Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)

Auteur: , 27 Reacties

Saab gaat in 1985 helemaal los met een volledig functionerend prototype op basis van de 900 Turbo 16. Aan boord de nodige noviteiten als carbon, kevlar en zonnepanelen in het dak, die helpen het interieur koel te houden.

Zo innovatief als Saab in de jaren ’70 was op het gebied van turbo-techniek, zo conservatief was de styling van het merk een decennium later. Niet dat de 900 van die jaren geen onderscheidend ontwerp had, maar de lijnen waren makkelijk terug te leiden naar de Saab 99 en 90 van vele jaren daarvoor. En de in 1984 gepresenteerde Saab 9000 was tot overmaat van ramp een Fiat Croma/Lancia Thema met een ander voor en achterkantje!

Tijd om orde op zaken te stellen en wel met een futuristisch gelijnde sportcoupe. De body was van staal, maar de bumpers waren van met kevlar versterkt kunststof, terwijl de deuren verstevigingen van carbonfiber hadden. Bijzonder was ook het glazen dak, daar waren 66 zonnepanelen in verwerkt. Deze leverde hun energie aan een koelfan, zodat het interieur behaaglijk bleef waneer je de auto in de zon parkeerde. Pas vele jaren later zouden de Duitse premiummerken dit soort features gaan aanbieden op hun modellen. Ook was de EV-1 de eerste Saab met Nightpanel. Deze uit de vliegtuigwereld afgekeken feature laat je alle interieurverlichting dimmen op de tellerverlichting na. Volgens Saab kun je je zo beter op de weg concentreren.

Terwijl de afkorting EV tegenwoordig vooral op elektrische auto’s wordt geplakt, stond het in het geval van deze Saab voor ‘Experimental Vehicle’. Onder de kap dan ook geen accu’s, maar het turboblok uit de Saab 900 Turbo 16, voor de gelegenheid getuned naar 285 pk. Dat is voldoende voor een topsnelheid van 270 kilometer per uur en een sprintje naar 100 in 6.9 seconden. Niet zo snel als de Saab 37 Viggen waarmee de EV-1 hierboven op de foto staat, maar sneller dan alles wat destijds op vier wielen uit Zweden kwam.

Opvallend is dat de zetels van de EV-1 uit de toenmalige Chevrolet Corvette komen. Dat lijkt logisch, Saab was immers lange tijd van General Motors, maar die overname zou pas in 1989 tot stand komen. Zou deze EV-1 het eerste balletje hebben opgegooid? We zullen het nooit weten.



27 reacties

Nope, niet vergeten.
Wat was Saab toch een leuk merk..
Al vond ik die 900 die ik gereden heb rijden als een sloep, toch had dat eigenwijze wat..
Creatief apparaat! De billen van een ampera lijken wel heel iets op die van de saab.
Dat ding was en is me een partij lelijk. Ik geloof dat ze het ontwerp later aan Subaru hebben verkocht ;-)
@roppp:
Ik vind de Mitsubishi Eclips er meer op lijken dan de Subaru SVX, of hoe de opvolger van de XT ook mogen heten..

Maar eerlijkgezegt ben ik als vergelijkinsmongool redelijk hopeloos.
@jrk68: Ome Willem to the rescue! De opvolger van de XT heette SVX, behalve in Japan: Alcyone SVX. Best een bijzondere auto. 3.3 liter zescilinder boxer, automatische airco (toen al, bij een A4 moet je er nu nog voor bijbetalen, Voorsprong Door Dure Opties Die Standaard moeten zijn enzo) en vierwielaandrijvinng gecombineerd met een automaat).
@gtwillem:
Ah, bedankt.
Dan is het geheugen van deze ouwe dementerende gek nog best in orde….
Ik wil ehm hebben!
Tof ding maar mooi kan ik hem niet vinden.
Renault Alpine A610? Daar moest ik gelijk aan denken.
@dizono Saab 9000 heeft volgens mij nooit iets te maken gehad met de Fiat Tempra… Wel met de Alfa 164 en de Lancia thema… Toch???
@hanse1one: allen gebouwd op hetzelfde platform. Alhoewel de Saab behoorlijk afweek (waardoor het voordeel van gezamenlijk op een platform een auto ontwikkelen bijna teniet werd gedaan.)
@gtwillem:
Nope, de Fiat variant was de Croma en niet de Tempra, de laatste was de sedan versie van de Tipo.
@jrk68: Stimmt, foutje bedankt! =)
@jrk68: helemaal waar. Overheen gelezen…

De Tempra kon je krijgen met een digitaal instrumentarium op de ‘dikkere’ versie. Hokken van auto’s, overigens.
@gtwillem: de Tempra was feitelijk een Tipo met kont. Zowel de Tipo als Tempra werden met zo’n leuk modern dashboard uitgerust, dat als bijkomend voordeel extra rustmomenten aanbood aan de eigenaar. Als je een storing in dat dashboard had, deed de hele wagen niets meer.
De uitvoeringen met analoog dashboard waren overigens heerlijke wagens. Verschillende Tipo’s en een Tempra Weekend gehad.
@gtwillem: je bedoelt dat de Alfa nogal afweek. Voor zover mij bekend, waren de deuren van de Thema, Croma en de 9000 gelijk. De Alfa week op alle fronten af.
@roppp: qua design week de Alfa het meeste af, klopt. Qua bouwkwaliteit was de 9000 mijlenver verwijderd van het, ahum, minder spul uit Italiƫ.
Ik moest denken aan de GM EV-1. Naast het feit dat de naam exact eender is, lijken ze ook nog op elkaar. De GM EV-1 is er in kleine oplage geweest, en was best een vooruitstrevende elektrische auto. Je kon hem leasen via geselecteerde Saturn dealers. Bijna alle EV-1’s zijn uitendelijk vernietigd. 2000 was nog het jaar waarin de Amerikaanse olie lobbyisten een monopoly hadden…

Zo, lekker offtopic. On topic: altijd grappig om te zien wat vroeger ‘futuristisch design’ behelsde. Jammer dat ze die motor nooit in een uber-900 turbo wisten te leveren.

@gtwillem: En in 2045 lach je je kriek met wat nu op de beurzen staat als ‘futuristisch’.

Ik hou er wel van, oude SF-films/strips/ontwerpen uit de jaren ’60 en ’70. Zitten soms heel leuke dingen tussen…

https://inspirationindesign.files.wordpress.com/2012/02/46833127_91ceffc539.jpg
Oew die opmerking over de 9000 zal vast niet bij iedereenin de smaak vallen
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@norge: Heeee esse! ;)
Spiegels ook niet toevallig van de corvette?
Lijkt MacGyver wel…
Ik zie er wel een beetje Dodge Daytona in. Geinig karretje.
Sorry maar vind het niet echt een hele mooie auto.
Ik heb hier nog een Saab 900 turbo cabrio in mijn garage staan met een koelvloeistoflek, de tweede versnellingsbak die ook al wat kraakt, versleten zetels wat krasjes, maar voor de rest perfect onderhouden, ik denk dat ik hem gratis ga weggeven… dat was een slOPELsaab…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).