• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pirelli presenteert dikke 18″ Formule 1-pimpjetsers

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 juli 2014 om 11:01 – 48 Reacties

Afbeelding Pirelli presenteert dikke 18″ Formule 1-pimpjetsersAfbeelding Pirelli presenteert dikke 18″ Formule 1-pimpjetsersAfbeelding Pirelli presenteert dikke 18″ Formule 1-pimpjetsers

Pirelli 18 inch
Na de race van afgelopen weekend is het Formule 1-circus nog even op Silverstone gebleven voor testwerk. Hier worden banden met een veel grotere velg getest, en dit zijn de eerste beelden. Bling bling!

De huidige banden in de Formule 1 gaan om 13 inch velgjes. Dit is een doorn in het oog van de coureurs, die wel een grote voorvleugel, spoilers, stickers en ladingen carbon fibre hebben, maar tegelijkertijd op kleine velgjes moeten rijden. Dit vormt een ernstige hindernis in het scoren van telefoonnumers, want zelfs de miljoenen op de bankrekening van hun prooi kan de golddigger-vrouwtjes niet verleiden aan te pappen met een man die op zulke kleine wieltjes rijdt.

Bandenleverancier Pirelli voelt hun pijn, en daarom wordt er nu getest met een fors grotere velgmaat van 18 inch. Pirelli denkt overigens dat er met 19 of 20 inch nog meer rendement is te halen. Een argument voor de introductie is dat een grote velgmaat relevanter is voor productieauto’s, de FIA zal zich binnenkort over de voorgestelde banden buigen. Hieronder een foto waarin we het verschil tussen oud en nieuw zien:

13 vs 18 inch

Om geen half werk te leveren zijn de velgen bovendien goud geverfd, wat mooie herinneringen oproept aan de gouden BBS’jes onder de Ferrari’s van weleer. Team Lotus gaat vandaag de eerste rondjes met de concept-banden rijden. Een video met uitleg is op autojunk te vinden.

Berichten over het toetreden van Kenwood tot de F1 met flinke audiosystemen zijn vooralsnog onbevestigd. Een paar flinke subwoofers zouden het geluid echter veel goed doen.

Kopfoto: @WilliamEslerF1

Ook interessant!

  • Verstappen baalt als een stekker en gooit schaduw op Pirelli
  • Formule 1 krijgt mogelijk een dikke turboboost
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, concept, Formule 1, pirelli, Racing

Vorig bericht: « DJ Afrojack’s Ghost krijgt de parelmoer-behandeling
Volgend bericht: Zo gaat Indiaas hotelpersoneel met een Gallardo om »

Lees Interacties

Reacties

  1. hoonigan247 zegt

    9 juli 2014 om 11:07

    Wat een kansloos lap tekst !

    Login om te reageren
    • strating zegt

      9 juli 2014 om 11:14

      @hoonigan247: Een kleine knipoog kan je niet waarderen? Grammatica gelukkig wel zo te zien.

      Login om te reageren
      • soes750 zegt

        9 juli 2014 om 12:16

        @strating: hahaha 10 van mij

        Login om te reageren
  2. ukbob zegt

    9 juli 2014 om 11:17

    Als ze deze velgen en banden volgend jaar gaan gebruiken zou dat de eerste ‘positieve’ reglementswijziging zijn in lange tijd..

    Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    9 juli 2014 om 11:17

    Tip: Eerst schrijven en dan pas gaan drinken, dan hoef je jezelf achteraf niet te schamen voor al je opgekalkte humorloze onzin.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 juli 2014 om 11:18

      @toniominestrone: Bloggers kennen geen schaamte :)

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        9 juli 2014 om 11:48

        @sir_smokalot: zoals altijd kon ik er weer smakelijk om lachen. ;)

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        9 juli 2014 om 11:50

        @sir_smokalot: Schaamte zou onterecht zijn! Heerlijk geschreven, zoals wel vaker met een dikke knipoog! Er zijn al genoeg bloggers en ‘journalisten’ die zichzelf veel te serieus nemen!

        Ontopic: Lijkt me vooral winst in de mogelijkheden voor de remmerij en het lichter worden van het gehele wiel. (rubber is zwaarder dan de velg lijkt me!?)

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          9 juli 2014 om 12:07

          @reactief: IN principe geldt: hoe kleiner de velg, hoe lichter ie is. In de band zit immers alleen lucht, en dat weegt zelfs in gecomprimeerde toestand erg weinig. Grote ‘lichtmetalen’ wielen zijn doorgaans loodzwaar.

          Login om te reageren
          • MDA zegt

            9 juli 2014 om 13:42

            @dondeboer: Wat een complete onzin. Mijn 17 inch velgen wegen ongeveer 10kg, en mijn 225/45/17 banden wegen ongeveer 10kg. Samen 20kg per wiel. Een band is alleen maar lucht. Yeah. Right. Jij hebt echt nog nooit een autoband in je handen gehad. Als je de banden hoger maakt en de velg kleiner, dan heb je stijvere wangen nodig, en daardoor ook zwaardere banden (want meer staaldraad in de band). Een licht gegogten Magnesium velg met een lagere band is dan echt vele kilos lichter…

            Login om te reageren
            • ponnie zegt

              9 juli 2014 om 14:22

              @MDA: Dat is dus echt pokkezwaar.

              Login om te reageren
            • Onehp zegt

              9 juli 2014 om 14:43

              @MDA: je begrijpt het verkeerd. Een band weegt wel degelijk, en het is vooral de breedte en de buitendiameter die dat bepalen. Echter de grootte van de velg verandert slecht marginaal het gewicht van de band. Het gewicht van de velg daarentegen veranders radikaal met de diameter, zo weegt de 13″ velg van de F1 iets van 3kg…

              Login om te reageren
            • motoragent zegt

              9 juli 2014 om 14:44

              @MDA: “Een band is alleen maar lucht. Yeah. Right. Jij hebt echt nog nooit een autoband in je handen gehad”

              Hij zegt dan ook dat in de autoband alleen maar lucht zit, niet dat een autoband van lucht is. Dus dat zal het verschil niet maken ;)

              Login om te reageren
            • dondeboer zegt

              9 juli 2014 om 16:20

              @MDA: Ik zie dat anderen mijn honneurs hebben waargenomen, maar ik zou zeggen: vraag bij de kwikfit een keer of je een 13″ en een 17″ band van dezelfde breedte mag optillen. Je zal zien dat daar niet zoveel verschil tussen zit. Doe hetzelfde met een 13″ en een 17″ velg en je zal zien dat de 17 véél zwaarder is.

              Trouwens fijn dat je zo lekker puur en instinctief reageert. Nadenken is natuurlijk voor sukkels.

              Login om te reageren
              • MDA zegt

                10 juli 2014 om 15:52

                @dondeboer: Ik had deze replies allemaal gemist… Ik reageer helemaal niet zonder na te denken. Sterker nog, het is mijn werk om materiaalcombinaties uit te zoeken die licht en stevig zijn, en ik weet echt heel erg zeker dat een magnesium velg met lage band combo minder weegt dan dezelfde combo met een hoge band en lage velg. Zeker als de dezelfde zijwaartse stabiliteit moet houden. Om rubber stijf genoeg te maken (in combinatie met staaldraad) heb je nou eenmaal meer materiaal nodig dan om magnesium over dezelfde lengte stijf te houden. Je vervangt natuurlijk niet letterlijk een stuk rubber met een stuk magnesium, maar de combinatie langere spaken / minder rubber wang vs kortere spake / hoge rubber wang is echt lichter. Dat is zo bij fietswielen, dat is zo bij autowielen, dat is zo bij motoren. Er valt daar echt wel een voordeel te halen. Waarom denk je anders dat iedereen in iedere race categorie behalve F1 met grotere velgen / lager rubber rijdt? LMP1 rijdt op 18 inch. DTM rijdt op 18 inch. etc etc…

              • MDA zegt

                10 juli 2014 om 15:59

                @dondeboer: Google is uw vriend, en zoals ik geleerd heb toen ik nog aan de universiteit werkte: door meten tot weten. Hier de getallen over de massa van de banden en velgen bij F1: “The weight of a tyre is ~9kg for a front and ~11kg for the rear with the hub ~2.5-3kg. Reducing the side wall size of the tyre by 5 inches could reduce weight by more than 2kg whilst increasing the hub size will add ~0.5kg.” 1.5 kg winst per hoek. Nu jij…

          • reactief zegt

            9 juli 2014 om 13:52

            @dondeboer: Zie wat MDA schrijft, ik denk ook eerder zoals hij dat het wel lichter kan.
            Maar het zal misschien allemaal niet zoveel schelen.

            Login om te reageren
      • saikol zegt

        9 juli 2014 om 12:06

        @sir_smokalot: maar het zou wel handig zijn om de redenen erbij te zetten waarom een grotere velg met kleinere band voordelen oplevert..

        Volgens mij is het namelijk ook zo dat een plattere band ervoor zorgt dat de auto minder over de band heen rolt, waardoor hij vaster op de weg ligt. Metaal is nou eenmaal veeel stijver

        Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        9 juli 2014 om 12:46

        @sir_smokalot: een heerlijk stukje tekst als je het mij vraagt, ga vooral zo door!
        Echter zouden de voor en nadelen wel iets meer aan bod mogen komen voor de onwetenden

        Login om te reageren
  4. motoragent zegt

    9 juli 2014 om 11:20

    Ik vond eerst dat ze van de 13″ velgen en lekker beefy bandjes af moesten blijven, maar nu ik dit gezien heb zien die 13″ velgen er toch wel héél ielig en hopeloos ouderwets uit…

    Login om te reageren
  5. robert59 zegt

    9 juli 2014 om 11:31

    De grotere velgen zien er zeker beter uit. MAAR: dit heeft wel grote gevolgen. Een groot deel van de vering van de f1 auto’s zit nu in de -hoge- banden. Overstappen op de grotere velgen vergt dus veel aanpassingen aan de auto’s.

    Login om te reageren
  6. snodaard zegt

    9 juli 2014 om 11:31

    Ik vond dit zelf een bijzonder vermakelijke tekst.

    Login om te reageren
  7. Ram-G-maN zegt

    9 juli 2014 om 11:33

    Leuk voor velgensponsor O·Z Racing, minder leuk voor Pirelli.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      9 juli 2014 om 11:39

      @AutomotiveDesigner: Wellicht ook leuk voor Brembo. Het is maar te hopen dat de remschijven beter worden gekoeld. Mag de remschijfdiameter ook groter? Ik weet dat ze nu meerdere schijven parallel hebben gezet. Kunnen de rijders grotere remkracht ook fysiek aan? Da’s ook maar net de vraag.

      Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      9 juli 2014 om 16:35

      @AutomotiveDesigner: Pirelli komt er juist zelf mee: marketingtechnisch is 18 inch slimmer, omdat Pirelli makkelijker de link kan leggen naar hun 18 inch straatbanden. Op die manier kun je als klant op “precies dezelfde” banden als de F1 auto rijden. Net zoals GoodYear ooit deed met hun Eagle F1 bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        10 juli 2014 om 01:12

        @bastiaangt: Ik doelde voornamelijk op de ruimte voor advertentiemogelijkheden. Oftewel het logo van Pirelli is een stuk groter op een oude band. Uiteindelijk gaat het denk ik toch om het laatste.

        Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    9 juli 2014 om 11:50

    Is er al gekeken naar de aerodynamische winst van spinners? ;)

    Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    9 juli 2014 om 11:50

    past er meteen ook een fatsoenlijk Brembo-setje in :P

    Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    9 juli 2014 om 11:52

    Gewoon weer een komisch stuk tekst wat smoke natuurlijk alleen weer kan schrijven :D 18”ers in de F1… Zie ik niet zo snel gebeuren…

    Login om te reageren
  11. bozothenutter zegt

    9 juli 2014 om 12:08

    wat wegen die 18″ tov 13″ ?

    Login om te reageren
  12. Kvgorp zegt

    9 juli 2014 om 12:14

    Die velgen zijn volgens mij allemaal van magnesium dus mijn in ziens kun je ze gewoon met 2 vingers optillen.

    Login om te reageren
    • bozothenutter zegt

      9 juli 2014 om 14:03

      @Kvgorp: ik ga er gemakshalve van uit dat je voor een 18″ meer magnesuim nodig hebt tov een 13″
      en meer magnesium is nog altijd zwaarder

      Login om te reageren
  13. DRU zegt

    9 juli 2014 om 12:16

    Volgens mij gaat het er wel vet uitzien. Ik hoop dat het lukt.

    Login om te reageren
  14. arjontje zegt

    9 juli 2014 om 12:18

    Kenwood zit al in de f1. Ze zijn namelijk de leverancier van de headfones bij McLaren. ;)

    Vind het er wel beter uit zien.

    Login om te reageren
  15. MDA zegt

    9 juli 2014 om 12:31

    Kom op! Als je het doet, doe het dan ook meteen goed: Carbon velgen op die F1 stofzuigers!

    Login om te reageren
  16. sirmustang zegt

    9 juli 2014 om 13:07

    Ben ik de enige die deze grote velgen lelijker vindt dan die 13 inch dingen?

    Login om te reageren
  17. pvanderw zegt

    9 juli 2014 om 13:22

    Een band met een grotere diameter vervormd minder, dus is efficiënter!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      9 juli 2014 om 13:29

      @pvanderw: tel uit je winst: kunnen ze weer met 300 rpm meer rijden!

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      9 juli 2014 om 14:21

      @pvanderw: een F1 band is ook nu al behoorlijk stijf, koud voelt die aan als een hard stuk plastiek. Nieuwe band velg combinatie zal minstens zo aerodynamisch moeten zijn als de oude, en het zal nog een hele challenge zijn om onder het gewicht van de oude te komen (weegt nu al bijna niets).

      Leeft je Caddy nog?

      Login om te reageren
      • pvanderw zegt

        9 juli 2014 om 16:06

        @fortuna: Caddy (Inca) leeft nog, wordt stukje bij beetje gepersonaliseerd! Ik weet adh van je account naam alleen even niet wie je bent ;)

        Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      9 juli 2014 om 14:48

      @pvanderw: Tot op zekere hoogte wil je juist dat de band vervormt, dan heb je meer contact met de weg, en dus meer grip. De wetenschap achter een band is te lang om hier uit te leggen, maar een hele plate band is absoluut niet per definitie beter.

      Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    9 juli 2014 om 13:44

    Hiermee zijn ze begonnen in de formule E…

    Wordt intressant te zien wat de resultaten zijn. Een ding is zeker, groter is zeker niet per definitie beter…

    Login om te reageren
  19. Sracerr zegt

    9 juli 2014 om 13:49

    een Dyson compressor erop zonder stofzak en gaan met die nepwagens!

    Login om te reageren
  20. Sracerr zegt

    9 juli 2014 om 13:50

    Naar de schroothoop

    Login om te reageren
  21. Sracerr zegt

    9 juli 2014 om 15:41

    F1 is net zoals de DTM geworden: Geen zak aan!.

    Login om te reageren
  22. tupperware zegt

    9 juli 2014 om 17:05

    Begin jaren ’80 reden sommige teams (o.a. Lotus) met 15″. Persoonlijk vind ik dat beter passen bij het profiel van een F1.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 juli 2014 om 09:23

      @tupperware: Die stijl velg (niet zo diep maar qua design) zie ik soms wel op Britse classics, mooi klassiek wiel, heb zoiets is onder een Cortina gezien, stond echt goed vond ik.

      Login om te reageren
  23. HZW zegt

    9 juli 2014 om 17:54

    Stappen ze eindelijk van die ballon banden af.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North