dat Lotus die wagen voor ze gebouwd heeft.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 21:07

    Een Lotus ver-Dodge-ifiseren. Zijn er meer tegengestelde merken denkbaar? :roll:

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    12 januari 2009 om 12:12

    Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150828

    Login om te reageren
  27. dj djarjdo zegt

    19 januari 2009 om 20:11

    hij heeft wel wat allen de kop lampenlijken wel heel erg op die van een lotus maar hij heeft wel eens iets aparts

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North