Dit zijn de 11 coolste Audi RS-modellen

Auteur: , 57 Reacties

Er is er één jarig, hoera hoera!

Er zijn nogal wat jubilea die we vandaag kunnen vieren. Zo namen we jullie vanmiddag mee naar Memory Lane om diverse spannende Renaults van de afgelopen 40 jaar te vieren. Specifiek de modellen die voorzien zijn van een turbo passeerden de revue. Maar zoals gezegd is het niet het enige jubileum. Het is vandaag namelijk ook precies 25 jaar geleden dat de Audi RS2 Avant werd geïntroduceerd. Dit betekent dat de snelle Audi RS-modellen inmiddels dus al weer 25 jaar onder ons zijn. Om dit gegeven luister bij te zetten zijn we op zoek gegaan naar de coolste RS-auto’s in de geschiedenis van Audi. Hier volgen de 11 hoogtepunten:

Audi RS2 Avant (B4) ’94
De auto waarmee het allemaal begon. De auto werd niet in samenwerking met Audi Quattro GmbH ontwikkeld en gebouwd, maar door Porsche. De auto werd gebaseerd op de Audi S2 Avant. De reden om te kiezen voor een stationwagon kwam van Porsche. Aanvankelijk zou de RS2 de grootste commercieel kansen hebben als coupé, maar deze stond te dicht bij de Porsche 968 en 911 Coupé. Ook een Audi 80 RS2 Sedan zag Porsche nog te veel als concurrentie, vandaar dat de stationwagon-variant uiteindelijk de voorkeur kreeg. Dat is maar goed ook, want Audi heeft er een eigen niche mee gecreëerd waarin ze nog altijd succesvol zijn.

Audi RS2 Avant (B4) '94

Audi RS4 Avant ‘Sport’ (B5) ’02
In principe is deze auto volgens exact hetzelfde recept gemaakt als de Audi RS2. De auto was gebaseerd op een al heel erg vlotte Audi S4. Ditmaal was het niet Porsche, maar Cosworth dat ervoor zorgde dat de turbomotor veel krachtiger werd. In tegenstelling tot de Audi S4 Avant werd de Audi RS4 niet in Ingolstadt gebouwd, maar bij Audi quattro GmbH in Neckarsulm. Aan het einde van de productierun werden er nog een paar onofficiële ‘Sport’-modellen gemaakt met schaalstoelen, zwarte uitlaten en in sommige gevallen zelfs semi-slick banden. Heet!

Audi RS4 'Sport' (B5) '02

Audi RS6 Plus Avant (C5) ’04
Van de vorige (C4)-generatie was er al een Audi S6 Plus. Deze auto werd ook gebouwd door Audi Quattro GmbH, maar geldt niet als een officieel ‘RS’-model. Dat klopt ook wel, want de S6 Plus was een S6 met een beetje meer. In 2002 lanceerde Audi de RS6 als Avant en Limousine. De meest bijzondere Audi RS6 was echter een stationwagon. In 2004 was namelijk de Audi RS6 Plus Avant leverbaar. Dit was een snellere variant van de gewone RS6 Avant. De eveneens door Cosworth onder handen genomen motor leverde nu 480 pk, 30 stuks meer dan standaard. Qua uiterlijk was de RS6 Plus heerlijk ‘low profile‘. De auto was zelfs minder opvallend dan de langzamere standaard RS6. Er zijn in totaal 999 exemplaren van gebouwd.

Audi RS6 Plus Avant (C5) '04

Audi RS4 (B7) ’05
Misschien wel het beste Audi RS-model dat er ooit is gebouwd. Deze Audi RS voelt niet aan als een Audi RS, op bijna alle manieren. De motor is atmosferisch, dus je hebt een directe gaspedaalrespons. Er werd onnoemelijk veel geld gestopt om dingen als besturing, demping, vering en dergelijke goed aan te pakken. Dat lukte wonderbaarlijk bij deze generatie. Voor het eerst kwam er ook een RS4 Cabriolet, maar die hielp alle rijkwaliteiten vervolgens om zeep. Dit was tevens de enige RS4 die als sedan leverbaar was.

Audi RS4 (B7) '05

Audi RS6 Limousine (C6) ’08
De absolute winnaar van de PK-oorlog die in deze periode woedde. De BMW M5 legde de lat vreselijk hoog met 507 pk. Mercedes-Benz ging daar overheen met 514 pk. De Audi RS6 kreeg een 5.0 V10 met twee turbo’s, die goed was voor 580 pk. Dankzij die drukvulling was het ook nog eens vrij eenvoudig om het vermogen iets omhoog te schroeven. Bijna iedereen leek destijds te rijden met 700 pk. Meer was overigens ook vrij eenvoudig mogelijk. Ondanks alle inspanningen was het natuurlijk een loodzware auto. Meer geschikt voor het oude Hockenheimring dan de Hungagoring. Net als de vorige generatie kon je kiezen uit een Avant of een Limousine. Bijna iedereen ging voor de stationwagon.

Audi RS6 Limousine (C6) '08

RS5 Cabriolet (B8) ’12
De Audi RS5 Cabriolet is een hele vreemde eend in de bijt. Ook in dit lijstje. Het is een vrij unieke auto: een 450 pk sterke atmosferische V8, vierwielaandrijving én vier zitplaatsen. De carrosseriestijfheid had Audi bij de RS5 Cabriolet veel beter voor elkaar dan bij de RS4 Cabriolet, zijn directe voorganger. Het is de ideale auto als je slechts budget hebt voor één auto waarmee je alles moet doen. Daarnaast is het een schitterend object. De lijnen zijn nog steeds zeer fraai, de motor klinkt verrukkelijk en de auto is nog altijd dagelijks inzetbaar. Er valt een heleboel aan te merken op de RS5 Cabriolet, maar op het moment dat je erin rijdt, maakt dat je niets uit.

Audi RS5 Cabriolet (B8) '12

Audi TT RS Coupe (8J) ’13

Het RS-label breidde zich als een olievlek uit over de rest van de Audi-range. Er was al een snelle Audi met zescilinder (3.2 quattro) en viercilinder (TT S), maar daar kwam een TT-RS bij. Voor de TT-RS greep Audi terug naar de hoogtijdagen van de Audi quattro dankzij diens vijfcilinder. Het roffelende geluid dat de TT-RS voortbrengt is ronduit zalig. De afkomst van de motor is minder exotisch: het is eigenlijk een flink gekieteld blok uit de Amerikaanse Volkswagen Jetta. De standaard TT had een vermogen van 340 pk, maar de TT-RS Plus deed er 20 paarden bovenop. Tevens kon je deze krijgen met zwart-rode Rotor-velgen. Of het goede smaak is, dat laten we in het midden, maar origineel en herkenbaar is het zeker.

Audi TT-RS Plus Coupé (8J) '13

RS Q3 Performance (8U) ’16
Je mag ‘m niet leuk vinden. De Audi RS Q3 is in eerste instantie een Audi Q3 en dat is een vrij behouden SUV voor mensen die van premium en een hoge instap houden. De Q3 is een prima auto in zijn klasse, maar voor de petrolhead was er niet veel lol te beleven. Totdat de RS Q3 op de markt kwam. Deze kreeg de vijfcilinder uit de RS3 tot zijn beschikking en had gek genoeg maar één uitlaat. Het is sowieso een rare auto, want er was geen S Q3. Juist omdat het een crossover is, is deze auto best wel leuk. Er is wat meer veerweg en absorptievermogen in het onderstel. Op slechte B-wegen heb je meer controle, kun je meer snelheid maken en beleef je meer lol. Aanvankelijk had de RS Q3 slechts 310 pk, maar dat werd later 340 pk. De RS Q3 Performance had zelfs 360 pk!

Audi RS-Q3 Performance (8U) '16

Audi RS7 Sportback Performance (4G8) ’16
Natuurlijk zouden we hier de Audi RS6 Performance kunnen benoemen. Maar rond deze periode had Audi niet meer het alleenrecht op supersnelle stationwagons. Mercedes-Benz deed ook mee met de bloedsnelle E63 S Estate. De RS7 was na de RS3 de tweede Sportback die je als RS-model kon krijgen. De reden was eigenlijk vrij logisch. De RS7 was ter compensatie voor een RS6 Avant. De logica was simpel: mensen die kozen voor een RS6 sedan, wilden absoluut geen stationwagon. Voor hen was er een kekke RS7 Sportback. In 2016 verscheen er een Performance-derivaat met 605 pk. In Europa een zeer zeldzame verschijning.

Audi RS7 Sportback Performance (4G8) '16

Audi RS3 Limousine (8V) ’17
In het C-segment zijn er diverse snelle aanbiedingen. De Renault Mégane RS Trophy R is de snelste C-segmenter op de ‘Ring, de BMW M2 Competition de meest heftige, de Honda Civic Type-R de meest uitbundige en de Golf R is de gedoodverfde allrounder. De Audi RS3 Limousine is de meest chique C-segmenter. De auto combineert de 400 pk sterke vijfcilinder uit de TT-RS met het koetswerk van de A3 sedan. Dankzij die motor is de RS3 nog altijd bloedsnel, alhoewel meer vermogen en snelheid geen enkel probleem is: de motor laat zich eenvoudig kietelen naar meer. De RS3 Limousine is flink dik: echt opvallen doe je niet, maar de kenner ziet dat je een bijzonder snel apparaat hebt – wat precies de bedoeling hoort te zijn bij een Audi RS-model!

Audi RS3 Limousine (8V) '17

Audi RS5 Sportback (B9) ’19
Van de eerste generatie A5 Sportback was er geen Sportback-derivaat. Een S5 met V6 was het hoogst haalbare. De huidige RS5 Sportback heeft ook een V6, ditmaal een 2,9-liter groot exemplaar met twee turbo’s. Het is in feite een Porsche-motor, die ook gebruikt wordt in de Panamera en Cayenne. Wederom is deze auto ontwikkeld met de Verenigde Staten in het achterhoofd. Daar wil men absoluut geen stationwagon. Gelukkig plukken wij er de vruchten van, want de RS5 Sportback is ook in Nederland te bestellen, naast de Coupé.

Audi RS5 Sportback '19

Meer lezen? Dit zijn de dikste powerstations!



57 reacties

De TT-RS natuurlijk. Al bijna 200.000 km achter de kiezen en elke km puur genot!
@joerek: had je dan niet beter een 1,4 TDI kunnen kiezen?
@911targa: want die rijdt leuker?
@911targa: ligt eraan of hij de auto heeft sinds de eerste uitkwam of net twee jaar 😊
@Joerek: grappig detail; de eerste TTRS’en hadden een handbak i.p.v. S-tronic6, de plus had een S-tronic7.
@ghost: ik heb in de nog een aantal keer in de eerste generatie TT-RS Cabrio mogen rijden toen ik bij Van Mossel werkte. De ongeveer 400PK (door ABT) met handbak en de optionele sportuitlaat maakte het echt een monster van een auto!, dat ding liep echt hard👌🏼👌🏼
@ghost: er is geen stronic6 voor de ttrs. Zijn altijd 7 verdnellingfn geweest. De stronic bak matcht de 5-cilinder erg goed. Mooie klappen met opschakelen en echt acceleratiekanon daardoor. Met handbak vind ik hem minder leuk dan met dsg-flippers
@joerek: ik zie dat je er zelf een rijdt maar toch ken je de feiten niet, foeifoei👻.

De eerste hadden voornamelijk een handbak, en het model tussen half 2011-2014 hadden een 6traps automaat. De TTRS Plus had een 7traps, die in latere TTRS’en standaard werd alsmede ook terugkwam in de RS3 8P.
@ghost: Ga mij nou niets vertellen over de TT-RS, de feiten heb je zelf niet goed. Sinds 2011 kwam de TT-RS ook met S-tronic uit (nadat sinds 2009 alleen de handbak er was), 7 versnellingen, nooit met 6. Ik heb zelf de coupe met s-tronic (DSG7) nieuw uit 2012 gehad. Sinds een jaar heb ik nu een roadster uit 2011, ook stronic/7-versnellingen. De plus heeft dezelfde s-tronic, allemaal de DQ500.
@ghost: je moet ook geen autoweek als bron gebruiken. Die data is fout. Ttrs is nogmaals nooit als stronic6 geleverd. De 2011-2014 versie, de plus en de rs3 8p hebben allemaal dezelfde stronic 7-bak (DQ500). Kijk maar verder dan autoweek, dan zal je het zien :)
@joerek: mmm, wat vaag! Heb idd de meest simpele check gedaan, eentje zoeken met een 6-bak, alleen handmatig.

Suffe feit wil dat ik destijds bij Auto Flevo ben geweest voor een Sepang blauwe TTRS plus, en dat die bedrijfsleider daar mij heeft lopen verkopen dat de TTRS de 7-bak heeft en de gewone de 6-bak. Mede hierdoor was ik nogal van mijn gelijk overtuigd maar sportief als ik ben zeg ik dan ook; je hebt helemaal gelijk! Excusez moi!
@ghost: Geen punt, kusje!
@ghost: Haha, dat wist ik niet joh! Gaaf dat hij ook met handbak geleverd is.
@dutchdriftking: jup, maatje van mij heeft onlangs een Sepangblauwe TTRS met handbak gekocht, met schaalstoelen, etc. Echt een gaaf ding!
@ghost: Gaaf! Fantastische auto voor een tripje door de Eiffel!
@dutchdriftking: zeker! Hoe zit het bij jou nu eigenlijk? De VR6 is de deur uit toch? Whats next?
@ghost: Nog altijd de oude Passat. Rustig aan het kijken voor een 159, gaat nu bijna zeker een diesel worden. de 2.0 JTDM is bij 15k per jaar al goedkoper dan de 1750TBI….. Uiteraard alleen een rode met TI pakket. Maar de vrouw heeft steeds weer plannen aan het huis, dus iedere keer als het budget er een beetje op gaat lijken dan gaat er weer wat af :P:P
Vind zo’n Maxidyne-o-mobiel (een RS2 dus) nog altijd wel een gaaf ding. De rest doet me niet veel.
Die illustratie van de RS5 cabriolet, die zit me dwars. Zo veel stuuruitslag, zo weinig wieluitslag. What gives?
@vaakbenjetebang: Cannot unsee. :D
@vaakbenjetebang: gelukkig stoor je je niet aan de erbarmelijke Photoshop kwaliteiten van de stagiaire.
@awesome: Ik ben een techneut. Dingen mogen van mij lelijk zijn, maar dan graag wel functioneel/functionerend lelijk.
@vaakbenjetebang: Onderstuur wordt zo onbedoeld wel erg goed geïllusteerd ;-)
De RS2, de RS7 of de TT-RS. In die volgorde. De rest is meer van ’t zelfde.
RS6 Sedan, blijft een geniaal ding! De C6 Avant trouwens ook, maar de sedan is toch net even wat specialer. Ik weet nog goed dat ik er 5 jaar geleden eentje op vakantie tegenkwam.. https://www.autojunk.nl/2014/10/audi-rs6-c6-sedan-5
De RS2, de rest kan bij het vuil.
@karaya: geef je een seintje?
@bitd: Of op de boot naar Marokko.
@karaya: doe maar niet is uit de route.
Voor mij is de RS2 de ultieme RS. Heb in veel RS’en gereden, maar geen enkele is zo verslavend als de RS2. Zo’n machine ga je steeds meer waarderen. Vind het nog steeds bizar hoe snel zo’n ouwe bak van pakweg 180 naar 240 gaat.
@5cil: en 0 naar 60 km/h is ook onvoorstelbaar. Sneller dan een McLaren F1 uit dezelfde tijd. Die van mij is getuned door MTM, en zoals dit apparaat eraan trekt is na 18 jaar bezit nog steeds zeer indrukwekkend. 402.5 pk en 505 nm op de rollenbank.
@maxidyne: Klinkt als een fijne hobby auto! Zo’n mooie blauwe?
De RS2 Avant had nog de magie!
@rufctr01: Dat is dan ook een Audi van voor het ‘premium’ tijdperk.

Mooi voorbeeld hoe Duitsers een technisch zwakzinnig concept door vijlen en slijpen tot iets geniaals kunnen maken.
Q3 serieus? Jullie maken toch een grapje hoop ik?
@tortuga: Het is niet de beste, maar wel lekker idioot toch? Net zoiets als de Juke R, totaal zinloos, wel wijs.
RS4 B7! Een gele sedan met Capristo uitlaat.
De RS4 B5, dat vind ik nog steeds met grote afstand de gaafste van de hele RS reeks.

Vooral door de combinatie van een heel nuchter en ingetogen ontwerp met de meest geweldadige techniek die Audi er destijds in kon stoppen.
@moveyourmind: helemaal mee eens!
@moveyourmind: in dit lijstje valt ook op dat t design na de C6 verschuift van redelijk ingetogen naar steeds uitbundiger. De luchtgaten, roostertjes, extra lijnen en het velgdesign worden alsmaar drukker. Die oude RSen waren bijna sleepers indien je koos voor een onopvallende kleur.
@moveyourmind: Staat erg hoog op m’n lijstje. Maar zijn enorm aan de prijs de laatste tijd!
Geen idee waarom alleen de RS3 als limousine wordt genoemd, de Sportback telt net zo goed mee met de lekkere 5-cilinder. Eigenlijk had je gewoon RS3 ik het algemeen kunnen houden.
@ghost: Omdat dat volgens velen de mooiste is, denk ik?
@ghost: Het is toch een beetje de opvolger van de RS4 B7 sedan, wellicht daarom?
@dutchdriftking: mijn inziens is de magie van de RS3 in deze context &/of artikel gewoon die heerlijke vijfcilinder met die 1,2,4,5,3, ontstekingsvolgorde waardoor dat heerlijk pruttelt. Als ik die naast de nieuwe RS4/RS5 zet, klinken die laatste als een stofzuiger.
@ghost: Dat ben ik zeker met je eens. Huidige RS4 is mooi, en beter dan de B8, maar het is gewoon een snelle auto, niets speciaals. Ik zou zelf dan het liefst een B8 S4 willen, en daar mee aan de slag gaan.
@ghost: misschien proberen we de lelijke A3 sportback (half avant eigenlijk) uit onze gedachten te verdringen?
@mashell: misschien ben jij blind en zie je niet in dat half Nederland die “lelijke” Sportback rijdt en niet die limousine, die ook pas later uitkwam. Althans, limousines zie ik zelden, zelfs bij de RS3/TTRS-clubdagen zie ik ze zelden tot nooit en de meeste staan langer te koop dan Sportbacks..maar goed bovenal; smaken verschillen.

@dutchdriftking: een hommage naar de B7 is het niet mijn inziens, dan had er gewoon een handbak in moeten zitten..
Een heerlijk artikel dit! Mijn echte favoriet blijft toch de RS4 B7 en de RS6 C7.
Ahh! Die oranje RS4 (B7), en dan met de handbak graag! wat een snoepje!
@rikv99: Die oranje is een B8, die generatie is helaas niet meer met handbak geleverd.
@dutchdriftking: Oh, nouja ik spuug ook niet om zo’n S-tronic bak dan… denk je dat het koningshuis aan sponsoren doet als ik deze zou willen kopen? ;)
@rikv99: Je kan het altijd proberen ;)
RS2 natuurlijk!
Met betrekking tot de C5 RS6 Plus de volgende aanvulling. Ik heb zelf nummer 91. In tegenstelling tot wat aanvankelijk gepland was heeft Audi geen 999 maar 564 stuks gebouwd. Op dat moment (augustus 2004) waren simpelweg de carrosserieën op en zette men volop in op de productie van de toen fonkelnieuwe C6. De nummers 1 t/m 564 zijn doorlopend genummerd en daarnaast zijn (voor leden van de Raad van Bestuur van Audi) de nummers 666, 998 en 999 gemaakt. Bron: onder meer Audi-rs-club.de. Wikipedia blijft van 999 stuks spreken maar dat is dus onjuist.

Van de 564 auto’s zijn er ongeveer 70 (rechtsgestuurde) in de UK terecht gekomen en 20 (linksgestuurde) in Japan. Duitsland kreeg er ongeveer 200. In Nederland staan er nu zo’n 10 op kenteken.

Ik heb de afgelopen tijd een lijst bijgehouden van alle Plussen die ik op internet kon vinden (Facebook, fora, verkoopsites etc). Ik zit nu op een kleine 150 stuks en het hoogste nummer dat ik daarbij ben tegengekomen is 561. Ik durf dus te zeggen dat het genoemde aantal niet gelogen is;-)
PS van de ‘normale’ C5 RS6 zijn ongeveer 7.500 exemplaren gebouwd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).