Klassieker: Talbot Tagora

Auteur: , 48 Reacties

Nu eentje uit de categorie niks-meer-van-over-en-we-snappen-wel-waarom.

En geheel in lijn met zijn styling vierkant geflopt: de Talbot Tagora. De makers ervan kregen het voor elkaar om een nogal onsuccesvol model, de Chrysler 160/180/2 litres, op te laten volgen door een nog grotere commerciële miskleun. Die vaststelling kwam al binnen een jaar na zijn introductie en dat was zowat een nieuw record. Blonk hij in ieder geval nog ergens in uit.

Maar was-ie dan echt zo slecht? Nâh. Je kunt het ook positiever benaderen en wat verdoezelen: waarschijnlijk zijn er te weinig van verkocht om het helemaal zeker te weten. Hoewel. Zo’n 20.000 exemplaren werden er op kenteken gezet en schreven meteen driekwart af op het moment dat de sleutels aan de moedige eigenaar werden overhandigd. Die moest hem vervolgens helemaal op rijden om het economisch nog enigszins te verantwoorden. Dat ging sneller dan gedacht want door de onvermijdelijke roest kon hij of zij na een jaar of 4 alsnog omzien naar een andere auto. Er was alleen nu niets meer om in te ruilen.

Geen punt, een nieuwe bestellen was intussen toch onmogelijk geworden: in 1983 ging hij alweer uit productie, twee jaar nadat de eerste Tagora’s werden uitgeleverd. Zijn introductie had een jaar daarvoor plaatsgevonden, daarbij ging destijds verwachtingsvol de champagne nog open. Al met al was zijn ontwikkelingstijd langer geweest dan zijn commerciële leven. Foute boel. Het toenmalige Chrysler Europe startte die ontwikkeling in 1976 onder de codenaam C9. Hierbij was de Franse tak verantwoordelijk voor de techniek, de Britse divisie stortte zich op de styling. Misschien was andersom achteraf gezien toch een beter idee geweest.

Want over smaak valt uiteraard niet te twisten. Of juist wel. Veel rondingen of vloeiende lijnen had-ie in ieder geval niet. It’s hip to be square en dat lukte prima, geheel volgens de smaak van die tijd. Alleen waren de verhoudingen hier en daar best bijzonder als gevolg van het feit dat men een enorm ruim en licht interieur wilde creëren. Door zijn lange wielbasis en relatief lage ruitlijn slaagden de ontwerpers daar zeker in, maar dat ging niet zonder esthetische slag of stoot. Een tijdloze schoonheid werd het niet, laten we het maar houden op karaktervol.

In 1979 nam PSA Chrysler Europe onder zijn hoede en zodoende werd de C9 uiteindelijk niet als Simca 2000 in de markt gezet maar werd het de Talbot Tagora. Iedereen haalde er zijn schouders over op en ging vervolgens zoveel mogelijk Tagoraloos door het leven, ondanks de zonder meer goede rijeigenschappen, het zacht-Franse comfort en de enorme ruimte voor 5 plus bagage. Want het was natuurlijk niet alleen maar kommer en kwel in de beoogde concurrent van instituten als de Volvo 244, Ford Granada en Renault 20/30.

Zo was de 2,2 liter benzineversie relatief zuinig voor zo’n forse auto. De andere opties waren een 2,3 liter turbodiesel, bekend van de Peugeot 604 en de beproefde PRV 2,7 liter V6 met 165 PK. Maar die zoop dan weer als een tempelier. Met zijn drievoudige Weber carburateurs was bij stevig doortrappen een verbruik van 1 op 6 af te lezen op de digitale tripcomputer, best een cool ding in die dagen en meteen de meest vooruitstrevende gadget in deze top Talbot. Vernieuwender werd het niet. Dat was ook een beetje zijn makke, hij blonk eigenlijk nergens echt in uit. Behalve in roesten. Dat was op zich niet bijzonder, dat deden vrijwel alle auto’s destijds, maar de Tagora deed dat nog wat overtuigender.

Met veel meer passie leek het, net als rammelen, elektrisch in de war of oververhit raken. Dat laatste gevaar liepen de inzittenden zelf ook want het ventilatiesysteem was nogal slecht en airco stond niet op de optielijst. Ramen open dan maar, die waren groot genoeg. Dat zorgde inderdaad voor een licht interieur dat vooral in de breedte erg ruim was. Doordat die brede carrosserie nogal fors over de wielen heen gebouwd was stonden die erg ver naar binnen in de wielkasten, vooral op de achteras. Hij had er beter uit gezien met dubbellucht achter.

Dat had ook best goed bij de Diesel Turbo gepast, die verkocht nog het minst slecht in diesel minnend Frankrijk. Bij ons was er keuze uit de 2,2 liter benzine in GL of GLS uitvoering, de Diesel Turbo en de SX met 2,7 liter V6. Op papier in ieder geval, want in het Tagora hoekje van de showroom groeide het onkruid welig uit de voegen van de tegelvloer, zo stil bleef het er. In het midden daarvan stond de demo-Tagora zacht knisperend te vergaan.

Best jammer nu, want hoewel hij waarschijnlijk nooit een gerespecteerde klassiekerstatus zal bereiken en niemand zijn beleggingsbudget erop stuk zal slaan is het toch een sympathieke en comfortabele Fransoos met een heel eigen smoel. Met hopelijk niet teveel plamuur erop.



48 reacties

Maar waarom kreeg Audi dan wel succes met dit ontwerp?
@norge: brilletje nodig?
@audifreak: Jij bent van na de millenium ?
@norge: door de misvatting met betrekking tot Premium en Duitse degelijkheid…
@e1000bmw523i: Dat moet ik helaas tegenspreken. Audi was begin jaren tachtig zeker niet premium. Het waren iets luxere volkswagens. Nog geen BMW of MB tegenhanger, maar meer een betaalbaar alternatief. Een beetje zoals Volvo nu is. Sterker nog, de Audi 100 van de late jaren 70 en vroege jaren 80 wilde net als de Tagora heel graag roesten ;-).
@norge: ik d8 ook gelijk, dat is een 200
Ongeveer dezelfde tijd geintroduceerd als de Peugeot 604. Nu was de 604 al geen groot succes vanwege de Duitse en Italiaanse concurrenten, de Talbot was helemaal een flop in Europa, mss met uitzondering van Frankrijk.
Lee Iacocca moest iets .. Gewoon iets zonder onkosten .. Die kerel stond voor de onmogelijke opgave om Chrysler in leven te houden .. Een ongekend kunststukje heeft hij toen geklaard .. Talbot afstoten was 1 van de beste dingen die hij kon doen .. Waarom het merk nooit eerder een stille dood is gestorven is voor mij trouwens een compleet raadsel ..
@lincoln: sorry voor de valse informatie .. PSA had op 1 januari 1979 de toko al voor 1 dollar op de kop getikt ..
@lincoln:

Iets te maken met de roem van de F1 en de hoop dat het daar ooit op zou kunnen teren?

Hoe dan ook, die murena die ze ooit gemaakt hebben vind ik een grappig ding, kost niets maar toch heb ik er schrik voor.
Paar kleine aanvullingen:

1. De Tagora SX was bij introductie de sterkste auto gebouwd door een Franse fabrikant.

2. De SX was gek genoeg niet leverbaar met automaat.

3. Die achteras is een beetje raar. Komt omdat het eigenlijk twee Peugeots zijn. Vooras is van een 604, achteras van een 505. Onaangepast, dus er zat nogal een verschil is breedte.

4. Helemaal aan het einde van de levensyclus van de Tagora werd de V6 vervangen door een 2.8 liter metend apparaat, met maar liefst 185pk. Nog steeds met handbak. Extreem zeldzaam, maar een paar stuks van gebouwd.

5. Om de Tagora nog enigzins te verkopen, probeerde Talbot ze te verkopen aan de regering. Eerst bij de Franse: met de Tagora Presidence. Een V6 met alle opties en zwarte achterlichten (wat natuurlijk ubercool is). Project mislukte. Daarna probeerde Talbot een extra kale te Tagora te verkopen voor een grote taxideal: mislukte ook jammerlijk. En ze hadden nog een Tagora ‘Vitesse’ voor de Engelse politie. Faalde uiteindelijk, alhoewel er een paar gebouwd zijn. Ook een aanbod voor de Nederlandse en Franse politie slaaagde niet. Uiteraard.
@gtwillem: extra aanvulling: ook airco was leverbaar; weliswaar niet in de NL prijslijst vermeld maar het was wel degelijk leverbaar.
@gtwillem: Hij weet ’t ook gelijk.. Ongelooflijk!
@gtwillem:
De Tagora, die ken ik.
Van het artikeltje van @larssb (echt Lars, je moet er je vak van maken om verhalen te tikken. Ik word klant!) weet ik de helft, en de andere helft had ik ongeveer kunnen raden.
Kortom, ik vond dat ik het niet gek deed.
Maar van wat jij toevoegt wist ik echt helemaal niets. Waar haal je dit nou toch vandaan?!
@mout: kennissen van mijn ouders hadden een Tagora, waar ze helemaal lyrisch van waren. Ik zat toen in mijn W124 fantijd, dus we waren geen vrienden ;-). Toen begon de basis kennis. Daarnaast heb ik bij een Peugeotdealer gewerkt die ook Talbots heeft gedaan, en een van de monteurs had altijd goede verhalen over die rottende Tagora’s. Daarnaast heeft er in een Youngtimer magazine van 5 jaar geleden een artikel gestaan over de Tagora. Doordat ik al een bepaald sentiment voor die auto had, heb ik misschien extra aandachtog gelezen. Ik zal het exemplaar vast nog in een doos hebben.
Nooit van gehoord. Ook niet zo gek want als ze 4 jaar mee gingen waren ze rond mijn geboortetijd zo’n beetje uitgestorven…

Mijn eerste indruk was trouwens alsof er een slecht ontworpen Japanner op mijn scherm verscheen. Niet echt een compliment voor auto’s uit die tijd (uitzondering daargelaten). Maar toch heeft het ook wel weer iets, wellicht zit er toch Frans bloed in ofzo… Als je zo’n ding volledig zou restaureren en met moderne technieken zou beschermen tegen roest heb je best een geinige en vooral unieke auto. Leuk, met de diesel een lekkere bak om op een originele manier kilometers te vreten.
De reden van het falen van deze wagen is te wijten aan het feit dat PSA lees -Peugeot Societé Anonyme- oftewel : Peugeot en Citroën samen, Chrysler Europe, het oude en ooit zo succesvolle -Chrysler Simca Sunbeam- door de strot kregen geduwd van de Franse en Britse regering.
En de timing was gewoon zeer slecht, er heerste een malaise in de industrie en Peugeot had net een paar jaar daarvoor Citroën overgenomen en was nog volop bezig met de integratie van deze twee merken, iets dat niet echt vlekkeloos verliep.

Maar het was vijf over 12 voor Chrysler Europe en ze moesten overgenomen worden of anders naar de vaantjes gaan.
Er werd wel vrij snel geintegreerd en ruimschoots aan badge engineering gedaan, zo werd de Peugeot 104 Coupé eerst de Citro”n LN met een zwakke luchtgekoelde 2 cilinder boxer en werd de Talbot Samba een hip alternatief voor de Peugeot 104.
In de middenklasse was het niet veel soeps, de Chrysler Horizon had de in Nederland zeer succesvolle Simca 1100 range opgevolgd (de Simca 1100 heeft jarenlang in de top 3 gestaan in NL) en die Horizon was een grijze gehaktbal.
Daarboven had je de zeer roestgevoelige Simca 1307-1308 series, werden in het begin goed verkocht en opgevolgd na een opfrisbeurt door de Simca Talbot 1510 en de Simca Talbot Solara, verouderd en lijdend onder een slechte reputatie.

Dus niemand zat te wachten op deze Talbot Tagora, Peugeot had de uitgebreide 505 range met benzine motoren, Diesels, Turbo-Diesels een V6 een volledige range stationwagens.
Aan de andere kant van het spectrum stond Citroën met de complete CX range, benzine, GTI, Diesels en Turbo Diesels, prestige, Pallas en de enorme Break oftewel stationwagen.

De Tagora had dus al geen kans bij zijn lancering, het ding was ontwikkeld en klaar, werd aan de man gebracht als Talbot en moest de weg opgetrapt worden omdat.
Het enige positieve wat er te melden is over de Tagora was de 2.2 liter motor.
Die werd onmiddellijk ingepikt door Peugeot voor de 505 en door Citroën voor de CX
Want deze nieuwe motor van Simca (Talbot) was een Geweldenaar.

Hij is zelfs geëindigd als krachtbron voor de Citroën BX 4TC Groep B rallywagen en heeft de reputatie van een goede, sterke en betrouwbare krachtbron te zijn, dit zijn niet mijn woorden maar die van de man die twee ex-works BX 4 TC’s in zijn bezit heeft !

https://farm7.staticflickr.com/6137/5919826508_d96c0134a7_b.jpg

Rest mij nog te vermelden dat Simca jammerlijk kapot is gegaan aan de onkunde van Chrysler Amerika, Simca zat er altijd goed bij Europa en wist leuke wagens voor goede prijzen aan de man te brengen, helaas ging Chrysler Amerika voor en door een crisis aldaar werd het moeilijk om in Europa serieus geld te investeren voor nieuwe modellen.
De laatste leukerd kwam uit het verenigd koninkrijk en wil ik jullie niet onthouden
De Chrysler Sunbeam Lotus Groep 4 rally wagen.

http://images.forum-auto.com/mesimages/25328/DP_G162PA020964.jpg
@desjonnies: altijd een plezier om jouw bijdragen te lezen!

Altijd leuk om extra informatie te krijgen van De Goede Jaren waar helaas veel te weinig over gesproken word.

Ik kan er bijna niets aan te voegen, behalve een Horizon met Amerikaanse invloeden. In de States kon je de auto krijgen als Dodge Omni. Er was zelfs een coupe versie van, de Charger. Yup. Leverbaar met zowel Chrysler (2.2), Peugeot (1.6) en later zelfs Volkswagen (1.7) motor, voor zowel de Charger coupe als de Omni Hatchback. Daarnaast kon je op basis van de Horizon ook twee raszuivere ‘Ute’ krijgen: de Dodge Rampage en de Plymouth Scamp. Dit waren een soort mini El Camino’s die alleen met de 2.2 Chrysler motor leverbaar waren. Innovatief? Voor de Amerikaanse markt wel. Het waren de eerste auto’s leverbaar op de Amerikaanse markt die gebouwd waren volgens het principe van Alec Issigonis, die ontwerper en geestelijk vader van de originele Mini: motor dwars voorin met voorwielaandrijving.

Van de Omni (dus gewoon een Horizon met ander Dodge badges) was er ook een extra snelle versie, als een soort GTi versie: de Omni GHL. Wat stond voor Goes Like Hell. Amerikanen en Britten doen afkortingen toch beter dan Duitsers.

In Amerika werd er mee geracet en rally’s gereden. Zie het als de Evo’s van toen. Er zijn er sowieso weinig van gebouwd, maar de laatste 100 waren wel heel speciaal: die werden door Shelby onder handen genomen en kregen tal van modificaties, het resultaat: de GLH-S. Op een leeggewicht van rond de 1.000kg leverde van turbo voorziene vierpitter maar liefst 175pk en 240nm. Tot 1990 werd de Omni gebouwd, waarna Chrysler meer zijn eigen ontwerpen ging gebruiken, en de gaten in het gamma opvulden met gerebadgede Mitsubishi’s. Wat je zegt: er zat behoorlijk wat potentie in die 2.2 motor ;-).
@desjonnies: Wow. En nog een bijdrage op niveau. Dank!
Talbot werd op een gegeven moment geherintroduceerd naast Simca. Ik herinner me dat er werd gerefereerd aan race-successen die Talbot heeft gehad.
Oh, voor nog een stuk nutteloze informatie, de Britse fabriek in Ryton waar Sunbeams en Hillmand werden gebouwd, werd getransformeerd door PSA als De fabriek waar zo’n beetje alle GTI’s vandaan kwamen, evenals de 405 M16’s dat waren dus Britse Peugeots
Die fabriek is in 2007 gesloten door PSA, niet omdat het een slechte fabriek was, integendeel het is altijd één van Peugeot’s beste fabrieken geweest, maar omdat er productie capaciteit ingeleverd moest worden en die communistische Fransen het hele land in de fik steken bij fabriekssluitingen !!!!!!!
En deze, voor slechts € 2800 kijken ze je meer na dan iemand in een BMW M3 /4 /5 /6 of whatever, en je zult nooit zoveel verliezen als de BMW rijder :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=209839190&scopeId=C&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=23800&makeModelVariant1.modelId=1&pageNumber=1
@desjonnies: Wat is dat toch met jou en je obsessie tegen dat blauw-witte merk?
Het is aandoenlijk dat je telkens weer een verklaring weet te geven voor het feit dat er wederom een zgn. roemrucht model van Franse orgine het niet heeft gered.
Is het wel eens in je op gekomen dat die Fransen gewoon kwalitatief beroerde auto’s fabriceren?
Wanneer je als consument keer op keer teleurgesteld wordt door een bepaald merk dan haak je af en zoek je je heil elders, zo ontstaat marktwerking en moet het ene merk in leven gehouden worden met staatssteun en het andere merk verbetert jaar in jaar uit zijn verkoopcijfers.
@toniominestrone: omdat BMW symbool staat voor priemiejum bedrijfsvoering .. Dat zit zo retestrak in elkaar dat er geen lol aan is .. Daarbij doen ze zich voor als “sportief” terwijl hun sportieve successen verwaarloosbaar zijn .. Ook vinden ze zichzelf “innovatief” terwijl er geen noemenswaardige vindingen van BMW zijn ..
@lincoln: Ach, volgens mij heeft de M3 e30 nog steeds het all time record voor wat betreft het model met de meeste overwinningen achter zijn naam.
@toniominestrone:
Ik heb niets tegen BMW’s maar @lincoln zijn verklaring, daar sta ik helemaal achter.
BMW is niet leuk meer .
Ik heb zelfs fanatiek BMW gereden, vooral de E28 5 serie was een geweldenaar met een zes in lijn.
BMW is te clean geworden, te glad te politiek correct, in mijn tijd was een BMW een beetje ordi en fout !
En wat de afschrijving betreft op die Tagora die te koop staat, daar heb ik gewoon 100% gelijk in !
@toniominestrone: joh .. Had niet goed gelezen wat je schreef .. Maar je geeft zelf al aan dat het om een Ikea gaat ..
Joch stiekem een fraaie bak, mijn vader was fanatiek simca en talbot rijder. Met twee 1100’s en twee horizont. En mijn moeder een 1000 en een 1100. De tagora was bizar groot van binnen voor die tijd en heel veel glas oppervlak.
De V6 klinkt wel heel erg fraai en je voelde je de koning te rijk in de tagora. Tot binnen 4 jaar het eerste roest gat ontstond.
@eelco74: bekende van me heeft een puntgave V6 staan; hij was destijds van een eigenaar van een dealer die ‘m af fabriek direct liet behandelen in de holle ruimtes en kokerbalken een uitgebreide tectyl behandeling; daarna werd ie netjes binnen gestald en alleen met droog zonnig weer gereden. Resultaat is een prachtig geconserveerde Talbot met net 34.000 km op de klok.
Leuk artikel: Ik had hem alweer vergeten! Bij ons in de straat (zeg maar wijk) reed er eentje rond maar als bijna pubertje was toch het stoere en vooral snellere werk wel leuker dan zo’n saai sedannetje. Nu ik wat ouder ben geworden, vind ik toch een sedan wel weer wat hebben en ook deze oude Fransoos zou heel goed passen in het lijstje van “moet ik eens gereden hebben”.
Best wel een eigenzinnig karretje, maar hebberig wordt ik er niet van.
@dutchdriftking: Dat had ik al verwacht. Dus ben ik even voor je wezen zoeken in de catogerie incourante sedans:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=272724013
@gtwillem: Haha, hij is wel netjes, maar echt extreem duur. Vergelijkbare exemplaren met ook zo`n mooie km-stand heb ik voor minder als de helft weg zien gaan. Leuk dat de VR6`jes weer iets gaan stijgen, kan de mijne ook weer wat waar worden. Jammer alleen dat de mijne 220k gelopen heeft en daar deze zo goed als dagelijks gebruikt wordt dit alleen maar oploopt. Maar je moet er wat voor over hebben om elke dag van de roffel te mogen genieten!
Bij garage de l’Est wordt er zo heel af en toe nog wel eens eentje aangeboden. Ik hou wel van zo’n auto die vooral met veel liefde voor de liniaal en geodriehoek, en met minder gevoel voor esthetiek en duurzaamheid is ontworpen.

Houden van is overigens iets anders dan in bezit willen hebben, laat dat duidelijk zijn ;)
Ik zat in die tijd op de MTS autotechniek in Apeldoorn. Een van mijn klasgenoten van de zoon van een Talboot dealer en die kwam met een Tagora op school aanrijden. Toen vond ik het een hele indrukwekkende bak. Anno 2015 is het inderdaad een mooi voorbeeld van erg vergane glorie.
@roppp: ik zat daar ook tussen 1987 en 1992. Had directeur De Hoogh ook niet een tijdje een Tagora? Meen ik me te herinneren. Later reed hij in een Porsche 911 :-)
@sabrerator: ik heb geen idee hoe die man heette. Ik zat er ergens in 1982.
GTwillem – desjonnies 2 -1
Altijd leuk zulke ondergewaardeerde wagens/klassiekers. Dus ook hier weer: bedankt voor het verrijken van mijn kennis.

Maar ik moest toch wel erg scheef kijken, toen ik las over Chrysler Europe. En erbij wat opzoek werk verrichte om wat beeld te krijgen van een Europese Chrysler. :(
Ik blijf er een zwak voor houden.. de auto’s uit mijn tienerjaren. Met betrekking tot het Franse autopark had ik stiekem best een zwak voor deze auto toen ik nog een tiener was. Op één of andere manier val ik op sedans. Ik weet nog dat ik in die tijd helemaal verliefd was op de Fiat Regatta. Of all cars… hehehe.. of de Peugeot 504. Als ik die nu één zie slaat mijn hart weer over. Of de Datsun Bleubird. Oja en de Simca 1301. Ook zo’n icoon (voor mij dan hè..). En wat heb ik nu voor auto? Een Sedan.. hehehe.
@Freewarefreak: FIAT regatta !! Mwhahaha .. Ooit gekocht voor 300 gulden .. Beste deal ever .. Heerlijke stoelen dat ding ..
@lincoln: Hahaha.. ja hè… snapte.. waarom die auto’s viel onder het hoofdstuk “stiekem” … :P
@Freewarefreak: die tweede serie was uiterlijk nog best te doen. Dat waren nog eens tijden voor Fiat met de eerste Uno en Panda.
@Freewarefreak: er was ook een Seat variant met Porsche kleppendeksel .. De grootste autoliefhebber van autoblog heeft zo een ding gehad .. Kom er maar in @mout ..
@lincoln: — Bloos — snotter — dat ik dat nog mag mee maken… Dank voor het compliment!
Regata, Malaga. Dat lijkt wel op elkaar ja.
Een broer had ooit (was ik een jaar of 10?) zoiets. Een Regata Diesel. Of nee, het was een Argenta, denk ik. Hmmmm. Laten we zeggen: het was zeker zijn laatste Fiat ooit…
En dan had je Goudkuipje. Dat was mijn eerste auto. Een Renault 9. Past zo in het rijtje.
Die Malaga is helaas tot op heden wel de enige auto waar ik echt nooit enig probleem me gehad heb. Of je moet ‘onderstuur’ tot de problemen rekenen. In dat geval was het echt een probleemauto.
Sorry maar lijkt mij niks
Leuk stukje. Knap geschreven. Zoals eigenlijk alle bijdragen van deze blogger! Leest lekker weg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).