• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolt Max Verstappen spoedig rond op pornojetsers?

Auteur: jaapiyo, gepost 4 juni 2018 om 15:04 – 59 Reacties

Pirelli


Jetsers yo!

Volgens ingewijden in de F1-paddock is de kans groot dat de sport in 2021 de oude vertrouwde 13″ jetsers onder de F1-bolides inruilt voor exemplaren van 18″. Dit voorstel is al een keer eerder gedaan en destijds is er zelfs getest met de grotere velgen. Giedo van der Garde’s oude teammaat Charles Pic testte ze onder een bolide van Lotus en oude veteraan Martin Brundle deed er een paar rondjes mee in een GP2-auto. Echter werd uiteindelijk toch besloten vast te houden aan de exemplaren van 13″, die sinds vorig jaar wel weer een stukje breder zijn geworden.

Een van de redenen om vast te houden aan de kleinere velgen is de kostenpost die het met zich mee zou brengen om de auto’s aan te passen aan de grotere velgen. Hiervoor moet de complete wielophanging van de monoposto’s herzien worden. Voor 2021 staan er echter sowieso al veel veranderingen op til waardoor de teams terug moeten naar de tekentafel, dus is het een ideaal moment om een wijziging in velgmaat door te voeren.

Wat vóór een grotere velg spreekt is vooral het feit dat er meer overlap is met moderne banden op straatauto’s. De tijden van de Opel Kadett C GT/E zijn immers voorbij. Tegenwoordig heeft een beetje hete hatch minimaal 18″ sloffen. In de Formule E worden op aandringen van Michelin al 18″ velgen gebruikt, dus er is reeds een precedent geschapen voor joekelige velgen op Formule auto’s.

Charlie Whiting van de FIA heeft inmiddels bevestigd dat hij denkt dat de grotere patta’s er komen:

I would say so. It is part of the package that we are discussing.

En ook F1’s bandenleverancier Pirelli staat open voor het idee:

We are open. They have to find the right regulation, and have the teams ready to adopt it. There are a number of issues of aerodynamics, of suspension and so on. When the teams are ready, we are ready. For us it is always technology. We are happy with 13-inch, we are happy with 18-inch. The bigger they are, the better it is.

Klinkt als een done deal dus. En zelf vind ik dat wel een beetje jammer. Doe mij maar gewoon die kleine velgjes met zo’n enorme lap rubber erop. Maar goed, misschien komt dat omdat ik een dino ben op het vlak van (race)auto’s. Op hoeveel inches zit jij te wachten?

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, charlie-whiting, fia, Formule 1, Formule E, Max Verstappen, michelin, pirelli, Racing, velgen

Vorig bericht: « Nederlandse bouwer van elektro-911 krijgt extra geld
Volgend bericht: 6 elektrische stadsauto’s uit het recente verleden »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    4 juni 2018 om 15:07

    En naar Rotterdams concept, 50,- meerprijs voor de 18inch jetsers…

    Login om te reageren
  2. pielemuis zegt

    4 juni 2018 om 15:11

    Mijn vrouw vraagt ook altijd om meer inches.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      4 juni 2018 om 15:17

      @pielemuis: mn vriendin is duits, en ze scoort altijd mn prestaties. Toen ik eens de verkeerde ingang nam kreeg ik het hoogste cijfer ooit. Ze kon niet ophouden met nee schreeuwen.

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        4 juni 2018 om 15:23

        @peug206: ik had het over haar hakken :s

        Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        4 juni 2018 om 15:27

        @peug206: negen. De grap is negen niet nee

        Login om te reageren
        • coffeecup zegt

          5 juni 2018 om 14:09

          @gasskaas: Niet negen. Nein. En dan de hele grap in het Engels. Dan is ie best grappig. Nu niet.

          Login om te reageren
      • Joerek zegt

        4 juni 2018 om 16:25

        @peug206: facepalm

        Login om te reageren
      • tristan114 zegt

        4 juni 2018 om 16:36

        @peug206: *negen

        Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        4 juni 2018 om 17:23

        @peug206: nein mein freund… nein

        Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        4 juni 2018 om 23:15

        @peug206: ingang, u bedoelt uitgang?

        Login om te reageren
  3. jack_abarth zegt

    4 juni 2018 om 15:12

    Zo wordt het voor de engineers van de remmen wel opeens een stuk makkelijker.

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    4 juni 2018 om 15:22

    18 inch velgen op een Formule wagen ziet er gewoon niet uit. Alsof je West Coast Customs een F1 wagen onder handen laat nemen. En erg goedkoop is het ook niet. Aangezien een groot gedeelte van de demping middels de banden gerealiseerd wordt, zal de hele ophanging flink op de schop moeten. De enige reden daf ik dit toejuich, is Michelin. De Fransen hebben al eens laten doorschemeren dat ze wel oren hebben naar een terugkeer in de F1, maar dan wel op voorwaarde dat ze overstappen op grotere velgen. Laat die bandenoorlog maar komen

    Login om te reageren
  5. pand zegt

    4 juni 2018 om 15:24

    Lezersvraag: hoeveel inch heb jij?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 juni 2018 om 15:58

      @pand: ik meet m altijd in centimeters.

      Login om te reageren
      • spoolie96 zegt

        4 juni 2018 om 16:58

        @720s: ik in decimeters.

        Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      4 juni 2018 om 17:05

      @pand: Wat moet je doen als je er één hangen hebt van 1m84?

      Je vouwmeter omdraaien.

      Login om te reageren
      • pand zegt

        4 juni 2018 om 17:36

        @cossiekiller: hetgeen waar het aan vast zit vervangen. Dan komt t goed :)

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      4 juni 2018 om 18:41

      @pand: ik ben gestopt met meten

      Login om te reageren
  6. dirkv zegt

    4 juni 2018 om 15:24

    Een grotere velg dus minder hoge wangen van de banden zal ook de wegligging te goede komen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 juni 2018 om 15:37

      @dirkv:

      Tot op zekere hoogte wel ja. Te lage wang is ook niet goed omdat de band te stug wordt om zich te vormen gelijk aan het asfalt.

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 juni 2018 om 16:02

      @dirkv: nou, neem eens een stukje curbstone mee net 18” en vergelijk dat dan met 13”. Kon dan wel eens tegenvallen.

      Login om te reageren
  7. loserboi932 zegt

    4 juni 2018 om 15:35

    “er moet meer overlap zijn met straatauto’s”
    Ja idd, want een F1 wagen lijkt, op de velgen na, precies op een 4 deurs sedan.

    Login om te reageren
    • daihatsucuore zegt

      4 juni 2018 om 15:45

      @loserboi932: Als ik sta te tanken staan er ook een dozijn mensen om heen te schreeuwen dat het niet snel genoeg gaat. Oh nee wacht… dat kan bij de F1 ook al jaren niet meer.

      Login om te reageren
  8. jorden zegt

    4 juni 2018 om 15:40

    Echt zo’n dom plan voor in de F1 heb ik nog niet eerder gehoord. De volgende stap wordt lane assist?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 juni 2018 om 19:52

      @jorden: Huh? Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Sterker nog, veel electronische rijdershulpjes (ABS, launch control, ESP etc) zijn in F1 niet (meer) toegestaan. Die grotere velgen zijn er puur voor het oog, en zijn afhankelijk van het circuit niet perse in het voordeel van de rijders.

      Login om te reageren
  9. kannito zegt

    4 juni 2018 om 15:45

    Iemand even een fotoshop onder een auto graag

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      4 juni 2018 om 16:08

      @kannito: aub…

      https://goo.gl/images/UwGX6m

      Geen fotosoep trouwens maar zoals ze in 2014 al getest waren door Lotus.

      Login om te reageren
      • kalslasie zegt

        4 juni 2018 om 16:28

        @rollingstoned: ziet er niet uit tbh..

        Login om te reageren
      • chills zegt

        4 juni 2018 om 19:24

        @rollingstoned: Prachtige livery!

        Login om te reageren
      • autodrop zegt

        4 juni 2018 om 21:47

        @rollingstoned: dat ziet er best fraai uit!

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 juni 2018 om 16:12

      @kannito: Donk-Pirelli.jpg

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        4 juni 2018 om 17:02

        @jaapiyo: Haha heerlijk

        Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    4 juni 2018 om 15:53

    De enige dwingende reden om grotere velgen te nemen, is om plaats te maken voor grotere remmen. Laatst dat ik keek, heeft een F1 geen gebrek aan remkracht?

    Wat zijn de verdere technische gevolgen van de overstap van de 13″ naar 18″? De velg wordt alvast een stuk zwaarder en heeft een stuk grotere centrifugale krachten alleen al door de grotere diameter?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 juni 2018 om 16:03

      @onehp: volgens Michelin zorgt 18″ dankzij de kleinere ‘wangen’ voor minder deformatie van de band, waardoor de banden minder rolweerstand hebben.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 juni 2018 om 19:44

      @Onehp: Voor de warmtehuishouding van het rubber en de velg gaat het ook gevolgen hebben. Maar op zich maakt dat niet uit, want die veranderingen gelden voor alle wagens. Alleen geldt ook hier weer dat de grotere teams meer budget hebben om de auto’s te optimaliseren.

      Login om te reageren
  11. jannemaneke zegt

    4 juni 2018 om 15:56

    Wie rijdt er nu nog op 13”?

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 juni 2018 om 16:03

      @jannemaneke: mijn fordje :-)

      Ideaal hoor, altijd lachen als ik nieuwe banden nodig heb.

      Login om te reageren
      • jannemaneke zegt

        4 juni 2018 om 16:13

        @escort77: maar de rest van de tijd lach ik

        Login om te reageren
        • e28forever zegt

          5 juni 2018 om 01:49

          @jannemaneke:
          Hoezo?

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 juni 2018 om 19:34

      @jannemaneke: Max, en nog 21 andere beroepschauffeurs

      Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    4 juni 2018 om 16:02

    Volgens mij moeten ze gewoon toepassen wat het beste is voor het racen en niet zozeer wat het meest relevant is voor straatauto’s. Maar de gouden kleur zie ik wel graag. Ziet er goed uit zo!

    Login om te reageren
  13. WolfKrad zegt

    4 juni 2018 om 16:03

    Waarom stoppen bij 18″?

    Login om te reageren
  14. Joost zegt

    4 juni 2018 om 16:32

    Voor 13″ en achter 18″.

    Hebben ze allemaal de ‘rake’ van RBR

    Login om te reageren
  15. sr20det zegt

    4 juni 2018 om 17:03

    Doe maar 22 inch plus spinners, graag in t chroom, is wel dope denk ik.

    Login om te reageren
  16. mikespek zegt

    4 juni 2018 om 17:26

    Gelijk mooie kans om de metalen velgen te vervangen voor carbon

    Login om te reageren
  17. niex zegt

    4 juni 2018 om 17:49

    De wielen van autos op straat moeten juist kleiner.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      4 juni 2018 om 17:54

      @niex: want?

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        4 juni 2018 om 19:12

        @lekkaah: ze zijn er hoofdzakelijk omdat fabrikanten ze verzonnen hebben, om hun veel te grote lompe designs er enigszins mee op te poetsen en er grof geld voor te vragen. Ze zijn dus duur, beschadigen snel, comfort gaat drastisch achteruit en de banden zijn ook schreeuwend duur.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          4 juni 2018 om 21:53

          @jorden: dan praat je over een luxeproduct idd.. en dat is zo’n beetje alles buiten een spaanse dweil

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            5 juni 2018 om 07:48

            @lekkaah: Als je looks en rondetijden buiten beschouwing laat, waarom zou je dan grote velgen onder je auto moeten hebben?

            Login om te reageren
  18. vroaaar zegt

    4 juni 2018 om 21:19

    Ik voorzie na de halo reclame nu ook velg reclame in zwang komen.

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    4 juni 2018 om 21:26

    Ziet er 10x beter uit dan die ballonbanden van nu.

    Login om te reageren
  20. thisguy zegt

    4 juni 2018 om 21:43

    Vind 18 inch een beetje “over the top”. Had graag een compromis op 1″5 of 16″ gezien. Denk dat een iets grotere velg best goed kan staan. Maar 18″ is een stap te ver.

    Login om te reageren
  21. tjorque zegt

    4 juni 2018 om 23:01

    13” lijkt me voor de acceleratie thans een stuk interessanter…

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 juni 2018 om 07:49

      @tjorque: leg ’s uit?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        5 juni 2018 om 22:44

        @davelepeef: hoe meer massa je hebt op de omtrek, hoe groter de massatraagheid van het wiel wordt. Grotere massatraagheid betekent meer koppel nodig om dezelfde acceleratie te te doen, en meer remkracht nodig om af te remmen. En groter gyro effect dus meer krachten bij richtingsverandering

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          5 juni 2018 om 23:33

          @tjorque: ik was bang dat je over de omtrek/overbrengverhouding zou beginnen :)

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            6 juni 2018 om 10:50

            @davelepeef: over de omtrek eigenlijk wel ja want als die groter wordt wordt het massatraagheidsmoment nog veel (kwadratisch) groter. (Tov 13” naar 18” met zelfde wieldiameter)

            Login om te reageren
  22. bmwfreak038 zegt

    6 juni 2018 om 18:17

    Waarom doen we of dit nieuw is? “Vroeger (een paar jaar terug) reed red bull ook met gouden wielen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North