• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda Familia gespot in Bleiswijk

Auteur: MrBrown, gepost 30 juli 2014 om 16:01 – 12 Reacties

Mazda 1000 Familia


Hij is geel, klein en lief. Deze Mazda Familia 1000 uit 1977 is de voorloper van de Mazda 3.

Het was 1963 toen de economie in Japan in een stevige lijn omhoog zat. Steeds meer Japanse families konden zich een goedkope auto veroorloven. Mazda speelde daar op in door een compacte gezinsauto te bouwen; de Mazda Familia.

De Mazda Familia was leverbaar als sedan, coupé, stationwagen en bestelwagen en was nog geen 4 meter lang. Het frummeltje wat Autojunkie sjoerd95 spotte in Bleiswijk is er een van de tweede generatie. Een Mazda Familia 1000 coupé.

Een laat exemplaar want zijn leeftijd van ‘slechts’ 37 jaar verraadt dat het hier gaat om de gefacelifte Familia Presto. Het laatste model voordat de Mazda 323 kwam.

Onder het klassieke motorkapje verhuld zich in dit geval een 985 cc motorblokje met 65 pk, wat zijn naam met enige afronding verklaard. De ‘1000’ staat voor 1000 cc. Er was daarnaast ook een 1300 leverbaar met een 1.3 motor, maar nog veel interessanter; een R100 met wankelmotor. Die zogenoemde Familia Presto Rotary had onder de kap een 2 x 491 cc rotatiemotor en leverde een dikke 100 pk op een gewicht van nog geen 900 kg.

Ook het Koreaanse merk Kia ging even aan de haal met de Familia. Het bouwde tussen 1974 en 1981 de Kia Brisa op basis van het familiaire Mazda-tje. Helaas kon Kia om politieke redenen (dictators enzo) niet verder met het model en moest het merk zich noodgedwongen weer richten op lichte trucks.

De Mazda op de spot ziet er nog opvallend goed uit voor zijn leeftijd. Hij lijkt, getuige het A4-tje achter de ruit, te koop te staan. We kunnen geen matchende advertentie vinden, maar hebben zo het idee dat dit een hele leuke en betaalbare klassieker is voor de liefhebber; vooral in deze Zwitsal-babybodylotion-kleur.

Check deze klassiekerspot op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Gespot: een knalrode Carrera GT op geel kenteken
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, geel, Gespot, Klassiekers, Mazda

Vorig bericht: « Aston Martin DB9 ‘Equestrian by Q’ is een paardenvriend
Volgend bericht: BMW M5 gaat hard over de kop in Duitsland »

Lees Interacties

Reacties

  1. rammillius zegt

    30 juli 2014 om 17:41

    Eerlijk gezegd vind ik hem saai… Mocht het nu de wankelversie zijn met open motorkap waardoor de wankelmotor goed zichtbaar was, dan was het wel een unieke spot.

    Login om te reageren
    • p924 zegt

      30 juli 2014 om 18:32

      @rammillius: Is niet saai (nou ja, beetje wel), is nostalgie

      Login om te reageren
  2. Pallas zegt

    30 juli 2014 om 19:12

    Heeft wel wat als je hem tussen modern blik ziet. Maar vergeleken met tijdgenoten (GS, Alfaatje) stelt het niet zoveel voor stilistisch.

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    30 juli 2014 om 19:45

    Geen enkele Japanner uit die tijd kon zich meten met een Europese auto.
    Behalve qua betrouwbaarheid, dat heeft de Europese auto industrie op de harde manier ervaren.
    Reden als een drol met hun starre achterassen, en als je fervent RWD liefhebber bent zou ik willen zeggen, neem deze eens mee over een licht vochtige weg, je zult je leven aan je voorbij zien gaan en niet begrijpen hoe zo’n hok tot moord in staat is.
    En never nooit meer een achterwiel aandrijver willen rijden.
    En Robert Bosch, Magneti Marelli en consorten eeuwig dankbaar zijn voor de moderne elektronische wegliggings voorzieningen in een auto .

    Alleen, hier rijd je zelf nog ECHT mee.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      30 juli 2014 om 20:08

      @desjonnies: lig niet zo te zeuren man. Dit waren toen ook al erg grappige kleine ootootjes die je in allerlei varianten zag rondrijden. Jammer genoeg waren er toen veel meer van die azijnzeikers en zijn er bijna geen Japanners van toen over (zoals ook de Datsun Y-nogwat).

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        31 juli 2014 om 08:24

        @roppp:
        Ik zeur niet.
        Mijn D.fl 40,– Datsun 120Y Station Wagon Deluxe bijgenaamd Dirrekie was, is en blijft één van de drie meest betrouwbare wagens die ik ooit heb gereden.
        En waarschijnlijk was het doodgewoon de meest betrouwbare.

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      30 juli 2014 om 21:42

      @desjonnies: Dat is waar de Renaults en Alfa’s waren al keirot bij het verlaten van de showroom, de Jappen 2 jaar later.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        30 juli 2014 om 22:23

        @toniominestrone: ja juist. Die rotte ook.

        Login om te reageren
  4. audicoupe84 zegt

    30 juli 2014 om 21:35

    Dat van die wegligging klopt, er was ook een 1300 uitvoering. Mijn vader had de 1300, die 170km/u reed. De 1300 reed in die tijd de meeste (inclusief Alfa) auto’s het snot voor de ogen. Het gekke ding werd afgeleverd op diagonaal banden, na over de kop te zijn gegaan, en reparatie, op radiaal banden gezet, en toen was de wegligging voor die tijd goed. Ik heb nu net het instructie boekje te koop staan op marktplaats.

    Login om te reageren
    • topless zegt

      30 juli 2014 om 22:05

      @audicoupe84:

      Mijn vader heeft in de jaren ’70 een rx-3 gereden. En die had ook geen moeite de sportieve europeanen zoek te rijden (Capri’s e.d.). Bij Autovisie gaan ze een Mazda 1800 inzetten bij oldtimer-evenamenten. Eens kijken of ze het overleven

      @desjonnies Reden als een drol met hun starre achterassen

      De Alfa Spider had begin jaren ’90 nog een starre as.

      Login om te reageren
  5. caddy3 zegt

    30 juli 2014 om 22:48

    Auto is van een klant van mij. Ziet er inderdaad goed uit. Eventueel contact met de eigenaar kan ik wel regelen als deze toestemming geeft.

    Login om te reageren
  6. mgmgb zegt

    3 augustus 2014 om 00:03

    Het ziet eruit als een Triumph Herald kopie, maar wat een guitig wagentje!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North