• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)

Auteur: Dizono, gepost 23 april 2015 om 21:42 – 27 Reacties

Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)Afbeelding Saab 900 Turbo EV-1: Vergeten Concept (1985)

Saab 900 Turbo EV-1
Saab gaat in 1985 helemaal los met een volledig functionerend prototype op basis van de 900 Turbo 16. Aan boord de nodige noviteiten als carbon, kevlar en zonnepanelen in het dak, die helpen het interieur koel te houden.

Zo innovatief als Saab in de jaren ’70 was op het gebied van turbo-techniek, zo conservatief was de styling van het merk een decennium later. Niet dat de 900 van die jaren geen onderscheidend ontwerp had, maar de lijnen waren makkelijk terug te leiden naar de Saab 99 en 90 van vele jaren daarvoor. En de in 1984 gepresenteerde Saab 9000 was tot overmaat van ramp een Fiat Croma/Lancia Thema met een ander voor en achterkantje!

Tijd om orde op zaken te stellen en wel met een futuristisch gelijnde sportcoupe. De body was van staal, maar de bumpers waren van met kevlar versterkt kunststof, terwijl de deuren verstevigingen van carbonfiber hadden. Bijzonder was ook het glazen dak, daar waren 66 zonnepanelen in verwerkt. Deze leverde hun energie aan een koelfan, zodat het interieur behaaglijk bleef waneer je de auto in de zon parkeerde. Pas vele jaren later zouden de Duitse premiummerken dit soort features gaan aanbieden op hun modellen. Ook was de EV-1 de eerste Saab met Nightpanel. Deze uit de vliegtuigwereld afgekeken feature laat je alle interieurverlichting dimmen op de tellerverlichting na. Volgens Saab kun je je zo beter op de weg concentreren.

Terwijl de afkorting EV tegenwoordig vooral op elektrische auto’s wordt geplakt, stond het in het geval van deze Saab voor ‘Experimental Vehicle’. Onder de kap dan ook geen accu’s, maar het turboblok uit de Saab 900 Turbo 16, voor de gelegenheid getuned naar 285 pk. Dat is voldoende voor een topsnelheid van 270 kilometer per uur en een sprintje naar 100 in 6.9 seconden. Niet zo snel als de Saab 37 Viggen waarmee de EV-1 hierboven op de foto staat, maar sneller dan alles wat destijds op vier wielen uit Zweden kwam.

Opvallend is dat de zetels van de EV-1 uit de toenmalige Chevrolet Corvette komen. Dat lijkt logisch, Saab was immers lange tijd van General Motors, maar die overname zou pas in 1989 tot stand komen. Zou deze EV-1 het eerste balletje hebben opgegooid? We zullen het nooit weten.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

900, carbon, concept, rood, Saab, turbo, vergeten-concept, zonne-energie

Vorig bericht: « Leaserijders kiezen op internet, maar dealer blijft belangrijk
Volgend bericht: De Mazda CX-3 met 20% bijtelling heeft een prijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    23 april 2015 om 21:48

    Nope, niet vergeten.
    Wat was Saab toch een leuk merk..
    Al vond ik die 900 die ik gereden heb rijden als een sloep, toch had dat eigenwijze wat..

    Login om te reageren
  2. postman91 zegt

    23 april 2015 om 21:59

    Creatief apparaat! De billen van een ampera lijken wel heel iets op die van de saab.

    Login om te reageren
  3. roppp zegt

    23 april 2015 om 22:05

    Dat ding was en is me een partij lelijk. Ik geloof dat ze het ontwerp later aan Subaru hebben verkocht ;-)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 april 2015 om 22:17

      @roppp:
      Ik vind de Mitsubishi Eclips er meer op lijken dan de Subaru SVX, of hoe de opvolger van de XT ook mogen heten..

      Maar eerlijkgezegt ben ik als vergelijkinsmongool redelijk hopeloos.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        23 april 2015 om 23:00

        @jrk68: Ome Willem to the rescue! De opvolger van de XT heette SVX, behalve in Japan: Alcyone SVX. Best een bijzondere auto. 3.3 liter zescilinder boxer, automatische airco (toen al, bij een A4 moet je er nu nog voor bijbetalen, Voorsprong Door Dure Opties Die Standaard moeten zijn enzo) en vierwielaandrijvinng gecombineerd met een automaat).

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          23 april 2015 om 23:23

          @gtwillem:
          Ah, bedankt.
          Dan is het geheugen van deze ouwe dementerende gek nog best in orde….

          Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    23 april 2015 om 22:06

    Ik wil ehm hebben!

    Login om te reageren
  5. tsukuba zegt

    23 april 2015 om 22:09

    Tof ding maar mooi kan ik hem niet vinden.

    Login om te reageren
  6. Arnoud zegt

    23 april 2015 om 22:10

    Renault Alpine A610? Daar moest ik gelijk aan denken.

    Login om te reageren
  7. hanse1one zegt

    23 april 2015 om 22:23

    @dizono Saab 9000 heeft volgens mij nooit iets te maken gehad met de Fiat Tempra… Wel met de Alfa 164 en de Lancia thema… Toch???

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      23 april 2015 om 22:24

      @hanse1one: allen gebouwd op hetzelfde platform. Alhoewel de Saab behoorlijk afweek (waardoor het voordeel van gezamenlijk op een platform een auto ontwikkelen bijna teniet werd gedaan.)

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 april 2015 om 22:28

        @gtwillem:
        Nope, de Fiat variant was de Croma en niet de Tempra, de laatste was de sedan versie van de Tipo.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          23 april 2015 om 22:31

          @jrk68: Stimmt, foutje bedankt! =)

          Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          23 april 2015 om 23:18

          @jrk68: helemaal waar. Overheen gelezen…

          De Tempra kon je krijgen met een digitaal instrumentarium op de ‘dikkere’ versie. Hokken van auto’s, overigens.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            24 april 2015 om 07:46

            @gtwillem: de Tempra was feitelijk een Tipo met kont. Zowel de Tipo als Tempra werden met zo’n leuk modern dashboard uitgerust, dat als bijkomend voordeel extra rustmomenten aanbood aan de eigenaar. Als je een storing in dat dashboard had, deed de hele wagen niets meer.
            De uitvoeringen met analoog dashboard waren overigens heerlijke wagens. Verschillende Tipo’s en een Tempra Weekend gehad.

            Login om te reageren
      • roppp zegt

        23 april 2015 om 23:00

        @gtwillem: je bedoelt dat de Alfa nogal afweek. Voor zover mij bekend, waren de deuren van de Thema, Croma en de 9000 gelijk. De Alfa week op alle fronten af.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          23 april 2015 om 23:21

          @roppp: qua design week de Alfa het meeste af, klopt. Qua bouwkwaliteit was de 9000 mijlenver verwijderd van het, ahum, minder spul uit Italië.

          Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    23 april 2015 om 22:23

    Ik moest denken aan de GM EV-1. Naast het feit dat de naam exact eender is, lijken ze ook nog op elkaar. De GM EV-1 is er in kleine oplage geweest, en was best een vooruitstrevende elektrische auto. Je kon hem leasen via geselecteerde Saturn dealers. Bijna alle EV-1’s zijn uitendelijk vernietigd. 2000 was nog het jaar waarin de Amerikaanse olie lobbyisten een monopoly hadden…

    Zo, lekker offtopic. On topic: altijd grappig om te zien wat vroeger ‘futuristisch design’ behelsde. Jammer dat ze die motor nooit in een uber-900 turbo wisten te leveren.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 april 2015 om 19:30

      @gtwillem: En in 2045 lach je je kriek met wat nu op de beurzen staat als ‘futuristisch’.

      Ik hou er wel van, oude SF-films/strips/ontwerpen uit de jaren ’60 en ’70. Zitten soms heel leuke dingen tussen…

      https://inspirationindesign.files.wordpress.com/2012/02/46833127_91ceffc539.jpg

      Login om te reageren
  9. almera-ga16det zegt

    23 april 2015 om 22:31

    Oew die opmerking over de 9000 zal vast niet bij iedereenin de smaak vallen

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    23 april 2015 om 22:40

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      23 april 2015 om 22:45

      @norge: Heeee esse! ;)

      Login om te reageren
  11. g40freak zegt

    23 april 2015 om 22:53

    Spiegels ook niet toevallig van de corvette?

    Login om te reageren
  12. Smokey zegt

    23 april 2015 om 22:57

    Lijkt MacGyver wel…

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    24 april 2015 om 00:21

    Ik zie er wel een beetje Dodge Daytona in. Geinig karretje.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    24 april 2015 om 14:00

    Sorry maar vind het niet echt een hele mooie auto.

    Login om te reageren
  15. Volvo_440_turbo zegt

    24 april 2015 om 16:01

    Ik heb hier nog een Saab 900 turbo cabrio in mijn garage staan met een koelvloeistoflek, de tweede versnellingsbak die ook al wat kraakt, versleten zetels wat krasjes, maar voor de rest perfect onderhouden, ik denk dat ik hem gratis ga weggeven… dat was een slOPELsaab…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North