
Er komt onder andere een speciaal team van handhavers dat op verkeersaso’s gaat jagen.
Als je met een scheef oog naar de Rotterdamse verkeersaso’s kijkt, dan moet je het ze nageven. Het is toch best een opgave om je te misdragen in een van de drukste steden te wereld. Maar inplaats van een applaus van het gemeentebestuur voor hun unieke prestatie, gaat Rotterdam de overlastbezorgers harder dan ooit aanpakken. Maar nu echt.
Met 28 kersverse maatregelen, die de havenstad onder de noemer ‘Verkeersaso Aanpak 2.0‘, introduceert, wordt er niet alleen meer gehandhaafd op hardrijders en afsnijders, maar worden er ook hele verkeersistuaties aangepast om wangedrag te voorkomen. De gemeente spreekt in de plannen van andere wegindelingen met bijvoorbeeld drempels en wegversmallingen. Deze komen overigens niet op plekken waar de onschuldige automobilist er teveel last van zal hebben.
Flexibele aanpak en kentekenscans
De aanpassingen zullen ook dynamisch zijn. De gemeente geeft als voorbeeld centrale wegen die vooral ingericht zijn op optimale doorstroming tijdens de drukkere uren die bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts gedeeltelijk afgesloten zullen worden. Dat maakt het lastiger om hier te hard te rijden als er minder verkeer op de weg is.
Ook de herrieschoppers, de lui die bij groen licht het pedaal van hun Volkswagen R met Akra-pijpen door de mat trappen, kunnen makkelijker beboet worden. Er komt bijvoorbeeld ‘een speciaal team van gemeentelijke handhavers dat achter verkeersaso’s aan gaat’. Daarnaast komen er meer ANPR-palen, waarmee kentekens gescand kunnen worden zodat duidelijk wordt waar veelplegers zich ophouden.
Naast het speciale team dat een oogje in het zeil moet houden, roept Rotterdam de bewoners ook op om zoveel mogelijk mee te werken en overlast te blijven melden. Alle informatie helpt in het bestrijden van het probleem waar de stad maar geen grip op lijkt te kunnen krijgen.
De stad heeft in het verleden al meerdere maatregelen toegepast die vooral tot irritatie van de bewoners hebben geleid. Wegafsluitingen zorgden er bijvoorbeeld voor dat bedrijven minder bereikbaar werden. Maar ook de manier van aanpakken met boetes en waarschuwingen hielp niet echt, omdat deze weinig indruk maken bij de overtreders. Als die al te vinden zijn, want in veel gevallen staan de auto’s waar de overtreders in rijden niet op hun eigen naam, maar zijn het gehuurde auto’s.
Foto: Dikke combo op de Meent, gespot door @supercarspotternl





Het zijn ook echt wel de meest trieste lui die je kunt tegenkomen.
Kleine groep die het voor de rest verpest. (Groene) wegafsluitingen/versmallingen zoals op de Meent en Witte de With snap ik, aangezien vrijwel niemand daar echt hoeft te rijden. Echter is dit symptoombestrijding die het probleem niet echt oplossen. (Huur) auto’s en rijbewijzen in beslag nemen echter wel, maar dat mogen, durven en kunnen deze paar extra helemaal BOA’s niet en de politie heeft enkel capaciteit voor de meest bizarre uitschieters. Respect voor de agenten maar vind het verschrikkelijk om te zien wat voor gedrag de politie soms moet ‘laten gaan’.
Wollah, iek heb tog sgijt an
Wel van Europa, en zeker van Nederland, maar niet van de wereld, daar staan ze net krap aan in de top 30.
Jammer dat je vanwege de metro van de Coolsingel niet een grote ondergrondse parkeergarage kan maken. Zou een hoop doorgaand verkeer schelen en dus overlast. Kon je de Meent gedeeltelijk afsluiten en tot voetgangersgebied maken. Het verkeer vanuit de Bijenkorfgarage zou dan weer richting Schouwburgplein en Blaak kunnen rijden. Maar goed ben geen architect en dit idee zal wel weer haken en ogen hebben;)
Doorgaand verkeer is het probleem niet. Het probleem bestaat uit mensen die eindeloos hetzelfde rondje rijden “om gezien te worden”. De Meent is uitgaansgebied en jachtterritorium voor heuptasjes.
Ze zullen met een alles omvattend plan moeten komen. Als je het de rondjesrijders ergens moeilijk maakt zoeken ze een andere plek waar ze gezien kunnen worden. Dan verplaatst de overlast zich.
Ik stond een keer op een vriend van me te wachten, op de hoek van de West Kruiskade en de Westersingel. Ik heb er een kwartier gestaan en ik heb dezelfde ‘AMG’ 4x voorbij zien komen rijden. Uiteindelijk een kentekencheck gedaan want er klopte iets niet en toen bleek het een C200 Kompressor te zijn, maar helemaal verbouwd tot C63 oid. Als ze dat geld op de spoilers en bumpers hadden bespaard en dat hadden uitgegeven aan een C300 dan waren ze daadwerkelijk sneller geweest ipv alleen maar als poser rond te rijden :D
Maar ja, dat ziet een autoliefhebber, maar de doelgroep heeft geen idee en die denkt wollah dikke waggie.
Door de huidige doorgaande routes in het centrum van Rotterdam kunnen dit soort verkeersdeelnemers hun gang gaan en dus overlast veroorzaken. Als je van de gehele Coolsingel voetgangersgebied maakt en het stuk Meent dat daaraan grenst een stuk minder last van ze.
Correctie! “Heb je een stuk minder last van ze”
Ik kom daar vandaan. Naast auto’s zijn de overlast veroorzakera ook motorscooters met een Akra eronder. Het is niet leuk meer. Men gaat willens en wetens in de file staan van Meent en dan ook nog toeteren omdat het niet opschiet. Darwin op zijn best. Of het verkeer ophouden omdat men even met tegemoet verkeer wilt “praten” voor een telefoonnummer. En terwijl ik toekijk, staat oom agent op de fiets mee te kijken. Welkom in GTA -Rotterdam.