Ross Brawn wil dat een underdog als Lambo wint in F1

Auteur: , 19 Reacties

De kersverse Managing Director Motor Sports van de F1 gooit vast wat proefballonetjes de lucht in.

Brawn

Ross trekt daarbij een parallel die niet alle F1-liefhebber goed zullen trekken, namelijk met voetbal. Afgelopen jaar werd in de Engelse Premier League namelijk Leicester City kampioen, terwijl ze in het voorgaande seizoen nog bijna waren gedegradeerd. Om kampioen te worden moesten ‘The Foxes’ partij bieden aan het financiële geweld van hun concurrenten. Leicester heeft/had naar verluidt een begroting van zo’n 140 miljoen Euro per jaar, oftewel maar iets meer dan twee keer zoveel als Ajax en PSV. Concurrenten als Manchester City, Chelsea, Manchester United, Arsenal en Liverpool beschikken over (véél) meer pegulanten. De titelwinst was dan ook een van die bijzondere ‘David versus Goliath’-sprookjes in de sport.

Nou was Ross Brawn in de Formule 1 zelf in 2009 de architect van een vergelijkbare prestatie. Het verhaal is F1-fans genoegzaam bekend: na het seizoen 2008 nam Ross het team van Honda over en in 2009 werd Button in de Brawn GP 001 kampioen. Ross realiseert zich echter dat dit een unicum was dat alleen door de speciale omstandigheden kon ontstaan. Ten eerste werd het team dat jaar nog grotendeels gefinancierd door geld van Honda. Ten tweede kwamen ze met de dubbele diffuser op de proppen. Daarbij hadden de traditionele grootmachten Ferrari en McLaren ook nog eens moeite met het goed laten functioneren van hun nieuwe KERS-bolides.

In de toekomst wil Brawn ervoor zorgen dat er niet meer per se zo’n perfect storm van toevalligheden nodig is voor een van de underdogs om te winnen in de F1. De kans dat dit gebeurt moet wat hem betreft groter worden. Tegenover Reuters zegt Brawn:

“The level of resource the top teams are using has made an enormous gap. My Nirvana would be you get slightly odd circumstances and suddenly a team from the back wins. But at the moment you have two or three teams who can win and we need to spread that.”

In principe is deze gedachtengang niet per se nieuw in de F1. Enkele jaren geleden werd er al gestreden voor een budget cap, waardoor de macht van de teams aan de top kleiner zou worden. Brawn lijkt echter vooral de technische kant aan te willen vallen om de F1 te nivelleren.

“We need to reduce the scope of the technology because there is too big a gap between the bigger and smaller teams. We need to think through the solutions. I have ideas — I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first — but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in 2018 or 19.”

Als geen ander zal Ross echter weten dat de topteams niet zitten te wachten op dit soort technologische beperkingen. Hij werkte namelijk het grootste deel van zijn F1-carrière voor zeer goed gefinancierde teams. Deels druist kunstmatige technologische beperking ook in tegen de natuur van de F1, dat niet alleen een kampioenschap voor rijders is maar ook voor techneuten. De technische vooruitgang is altijd juist een van de bestaansrechten van de F1 geweest. Beperk het teveel en je eindigt met een soort super-GP2, waarbij je je moet afvragen of de formule nog wel toegevoegde waarde heeft voor autofabrikanten.

Aan de andere kant zien we ook dat de teams aan de staart van het veld de grootste moeite hebben om overeind te blijven. Zonder kans op succes blijven de grote sponsors weg van deze teams en dunt het startveld langzaam uit. Het is kortom de aloude balanceertruc waar de F1 zich altijd al in bevonden heeft. Brawn heeft echter ook nog wel wat ideeën om het risico van een te klein startveld tegen te gaan. Hij wil de kosten die een team moet maken om op de grid te kunnen verschijnen verlagen.

Dat brengt ons bij Lamborghini en Stefano Domenicali. De voormalig teambaas van Ferrari’s F1-team werkt momenteel voor Lamborghini en werd door motoring gevraagd of hij nog ooit wil terugkeren in de F1 met zijn nieuwe broodheer. Lamborghini was voor het laatst actief in de hoogste raceklasse in het begin van de jaren ’90. Helaas bleek het project toentertijd gefinancierd te zijn met drugsgeld. Stefano zegt in geweldig Italiaans-Engels graag terug te willen komen in de F1, maar dat de financiële barrière’s nu nog te groot zijn.

“You’re touching a very sensitive part of my heart [but] I want to be very open with you. Today, we have other priorities and we have to be totally focussed on… Tomorrow? Because motorsport will always be part of Lamborghini, if the [F1] motorsport platform will change and we have the solidity as a company… The answer is why not? It could be.”

Max de kampioen van 2020 in een Lambo? De tijd zal het leren.

Image-Credit: Parc Fermé via Twitter



19 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Die auto’s gaan vast harder dan de Mercedessen. Want die hebben geen stierenkrachten.
@banaan7: Lambo’s en Red Bull is qua branding natuurlijk wel de ideale match :) Maar goed; eerst zien wat Brawn voor elkaar gaat krijgen op korte termijn; dit is natuurlijk wel HET moment met de frisse wind …
@dawwg: zekers. Je kan ze ook niet bij hoorns vatten want het zijn stieren. Beuken iedereen van de baan af alsof het een rodeo is
Leuk ballonetje van Brawn. Voorlopig heeft de man bij mij nog zoveel respects dat ik bij mezelf denk: goh Ross, wat een interessant idee. Bij iedere andere bobo had ik het verhaal af afgedaan als populair gebrabbel.
@oetelaar: ik vind dit populair gebrabbel
@oetelaar: één af teveel…
Tuurlijk. Zou mooi zijn voor de sport als Manor ineens kan winnen
Weinig hoopgevend, de teksten die het nieuwe F1 management uitslaat. “De show moet beter, underdogs moeten kunnen winnen” bla bla bla. Het zou me niks verbazen als ze met kunstgrepen als strafgewichten en reverse grids op de proppen komen zodat de races #yolo #random worden en de Justin Bieber generatie ook geboeid kan blijven kijken. Heeft allemaal weinig met pure sport te maken. Stel gewoon een technisch reglement op zonder hybride bullshit en degene die de beste auto bouwt wint. Je moet van de F1 geen knotsgekke Renault Clio Cup willen maken waarin iedere week een ander wint.
Lamboghini, oftewel Volkswagen, in de F1?
Die lui kunnen het geld dat daar voor nodig is momenteel wel beter gebruiken, er moeten nog wat boetes betaald worden enzo.
Een andere toevalligheid was ook dat McLaren auto’s voor de op de straat wilde maken. Dit beviel Mercedes totaal niet en voorzag BrawnGP dan ook van een motor op het laatste moment, aldus Brawn zelf.
“Helaas bleek het project toentertijd gefinancierd te zijn met drugsgeld”
Wel snelle drugskoeriers.
@dedokter:
@jaapiyo

Chrysler handelde dus in drugs?
@carmasterr: Nee het project werd grotendeels gefinancierd door een stel Mexicanen. Die bleken later de voorgangers van El Chapo te zijn.
Dus elk seizoen flinke regelwijzigingen zodat de engineers die het slimste de nieuwe regels weten om te zetten het jaar erop onverwacht de nieuwe kampioen kunnen worden. Is dat nog sport waar de beste wint of maak je er zo een een loterij van?
Dit lees ik op een andere site:

“We need to make sure there is no artificial solutions,” Brawn said. “The drag reduction system; everyone knows it’s artificial. We need to find purer solutions.

“We need to think through the solutions. I have ideas – I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first – but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in ’18 or ’19.”

En dit lees ik op jullie site:

“We need to reduce the scope of the technology because there is too big a gap between the bigger and smaller teams,” Brawn added.

“We need to think through the solutions. I have ideas — I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first — but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in 2018 or 19.”

Welke is nu juist? Want die twee spreken elkaar een beetje tegen.
@Rick-dos: shots fired
@rick-dos: @lekkaah: toch zijn allebei de quotes van Brawn afkomstig, dus de verwarring komt uit het brein van Brawn.
Ja dat zou leuk zijn….
Voor een ieder die wil ontdekken hoe een underdog met een beperkt kan winnen, kijk de film ‘Moneyball’ en ga eens op zoektocht naar de theorieën die genoemd worden in de film.

Verder, kom maar op met Lamborghini in de F1. Wie weet krijgen we dan een leuke strijd tussen twee op en top Italiaanse renstallen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).