Salzkartoffeln! Audi komt níet met Drift Mode

Auteur: , 41 Reacties

Als Audi een hond zou zijn, was het de zieligste canis lupus ooit.

R8

Want ze mogen gewoon niet kwispelen met de staart, die Audi’s. Tenminste, onlangs berichtten we je al dat de volgende SQ5 wat speelser afgesteld gaat worden dan het vorige model en ook de S3 wordt voor het nieuwe modeljaar volgens Jalopnik wat flexibeler in de heupregio. Op de vraag of Audi ook met een ‘full on’ drift modus komt zoals bijvoorbeeld de Ford Focus RS heeft en de nieuwe Mercedes E63 AMG krijgt, was het antwoord echter een resonerend ‘Nein!’.

Helaas Erdnussbutter dus voor diegenen die houden van vier ringen op de Nase van hun auto én van lekker dwars gaan op rotondes en dergelijke. Misschien is het ook wel een gemiste kans voor Audi. Ford laat immers met de Focus zien dat je een in de basis voorwielaangedreven auto via toevoeging van aangedreven achterwielen plus wat slimme elektronica meestal kinderlijk eenvoudig kan laten driften met een druk op de knop. Hadden ze al het hoongelach van de BMW-fanb0iZ in een klap kunnen laten verstommen daar in Ingolstadt.

Image-Credit: @bvdbspots7 via autojunk



41 reacties

Ik vroeg mij altijd af he…
Kunnen die grote tuningsbedrijven zoals JD Engineering e.d. niet de voorwielaandrijving eruit programmeren uit al die Quattro’s? Dat alles 100% naar de achterwillen gaat? Of zeg ik nu wat stoms…
@rachid: Achterwielen*
@rachid:

Tja .. die as zit er idd al ..
Diff ook ..

Vind het een goede vraag ..
Denk dat het een verzekerings kwestie is ..
Al MOET er een Texaan zijn die het al heeft voor dat jij het verzonnen hebt ..
Moet gewoon ..
@lincoln: Ja…
Ergens heb je wel een punt…
Snap je…
@lincoln: maak van Leiden het nieuwe Texas en probeer het!
Of heeft die tt geen kwatro?
@lekbak: quattro is van ouds her het mechanische torsen-systeem dat Audi’s met lengte motor hebben.
Toen kwamen de TT en A3 etc. met het blok 90 graden gedraaid. Daar hebben ze een Haldex systeem aangehangen.
De Q7 heeft welliswaar het blok in de lengte maar heeft geen Torsen. De Q7 heeft een systeem van Borg Warner.

Het Haldex systeem heet bij VW “synchro” maar is het zelfde. Seat en Skoda gebruiken het ook (no surprises there).

Marketing @ Audi noemt alles wat AWD is lekker makkelijk “quattro”. Dat is wat het publiek snapt. Keep it simple. De Audi kenner weet echter beter.
@rachid:
Aandrijfassen voorkant eruit slopen en tussendiff vastlassen. Weet alleen niet hoe het dan met je garantie zit.
@harrie: Die kreeg je toch al niet, dus gewoon doen!
@rachid: dan nog zit je met de balans die niet klopt. Dan heb je RWD, maar een knoepert van een motor in lengte vóór de vooras liggen.

Maar het is sowieso geneuzel in de marge. Driften, driftmodes en dergelijke is leuk voor de journalisten en fanboys, maar de hockeymoeder met 3 kinderen, twee honden en een kano wilt gewoon lekker een veilige Q5. En die hockeymoeder kopen daadwerkelijk die auto ;).
@willeme: RWD+rare gewichtsverhouding is wel een manier om van die ramkrakers af te komen, die weten hem met quattro al amper op de weg te houden.
@willeme: vooral die kano is in belangrijk detail :p
@rachid: ‘Eruit programmeren’ niet; is duur, moeilijk, slijtage en mogelijk onveilig –> nare aansprakelijkheid. De voorwielen echter mechanisch loskoppelen is zo gepiept en bespaart nog gewicht ook …
@rachid: Is met Haldex (A1/A3/TT sowieso technisch niet mogelijk. Achteras is niet geschikt voor het volle vermogen continue namelijk.
@rachid: nou ik zou niet willen zeggen “stom”, hooguit ongeinformeerd en dat de “echte” quattro’s (A4 en hoger) mechanisch werken. Daarom werkt het zo goed. Geen electronisch geneuzel wat altijd achter de feiten aanloopt, maar “real-time”. Alleen als je met tandwielverhoudingen geen 50:50 maar bv. 40:60 realiseert, heb je achter standaard meer kracht op de rubbers. Maar het blijft mechanisch. Overigens hoeven electronische systemen niet slecht te zijn. Tegenwoordig zijn ABS sensoren en de computers die deze input moeten verwerken, zo snel geworden, dat het netto resultaat in de buurt komt van een mechanisch systeem.
@fijnkonijn: en toen kwam de quattro ultra. Als het vermogen in principe naar de voorwielen en alleen als dat nodig is naar de achteras. Uiteraard electronisch geregeld.
@mashell: ja maar volgens mij is dat een door-ontwikkeling van een Haldex-achtig systeem. En dat “ultra” is gewoon marketing…
@fijnkonijn: Maar zijn er quattro aandrijflijnen die meer dan 50% naar de achteras kunnen doen dan?
Alle recente Haldex en afgeleiden in ieder geval niet toch?
@fanboy: ja. Van sommige nieuwere modellen doet de Torsen 40 voor, 60 achter.

Alle Haldexen zijn in principe 100% voor (of 95% – 5%). Als het nodig is, gaat er wat (meer) naar achteren. In de begin-periode (eerste A3, TT etc.) was Haldex niet zo prettig. De achterkant kreeg standaard niets als het het nodig was (ABS Sensor detecteert slip) verbond de koppeling de achteras pas. De achterkant kwam er dan zo “raar en plotseling” in. Eigenlijk reed dat niet zo fijn in barre omstandigheden. De volgende generaties zijn 95 voor en 5% achter. De achter-as staat permanent onder “voorspanning” (die 5%) en dat maakt een wereld van verschil (geen “raar achterkant komt erbij gevoel” meer). Haldex-achtigen zijn tegenwoordig best te pruimen. Systemen van Subaru zijn ook heel erg goed.

Ook systemen als BMW’s Xdrive of Mercedes 4Matic zijn tegenwoordig best te pruimen. Goed genoeg voor de meeste situaties waar soccer-mom huppelkutjes in terecht komen. Maar als het echt boos en nasty wordt, ben je nog steeds het beste uit met een mechanisch system. Marketing en fanboois hebben een andere mening maar goed, daarvoor zijn het fanboois en daarom heet het marketing :-)
Driftmodus is ook compleet belachelijk en overbodig…
@kapiteinaudi: snap ik, aan je naam te zien
@kapiteinaudi: Dat zijn grote tieten ook, maar dat maakt ze niet minder leuk.
@berlinetta: Goed punt, alhoewel ik toch meer een kontenman ben.
@kapiteinaudi: het feit dat je het kontenman noemt ipv billenman leert ons dat je maagd bent en geen rijbewijs hebt. Proo… Geniet van je cola.
@legion1349: Het feit dak ik kontenman gebruik ipv billenman leert mij dat ik uit België kom ipv Nederland. Verder kom je met zo’n grote mond helemaal nergens. Maargoed, wijsheid en manieren komen met de jaren, dat leer je dus nog wel.
@kapiteinaudi: voor manieren en taalgebruik ben je altijd welkom in Nederland, we hebben met je te doen.
@kapiteinaudi: Dan hebben we dat gemeen ;)
@kapiteinaudi: Bert, ben jij dat?
@kapiteinaudi: een kont is ook maar om mee te poepen hoor. Een auto om mee te rijden. Maar het zijn die creatieve dingen die pret brengen ;)
@davelepeef: om te poepen in België, heb je geen kont nodig, alhoewel ook daar liefhebbers voor zijn.
Driften is juist vet ..
Niet alleen omdat het stoer is ..
Maar ook omdat het vet is ..
Het mag al lang duidelijk zijn dat de doorsnee Audi rijder elk risico schuwt…
Leve het Avantuur!
@ffred:

RWD is idd het spannendste wat een mens mee kan maken ..
@lincoln: ach, zolang een 106 Rallye meer overstuur vertoont dan een BMW 318i is de hele kwestie niet echt relevant ;)
wat een tijdloze schoonheid is t ook
Het ramkrakersgilde zal tenminste wel blij zijn met dit nieuws.
Misschien jammer amar ik heb hier de laatste paar dagen. Sinds de E63 introductie nagedacht of dit een toevoeging zou zijn voor een Audi. En ik denk van niet. Mercedes doe het omdat AMG’s heerlijke kwispelaars waren en BMW nog RWD heeft. Audi’s hebben een ander karakter dan een BMW of een AMG en ik denk dus dat het niet zoveel toevoegt aan pak een RS6. Mensen die een RS6 willen zullen echt geen E63 gaan bestellen omdat ie drift mode heeft.
En als er weer een filmpje wordt gepost van mensen die op de openbare weg driften krijg je dadelijk reacties dat het idioten zijn… Die knop kan ik wel missen voor die 2x dat ik hem echt ga gebruiken.
Helaas Erdnussbutter, ha mooi!
Hoe kan een combinatie van Audi liefhebber en driftliefhebber nu samen gaan? Geen enkele opgewaardeerde VW heeft ooit kunnen driften
@breinstein: een Porsche wel ;)
Vlaflop, ouwe gek!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).