• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ruim helft truckers is niet voldoende bijgeschoold

Auteur: CasperH, gepost 7 juli 2016 om 07:49 – 45 Reacties

Truckers niet voldoende bijgeschoold


Ze lopen straks kans op boetes van €800 euro, en dat is hun eigen domme schuld.

Recent bleek dat 65% van de vrachtwagenchauffeurs nog niet de vijfendertig uur verplichte bijscholing gedaan heeft die ze voor 10 september in de pocket moeten hebben. De zogenaamde Code 95 is verplicht, en truckers die de bijscholing niet succesvol afronden voor 10 september lopen kans op een boete van €800 euro. En ze hebben het al zo zwaar. Sommige bedrijven moeten nog tientallen mensen laten bijscholen door het CBR, maar de capaciteit daar is beperkt. In de verplichte bijscholing worden chauffeurs zowel theoretisch als in de praktijk getest op hun vakbekwaamheid. Bij veel rijscholen is inmiddels geen ruimte meer om de bijscholing te boeken.

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben de chauffeurs het aan zichzelf te wijten als ze straks een boete krijgen. De verplichte datum van 10 september 2016 was al heel lang bekend en chauffeurs denken dat het met de handhaving wel mee zal vallen. De ILT laat echter weten streng te gaan controleren.

Fotocredit: @diesel op Autojunk

Ook interessant!

  • Bugatti is nu ruim over de helft met de Chiron
  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Amsterdamse taxichauffeurs
    Helft Amsterdamse taxichauffeurs is gajes en boevenbende

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Techniek: zo werken 2-stage turbo’s
Volgend bericht: Te koop: Bombshell Betty is recordbrekend vet »

Lees Interacties

Reacties

  1. papa zegt

    7 juli 2016 om 07:50

    Die helft dat zullen de Oost Europeanen zijn

    Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      7 juli 2016 om 07:57

      @papa: de helft? Wel meer!

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        7 juli 2016 om 20:16

        @bmwm3gtr: veel meer.
        Leer ze inhaalverboden lezen. Leer ze meer te denken aan automobilisten die zich steeds meer moeten ergeren aan vrachtwagens die elkaar met 1 km/u gaan inhalen. Leer ze ook niet steeds om te vallen en (mede) oorzaak te zijn van vele ongelukken waardoor half NL weer eens vast staat.

        Bedenk ook direct zo’n opfriscursus voor alle bouwvakkers in hun busjes.
        Les 1: bij rijbaan wisselen moet richting worden aangegeven.
        Les 2: rijd met gepaste en matige snelheid in je hok met motor, straks veroorzaak je weer een ongeluk
        Les 3: herhaal deze lessen en begin bij 1 totdat je ze kunt onthouden.

        Login om te reageren
        • kroon zegt

          7 juli 2016 om 20:17

          @kroon: ik bedoel gewoon de NL chauffeurs en bouwvakkers overigens.

          Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      7 juli 2016 om 07:58

      @papa: die hebben geen NL rijbewijs lijkt mij?

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 juli 2016 om 08:02

        @ThomasBol: Deze maatregel is voor elke beroepschauffeur uit de EU en elke beroepschauffeur dat in de EU werkzaam is. Het geldt dus ook voor onze oostblokvrienden.

        Login om te reageren
        • timmers522 zegt

          7 juli 2016 om 08:41

          @viezefreddyw: Als ze daar hun rijbewijs kunnen kopen zal het aanschaffen van zo’n code95 ook geen probleem zijn ;)

          Login om te reageren
        • martinus zegt

          7 juli 2016 om 08:58

          @viezefreddyw: Vuil smerig protectionisme van de lidstaat Nederland dus.
          Stel je voor dat elke Nederlandse chauffeur die door oost Europa rijdt ook een of ander vaag hoax papiertje moet halen, en anders de kans loop op een boete.

          Tuurlijk, als je al die maatregelen bij elkaar opteld, van Italië, Frankrijk België Nederland en andere landen, is het uiteindelijk gewoon de Nederlandse chauffeur (en ook netzogoed de hardwerkende poolse, Italiaanse of litouwse chauffeur) de kleine ondernemer die slachtoffer wordt van de regeldruk van de overheid.

          Nee dit soort sancties kennen (op de staat na) geen winnaars. Onze verkeers politie kan ook veel nuttigere dingen doen dan het handhaven van deze papieren tijger.

          Login om te reageren
          • super zegt

            7 juli 2016 om 09:52

            @martinus:
            voordat je verder schuimbekt; code 95 is europees.

            Login om te reageren
            • martinus zegt

              7 juli 2016 om 11:07

              @super:
              Daarom dat is ook precies wat ik eerder poste.
              Code 95 is Europees.

              Maar de Nederlandse implementatie daarvan is heel Nederlands.
              Verplicht meerdere dagen, op je vrije dag opgehokt zitten om een cursus te volgen, €700+ aftikken voor zo’n cursus, en ook nog eens de keuze van onze overheid om er keihard op te handhaven.

              Terwijl litouwen je €120 aftikt, en je enkel en alleen een vragenlijstje hoeft in te vullen.
              Logisch ook, want de cursus gaat over CO2 vriendelijk rijden, veilig gedragen in het verkeer. Twee dingen die ongetwijfeld belangrijk zijn in de E.U. maar waar je moeilijk twee dagen mee vol kan lullen, en waar ook elke Litouwse / Poolse / Bulgaarse chauffeur bij zo’n vragenlijst wel de sociaal wenselijke antwoorden weet te kiezen.

              Vanuit Europa, en vooral vanuit de Nationale implementatie van de richtlijnen van Europa.. ontstaat er steeds meer regeldruk op de chauffeurs. Zoals ik eerder al aangaf, is als de Chauffeurs kennis wilt overdragen over verkeersveiligheid CO2 reductie is een audio-cursus of app een prima oplossing. En dit is vooral een papieren tijger.

              Login om te reageren
          • lekbak zegt

            7 juli 2016 om 10:28

            @martinus: voor elke beroepschauffeur in de eu. Dus niet alleen de chauffeurs die in Nederland rijden. Dus ook geen protectionisme.

            Wat eigenlijk alle andere landen in Europa meer doen dan Nederland. Als Nederland nooit aan protectionisme doet benadelen we onszelf ten opzichte van de landen die dat wèl doen. Maar dat is volledig off-topic want dat is hier niet aan de orde.

            Login om te reageren
            • martinus zegt

              7 juli 2016 om 11:14

              @lekbak: De implementatie van de cursus, de kosten van de cursus, en de keuze wel/niet of zéér actief te gaan handhaven scheelt gigantisch per land.

              In Nederland kost zo’n cursus +700 (+2 werkdagen! ) voor je chauffeur. In Litouwen is het een kwestie van een vragenlijst invullen door de chauffeur, €120 aftikken.

              Allemaal kosten voor de werkgever, die de Nederlandse Chauffeur nog meer uit de markt prijzen. En het ondernemen voor de kleine Nederlandse Chauffeur nog moeilijker maken. [b]Precies het tegenovergestelde van wat onze overheid zou willen bereiken lijkt mij. [/b]

              Login om te reageren
            • super zegt

              7 juli 2016 om 11:22

              @lekbak:
              protectionisme beschermt iha “lager geschoold” werk, meestal is het (op korte termijn althans) voor het meer welvarend deel van de bevolking gunstiger omdat het ze minder kost om werk te laten doen in “lage lonen” landen. Op lange termijn werkt het dus economische/sociale ongelijkheid in de hand.

              Anyway, idd niet helemaal aan de orde hier, hoewel je zou kunnen argumenteren dat bijvoorbeeld oost europanen bevoordeeld zijn als het waar is dat ze zo’n certificaat gewoon kunnen kopen ipv “halen”.

              Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    7 juli 2016 om 08:01

    Ik begreep eerder vandaag op de radio dat het allemaal wel mee valt wat er moet gebeuren voor de chauffeurs. Het gaat om in totaal 35 uur scholing in 5 jaar tijd. 7 uur per jaar.. Waar hebben we het dan over? Valt allemaal wel mee.

    Ik denk dat het voor ELKE automobilist, dus ook wij de autobestuurders, een goed streven is om eens in de zo veel tijd een opfriscursus of examen te doen. Een theorie alleen al zal voldoende kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      7 juli 2016 om 08:09

      @viezefreddyw: vooral dat laatste. Ik vraag me af hoeveel mensen zouden slagen als ze nu examen zouden moeten doen.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        7 juli 2016 om 08:26

        @JanJansen: ik zeker niet. Hoewel ik daar tegenover durf te stellen dat ik nu, met ruim 25 jaar rijervaring, een betere chauffeur ben dan toen ik mijn rijexamen net gehaald had.

        Login om te reageren
        • swid zegt

          7 juli 2016 om 12:05

          @pomoek: Dit beloofd veel goeds voor onze Max!

          Login om te reageren
        • blo3to3t zegt

          8 juli 2016 om 06:12

          @pomoek: dat vind iedereen van zichzelf ;)

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            8 juli 2016 om 10:44

            @blo3to3t: Tja, dat weet ik niet. Ik zeg overigens niet dat ik een goede chauffeur ben. Daar kunnen anderen beter over oordelen. Ik vergelijk me dan ook niet met andere chauffeurs. Alleen maar met mezelf. Ik zit nu veel kalmer achter het stuur en heb een veel beter overzicht van wat er om mij heen gebeurd dan 25 jaar geleden. Nogmaals, dan ben ik wellicht nog steeds een minder dan gemiddelde chauffeur, alleen beter dan ik 25 jaar gelden was.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 juli 2016 om 08:34

      @viezefreddyw: elke 5 of 10 jaar verplicht een uur theorieles en twee uur rijden. Zonder examens maar wel zo dat het rijbewijs ongeldig is als ze het niet doen.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 juli 2016 om 08:38

        @lekbak: Lijkt mij een prima idee.

        Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 juli 2016 om 08:43

      @viezefreddyw:
      Misschien wel een goed plan, maar alleen het idee vind ik al veel te veel rompslomp….
      Want hoeveel mensen hebben in Nederland een rijbewijs? Stuk of 10 miljoen?

      En dan moet de overheid dan allemaal weer regelen, bijhouden, registreren, organiseren, herinneren, handhaven en controleren? Nee, laat maar zitten joh. Het hoeft niet zo nodig.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 juli 2016 om 08:50

        @Rob: Er zitten inderdaad wat haken en ogen aan vast. Maar ik denk wel dat het een positieve invloed kan hebben op de veiligheid op de Nederlandse wegen. Maar inderdaad, het is een hoop geregel/geouwehoer/gejank/gekloot om het voor elkaar te krijgen.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          7 juli 2016 om 10:32

          @viezefreddyw: Hmmm, valt volgens mij wel mee. Inloggen met je digid, een paar vragen beantwoorden, een filmpje met de wijzigingen van de afgelopen jaren, waarom niet? Het enige is dat er altijd een groep overblijft die dit wel zou kunnen gebruiken maar zich er niet aan onderwerpt. Maar dat hou je denk ik altijd.

          Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        7 juli 2016 om 08:59

        @Rob: haha dat dus. Opzich niet zon gek plan natuurlijk, maar dat moet de overheid dan weer op zich nemen.. Meeh laat maar zitten dan.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 juli 2016 om 10:29

          @bartteeuwen: was het maar de overheid.

          Nee, het cbr is de instantie die hierover gaat en dat valt precies tussen overheid en burgers in. Waardoor ze op sommige vlakken kunnen doen en laten wat ze willen.

          Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      8 juli 2016 om 06:10

      @viezefreddyw: precies, ik als icter moet veel meer uren scholing doen, inherent aan het beroep. Bij mij zit er dan geen boete aan vast, dat dan weer niet.

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    7 juli 2016 om 08:02

    Ach, de gemiddelde trucker rijdt 10x beter dan de gemiddelde automobilist die ik ’s ochtends op de weg tegenkom.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      7 juli 2016 om 08:41

      @janjansen: klopt, mede geholpen door de geringe snelheid straalt een vrachtwagenchauffeur 9/10 x rust uit. Het is echt een enkeling die zijn vrachtwagen als een personenauto ziet. En dan inhalen onder verbod blijft een dingetje. Voor de rest zijn de meeste vrachwagenchauffeurs gewoon keurige bestuurders, iets wat je van een gemiddelde autobestuurder niet kan zeggen

      Login om te reageren
      • mustanggt500 zegt

        7 juli 2016 om 09:40

        @87sandyd: als vrachtwagenchauffeur zit je ook hoog, waardoor alles beter te voorspellen is, en inhalen, en ja inhalen met 2 km per uur… dat komt omdat het allemaal op de minuut aankomt.

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        7 juli 2016 om 10:34

        @87sandyd: Voor mensen die veel in vrachtwagens rijden een beetje een “duh” opmerking van mij, maar omdat je zo hoog zit heb je een véél beter uitzicht op het verkeer voor je Je ziet van grote afstand wat er voor je gebeurd. Tenzij je op de bumper rijdt van de vrachtwagen voor je dat is dan natuurlijk wel een dingetje.

        Login om te reageren
  4. timmehh zegt

    7 juli 2016 om 08:08

    Misschien beetje offtopic maar bijzonder tafereel hier vlakbij: http://m.westlanders.nu/nieuws/veel-schade-door-dollemansrit-dronken-rus-18162/

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    7 juli 2016 om 09:01

    Die code 95 slaat echt nergens op. Je kan de meest nutteloze dingen volgen. Om maar die lesuren vol te maken. Heb je echt niks aan

    Login om te reageren
  6. truckertje zegt

    7 juli 2016 om 09:05

    Hier even de ervaringsdeskundige: ik moet zelf ook nog 16 uur(eind vd maand mag ik weer lekker 2 zuur verdiende vrije zaterdagen naar de klote helpen)
    Er is werkelijk niet een oostblokker te vinden die “geleerd” heeft voor de code 95 die worden gekocht(spreek uit ervaring nl. Poolse collega heeft dat gedaan €150 en klaar) en over bijscholing mag je niet spreken t is pure aanwezigheidspremie gewoon gaan zitten, en om 16.00 uur weer naar huis, geen examens oid. Alleen voor heftruck certificaat ADR LZV en dat soort dingen en dan nog 8 uurtjes zo zuinig mogelijk rijden en je bent klaar. Met andere woorden, pure geldklopperij á €800/900 per chauffeur.
    Amen

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      7 juli 2016 om 09:43

      @truckertje:

      Als je er dan toch moet zitten, waarom zou je dan niet gewoon opletten? Het is nooit verkeerd om aan jezelf te werken als het dan toch moet. Kan me dan ook goed voorstellen dat het je altijd van pas kan komen. Is het niet in je huidige functie, dan is het wel in een andere.

      Login om te reageren
      • bergmm zegt

        7 juli 2016 om 10:24

        @jack_abarth:
        Dat opletten en leren begijp ik ook, nooit verkeerd nee. Maar de wetenschap dat je in 1 eu werkt en woont, hiervoor velen lasten krijgt, maar diverse concurrenten dit met corruptie kunnen omzeilen. ..
        Ik zou ook niet blij zijn wanneer dit dure papiertje je nog eens 13 vrije dagen kost, terwijl je het voor 150 euro zonder opgedane lesstof ook op papier weer voor elkaar kan hebben.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          7 juli 2016 om 10:31

          @bergmm:

          Daar sluit ik mezelf dan ook volledig bij aan. Alleen die situatie zitten we momenteel nu eenmaal in, dan kun je toch op z’n minst nog het beste van het beste maken?

          Login om te reageren
          • bergmm zegt

            7 juli 2016 om 10:54

            @jack_abarth:
            Het beste ervan maken zou ook mijn insteek zijn. Het geeft alleen de frustratie dat de realiteit totaal niet strookt met de papieren versie, deze situatie niet erkend word maar wel uitgebuit…

            Login om te reageren
    • bergmm zegt

      7 juli 2016 om 10:13

      @truckertje:
      Ik zie ook liever veel meer gele platen op de weg dan al hardwerkende mensen die door deze praktijken gewoon in de ww terecht komen.
      Corruptie en macht spelen hoogtij op dit moment waardoor de uitvoerende bevolkingslaag in de hoek gedreven word.

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    7 juli 2016 om 09:53

    Ik heb m’n vrachtwagenrijbewijs al 14 jaar en val niet onder die regeling om die bijscholing te volgen…

    Onbegrijpelijk, maar ik ga niet klagen natuurlijk.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    7 juli 2016 om 10:21

    Sorry Autoblog. Maar wat een kansloos ongenuanceerd bericht. Even achtergrond onderzoek doen lijkt me wel op zijn plaats. De Nederlandse transport bedrijven zijn al jaren bezig met de nascholing bezig, en dit loopt prima. Overigens is de chauffeur niet verantwoordelijk maar de werkgever daar deze de nascholing inpland. Weer een kansloze manier om de transport sector in een negatief daglicht te plaatsen.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      7 juli 2016 om 11:49

      @dutchdriftking: Inderdaad. En de nascholing wordt soms wel erg breed goed gekeurd. Ik heb mijn bhv voor code 95 mee laten tellen, voor 21 uur! Prima natuurlijk, maar het veranderd niks aan mijn rijvaardigheid, waar een cursus zuinig rijden of slipcursus, of tachograafcursus nuttiger zou zijn

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        7 juli 2016 om 12:00

        @rrk147: BHV heeft niet direct iets te maken met sturen, maar je hebt er absoluut iets aan met de situaties die je als chauffeur onderweg mee kan meemaken.

        Login om te reageren
  9. newguy92 zegt

    7 juli 2016 om 15:29

    Il&t je inspecteurs zijn van harte welkom! Ik ben weer geschoold tot 2021 (geldklopperij uit den haag)

    Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    7 juli 2016 om 15:46

    Ruim de helft is niet eens geschoold…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North