• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab wordt onafhankelijk?

Auteur: autoblogger, gepost 20 februari 2009 om 15:46 – 34 Reacties

Saab Aero-X


Na 20 jaar in buitenlandse handen te zijn geweest, is de toekomst van Saab Automobile weer in Zweedse handen. Vanochtend heeft de rechtbank van Vänersborg het verzoek van Saab Automobile ingewilligd voor een reorganisatie en herstructurering van het merk.

Het plan is om Saab Automobile opnieuw als onafhankelijk bedrijf verder te laten gaan. Dat zal echter niet makkelijk worden, zeker in deze tijd van economische crisis. Vraag is dan ook hoe realistisch de plannen zijn… We hopen echter op een voortbestaan van het Zweedse merk en hebben als bonus een viertal conceptcars toegevoegd:




Na 20 jaar in buitenlandse handen te zijn geweest, is de toekomst van Saab Automobile weer in Zweedse handen. Vrijdagochtend heeft de rechtbank van Vänersborg het verzoek van Saab Automobile ingewilligd voor een reorganisatie en herstructurering van het merk.

“Vandaag is het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Saab”, zegt Jan Åke Jonsson, Managing Director van Saab Automobile. “We gaan Saab Automobile klaarstomen om opnieuw als onafhankelijk bedrijf verder te gaan. De weg er naar toe zal niet makkelijk zijn. Velen hebben te lijden als gevolg van de crisis in de automobielindustrie en we zullen offers moeten brengen, maar na een periode van moeilijke beslissingen zal een gezonde basis voor de toekomst zijn gelegd. ”

“Saab is een sterk merk, zowel in Zweden als internationaal. Het merk produceert efficiënt en er zit een reeks van sterke modellen in de pijplijn. Daarom hebben wij voor deze weg gekozen. Het is geen eenvoudige weg, maar de toewijding en de wil die bestaat om de Zweedse auto-industrie te ondersteunen, zullen ons helpen bij de moeilijke taak die voor ons ligt.”

Een groep van drie personen zal Saab Automobile naar zijn nieuwe toekomst leiden: advocaat Guy Lofalk, aangesteld door de rechtbank als financieel adviseur, Managing Directeur Jan Åke Jonsson, en de internationale reorganisatie deskundige, Stephen Taylor.

Het doel van de reorganisatie is om op korte-termijn stabiliteit te creëren zodat aan oplossingen voor de lange termijn kunnen worden gewerkt. De Zweedse reorganisatiewet zegt dat een verzoek tot reorganisatie niet wordt ingewilligd, als er geen redelijke gronden zijn om aan te nemen dat het doel van de reorganisatie zal worden bereikt. In het besluit van vandaag heeft de locale rechtbank vastgesteld dat dergelijke gronden bestaan.

“Ik kan nu al zeggen dat ik onder de indruk ben van de deskundigheid binnen Saab”, zegt Guy Lofalk, “en met drie sterke nieuwe modellen die binnen nu en anderhalf jaar worden geïntroduceerd, zou het zonde zijn om niet te kijken of er lange termijn oplossingen zijn voor het merk.”

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • praktische cabrio
    Praktische cabrio voor 9K? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Saab

Vorig bericht: « Pornovideo’s: Pagani Zonda R
Volgend bericht: Belgen krijgen GEEN slooppremie, Nederland wellicht wel »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    20 februari 2009 om 15:50

    Die Aero-X blijft een fantastisch ontwerp! Die had ik graag realiteit zien worden. Saab heeft mooie producten geleverd de afgelopen decennia maar als de markt zegt dat er geen ruimte is voor Saab, dan is dat zo.

    Login om te reageren
  2. Victortje. zegt

    20 februari 2009 om 15:50

    tja.. weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet vinden.. hoop voor de werknemers natuurlijk dat ze blijven kunnen werken maar er zullen vast wel ontslagenen vallen :(

    Login om te reageren
  3. Victortje. zegt

    20 februari 2009 om 15:52

    @JPM er is wel ruimte voor, maar niet als het verkapte opel vectratjes zijn, premium = premium en niet nep, dat moeten we niet in de wereld schijnbaar..

    Login om te reageren
  4. Floryn zegt

    20 februari 2009 om 15:58

    ja laat saab maar met volvo fuseren misschien komt er nog wat uit… Beter dan onder de vleugels van GM, want die lekken een beetje

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    20 februari 2009 om 15:59

    onafhankelijk ?? kom op zeg .. zelfs een weggeefwinkel is niet onafhankelijk ..

    so .. who,s gonna pay the bill .. and what favor they want in return ..

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    20 februari 2009 om 16:04

    samen fuseren met opel!!! let’s kick some american ass!

    Login om te reageren
  7. realist zegt

    20 februari 2009 om 16:24

    Leuke pc-plaatjes allemaal maar tis toch allemaal niets dat Saab. Het is al jaren geen eigen auto meer maar een Subaru’s met andere neus etc.
    Veel te duur voor veel te weinig, mensen betalen geen duizenden euro’s meer voor alleen maar het Saab logo.

    Login om te reageren
  8. Vive la FRANCE! zegt

    20 februari 2009 om 16:29

    Pff, gelukkig maar. Hopelijk komen er weer mooie modellen zoals vroeger; die concepten zien er wel goed uit. Hoewel ik het nut van die vliegende mannen niet echt snap…

    Login om te reageren
  9. Jandepandaman zegt

    20 februari 2009 om 16:37

    Als eenmaal de Chinezen ook weer uit de recessie weten te geraken, zal Saab al wel snel Chia-Siu-Saab of zo gaan heten…. Ze moeten toch ergens geld vinden.

    Login om te reageren
  10. Solstice zegt

    20 februari 2009 om 16:38

    Porsche, waar blijf je nou?

    Login om te reageren
  11. JeMoeder zegt

    20 februari 2009 om 16:47

    Positief, nu maar hopen dat ze de inspiratie van het verleden weten terug te vinden en niet gaan klonen. Tweetakt? Sonet? 99?!
    Zweedse belastingbetaler gefeliciteerd

    Login om te reageren
  12. sonett zegt

    20 februari 2009 om 18:31

    laat Saab weer baas zijn in eigen huis
    en dat komt allemaal terug op zijn pootjes terecht
    en daarvoor wil ik zelfs ook mijn steentje (he eurotje) bijdragen
    ;o)

    Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    20 februari 2009 om 18:43

    Dat zie ik niet zitten… De diesels zijn afkomstig van GM, en als die wegvallen, dan is Saab écht ten dode opgeschreven!!!

    Login om te reageren
  14. Iceman zegt

    20 februari 2009 om 19:24

    Dit zou een hele goede zaak zijn.
    Ik was een Saab fan toen Saab nog Saab was.
    De echte Saab 2.0 Turbo 16v was een geweldige motor met goed geluid.

    Ice.

    Login om te reageren
  15. six-trey zegt

    20 februari 2009 om 19:37

    Een autobouwer heeft de dag van vandaag het zeer moeilijk om te overleven ook al bestaat hij uit een ganse groep merken (GM, Ford, Chryler) laat staan dat het zou lukken voor saab alleen te overleven… als ze van GM weg gaan verliezen ze ook nog hun diesel motoren en 1/3 van hun chassis niet goed dus. Hopen dat GM erboven op komt is het beste wat ze kunnen doen. samen staan ze sterker

    Login om te reageren
  16. rakim zegt

    20 februari 2009 om 20:46

    @ Floryn
    mee eens, saab design – volvo veiligheid

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    20 februari 2009 om 20:46

    Hiep hiep hiep … ROEHA!

    Ze kunnen ze alleen maar beter op worden.

    @ Timmie: Diesels zijn overal te vinden, ze gaan er wel aan geraken.

    Ze moeten misschien maar wat kleinschaliger gaan denken, exclusiever, of om het met het autoblog-woord-van-de-eeuw te zeggen, premium. Heb gehoord dat de productie gedaald is tot 100.000 stuks, en men noemt dat een probleem. Voor een gigant als GM, ja, maar niet voor een klein en exclusief merk! Terug naar de waanzinnige designs waar enkel de liefhebbers voor te vinden zijn, weg met overbodige volumemodellen, zoals de subaru-met-andere-snoet en de chevy-met-andere-snoet. Gewoon Saabs zoals ze zouden moeten zijn.

    Dat ze speciale dingen maken voor mensen die BMW, MB en Volvo saai vinden.

    Login om te reageren
  18. Potver7 zegt

    20 februari 2009 om 20:55

    Even een analyse van de koude grond: Saab is had in zijn gloriedagen een aantal sterke punten:
    – eigenwijs uiterlijk: na de originele 900 hebben we dat niet meer teruggezien, op die mislukte neus van de 9-5 na dan. Qua design zijn ze juist heel mainstream geworden
    – briljante turbomotoren: ging lang goed, maar ze hebben te lang geen zescylinders en diesels willen maken. En toen ze daar uiteindelijk mee begonnen was het eigenlijk al te laat
    – veiligheidsvoorzieningen: ze worden inmiddels aan alle kanten ingehaald.
    Blijft dus eigenlijk alleen die sleutel tussen de voorstoelen over, en da’s niet genoeg om klanten binnen te halen.

    Of ze het zelfstandig redden? Ze hebben een hoop werk te doen, en niet erg veel geld dus daar ligt zeker een uitdaging. Maar ze hebben geen last meer van de bazen van GM zodat ze lekker hun gang kunnen gaan om iets aparts in de markt te zetten in plaats van nog meer compromis-modellen. Ik hoop dat GM ze niet als een baksteen laat vallen, maar dat SAAB een beroep mogen doen op hun know-how en platforms (zoals Jaguar bij Ford), dan is er zeker een kans voor SAAB

    Login om te reageren
  19. autoblogger zegt

    20 februari 2009 om 21:12

    Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/152655

    Login om te reageren
  20. Patrick zegt

    20 februari 2009 om 21:52

    Ik zou het een goede zaak vinden, een zelfstandig Saab!…en kom nou zeg, wat een onrust over…geen dieselmotoren en over chassies van GM? Die zijn overigens wel ergens anders uit te halen, of zelfs beter…dan maakt Saab deze zelf! Saab is niet voor een gat te vangen…het zijn overigens Zweden!!!Weet u….

    Login om te reageren
  21. Michiel zegt

    20 februari 2009 om 22:26

    Jep, als iemand (of de Zweedse regering) de tijd en het geld durft te investeren dat Saab nodig heeft, dan moet er toch een markt zijn voor onderscheidende auto’s? Met vernieuwende techniek, gewoon weer zoals vroeger, voor mensen die een beetje anders zijn dan anders.

    Het gelul over dat er geen motoren/platforms etc beschikbaar zullen zijn is onzin, de automarkt is in zoverre al een grote samenwerking tussen een aantal grote partijen, dat dat geen probleem kan zijn. Iedere fabrikant die op volumes produceert zal een stukje extra efficiency kunnen gebruiken door ook onderdelen zoals motoren en platforms te delen. Zelfs een mini-merk als Donkervoort kan Audi motoren inkopen, Wiessmann mag ook die heerlijke BMW motoren gebruiken, dus waarom een zal een onafhankelijk Saab dat niet kunnen.

    Zou zomaar eens kunnen zijn dat Saab nu gedwongen wordt tot bijzondere keuzes, maar juist in die momenten zitten veel mensen op een lijn zodat er echt wel iets van gaat komen. Ik heb er vertrouwen in!

    Login om te reageren
  22. masterplan zegt

    21 februari 2009 om 01:16

    SAAB, Opel fahren gegen Mercedes preizen.

    Login om te reageren
  23. bmw523 zegt

    21 februari 2009 om 11:09

    Slaab (zzzzzz) heeft geen bestaansrecht meer in de huidige vorm. Saaie auto’s die idd geleend zijn en voorzien van wat details die een eigen imago moeten voorstellen. Tegenwoordig gewoon slaapverwekkend.

    Login om te reageren
  24. Greg zegt

    21 februari 2009 om 11:27

    Ben het eens met bmw 523.

    Kenmerkend is de laatste 9-5 met z’n uber-ugly verchroomde koplamen… Dus weg met SAAB!

    “Only the strong will survive this credit crunch”

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    21 februari 2009 om 11:34

    Een ding leert de crisis mij wel: zet nooit een automerk in je nickname :-)

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    21 februari 2009 om 11:42

    LOL @ Laurens :D

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    21 februari 2009 om 11:47

    @Laurens ..
    u doelt op onze mede-blogger die elk topic verSaabt ..
    die is momenteel druk bezig subsidie aan te vragen bij de Zweedse overheid ..

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 februari 2009 om 12:28

    @ Lincoln: Klopt, ben gisternacht weer gelandt uit Stockholm…

    Geen zin in een lang verhaal, maar het gaat helemaal goedkomen en de toekomst wordt leuk!!

    Het ‘reorganisatie-team’ staat klaar, gaat 3 maandjes duren, de eerste investeerders staan op de wachtlijst. De meest bijzondere is Wave-Energy uit Lyseskil.

    Het jammere is met name de onzin die in de NL pers verschijnt. Als je dat vergelijkt met de Zweedse pers lach je je een ongeluk…

    http://www.dn.se/ekonomi/saabs-vd-intresset-for-saab-ar-stort-1.803839

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    21 februari 2009 om 12:36

    @SAAB .. joepieeeee .. we hebben je gemist man ..
    Saab bashen zonder Saab FUNdamentalist is soooooo boring ..

    Login om te reageren
  30. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 februari 2009 om 13:27

    LOL @ Lincoln!

    Ja, er moet toch iemand happen he!
    :D

    Login om te reageren
  31. Daaf zegt

    21 februari 2009 om 16:52

    Dan komen er eindelijk hopelijk weer saabs uit Zweden i.p.v. veilige opels!

    Login om te reageren
  32. Ton zegt

    21 februari 2009 om 20:57

    Face it. Met de huidige verkoopaantallen, zelf als het wereldwijde marktaandeel zou verdubbelen, is Saab niet levensvatbaar. Men zal dus sowieso de samenwerking moeten zoeken v.w.b. platforms en motoren. De Saab met zijn eigenwijze karaktereigenschappen zullen we dus helaas niet terugzien. Neemt niet weg dat ik ze alle succes van de wereld wens met deze moedige stap!

    Login om te reageren
  33. (db) zegt

    22 februari 2009 om 01:46

    Potver7 vat het te goed samen, helaas :s

    Login om te reageren
  34. tom zegt

    24 februari 2009 om 13:31

    Wordt wakker allemaal ! Saab is en blijft failliet. Er wordt een investeerder gezocht (lees: De boedel wordt verkocht !) Wat overblijft is evenveel als er van Rover is overgebleven: de merknaam.
    Een massafabrikant die nog geen 100.000 per jaar produceert en een markaandeel heeft van nog geen 5 procent heeft geen enkele kans van bestaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North