Leaserijders harken 37% meer boetes binnen dan vorig jaar

Auteur: , 26 Reacties

Trajectcontroles. Trajectcontroles everywhere.

Typische leaserijde

Over boetes gesproken. Hoe uiterst lucratief de toenemende trajectcontrolehel op onze snelwegen eigenlijk is, wordt duidelijk uit de nieuwste cijfers van Business Lease Nederland. Ze analyseerden 14.851 verkeersboetes over de eerste helft van 2013, en concludeerden een niet malse stijging van 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

“Disregard drivers, acquire currency” ~onze overheid.

Opvallend is dat de hoogte van de boetebedragen gemiddeld genomen wel is gedaald, maar vanwege de forse stijging in kwantiteit levert het de overheid zo’n 7,5% aan extra boete-inkomsten op. Staatskas-spekkers, leaserijders zijn het.

De leasemaatschappij maakte ook nog even onderscheid tussen man en vrouw qua boetes. Wat blijkt: vrouwen gaan vaker op de bon, een verschil van 3%. Het bedrag van de boete valt gemiddeld wel lager uit: Vrouwen betalen gemiddeld 69 euro per bekeuring, mannen 72 euro.

Huh? Wat doen als die auto's in de keuken?

Fotocredit: Autojunk.nl



26 reacties

Opstelte houdt van traject controles!
Vraag me vooral af of dit specifiek voor leaserijders geldt of voor automobilisten in het algemeen…
@griffendahl: ja, dat is nog wel interessant om te zien. Hoeveel procent meer verkeersboetes zijn er ueberhaupt uitgeschreven over afgelopen jaar? Benieuwd of de leaserijder dan beter of slechter scoort….
Die trajectcontroles slaan nergens op, maar dat zoveel mensen erin trappen blijft opvallend.
Seriously, hoe moeilijk kan het dan zijn om die paar trajectcontroles te onthouden of de borden in de gaten te houden. Ze zijn nou niet bepaald stiekem, onbekend of niet goed aangegeven.
@hetvijfdewiel: Ik heb weer een boete gehad. Ik rijd normaal nooit op de A4, maar ik heb daar 120 gereden terwijl er één keer een bord staat: 100 tussen 6 en 19. (Leiden -> Burgerveen).

Geen oprit of wat dan ook, matrixborden gaven niets aan en hectometerpaaltjes ook niet. Dus ik heb 120 gereden daar en dat 100 bord nooit gezien.

Hoppa, 145 euro! Ik woon niet rondom Leiden en kom er ook niet dagelijks, dus vergeef me dat ik niet elke trajectcontrole in het land ken.
@widodh: De trajectcontrole bij burgerveen is in het 130 stuk, niet in het 100 stuk. In het 100 stuk tussen burgerveen en Leiden staat na elke oprit op de hoofdbaan zelf zowel in de rechterberm als in de middenberm een bord met 100 tussen 6 en 7.
Dus of we hebben het over een ander stuk snelweg of je hebt niet goed gekeken.
@hetvijfdewiel: Ah, ik bedoel inderdaad een ander stuk snelweg. Leidschendam – Voorburg staat er op de beschikking. Dat is 100 en slechts met één bord aangegeven waar de N11 bij de A4 komt.
Zoals @desjonnies dat prima doet; je eigen personeel in de gaten houden, dat is nl. gewoon nodig.
90% van ’t personeel interesseert het belang van ’t bedrijf nl. geen reet, boetes, kosten etc. kunnen hen aan den reet roesten.
Dus net zoals vroeger op de basisschool, absentie afvinken en huiswerk controleren.
@kaasboerin: de bulk van de werkgevers factureert de boetes gewoon door. De medewerker interesseert dat dus wel degelijk want niet alleen krijg je boetes gewoon voor je kiezen, je chef heeft ook weer een “verbeterpunt” en bijbehorende preek op het jaarlijkse functie-evaluatie gesprek. Met een beetje pech zijn je prestaties daarom minder dan verwacht (geen voorbeeld gedrag) en krijg je daarom minder salarisverhoging. Dus als leaserijder kun je wel 3x gestraft worden voor het niet opletten bij een trajectcontrole.
@mashell: Da’s vreemd, ik werk hartje Amsterdam en daar staan elke dag wel 3-4 bussen van verschillende bedrijven midden op de stoep hiervoor (parkeerplek is een parkeergarage 500m verderop, geen pretje met in- en uitladen de hele dag dus).
En die “handhavers” plakken er elke dag een zooitje boetes op, in het begin probeerde ik er nog wel eens 1 te voorkomen door in ‘gesprek’ te gaan, vervolgens krijg ik van de werknemer te horen dat ’t hem letterlijk geen reet interesseert want ‘die wordt toch door de baas betaald’. *chuckle*.

Misschien verschilt dat dan in drukke steden o.i.d.
@kaasboerin: Denk eerder dat het verschilt per sector. Kan me wel voorstellen dat een bedrijf dat hele dagen met een eigen wagenpark leveringen uitvoert aan klanten wel rekening houdt met het feit dat de regering en haar petjesdragers elke kans aangrijpen om een mens een paar € lichter te maken.
Ik snap het wel. Als je die schraapdiesel net op stoom hebt is remmen wel het laatste wat je wil.
Graag gedaan jongens! Niet allemaal op 1 plek uitgeven hoor!
Drie daarvan waren op naam van mij. En dat is er al één meer dan over heel 2012 terwijl ik nog 4 maanden te gaan heb. Maar sinds de laatste beheers ik mijn rechtervoet iets beter. Want anders dan de kaasboerin stelt, hecht ik wel aan het bedrijfsbelang. Met mijn schraapdiesel kom ik nu rustig 1000km ver op 42 liter, terwijl ik diezelfde hoeveelheid ook in 700km kan opstoken. (Met opzet geprobeerd op de Autobahn van onze oosterburen) Baas blij, want minder brandstof opgestookt, ik blij want ik heb minder boetes en ik hoop medeweggebruikers ook blij omdat ik mij wat socialer gedraag in het verkeer.
@Original_Arnoud:
En je bent ws. nog meer ontspannen ook….

Hard rijden heeft overigens wat tijdswinst betreft nauwlijks zin als je niet hele lange afstanden rijdt en daarbij een hoge gemiddelde snelheid kan vasthouden. In Nederland moet je aardig je best doen om 140 gemiddeld te rijden, en dan moet je 1,5 uur opgefokt rijden om 10 minuten tijdwinst te boeken.
Ik krijg elke bekeuring via de leasemaatschappij en de boekhouder op de mat. En nee, ik hoef niet te betalen. Het wordt automatisch van mijn loonstrookje ingehouden. Dus wat aan me reet roesten en dergelijke beweringen.

Het is trouwens niet moeilijk om bekeuringen te voorkomen. Gewoon een beetje opletten. En op die trajectcontroles wordt hier vaak afgegeven. Onzin. Daar hoef je juist minder op te letten want ze meten alleen je gemiddelde over een langere afstand. Tja, en als je een notoire overtreder bent dan hang je gegarandeerd. So what?
@glashelder:

Stoere jongen ben jij hoor! Maar goed, de “gewone” autorijder is meestal niet zo scherp bij traject-controles, of is niet verwend met cc, dus helaas is dat makkelijk cashen voor die VVD-graaiers in Den Haag :-(
@miataman: och gut… Allemaal de schuld van de VVD…
De grootste graaiers zijn van de PvdA, maar alles is de schuld van de VVD.
@awesome:

De PVDA is gewoon de armoedzaaiers-tak vd. VVD, ook wel de PVVDA genoemd ;-)
@glashelder:
jij betaalt zeker ook geen belasting?
@glashelder: Ik zou je graag in dienst nemen. Je krijgt een gouden salaris en je hoeft van mij niks zelf te betalen. Zelfs de hypotheek betaal ik voor je. Komt erop neer dat ik ongeveer 100% van je salaris inhoud, maar dat kan jou toch niks schelen. Geef mij meer van dat personeel!
De gemiddelde lease-rijder kan gewoon niet plannen.
Gewoon op tijd vertrekken en anticiperen op drukte, niets aan de hand.
Argumenten als tijdsdruk zijn onzin, dan plan je namelijk te veel.
Tenzij je werkgever alle snelheidboetes voor lief neemt (en voor zijn rekening) zou er begrip moeten zijn voor minder afspraken in meer tijd…
Die 37% lijkt heel wat (en dat is het natuurlijk ook) maar daar moeten jullie wel even bij vermelden dat in de eerste helft van 2012 de trajectcontrole op de A2 (Amsterdam –> Utrecht) nog niet aan stond. En we weten allemaal wat een ongelofelijke cash-cow dat is.
Ben ik nou scheel???

“De leasemaatschappij maakte ook nog even onderscheid tussen man en vrouw qua boetes. Wat blijkt: vrouwen gaan vaker op de bon, een verschil van 3%.”

Snelheid: Man 84% – Vrouw 83% = Man +1
Parkeren: Man 11% – Vrouw 13% = Vrouw + 2
Divers: Man 4% – Vrouw 3% = Man +1
Roodlicht: Man 1% – Vrouw 1% = gelijk

Totaal: Man +2 – Vrouw +2 = gelijk =/ 3% meer.

Toch?? :S
@adinsx: je rekent met de percentages, dus die komen voor man en vrouw uiteraard beiden op 100% uit. Waar die 3% op is gebaseerd, dat haal je niet uit de tabel.
gedwongenleaser
Graag gedaan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).