Nadat we de afgelopen maanden regelmatig geruchten voorbij hebben zien komen over een eventuele samenwerking tussen Saab en BMW lijkt het er nu op dat aankomende woensdag de contracten definitief worden ondertekend. Precies één dag voordat de Autosalon van Parijs losbarst.
Ja, de geruchten lijken dus waar te zijn. De NOS zegt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat alle details al rond zijn en dat het nog slechts een kwestie van wat krabbeltjes zetten is voordat het partnerschap met BMW kan gaan beginnen.
Wat de samenwerking precies gaat inhouden blijft nog even classified, maar als we wat roeren in ons geruchten-archief komen we al een paar leuke dingen tegen. Het komt er voornamelijk op neer dat Saab bij de Duitsers gaat shoppen voor onderdelen en technische kennis. Daarover werd al vaker gespeculeerd. Zoals de berichten over een Saab 91/92 op basis van het MINI-platform. een kleine stadswagen met een ‘premium’ sausje eroverheen. Goed voor de verkoopcijfers van Saab (hopelijk), en BMW kan zo aardig wat ontwikkelingskosten terugverdienen. Win-win.
Dan is er ook nog het gerucht over de BMW-dieselblokjes waar Saab wel interesse in zou hebben. Voor een relatief kleine autobouwer als Saab is het veel te duur om zelf een dergelijke zelfontbrander te fabriceren. En BMW is wel vaker bereidt om diesels aan andere partijen te verkopen, zoals de deal met het Amerikaanse Carbon Motors. Saab zou de motoren van BMW onder meer willen inzetten in de 9-4X Crossover. En wellicht blijft het niet bij oliestokers alleen, en gaat Saab ook meer met de benzineblokjes van BMW doen? Daarnaast is Victor Muller naast BMW nog in gesprek met twee andere merken. Wie dat zijn is nog onbekend. Maar de onderdelen-en-technologie-relatie met BMW lijkt vanaf woensdag dan toch echt een feit te worden.
UPDATE: Spyker Cars heeft gereageerd op de geruchtenstroom en bevestigt dat er gesprekken gaande zijn. Hier horen we binnenkort meer over.
Zeewolde, The Netherlands, 27 September 2010. Spyker Cars N.V. (“the Group”), a holding company that owns subsidiaries which produce and sell premium automobiles under the Saab and Spyker brands, has noted recent press speculation about the possible supply relationship with BMW. The Group confirms that talks are ongoing and will give further details once a final agreement has been reached.
UPDATE 2 (16:00): Het doorgaans zeer goed geïnformeerde Automotive News bevestigt bovenstaande geruchten:
Saab will initially purchase BMW engines for the 9-3 model that is scheduled for release in late 2012, said the person, who asked not to be identified before a contract is signed. The carmakers plan to sign and announce the pact in Trollhaettan, Sweden, on Wednesday, the person said.
The automakers are also in talks about Saab buying diesel engines from BMW, as well as using BMW’s Mini Countryman platform for its smaller 9-2 model, the person said.
Saab said it will make an announcement on Wednesday and will hold a press conference in Sweden at 11:15 CET.
Met dank aan Laue voor de tip!
The360box zegt
Soms worden er artikelen doorgelinkt die recent zijn maar die ik nooit gezien heb.
Laue zegt
als het even kan: 6 cilinder diesel voor de 9-5 en op zn minst een mini met SAAB design. goede rijeigenschappen gecombineerd met mooi design.
Nick_BE zegt
Komt de volgende Spyker dan ook met een V8 twinturbo uit de XM5/XM6/M5 in plaats van het huidige Audi blok?
Okkii zegt
Of krijgen we nou een soort van M5 achtig iets maar dan van saabs kant met een dikke M5 blok met Twinturbo derop. Als redelijk premium audi killer..
karel zegt
@Okkii: laat ze eerst maar eens de dingen doen wat ze moeten doen, labels verlagen, uitstoot verlagen…. als dit goed is en het loopt, mogen ze meer speelgoed maken…
jack_abarth zegt
BMW’s 5 liter V10 terug in produktie nemen, en met spoed in een spyker proppen.
Bumer zegt
Goed nieuws voor Saab dus.
Svenska Aeroplan AB zegt
Kijk!
Langzaam maar zeker begint ‘het nieuwe Saab’ vorm te krijgen… Lekker eigen partners kiezen voor de techniek van de nieuwe modellen! Het mooie is ook dat een dergelijke deal niet in het initiële 4-jarenplan staat. Dus ze lopen wat dat betreft aardig voor op de planning.
Laue zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Ben het ook niet met je eens. Victor wil Saab Premium maken (wat alleen met “premium”onderdelen lukt.) Zodra Saab premium is heeft BMW er niets meer aan. Dan zou Saab eerder verkocht worden aan de chinezen,PSA of fiat. Zelf hoop ik dat Victor de ambities heeft om Saab voor zich zelf te houden.
Doewap zegt
Hopla, stap 2 voor Vicky Muller.
Na stap 3 heeft-ie een commissariaat bij BMW en een waanzinnig dikke portomonnaie.
Slimme kerel.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Doewap: ik denk eerder als stap 3 (in een jaar of 5): hij verkoopt Saab aan de BMW Group en heeft een dikke portomonnaie…
Megakix zegt
@Svenska Aeroplan AB: het zou goed zijn als er een leidsman is die voor langere tijd de wens heeft een onderneming te besturen. Of, zoals ik mijn zoon van 13 regelmatig influister; een piekprestatie is één, doorzettingsvermogen maakt de mens tot volwaardig persoon…Ik krijg anders zo’n Spaarbeleg gevoel bij de situatie. Binnenstormen, verkopen…schulden en problemen achter je laten. Vorm je familienaam met respect.
ro3z zegt
-edit: check!-
Arie op Safarie zegt
Er wordt weer op zijn Spykeriaans een Bloody hurray stemming gewekt, maar laten we eerst eens afwachten wat de overeenkomst werkelijk behelst ….. BMW heeft zoveel partners …. de aandeeltjes zullen wel met 0,10 ct omhoog gaan, daar is het voor te doen ….. er zijn al zoveel speeltjes de reveu gepasseerd het afgelopen jaar …..Eerst eens auto’s verkopen en dat is nog niet het geval …
jackal zegt
@ jack abarth, nice!
zou leuk zijn, die oude v10 in de spykers..
goed nieuws ook, heb een stuk meer vertrouwen in de continuiteit van saab als bmw er mee in zee gaat..
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Megakix: klopt als een bus. Maarrrr, Müller is natuurlijk groot (en schofterig rijk…) geworden door precies dit te doen. Hij heeft een bedrijf gekocht met een waarde van de assets van 1,2 miljard, voor 74 miljoen! Met producten die klaarstaan, weinig overheadkosten nu ze los zijn van GM, veel technologie ‘in de achtertuin’, en ga zo maar door. Als Saab over een jaar of 5 op z’n pootjes staat en BMW Group wil kopen voor een half miljard, denk ik dat ik weet wat Müller doet!
Bob zegt
@Svenska Aeroplan AB
Wat moet BMW met Saab? Wat technologie verkopen levert veel meer op, bovendien heeft BMW zich al eens flink de vingers gebrand aan Rover waarbij het meer geluk en toeval is dat het resterende Mini zou goed is uitgepakt.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bob: BMW wilde voor ‘de crisis’ al een voorwielaangedreven merk in de groep opnemen. Ik denk dat deze samenwerking een aanzet is tot. Dat heb ik altijd al geroepen. Maar de tijd zal het leren. Verder is Saab qua verder qua kwaliteit, innovatie, fabriek, partners, mentaliteit, merkbeleving en ga zo maar door natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met Rover… Volgens de laatste (Duitse) TUV-test staat Saab op de 4e plek qua ‘fahrzeugkwalität’ en BMW 20e. Dus valt nog genoeg te leren daar!
Doewap zegt
@Svenska Aeroplan AB
Dat bedoel ik… Victor zoekt al een huis in Munchen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Doewap: Müller is net verhuisd naar Mallorca. Om ‘van de Hollandse azijnzeikers af te zijn’ naar eigen zeggen…
Trionic zegt
Wat moet BMW met SAAB? Hoewel SAAB en BMW met een aantal modellen in hetzelfde segment zitten, zullen de twee merken elkaar eerder aanvullen dan klanten afsnoepen. Een typische BMW rijder zal niet snel in een SAAB gezien willen worden (SAAB is in hun ogen te suf) en andersom geldt dat ook (BMW is voor proleten).
Bob zegt
@Svenska Aeroplane AB
In de jaren zestig was een Rover nog best “Premium” al moest die term nog uitgevonden worden. Trouwens op Mallorca zullen er ook wel mensen een lokale zure drank pissen, mensen verschillen niet zoveel van elkaar. Bovendien wie kaatst kan de bal verwachten of zoiets.
Atenza zegt
Die dieselmotoren klinken al goed want de GM diesels zijn echt te ouderwets
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bob: klopt, was een mooi merk ook. Maar de situaties zijn echt in geen honderd jaar met elkaar te vergelijken. Dat bedoelde ik meer.
Bob zegt
@Atenza
Was is er dan precies ouderwets aan?
Atenza zegt
@Bob: gedateerd dieselgenagel en niet erg verfijnd. Een Astra, Cruze of Insignia 2.0 diesel is iig geen pretje
lincoln zegt
.. instant update ..
net op BNR vernomen dat V.Muller BMW heeft gekocht ..
Arie op Safarie zegt
As I speaker aandeel Spyker +62% …..en er is niets getekend en bekend wat de overeenkomst inhoud …Victor de goochelaar
Bart zegt
Saab koopt motoren in bij Peugeot. Net als BMW. Maar BMW bekt lekkerder, nietwaar, Victor?
Bob zegt
@Bart
BMW gebuikt de Peugeot motoren toch alleen in de Mini?
KaCh1ng zegt
@Bob: zelfs die worden bijna niet meer gebruikt , de diesel is al volledig ontwikkeld door BMW
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bart: In eerste instantie zal het gaan om platformdeling. Misschien ook dieselmotoren voor de 9-4X, maar daar is nog helemaal niks van bekend verder.
Bob zegt
@Arie op Safarie
Begrijp ik het goed dat de resterende Saab aandelen voor een vast bedrag van GM worden overgenomen de komende jaren, het aandeel Spyker enorm zal stijgen en op deze wijze dus cashen?
M52B28 zegt
Eindelijk een fatsoenlijke motor in die lelijke saab’s dan…
Cantago zegt
Klinkt goed! Saab is lekker aan de weg aan het timmeren, dat is goed nieuws;) Vooral ook dat ze BMW er bij betrekken!
Rick-dos zegt
Op Bloomberg.com heeft men het over een 222pk sterke motor die compleet nieuw is…
The engine Saab will buy will be a new 222 horsepower motor that BMW is developing and has yet to put in any of its cars, said the person. While it will first be used in Saab’s new 9-3, the engine may be used in other models, including future versions of Saab’s flagship 9-5 sedan, the person said.
martinusgerhardus zegt
win-win situatie voor beide partijen dunkt me.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Rick Dos: interessant! Zal eens verder kijken.