• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sacre bleu! “Renault sjoemelt al sinds 1990”

Auteur: Author, gepost 15 maart 2017 om 18:55 – 31 Reacties


Franse autoriteiten doen al een poosje onderzoek naar mogelijke frauduleuze praktijken omtrent uitstootwaarden binnen Renault. Vandaag werd bekend wat er zoal in het onderzoeksrapport staat.

Het Franse persbureau AFP zou dit rapport in handen hebben en de conclusies zouden niet bepaald mals zijn. Wel moeten we hierbij vermelden dat op de website van het persbureau geen enkel artikel over de kwestie meer te vinden is, wat de boel er niet duidelijker op maakt. Enfin, het rapport!

Renault zou de consument én de autoriteiten namelijk al sinds 1990 met een kluitje het riet in sturen door uitstootwaarden van diesel- en benzineauto’s kunstmatig bij te stellen. Bij deze praktijken zou de gehele top van Renault, waaronder eindbaas Carlos Ghosn, betrokken zijn. Dat klinkt shocking, maar het zou natuurlijk vreemd zijn als bestuurders geen benul hebben van wat zich in hun eigen bedrijf afspeelt.

Naast bovengenoemde aantijgingen zouden de Clio en de Captur op de testbaan vier keer meer troep uitstoten dan volgens wettelijke regelingen is toegestaan, terwijl deze auto’s wél werden goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dat laatste kan alleen als de uitstootwaarden op de testbank binnen wettelijke kaders blijven, maar met zo’n groot verschil tussen testbank en testbaan lijkt het erop dat het merk een vies spelletje heeft gespeeld.

Renault ontkent intussen alle aantijgingen en zegt dat het rapport niet deugt. Maar ach, al klopt het rapport wel; zolang Renault wegblijft van de Amerikaanse markt zijn de gevolgen toch wel te overzien. Voordat de Europese Commissie in actie komt rijden we immers allemaal in autonome EV’s met een robothond in de kofferbak.

Dank aan Arjen voor het tippen!

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

onderzoek, Renault, renault-dieselgate, uitstoot

Vorig bericht: « Dronken twintiger crasht sportwagen van drie ton
Volgend bericht: Trump gooit uitstootregels in de prullenbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    15 maart 2017 om 18:57

    Mag toch gewoon in Europa ..
    Ik zie het probleem niet ..

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      15 maart 2017 om 19:02

      @lincoln: Dat zeggen al die doorgedraaide Turken nou ook sinds zaterdag … maar je moet ergens een grens trekken; en als het echt 4x teveel is, dan is dat nog stukken erger dan bij VW.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        15 maart 2017 om 19:12

        @dawwg: alleen is het de vraag of ze zoals VAG software hebben die de testcyclus herkent en de emissie verlaagt of dat ze software hebben die altijd hetzelfde doet namelijk de eerste tijd schoner draaien en na een tijd meer vermogen en uitstoot. Dat laatste KAN legaal zijn.. het eerst is altijd illegaal.

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 maart 2017 om 19:25

        @dawwg:

        Dolgedraaide Hollanders brallen ” keihard aanpakken” ..

        Om vervolgens verder te slapen ..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          15 maart 2017 om 19:26

          En Europeanen zijn bar slecht in grenzen stellen ..:

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          16 maart 2017 om 01:23

          @lincoln: Vergeleken met Europeanen zijn Amerikanen juist altijd doorgedraaid; dus ik denk niet dat je een recht van spreken hebt op afstand; maar goed geprobeerde troll hoor…. maar als Trump ‘grenzen stellen’ is, heb ik liever het genuanceerde en duurzame ‘verstand’ ipv korte-termijn denken & hysterie; inhoud over vorm ipv omgekeerd !

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            16 maart 2017 om 06:20

            @dawwg:

            Goedzo übermensch ..
            Keihard aanpakken die Turken Amerikanen en Renault rijders ..

            En nu weer verder slapen suffie ..

            Login om te reageren
      • caprio zegt

        16 maart 2017 om 10:01

        @dawwg: De toegestane stikstofwaarden werden bij VAG tot 40x overschreden ….

        Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    15 maart 2017 om 19:09

    De topman kan toch gewoon zeggen dat hij krassen in het gezicht heeft en beterschap beloven…

    Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    15 maart 2017 om 19:09

    Tja je moet toch iets doen om die troep te kunnen verkopen.

    Login om te reageren
    • bmw1 zegt

      15 maart 2017 om 19:26

      @robert110: hetzelfde geldt voor VAG

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 maart 2017 om 19:30

      @robert110: dus schaar je daar VAG ook onder?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        15 maart 2017 om 21:41

        @rufctr01: @bmw1: Het gaat hier enkel over Renault, over VAG doe ik hier geen uitspraak.

        Login om te reageren
    • camber24 zegt

      15 maart 2017 om 19:55

      @robert110: lol, meteen twee VAG bashers op je dak

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        15 maart 2017 om 20:15

        @camber24: just asking….

        Login om te reageren
      • bmw1 zegt

        15 maart 2017 om 20:16

        @camber24: nou nee ik ben geen “basher” van VAG, maar ik vind het gwn een onterechte uitspraak, want hij suggereert dan dan het hele VAG ook troep is wat natuurlijk niet waar is.

        Login om te reageren
      • robert110 zegt

        15 maart 2017 om 21:41

        @camber24: Het zijn net strontvliegen.

        Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    15 maart 2017 om 19:22

    Wir haben es nicht gewust, klinkt in het Frans toch al minder erg

    Login om te reageren
  5. reistje zegt

    15 maart 2017 om 19:31

    Hoe meer uitstoot hoe beter.

    Login om te reageren
  6. oemplus zegt

    15 maart 2017 om 20:43

    Dat er nog mensen zijn die hier raar van staan te kijken…. Elk merk sjoemelt. Puur omdat de eisen tegenwoordig te streng zijn. VAG heeft gewoon pech gehad omdat ze als eerste de lul waren. Als ze het bij alle merken tegelijk bekend zouden maken zou de hele autoindustrie op z’n kop liggen.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 maart 2017 om 20:48

      @oemplus: alleen denk ik dat VAG de enige was die het echt met software deed om de auto een testcyclus te laten herkennen.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        15 maart 2017 om 22:58

        @rufctr01: Denk dat jij teveel denkt.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          16 maart 2017 om 22:55

          @dijan: deed jij dat maar wat meer, dan was je niet zo positief over de vag barrels.

          Login om te reageren
          • dijan zegt

            16 maart 2017 om 23:24

            @rufctr01: Omdat mijn ervaring met Vag zo goed is .En jij met je bashen van Vag ,zonder ervaring ermee ,mij de keel uit gaat hangen. Zeurkous.

            Login om te reageren
      • AutomotivePassionNL zegt

        16 maart 2017 om 09:52

        @rufctr01: Nope, Toyota deed dat in 1993 al: “AMT deed navraag bij de importeur. De Technische Dienst daar kende het fenomeen: “Niet alleen de parameters belasting en motortoerental bepalen wanneer er lean burn gedraaid wordt, er moeten ook één of meer deceleraties hebben plaatsgevonden.” Tja, en die heb je niet op de testbank…”

        Bron: http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 maart 2017 om 21:21

      @oemplus:

      20 (twintig) jaar ..
      Europese consumenten zijn dom .. maar 20 jaar !!

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        15 maart 2017 om 22:02

        @lincoln: Wees toch niet zo hard voor jezelf lieverd! Die voordeelverpakkingen azijn die je leegzuipt maken je hoogstens een beetje cynisch, niet dom

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    15 maart 2017 om 21:40

    En er zullen er nog vele volgen!

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    15 maart 2017 om 22:00

    Vind die gele lampen nog altijd fantastisch smoelen.

    Login om te reageren
  9. AutomotivePassionNL zegt

    16 maart 2017 om 09:51

    Tja, echt heel verrassend is het niet. Elk merk heeft het min of meer zo aangepakt tenslotte. Toyota deed hetzelfde in 1993, en gaf het nog toe ook!
    http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    16 maart 2017 om 12:15

    Ook aanpakken die handel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North