• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ruim 80% van alle verkeersboetes is voor te hard rijden

Auteur: ricardo, gepost 27 juni 2015 om 16:43 – 31 Reacties

Ruim 80% van alle verkeersboetes is voor te hard rijden


Cijfers! Tijd om in de boete-industrie van de overheid te duiken.

Vorig jaar werden er een slordige 8.306.094 verkeersboetes uitgeschreven in Nederland, aldus Nu.nl, dat cijfers bij het CJIB opvroeg. Een opmerkelijke daling ten opzichte van 2013, toen er 10.334.619 prenten werden uitgedeeld. De geopperde reden van deze daling is dat Flitsmeister in bereik enorm groeide er veel analoge flitspalen zijn verdwenen.

Van die 8,3 miljoen verkeersboetes was meer dan 80 procent bedoeld voor verkeersdeelnemers die te hard reden. Goed dat de overheid dit tuig achter de broek aan zit, hardrijders zijn immers de grootste proleten én problemen van dit land. Iedereen weet: Nederland wordt een beter land als we buitenproportioneel controleren op rijsnelheden met totaalcontroles. Of nou ja, we krijgen er in ieder geval een goedgevulde staatskas mee. Op de tweede en derde plek komen fout parkeren en het negeren van verkeerslichten te staan.

Almere?

Nu.nl heeft ook proberen te duiden waar de meeste verkeersovertreders wonen. Dat zou Almere zijn, met minstens 2,5 boete per persoon, gevolgd door Houten (1,8), Haarlemmermeer (1,6) en Breda (1,3). Neem dit echter met een korreltje zout, want Almere is hoogstwaarschijnlijk op de eerste plaats geëindigd omdat ’s lands grootste leasemaatschappijen er gevestigd zijn, en leaseauto’s op naam van leasebedrijven staan, wat in de statistieken een vertekend beeld geeft.

Fotocredit: @petervanderzwan

Ook interessant!

  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
  • Deze verkeersboetes worden in 2022 hoger (of lager!)
  • Zoveel verkeersboetes zijn er uitgedeeld in 2020

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, cjib, flitsen, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Dit zijn de ultieme Gay Cars van de laatste 10 jaar
Volgend bericht: Klassieker: Talbot Tagora »

Lees Interacties

Reacties

  1. carshotsnl zegt

    27 juni 2015 om 16:48

    Volgens mij is 8,3 miljoen nog altijd meer dan 6,7 miljoen

    Login om te reageren
    • rs6issnel zegt

      27 juni 2015 om 17:03

      @carshotsnl: Ricardo heeft dit artikel snel snel in elkaar gefrutst

      Login om te reageren
  2. henrie zegt

    27 juni 2015 om 16:49

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      27 juni 2015 om 16:51

      @henrie: ach.. 7, 8 of 10 miljoen wat maakt het uit. Heel veel in ieder geval.

      Login om te reageren
  3. mazdarx zegt

    27 juni 2015 om 16:50

    Neeeeeee echt woar? Had ik nou niet gedacht

    Login om te reageren
  4. donvincenzo zegt

    27 juni 2015 om 16:50

    Dat lijkt me logisch aangezien snelheidsboetes voor het overgrote deel uitgedeeld zullen zijn zonder dat er een agent aan te pas is gekomen. Ik ben wel benieuwd wat de verdeling zou zijn als je kijkt naar de ‘handmatig’ uitgedeelde boetes.

    Login om te reageren
  5. KEV9 zegt

    27 juni 2015 om 16:51

    Je rijdt te snel omdat een auto snelheid is, een betonnen muur is hard , geluid is hard..

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      27 juni 2015 om 16:52

      @Soulmaster: ow mag blijkbaar niet dus dan maar (mierenneukmodus) tekstblablabla(/mierenneukmodus)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juni 2015 om 17:11

      @Soulmaster: hard geluid? Bij ons in Aerdenhout heet dat nog gewoon luid. Te snel rijden met luide muziek eindigt maar al te vaak tegen een harde pijler van een viaduct.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      27 juni 2015 om 17:45

      @Soulmaster: Thanks!

      Ik zeg massaal bezwaar aantekenen tegen de boetes voor te hard rijden wegens vormfouten.

      Login om te reageren
  6. donvincenzo zegt

    27 juni 2015 om 16:54

    Hardrijders zijn natuurlijk niet de grootste proleten en en problemen van dit land, want dat zijn Michael en Samantha. Hardrijders zijn hardwerkende burgers die dit land een stukje vooruit willen helpen door vrijwillig wat extra belasting te betalen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juni 2015 om 17:07

      @donvincenzo: ik moest opzoeken wie Michael en Samantha waren. Ik dacht dat het de kinderen van Henk en Ingrid waren maar die zouden Michael als Maikel schrijven…

      Login om te reageren
      • mout zegt

        28 juni 2015 om 20:33

        @mashell: Moet ik het ook opzoeken? Of ben ik beter af als ik dat na laat?

        Login om te reageren
  7. jmeverts zegt

    27 juni 2015 om 17:08

    Wat er helaas nergens staat op al die sites waar dit zelfde nieuws wordt gecopy/pasted is wat de gemiddelde overtreding dan ook is. Dit zegt namelijk niets. Zal wel weer gemiddeld 3km te snel zijn (na correctie).

    Login om te reageren
  8. aventadorrr zegt

    27 juni 2015 om 17:09

    Het zou me niks verbazen als er binnenkort een wetsvoorstel komt om navigatie software waar flitspalen in staan, flitsmeister en dergelijke apps verboden worden a la Zwitserland .. Ze moeten immers wel wat doen tegen de dalende flits inkomsten!

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    27 juni 2015 om 17:13

    Er zijn veel flitspalen verdwenen? Kunnen we die Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus nomineren voor een lintje?

    Login om te reageren
  10. scott5701 zegt

    27 juni 2015 om 17:19

    Houten op plek 2?! Da’s vreemd…

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      27 juni 2015 om 20:25

      @scott5701:
      Arval…

      Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    27 juni 2015 om 17:24

    Veel flistpalen zijn verdwenen….

    Kunnen we eens de statistieken van verkeersongelukken er naast leggen? Als we een stijgende lijn zien van verkeersongelukken en flitspalen die verdwijnen dan is er een correlatie te leggen. Ik weet alleen vrij zeker dat het niet gestegen is en dus kun je hiermee ook bewijzen dat flistpalen helemaal niet de verkeersveilgheid dienen…

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      27 juni 2015 om 17:25

      @Rick-dos: Da fuck? Gewoon twee keer flistpalen… Flitspalen dus….

      Login om te reageren
  12. Robbert89 zegt

    27 juni 2015 om 17:25

    En hoe veel daarvan zijn voor max 5-10km/u te snel?

    Login om te reageren
  13. galverink zegt

    27 juni 2015 om 17:46

    @scott571

    Omdat in Houten ook een leasemaatschappij zit wellicht. Arval

    Login om te reageren
    • scott5701 zegt

      27 juni 2015 om 21:32

      @galverink: ah, dat wist ik niet. Bedankt!

      Login om te reageren
  14. ghost zegt

    27 juni 2015 om 17:50

    Almere verbaasd met niet echt. Overal 2 banen en overal Max 50km/u. Je rijdt er simpelweg veels te snel (veels) te hard.

    Login om te reageren
  15. purepet9000 zegt

    27 juni 2015 om 18:42

    Die zijn ook het makkelijkst om te geven.

    Login om te reageren
  16. pa045 zegt

    27 juni 2015 om 18:42

    Logisch toch! Voor boetes van snelheidsovertredingen hoeft niemand met uit zijn comfi stoel te stappen! Flitspalen doen de job!
    Als ik onderweg ben in het verkeer kan ik in een ritje van 20 km zo 10 boetes uitdelen: knipperlichten schijnen op veel auto’s alleen te werken wanneer de afstandsbediening op de sleutel bediend wordt, bellen/appen, bumperkleven, onnodig links rijden en totaal niet met het verkeer bezig zijn (weet niet of dit laatste ook een boete kan opleveren) zijn zo maar een paar voorbeelden. Maar ja. Hiervoor dienen onze agenten toch echt de straat op te moeten en dat kost geld…

    Login om te reageren
  17. vos115 zegt

    27 juni 2015 om 19:09

    Fijn dat autoblog niet maar zo alle nieuws items van ANP of nu.nl roeptoetert en nog even de waarheid achter de feiten checkt. Almere is het mekka voor leasemaatschappijen ivm laagste MRB in de Flevopolder. In Houten zit Arval, ook een leasemaatschappij. in Breda zit Alphabet, voorheen ING carlease.

    De enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat de werkende klasse met een auto van en voor de zaak het meeste rijdt en successievelijk ook de meeste overtredingen kan maken.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    27 juni 2015 om 19:33

    Dat is een heleboel belastinggeld!

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    27 juni 2015 om 22:39

    Krijg je met al die trajectcontroles

    Login om te reageren
  20. jvthof zegt

    28 juni 2015 om 01:05

    8.306.094 x 7 (euro administratiekosten) = 58.142.658

    Toch handig verdient met het tegenwoordig volledig geautomatiseerde proces. Die administratiekosten zijn gewoon een extra inkomsten en een niet verkeerde zo te zien!!

    Login om te reageren
  21. Henk_he zegt

    28 juni 2015 om 12:54

    Je kunt het met de boetes eens zijn of niet, maar feit is dat dit een flinke inkomstenbron is voor de overheid. Zouden ze geen bekeuringen meer uitdelen, dan zouden andere belastingen evenredig moeten stijgen. Kortom: we betalen het bedrag toch wel.
    Dus ik heb naar 1 tip als je het er niet mee eens bent: let op je snelheid en gebruik waar mogelijk je cruise control. Scheelt een hoop ergernis, en geld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North