BREKEND: Het is Victor Muller wederom gelukt om tijdens zijn tripje naar China een bedrijf te vinden dat voor geldschieter wil fungeren. Zojuist heeft Spyker namelijk aangekondigd dat ze met Pang Da een intentieverklaring zijn overeengekomen. Nu maar hopen dat deze deal niet in het honderd loopt, zoals bij Hawtai wel het geval was.
Saab gaat in zee met Pang Da Automobile Trade Co., Ltd. Een beursgenoteerd bedrijf met wereldwijd 1.100 dealers. De Chinezen willen een aandeel van 24% in Spyker/Saab nemen, en daarmee is een bedrag van 65 miljoen euro gemoeid. Pang Da betaalt €4.19 per aandeel, wat betekent dat ze flink hebben afgedongen. Hawtai mocht namelijk nog €4.88 per aandeel aftikken.
Daarnaast willen Saab en Pang Da een joint venture opzetten in China (50/50). Deze overeenkomst houdt in dat Saab samen met zijn nieuwe Chinese vrienden een submerk voor de lokale markt zal gaan opzetten, waarvoor ze nog opzoek zijn naar een ditributiepartner. Ook houdt het in dat ze gebruik kunnen maken van Pang Da’s distributienetwerk (en dat is een serieus groot netwerk). Ze kopen in totaal voor 30 miljoen euro Saab’s, en er wordt verwacht dat ze binnen 30 dagen nog eens voor 15 miljoen euro Saabjes opkopen. Over een maand kan Saab dus de beschikking hebben over een kapitaalinjectie van in totaal 125 miljoen euro.
Maarrr, er zijn nog een aantal hordes die genomen dienen te worden. Als eerste moeten de betrokken instanties zich nog uitspreken over de deal. Dat zijn: de Chinese overheid, de Zweedse overheid (Swedish National Debt Office), de European Investment Bank (EIB) en GM. Worden zij het eens en doet Pang Da geen Sjaak Afhaak-actie zoals Hawtai, dan kan Saab dankzij deze alliantie de onderhandelingen met de leveranciers hopelijk afronden en de productie weer op gang brengen, die nu ruim 7 weken stilstaat. Laten we het hopen!
Tot slot nog even wat de eindbaas van Spyker, Victor Muller, over de deal te zeggen heeft (marketinggezeik-alert):
“Both parties are confident that this partnership allows Saab Automobile and Pang Da to create a strong business, initially in the distribution and subsequently in the manufacturing of Saab vehicles in China.
Pang Da is a forward-looking, profitable and well-capitalized public company that, as the single largest automobile distributor in China, sees enormous potential for our brand in their home market. We will work hard to finalize the relevant agreements and firmly establish Saab in the world’s fastest growing car market. Pang Da taking a substantial equity stake in Spyker underlines their confidence in our plans for the future and China in particular.”
PS. De 55-jarige CEO van Pang Da, PANG Qinghua, is een serieus rijk meneertje. Hij heeft een eigen vermogen van 1,1 miljard dollar, aldus Forbes.
Marijn90 zegt
Ik krijg spontaan zin in een rijsttafel als ik het woord Pang Da zie staan.
Megakix zegt
@Marijn90: …en je mag in China nog boeren ook tijdens het eten…BURP ! :lol:
Marijn90 zegt
@Megakix: Haha inderdaad ja.. Maar alleen als het lekker was volgens mij :P
timmy zegt
Dat is het mooie van China. Er is altijd wel een bedrijf dat belangstelling heeft ;-)
Merry zegt
Nou zijn het best grote bedragen die genoemd worden.
Maar Vodafone geeft bijna net zo veel uit aan sponsoring per jaar.
En McLaren heeft veel meer uitgegeven voor de ontwikkeling van een wagen.
Wil dan echt niemand een Saab?
Megakix zegt
@Merry: ja, het is uiteindelijk een ‘rukdeal’ als het om deze initiële financiën gaat…maar ze zijn even uit het slob en hebben een gigantische afzetmarkt erbij gekregen. Het kán dus nog wel voor Saab…maar het is denk ik de laatste onderhandeling voor definitief de stekker eruit zal gaan.
dennisberkhout zegt
Langzamerhand lijkt dit project van Victor een bodemloze put te worden. Rekeningen die niet betaald kunnen worden. Potentiële partners die alsnog afhaken. De productie die al weken stil staat.
Ik geef Saab nog geen 2 jaar, voordat het definitief van de markt gaat.
Corrado16v zegt
Panda?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit is een serieus goede partij. Zijn importeur van 77 merken in China! En dat is waar het om draait: vooralsnog (mondjesmaat, maar bij Saab telt iedere auto op het moment) Saabs importeren uit Zweden en in de toekomst daar gaan produceren voor de Chinese markt. Dit is waarover al sinds de overname gesproken wordt.
@ Merry: tja, dat geeft goed aan wat het formaat van Saab is. Kijk naar wat Geely in Volvo gepompt heeft: 11 miljard… Verschil moet er zijn!
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Jammer dat import in China de auto’s zo duur maakt. Dat zal meteen een belemmering zijn voor het succes. Hopelijk kunnen ze zo snel mogelijk lokaal produceren. Zelfs Jaguar wil dit doen. En als een geïmporteerde Saab even veel of meer kost dan een lokale Jag…
timmy zegt
Overigens willen Saab en Panda ;-) twee productie JV’s oprichten: een voor de productie en distributie van Saabs en nog een voor de productie en distributie van een sub-merk. Voor beide moet nog gezocht worden naar een partner die de boel gaat bouwen (Hawtai vermoed ik).
themenace zegt
Het wordt een trieste bedoening zo, als je zo moet gaan lopen leuren …. zijn er echt nog mensen die vertrouwen hebben dat het nog goed komt ….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@themenace: ja
GOD zegt
Bami pang da. sambal bij?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Inmiddels is dus ook bekend waarom de deal met Hawtai misgelopen is: er kwam geen goedkeuring van de Chinese overheid voor de samenwerking én GM hield het tegen omdat er vastgelegd is dat er geen GM-techniek geproduceerd mag worden in China.
Pang Da is geen producent maar een importeur, en dan spelen dit soort zaken minder/niet. Pang Da heeft bijvoorbeeld Subaru laatst geïntroduceerd in China: eerst geïmporteerd, nu geproduceerd met een andere partner.
Kortom: compleet niet te vergelijken met het Hawtai verhaal.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dus jij gaat er vanuit dat Muller de waarheid spreekt en Hawtai liegt?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: grappig dat jij de woorden van Muller als waarheid aanneemt. Die man is in het verleden al zo vaak betrapt op leugens. Ik geloof liever de woorden van de CEO van Hawatai:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: en dus NIET omdat de Hawtai ‘schrok van wat ze aantroffen bij Saab in Zweden’ of ‘uit economische realiteit’ zoals de roddelpers destijds riep!!!!!!!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dat was niet de roddelpers, dat was de CEO van Hawtai die dat riep…
bobb zegt
Wisten ze dan niet dat GM dit had vastgelegd?
floryn zegt
met wie dineert Muller morgen en overmorgen? Dit wordt een goede film over een paar jaar. Ik vrees toch echt het ergste voor SAAB.
In het NRC werd gesuggereerd dat de Hawtai deal werd tegengeohuden door hoge funcionarissen die vriendjes zijn met de mensen van BYD die de oude 9-5 van SAAB hebben gekocht en niet wachten op een portie concurrentie in ‘hun’ markt. Wat is er anders in dit verhaal?
robbie zegt
@floryn: BAIC heeft de oude 9-5 gekocht en niet BYD.
Esprit_de_Flandre zegt
Kijk, dat is nu een bedrijf waar ik nog niets van gehoord heb. Vreemd, ik volg de Chinese automarkt namelijk redelijk op…
robbie zegt
Grappig dat Pang Da op hun eigen website zegt dat ze maar 500 dealers heeft. Blijkbaar heeft Muller de verdubbelaar ingezet.
En onder die 470.000 “auto’s” die ze op jaarbasis verkopen valt blijkbaar alles met wielen en een motor. Denk aan bussen, vrachtwagens, motoren, landbouwvoertuigen etc etc…
Aquios zegt
Pang Da’s? Waren die niet bijna uitgestorven? :P
OT: Wel apart dat ze zo snel een nieuwe geldschieter vinden. Hadden ze deze al achter de hand voor het geval de andere deal mis ging of is Muller desperate aan het rondbellen met alle bedrijven in China die poen hebben?
8C_Competizione zegt
“ditributiepartner” moet: distributiepartner zijn denk ik? In de zin: ‘Deze overeenkomst houdt in dat Saab samen met zijn nieuwe Chinese vrienden een submerk voor de lokale markt zal gaan opzetten, waarvoor ze nog opzoek zijn naar een ditributiepartner.’
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trouwens ook wel weer superslim: de eerste 30 miljoen van Pang Da hoeft niet door de molen van de EIB en de overheid. Ze kopen namelijk voor 30 miljoen Saabs! Vernuft!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: en een mooie gelegenheid voor Saab om hun oude voorraad in China te dumpen. Al die onverkoopbare auto’s in de VS kunnen ze op deze manier makkelijk dumpen. Paar andere instructieboekjes erbij, andere stickers erop plakken en klaar is
KeesVictor.Er staan 5.000+ onverkochte auto’s in de VS die ze zelfs met kortingen van meer dan 30% niet kunnen verkopen. En veel van die auto’s zijn ook nog eens van oude modeljaren en er bleven maar nieuwe auto’s binnenkomen. Door alle MY10 & MY11 naar China te sturen hebben de dealers ook weer ruimte voor de MY12 auto’s.
Bijkomend voordeel is dat er niet eerst nieuwe auto’s gebouwd hoeven te worden en er dus ook geen extra rekeningen van toeleveranciers bijkomen.
Megakix zegt
@robbie: toch 3152 Saabs verkocht in Amerika tot op heden…1100 minder dan Jaguar, maar wel 4x zoveel als de Maserati. Volgens mij positioneren ze zich goed tussen die zeldzame merken :lol: . Maar een beetje vertrouwen houd ik wel in Saab, ondanks alle gezoek naar fouten van bestuurders etc. Zou toch goed zijn als Pang Da uiteindelijk de deal kan maken met Saab…en er DUS vanzelf groei komt ?!
robbie zegt
@Megakix: en dat zijn voor 90% 9-3’s. De gloednieuwe 9-5 is onverkoopbaar (minder dan 100 per maand). Zelfs met 30% korting wil niemand ze hebben. Zoek maar eens op hoeveel voorraad ze hebben. De norm is een voorraad van 60 verkoopdagen. En Saab schommelt ergens tussen de 150 en 200 dagen. De concurrentie zit maximaal op 100 dagen en de meeste zitten daar ruim om.
Megakix zegt
@robbie: het is droef gesteld met Saab…blijf wel hopen dat ze het redden however.
norge zegt
Van saatay naar pangsaab is een kleine stap.
Ik hoop werkelijk (voor de werknemers van Saab) dat dit wel door gaat.