• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RS3-R sedan is bijzonder traag, maar snel in bochten

Auteur: willeme, gepost 6 oktober 2022 om 12:02 – 8 Reacties

RS3-R

We hebben nog nooit zo’n trage RS3-R sedan gezien.

Ondanks dat er enorm veel verandert in de autowereld, blijven sommige dingen hetzelfde. Zo hebben we voor vandaag de vraag: wil je een dikke Audi vijfcilinder of een BMW zes-in-lijn? De twee motortypes zijn kenmerkend voor beide bedragen. Vroeger, in de jaren ’90 bijvoorbeeld, kon je een Audi 80 S2 Sedan kopen met 2.2 liter turbo vijfcilinder en vierwielaandrijving of een BMW M3 Coupé met 3.0 zes-in-lijn en achterwielaandrijving.

ABT RS3-R sedan

Tegenwoordig heten die twee auto’s respectievelijk Audi RS3 en BMW M240i. Toegeven, die zijn een klasse lager maar qua formaat komt het overeen. Toevallig zag je net een extra dikke M240i, maar het Audi-alternatief kun je ook aanpassen in de vorm van de ABT RS3-R sedan . De tuner uit Allgau (Zuid-Duitsland) gaat er maximaal 200 van bouwen.

RS3-R
RS3-R
RS3-R

Wat is er allemaal anders? Ten eerste staat de RS3-R sedan lager op de grond middels een set verlagingsveren. Voor met 25 millimeter, achter 30 millimeter. Net als bij de M240i van net kun je eventueel ook kiezen voor een schroefset die ze dan helemaal op maat voor je afstellen.

Voor minder bodyroll is er een ABT anti-rollbar. Ook de 20 inch wielen helpen mee aan een betere wegligging. Ze zijn namelijk lichter dan de standaard wielen en zorgen dus voor een lager onafgeveerd gewicht. Daarbij zijn ze er ook erg strak uit.

Dicke Heinz

Sowieso is deze RS3-R sedan een Dicke Heinz, want je krijgt een compleet koolstofvezel ‘Aero Package’. Dit behelst een splitter, canards aan de zijkant, carbon spiegelkappen, achterspoiler en nog wat versiersels.

RS3-R
RS3-R
RS3-R

Dan de motor! De vijfcilinder uit de RS3 is een pareltje: veel koppel, veel vermogen, een fraaie opbouw en nog mooier geluid. Wat doet ABT eraan? Eh, helemaal niets! Deze RS3-R sedan heeft namelijk 0 pk extra. Dat betekent 400 pk en 500 Nm. De begrenzer voor de topsnelheid is wel verhoogd, namelijk naar 290 km/u.

Overigens heeft ABT stiekem wel wat upgrades in de aanbieding voor de ‘gewone’ RS3, dus die kun je ook gewoon op de RS3-R krijgen. Dat betekent 460 pk en 540 Nm. Dan is de topsnelheid begrensd op 300 km/u. Voor de Sportback had ABT al eens eerder een RS3-R, die maar liefst 500 pk levert. Dus hopelijk wordt dat de volgende stap.

Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste Audi RS-modellen!

Ook interessant!

  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Driften met Audi RS3 op ijs - Video
  • Audi RS3 roadtrip: ode aan de vijfcilinder
    Eerste hete info over nieuwe Audi RS3 bekend

Nieuwste artikelen

  • Tesla besodemietert de boel
  • Blijf weg van de A10. Ik herhaal, blijf weg van de A10!
  • Koop jij liever een nieuwe auto, of toch een occasion?
  • Zo ziet een 911 eruit als hij door meneer Porsche zelf besteld wordt
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, quattro, RS3, sedan, tuning, Video

Vorig bericht: « Dikke M240i maakt de M2 best wel overbodig
Volgend bericht: Hamilton vindt Red Bull upgrades in 2021 erg verdacht »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtr35 zegt

    6 oktober 2022 om 12:18

    Titel en inhoud matchen niet echt…

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      6 oktober 2022 om 12:37

      Nee inderdaad, een standaard RS3 is nou ook niet echt ‘bijzonder traag’ te noemen

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        7 oktober 2022 om 11:38

        Een koppel van 500 NM is niet echt indrukwekkend. Een gemiddelde diesel heeft een snellere acceleratie.

        Login om te reageren
  2. DeWitteCondor zegt

    6 oktober 2022 om 12:51

    Ik vind dit geen fraaie auto. Als je de Audi logo’s weg denkt zou het ook een opgesmukte Toyota kunnen zijn. Het lijkt bij sommige merken een design trend, veel lijnen, vouwen en drukke dingen. Wordt er m.i. niet mooier van. Vraag me ook af of dit mooi oud gaat worden.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      6 oktober 2022 om 13:34

      Als je deze foto’s 20 jaar geleden aan iemand zou laten zien hebben, zou de eerste vraag zijn; waarom heeft die auto geen voorbumper?…

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        6 oktober 2022 om 18:32

        Ha! Inderdaad. En waarom er 80.000 verschillende sierlampjes in 1 koplamp zitten. Compleet doorgeschoten bij Audi.

        Login om te reageren
  3. ghost zegt

    6 oktober 2022 om 14:42

    Die 500pk van Abt is altijd 460 in Nederland, iets met luchtvochtigheid daar en hier…dus je betaalt behoorlijk voor weinig en kan beter hier naar een goede tuner gaan. Abt zit trouwens in Kempten, Allgau is de omgeving.

    Login om te reageren
  4. speedzz zegt

    6 oktober 2022 om 17:21

    Ff na JD

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North