• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelekt: Mercedes F125 concept op waterstof

Auteur: Dennis, gepost 12 september 2011 om 12:54 – 33 Reacties

Mercedes F125 concept op waterstof

Mercedes toont op de IAA in Frankfurt een futuristisch concept op waterstof, waarvan de eerste informatie inmiddels is uitgelekt. De Mercedes-Benz F125 concept refereert aan het 125 jarig bestaan van “Daimler Motoren Gesellschaft” dat in 1926 fuseerde met Benz & Cie tot Mercedes-Benz. De concept auto is uitgerust met een brandstofcel, een 10 kWh lithium ion-batterij en een viertal elektromotoren.

De vier elektromotoren leveren gezamenlijk 231 pk, waarmee dit concept in 4,9 seconden naar 100 km/u sprint en z’n top bereikt bij 220 km/u. In de tank van koolstofvezel wordt 7,5 kilo waterstof opgeslagen onder een druk van 700 bar. Op een volle tank waterstof, moet een actieradius van een kleine 1.000 kilometer haalbaar zijn. Op enkel de accu kan vijftig kilometer worden gereden.

Zodra we het officiële persbericht en de foto’s hebben ontvangen, zullen we dit bericht updaten.

Mercedes F125 concept op waterstof

Mercedes F125 concept op waterstof

Mercedes F125 concept op waterstof

Ook interessant!

  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
    Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, iaa-2011, Mercedes, waterstof

Vorig bericht: « Supercars spotten bij Droomrit voor het leven 2011
Volgend bericht: Saab is gered? Nieuwe deal van 70 miljoen euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    12 september 2011 om 12:56

    Maar een auto op waterstof rijdt toch alleen maar emissievrij?

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      12 september 2011 om 12:58

      @Jochempie: Scherp!

      Login om te reageren
    • kaaskabouter zegt

      12 september 2011 om 13:08

      @Jochempie:

      Een auto die op waterstof rijdt stoot water uit. Emissie = uitstoot, of het nou Co2, NOx, of water is. Dus nee, hij rijdt niet alleen maar emissievrij.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        12 september 2011 om 13:52

        @kaaskabouter: Nou goed dan, emissievrij in de zin van alles wat ie uitstoot kwam al zeer recentelijk uit de atmosfeer..

        Login om te reageren
    • zounds010 zegt

      12 september 2011 om 15:09

      @Jochempie: De emissie van deze auto hangt er vanaf hoe je de waterstof fabriceert. Hoe je dat ook doet, het kost energie om waterstof te maken. De interessante vraag is hoe efficiënt is een waterstofauto t.o.v. een auto met alleen accu’s?
      Je hebt best kans dat het proces electriciteit->waterstof->brandstofcel meer energie kost dan electriciteit->accu.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 september 2011 om 21:22

        @zounds010: “best kans”

        Zeg maar gewoon: zekerheid…

        Login om te reageren
  2. stationcar zegt

    12 september 2011 om 12:56

    Leuk, heel erg conceptig, en dus niet zo realistisch, maarja, dat mag hé op een beurs. Ik vind het overigens een verschrikkelijk lelijk ding, maar ik wil hem toch wel in het echt zien, ik benieuwd!
    Mooi om weereens wat over waterstof te horen inderdaad, mijns inziens heeft dat meer toekomst dan elektrisch rijden zoals we dat nu over gehyped zien worden.

    Login om te reageren
    • DonEmilio zegt

      12 september 2011 om 13:31

      @stationcar: Ik hoop zelf al jaren op de doorbraak van waterstof auto’s. Alleen al omdat je gewoon de verbrandingsmotor kan behouden. Nadelen zijn alleen het explosiegevaar en je moet een gigantische tank in je auto hebben voor een beetje fatsoenlijke actieradius. Maar daar bedenken ze nog wel wat op.
      Btw…deze Mercedes is een gedrocht.

      Login om te reageren
      • vroemvroem zegt

        27 november 2011 om 15:52

        @DonEmilio:
        En waarom zou men in vredesnaam de verbrandingsmotor moeten willen behouden??

        Login om te reageren
  3. porsche928 zegt

    12 september 2011 om 13:20

    Lol, 700bar. Dat kan flink ploffen als het barst.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 september 2011 om 13:29

      @porsche928: en met een tank a 35liter benzine kan niets mis gaan?

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        12 september 2011 om 14:30

        @towi1989: 35? er zit soms wel 80 liter benzine in een tank! maar ben het met je eens, toen de verbrandingsmotor nog in de kinderschoenen stond waren mensen ook bang om met grote hoeveelheden brandbare vloeistof rond te rijden maar daar hoor je nu nooit meer wat over, het probleem van opslag wordt wel opgelost.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 september 2011 om 21:21

        @towi1989: Heb jij al ooit iets zien misgaan daarmee? En ik bedoel ‘zien’, in levende lijve, niet op een youtubeding…

        Login om te reageren
  4. fiatsco zegt

    12 september 2011 om 13:29

    Hehe, eindelijk weer een concept op waterstof. De brandstof voor de toekomst. Waarom? Juist omdat het zo erg lijkt op hetgeen hoe wij ons nu vervoeren. Gewoon tanken zoals het nu ook gaat en altijd voldoende brandstof voor handen, in tegenstelling tot duurzame elektriciteit, wat beïnvloedbaar is door weersomstandigheden.

    Top van Mercedes! Ziet er daarnaast ook niet slecht uit, inclusief de prestatiecijfers.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      12 september 2011 om 13:54

      @fiatsco: Gewoon een stuwdammetje bouwen voor de opwekking van waterstof en je hebt niet alleen de stroom maar ook de ‘grondstof’ binnen handbereik.

      Login om te reageren
      • fiatsco zegt

        12 september 2011 om 13:56

        @Jochempie: Een stuwdam in Nederland? Een stukdam in Afrika? Dat is juist het probleem van duurzame energie! Hier waait het dan nog, maar er zijn veel plekken op de wereld waar te weinig duurzame energie kan worden opgewekt, om aan de vraag te voldoen.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          12 september 2011 om 14:08

          @fiatsco: Nou ja, als het niet waait schijnt de zon wel… Gewoon zonnecentrales neerzetten a la Spanje: spiegels en stoomturbine:

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 september 2011 om 21:20

            @Jochempie: Die zonnecentrale beslaat een deftig stukje woestijn. Ik denk niet dat je plaats vind in de Benelux voor dit soort (prachtige!) constructies…

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              13 september 2011 om 21:23

              @Esprit_de_Flandre: De uitgelezen kans om Afrika wat zelfvoorzienend te laten worden!

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                14 september 2011 om 01:34

                @Jochempie: True. Samen de schouders eronder. We gaan ervoor…

        • Jochempie zegt

          12 september 2011 om 14:11

          @fiatsco: Met andere woorden, er is geen probleem van duurzame energie. Voor alle klimaten is wel een vorm van duurzame energie beschikbaar/te ontwikkelen die voor een gegarandeerde energie-afgifte kan zorgen.

          Login om te reageren
          • fiatsco zegt

            12 september 2011 om 14:14

            @Jochempie: En je weet wat dat kost? Ik heb laatst voor mijn werk een gesprek gehad met een ingenieur, die momenteel vol aan het investeren is in waterstof. Hij kon mij piekfijn vertellen waarom juist waterstof de toekomst heeft en elektrische auto’s dus niet. Er komt heel veel kijken bij het opwekken van die energie, plus het transport ervan naar plekken waar te kort is. Doe ermee wat je wil, de discussie hoef ik niet te voeren.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              12 september 2011 om 14:19

              @fiatsco: Interesseert me niks, ik reageer toch. Ik snap niet zo duidelijk waar je naartoe wilt gaan. Dit is toch gewoon het verschil tussen een optimist en een pessimist? Ik weet wel wie er verder komt…

              Login om te reageren
  5. mco zegt

    12 september 2011 om 14:13

    Energetisch totaal niet interessant. Lees even goed: 700 bar! Kost enorm veel energie om waterstof zo onder druk te zetten. Pomp je fietsband maar eens op naar 4 bar en voel dan even aan de fietspomp. Dan voel je aan de temperatuur van de fietspomp al hoeveel energie dat kost.
    Lagere druk kan natuurlijk ook maar dan heb je een beperktere range met deze tank. Meer dan de helft van de energieinhoud van de tank gaat verloren aan compressie kosten. Dus max rendement is 50%. Daar bovenop heb je nog verliezen om waterstof te produceren..
    Het enige voordeel is dat het op huidig autorijden lijkt, je kunt tanken. De oplossing: vloeibare accu’s..

    Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    12 september 2011 om 16:21

    waterstof is interessant.. maar god wat een lelijk ding.. :) hele ding is gewoon lelijk.. sonde dat ze die ‘bekende deuren’ er voor gebruikt hebben..

    Login om te reageren
  7. smasters zegt

    12 september 2011 om 16:36

    hij houdt geen voor en achterlicht over

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    12 september 2011 om 18:26

    Jammer dat ook als je niet rijd de tank zo leeg is.

    Login om te reageren
  9. Sjaakie19 zegt

    12 september 2011 om 18:30

    Ik snap het niet, er zit 7.5kg waterstof in en daarmee kan hij 1.000 km afleggen, waarom praten sommige dan over een gebrek aan plaats ?

    Login om te reageren
  10. bigcar zegt

    12 september 2011 om 20:08

    gatver: echt lelijk… voorkant is eigenlijk wel leuk, maar de rest is gewoon om van te walgen…

    Login om te reageren
  11. Flamingo zegt

    12 september 2011 om 22:06

    wow die laatste foto van de zijkant. Lelijk! lijkt wel een telefoon ofzo

    Login om te reageren
  12. 135i zegt

    13 september 2011 om 11:16

    Ze moeten dat waterstof doorontwikkelen zodat het uiteindelijk in productie auto’s komt. Veel beter dan dat elektrisch rijden.

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    13 september 2011 om 21:17

    Voorkant en profiel vind ik weer niets. Achterkant is echter bijzonder interessant!

    Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    14 september 2011 om 07:38

    Dit doet me eerder aan een wagen uit MIB denken….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North