Leaserijders kiezen op internet, maar dealer blijft belangrijk

Auteur: , Geen reacties

Onderzoek heeft uitgewezen hoe de leaserijder z'n nieuwe auto van de zaak uitkiest. In tegenstelling tot wat je wellicht zou denken, blijft de dealer daarbij belangrijk.

Volvo XC90

Vereniging Auto van de Zaak heeft met twee partners onderzocht hoe de zakelijke rijder z’n nieuwe leasebak uitkiest. Bij ongeveer 400 leden is gepolst hoe zij hun nieuwe leaseauto hebben uitgezocht en wat blijkt? Vooral internet is belangrijk, de dealer komt pas in beeld als de keuze bijna definitief is.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten bij ons door bijtelling geregeerde leaseklimaat blijft het uitzoeken van een nieuwe auto een feestje. Verfrissend om te lezen dus dat het kiezen van een nieuwe auto niet louter om de centen draait. Sterker nog, 90% van de ondervraagden ziet het zoeken naar gloednieuwe vervanger als een feestje. 30% laat weten continu bezig te zijn met het oriënteren op de leasemarkt.

Na de eerste oriënterende fase wordt door de meeste leaserijders maar een paar dealers bezocht om auto’s in het echt te ‘ervaren’ en natuurlijk voor het maken van een proefrit. In 10% van die gevallen gaan dealers alsnog de mist in door klanten af te schrikken met onprettig gedrag.

De uiteindelijke koop vindt over het algemeen op internet plaats. 67% van de ondervraagden laat zich informeren via websites van de diverse merken, 75% heeft daarbij al een voorselectie van enkele auto’s gemaakt en gaat juist op zoek naar de onderlinge verschillen.

Tot slot: meer dan 50% van de leaserijders besteedt meer dan 10 uur aan het uitzoeken van een nieuwe auto, 20% doet er zelfs meer dan 30 uur over.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).