• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab is gered? Nieuwe deal van 70 miljoen euro

Auteur: robbie, gepost 12 september 2011 om 13:30 – 39 Reacties

Saab Phoenix Concept


Er doemt weer een klein lichtpuntje op voor het noodlijdende Saab, zojuist hebben ze namelijk een (ingewikkelde) constructie bekend gemaakt die er (in principe) voor zou moeten zorgen dat er op relatief korte termijn 70 miljoen euro beschikbaar komt. Gaat dat de redding worden voor Saab?

Omdat Pang Da & Youngman nog steeds geen groen licht hebben gekregen van de Chinese overheid om 245 miljoen in Saab te investeren moest er een list bedacht worden. En dus is er het volgende bedacht:

Saab ‘verkoopt’ de licentie op het nieuwe Phoenix platform (opvolger 9-3) aan bedrijf X voor 70 miljoen en bedrijf X verkoopt deze licentie aan Youngman voor 70 miljoen.

En na deze shuffle heeft Saab dus 70 miljoen en heeft Youngman de (niet exclusieve) rechten op Saab’s nieuw Phoenix platform. Er zit wel een addertje onder het gras (zoals altijd), want deze betaling van 70 miljoen zal worden afgetrokken van de 245 miljoen die Pang Da & Youngman eerder hadden toegezegd.

Saab krijgt dus niet : 70 + 245 miljoen uit China, maar ze krijgen: 70 +175 miljoen uit China. Ook moet deze constructie nog worden goedgekeurd door allerlei partijen (die overigens niet worden genoemd in het persbericht).

Maar op dit moment is er dus nog geen euro ontvangen door Saab.

En wat kunnen we nog meer verwachten qua “Saab nieuws”? Vandaag zal Saab bij de rechtbank een verzoek indienen om in hoger beroep te gaan ivm de reorganisatie die ze willen, maar nog niet is toegestaan. Ook gaat morgen de Zweedse ambassadeur in China even babbelen met de NDRC. En dat zijn de mensen die moeten beslissen of Pang Da & Youngman wel of niet morgen investeren. En als klap op de vuurpijl maakte vakbond IF Metall bekend dat ze vandaag in elk geval geen faillissement gaan aanvragen.

Voor de liefhebbers is het volledige persbericht hieronder te vinden:

SAAB AUTOMOBILE SIGNS EUR 70 MILLION TECHNOLOGY LICENSE AGREEMENT

Zeewolde, The Netherlands, 12 September 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile) signed a technology license agreement with a special purpose vehicle named Swedish Automobile coöperatief U.A. (SPV). The license agreement relates to the non-exclusive rights in Saab Automobile’s Phoenix architecture technology for a consideration of EUR 70 million.

As part of the transaction, Youngman has also signed a technology license transfer agreement with the SPV on purchasing the license and providing a guarantee for its payment of the license. This commitment of Youngman and the technology license agreement between Saab Automobile and the SPV are part of a bridge financing transaction. This bridge financing transaction and receipt of funds by Saab Automobile are still subject to finalization of definitive transaction documentation with the lender that will provide the bridge loan.

It is the intention to repay the bridge loan with the proceeds of the EUR 245 million equity investment of Pang Da and Youngman, which is still subject to approval of the relevant authorities.

UPDATE Twee vakbonden konden niet meer wachten en hebben het faillissement van Saab aangevraagd.

Ook interessant!

  • Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan
    Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
    Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

phoenix, Saab, swedish-automobile, Techniek, youngman

Vorig bericht: « Gelekt: Mercedes F125 concept op waterstof
Volgend bericht: BREAKING! Vakbonden vragen faillissement Saab aan! [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. trisx zegt

    12 september 2011 om 13:35

    Mooi saab was altijd mooi

    Login om te reageren
    • Bwlian zegt

      12 september 2011 om 13:45

      @trisx: Overpriced en kwalitatief uitermate teleurstellend…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        12 september 2011 om 13:50

        @Bwlian: Zo, hoeveel heb je er gehad?

        Login om te reageren
      • trisx zegt

        12 september 2011 om 15:31

        @Bwlian: dus jij zegt dat de saab 95 en 93 niet mooi waren
        Klopt ze waren wel duur maar ook mooi vooral de saab 93 cabrio

        Login om te reageren
      • autobart zegt

        12 september 2011 om 16:36

        @Bwlian: Zielig hoor… Menneke, zoek een leven en ga hier saab niet liggen bashen.

        Login om te reageren
        • maseratiferrarilover zegt

          12 september 2011 om 23:17

          @autobart: stop met wenen, emokind

          Login om te reageren
    • maseratiferrarilover zegt

      12 september 2011 om 23:17

      @trisx: NOT

      Login om te reageren
  2. timmy zegt

    12 september 2011 om 13:36

    Het leek zo mooi maar twee vakbonden hebben zojuist toch faillissement aangevraagd…

    Login om te reageren
    • timmy zegt

      12 september 2011 om 13:43

      @timmy: Ik lees dat de behandeling van de aanvraag maximaal 4 weken kan duren en dat ze bereid zijn deze weer in te trekken indien Saab alsnog de salarissen betaalt of de rechterbank de “reorganisatie” aanvraag goedkeurt.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      12 september 2011 om 13:43

      @timmy:
      waar heb je dat gehoord?

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      12 september 2011 om 13:51

      @timmy: Er staat zelfs in het artikel dat de vakbond IF Metall dit voorlopig niet gaat doen!

      Login om te reageren
      • timmy zegt

        12 september 2011 om 13:54

        @Svenska_Aeroplan_AB: Zie op dit moment de websites van de Zweedse dagbladen…

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          12 september 2011 om 13:59

          @timmy: Ah, ik zie hem al, maar dit zijn andere vakbonden.
          Wordt een spannend dagje in Zweden!

          Login om te reageren
      • Carreza zegt

        12 september 2011 om 13:56

        @Svenska_Aeroplan_AB: IF Metall is de enige vakbond die nog geen faillissement aanvraagt. De andere drie wel jammer genoeg.

        Bron: http://www.beursduivel.be/nieuws/113945/Vakbonden_vragen_om_faillissement_Saab

        Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    12 september 2011 om 13:36

    Komaan Victor, yes you can! :D

    Login om te reageren
  4. stationcar zegt

    12 september 2011 om 13:42

    Goed nieuws, een platform is maar een platform, dat gun ik de Chinezen wel, en als Muller zo 70 miljoentjes eerder binnenhaalt dan anders het geval zou zijn is dat mooi meegenomen! Moeten alle instanties die er over gaan wel opschieten, dan kan Saab de slarissen betalen en de andere grootste schuldeisers een voorschot betalen of helemaal afbetalen! 70 miljoen is immers de helft van wat er accut nodig is, dus dat zou geweldig goed kúnnen uitpakken.

    Login om te reageren
  5. gt5guidenl zegt

    12 september 2011 om 13:44

    Waar blijft @Svenska_Aeroplan_AB om dit even toe te lichten, want ik snap er niks van. Volgens mij is 70 miljoen niet genoeg om op korte termijn alle rekeningen te betalen en zat de licentie van dit platform al in de deal of is dit iets nieuws?

    Login om te reageren
    • timmy zegt

      12 september 2011 om 13:52

      @gt5guidenl: De rechtbank heeft afgelopen week een “reorganisatie” verzoek afgewezen omdat Saab te weinig toekomst perspectief zou hebben en het resultaat van de Chinese deal onzeker is. Ik vermoed dat deze deal de rechtbank bij het hoger beroep er van moet overtuigen dat de Chinezen nog steeds geinteresseerd zijn.

      Login om te reageren
  6. wantthegreen zegt

    12 september 2011 om 13:49

    ik ben een beetje klaar met deze soap, trek de stekker er maar uit.

    Login om te reageren
    • fiatsco zegt

      12 september 2011 om 13:51

      @wantthegreen: Dus omdat jij klaar bent met deze soap moeten honderden mensen hun baan maar verliezen?

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      12 september 2011 om 13:54

      @wantthegreen:
      Anders klik je niet meer op Saab gerelateerde artikelen? Ik klik inmiddels niet meer op Porsche 911 gerelateerde artikelen, scheelt een hoop ergernis kan ik je verzekeren!

      Login om te reageren
    • autobart zegt

      12 september 2011 om 16:38

      @wantthegreen: Dan zeg ik trek de stekker maar uit jouw pc, er komt toch geen zinnige praat uit.

      Login om te reageren
  7. vincenzo zegt

    12 september 2011 om 13:51

    En dan? Waar blijft de 1,5 miljard voor het ontwikkelen van nieuwe modellen? Met dat rebadgen komen ze er niet…..de popcorn is ook bijna op trouwens.

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    12 september 2011 om 13:54

    UPDATE Twee vakbonden konden niet meer wachten en hebben het faillissement aangevraagd:
    http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/12/breaking-vakbonden-vragen-faillissement-saab-aan

    Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 september 2011 om 13:55

    Dit is weer een slimme zet van Saab… Ik mis in het verhaal dat voor de samenwerking met Pang Da en Youngman de eerste horde wat betreft de goedkeuring van de Chinese overheid al genomen is! De regionale overheden hebben goedkeuring gegeven, vaak een indicatie van hoe Peking erover denkt.

    Probleem is dat dit nog 4 weken duurt…
    En er is NU geld nodig.
    En daarom (@gt5guidenl) wordt deze truuk uitgehaald, hier zijn vast goedkeuringen voor nodig maarrrr niet die van de Chinese regering. Ik gok van GM en de EIB. Dus gaat puur om de tijd die het kost.

    Als dan in oktober de goedkeuring voor ‘de echte deal’ komt, is Saab weer een heel eind op de weg terug!

    Login om te reageren
    • gt5guidenl zegt

      12 september 2011 om 14:53

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Ik snap de achterliggende gedachte wel, maar vroeg me af of die licentie al in de totale deal zat of nu als een soort onderpand wordt gegeven voor die 70 miljoen. In het laatste geval, wat kunnen de Chinezen met deze licentie? Kunnen ze op basis van dit platform een eigen auto bouwen? Het lijkt me dat GM daar niet blij van wordt.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        12 september 2011 om 15:01

        @gt5guidenl: Nope, hebben ze waarschijnlijk gisteren bedacht. Youngman toont hiermee gewoon dat ze er alles aan willen doen om Saab in stand te houden. Van het Phoenix-platform liggen de rechten bij Saab.

        Login om te reageren
        • gt5guidenl zegt

          12 september 2011 om 15:14

          @Svenska_Aeroplan_AB:
          Ik neem aan dat het phoenix-platform bestaat uit GM techniek en dat GM als aandeelhouder van Saab niet zomaar die techniek in licentie aan China wil verkopen. Als GM hier wel mee akkoord gaat is het wel een redelijk briljant plan om de rechter te overtuigen, al begint de echte uitdaging daarna pas.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            12 september 2011 om 15:20

            @gt5guidenl: Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Saab spreekt in ieder geval van ‘een nieuw en eigen platform’.

            Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 september 2011 om 21:30

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ik weet nog niet zo of dit echt wel een slimme zet is. Misschien zijn de Chinezen de boel stilletjes aan het leeghalen, voor het helemaal instort… :S

      Login om te reageren
  10. VantageR zegt

    12 september 2011 om 14:03

    Uitstel van executie, als je het mij vraagt. Misschien dat de Chinese markt Saab nog kan redden, maar ik denk dat het al te laat is.

    Login om te reageren
  11. bempi zegt

    12 september 2011 om 14:07

    Zal me niks verbazen als er morgen ochtend een nieuw bericht komt. De deal gaat niet door. 70 miljoen euro is veels te weinig voor het reddings plan. SAAB kampt met een schuld van een paar honderd miljoen.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      12 september 2011 om 14:14

      @bempi:
      150 miljoen is de schuld begreep ik van Muller, dit is dus iets meer dan de helft, en dus is 70 miljoen een heel mooi bedrag waar ze zéker wel wat aan hebben. Als het doorgaat, haha.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        12 september 2011 om 14:44

        @stationcar:

        Müller verbloemt wel meer. SAAB is allang falliet verklaard, maar wordt kunstmatig staande gehouden. Crediteuren hebben onlangs een restschuld van 900 miljoen kwijtgescholden. Wat wil je dan met 70 miljoen euro doen ?

        Login om te reageren
  12. jackass266 zegt

    12 september 2011 om 14:09

    Hulde voor Victor!!!
    Ongelooflijk hoe hij toch weer altijd iets weet te verzinnen!!!!
    Of je nu wel of niet iets hebt met SAAB (ik persoonlijk helemaal niets) kan je enkel respect hebben voor deze man!!!

    Login om te reageren
  13. dennisr zegt

    12 september 2011 om 16:19

    ik moet me ook maar eens gaan verdiepen in ingewikkelde constructies.. schijnt goed te verdienen.. :)

    hoe geweldig zou het zijn als saab over een paar jaar weer volop mee doet.. :lol:

    Login om te reageren
  14. bigcar zegt

    12 september 2011 om 20:06

    muller + antonov = goede soap :)

    Login om te reageren
  15. Cantago zegt

    12 september 2011 om 23:31

    Het blijft een leuke soap dit. Ik zou me echt verbazen als Saab over 10 jaar een bloeiend en krachtig merk is!

    Login om te reageren
  16. betonstaal zegt

    14 september 2011 om 17:05

    Alhier de redding van Saab:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North