
De dienst die niks leuker kan maken, doet die reputatie weer eens eer aan.
Eerder deze week berichtten we dat het bijtellingspercentage voor youngtimers met ingang van 2017 omlaag gaat van 35 procent naar 32 procent. Op moment van schrijven wordt dat zelfs nog gereflecteerd op de site van de belastingdienst. Maar dat zullen ze wel snel veranderen, dus voor het nageslacht hebben we het zelf nog even vastgelegd.
De verlaging van het tarief leek logisch omdat deze ‘in lijn’ was met de aanpassing van de reguliere bijtellingsregels. Voor auto’s met een normale uitstoot gaat dat percentage namelijk omlaag van 25 procent naar 22 procent. Als autoliefhebbers waren we desalniettemin blij verrast met het nieuws, daar we doorgaans alleen slecht nieuws horen vanuit Den Haag waar het gaat om de kosten van leuke auto’s.
We wilden het dan ook aanvankelijk niet geloven toen we deze Tweet van AMD Fiscalisten onder ogen zagen, die claimde dat de vermeende verlaging van de bijtelling voor youngtimers een misverstand zou betreffen.
Zou het dan toch weer te goed zijn om waar te zijn? We klommen in de pen telefoon en bestookten de belastingdienst met de harde eis om zich te verantwoorden. De vriendelijke woordvoerster maakte ons duidelijk dat het, helaas, inderdaad om een misverstand gaat. Bij het opstellen van de nieuwe tabellen is er een foutje ingeslopen. De échte fout is natuurlijk dat het percentage niet omlaag gaat, maar dat terzijde.
Ook het aangegeven percentage voor youngtimers met een uitstoot van 0 gram per kilometer klopt trouwens niet, dat moet in plaats van 14 procent 17 procent zijn. Maar goed, gezien het feit dat er amper youngtimers zijn met een dergelijke uitstoot, is en blijft dat sowieso een wassen neus. Het percentage voor ‘normale’ youngtimers blijft dus gewoon 35 procent, want voor autoliefde moet en zal je dik in buidel blijven tasten in ons kikkerlandje.
Image-Credit: @sjoerd95 via autojunk
Moet jij eens een foutje maken bij het indienen van je aangifte, of je BTW te laat indienen, ze zijn absoluut niet gediend van dat soort ‘foutjes’
@desjonnies: die opmerking is zo oud als de belastingdienst zelf
@sjeppie156: daarom niet minder waar.
@desjonnies: geen probleem als je een fout maakt, of ze vragen om een nadere toelichting eerst of ze wijzigen de aangifte ambtshalve waarna je 6 weken de tijd hebt om in bezwaar te gaan tegen hun zienswijze.
@erik2907: Nou dat is niet helemaal waar vriend, als je de fout maakt dat je te laat bent , dan krijg je gewoon een boete van de belastingdienst. En als je een fout heb gemaakt in de aangifte , dus te veel terug gekregen bijvoorbeeld ,dan mag je het terugbetalen met rente….dus een fout heeft soms ook daadwerkelijk consequenties.
@desjonnies: helaas beginnen we niks tegen die afzetters in denhaag :/
Prachtig die Lancia Kappa Coupé!
Liever het comfort van een moderne jonge of nieuwe auto, dan dat van een +15 jaar oude wagen. Ja je kan een maatje groter en luxer rijden voor hetzelfde geld, maar je hebt minder betrouwbaarheid, een minder modern onderstel, minder moderne snufjes, geen bluetooth of android/ios car.
@fiestacruizer:
Idd .. en ruitenwissers en knipperlichten en handschoenenkastje ..
Bij die ouwe dingen heb ik geen idee waar ik mijn handschoenen moet laten ..
@lincoln: ik leg ze naast mijn hoed op de hoedenplank.
Een beetje younghtimer heeft hem.
@fiestacruizer: je hebt ook een prettige radio, simpel te bedienen airco, prettig stuurgevoel, goedkope onderdelen, simpel onderhoud en daardoor minder manuren. En als je de juiste kiest heb je een beter onderstel dan wanneer je voor een goedkopere nieuwe auto kiest.
En die moderne snufjes zijn voor mij uiteindelijk dè reden om geen nieuwe auto te willen rijden. Dat achterlijke moderne gedoe “denkt” zelf allemaal na en dat betekent per definitie dat ze niet exact dat doen wat ik wil.
Logaritmes, de meest vreselijke uitvinding van de afgelopen honderd jaar.
@fiestacruizer:
Ik heb bluetooth in de lease slet van het werk. Dat ding connecteert even veel niet als wel.
Nee ik zie niet in hoe dat de doorslag zou geven om een nieuwe auto te kopen. Een aftermarket radio met versterker en een usb stick met de beste muziek van de laatste 60jaar, ruim voldoende bij mij dat er geen android op zit boeit bij echt niet. Ik vind zo goed als geen enkele nieuwe auto echt mooi, wat ik wel mooi vind wil ik niet eens de verzekeringen voor betalen of het zijn sedans wat ik nutteloos vind voor een singel 25jarige. Voor mijn 30j oude VW 1.7D betaal ik 150euro verzekeringen en 35euro taks. Voor de Mustang 450euro allrisk verzekering en 35 euro taks. En dan nog kom ik niet aan de helft van wat een vriend van mij betaald voor een 525i. Dus betaal je voor 4klassiekers of voor één 525i mijn keuze is al vast gemaakt.
@fiestacruizer: en ook liever de afschrijving van een jonge, nieuwe auto?
“Bij het opstellen van de tabellen is er een foutje ingeslopen”. Kan ook wel eens gebeuren met de aangifte, 3% meer of minder, ja he, scheef gekeken toch? Op dit niveau hoort een foutje thuis op de bank.
@creaminator: gelukkig is de ontslagbescherming opgeheven bij ambtenaren.
@awesome:
Gouden handdrukken zijn ervoor in de plaats gekomen ..
35% over de dagwaarde is vaak een schijntje! Mooie regeling, waarbij we ook gewoon blij mogen zijn dat het niet verhoogt is.
@ptothem: en doordat garagebedrijven hier handig op in spelen, betaal je gewoon bij aanschaf veel meer voor een mooie youngtimer. De vraag is dus door wie je harder wordt genaaid.
@ptothem: badum Tss!
@ptothem: daar ben je zelf bij.
Ik noem het marktwerking
Vraag ik me toch af he, hoe werkt dat dan precies? Ik rijd zelf een youngtimer van 2.500€. Wat betaal ik dan per maand/per jaar voor de auto als ik hem op de zaak zet?
@bout: 35% van € 2.500,- = € 875,- per jaar als bijtelling. Of te wel € 72,92 per maand. En dan betaal je daarover je inkomstenbelasting.
@bout: je moet 35% van de €2.500,- boven op je bruto jaarinkomen tellen. Stel je haalt een inkomen uit je onderneming van € 30.000,- en daar bovenop die 35%, is € 875,-. Over het gehele bedrag betaal je inkomsten belasting. Eigenlijk rij je dan voor een schijntje. Netto bijtelling is pakweg € 40,- in de maand. Ik weet niet of je de BTW van de brandstof en onderhoud ook terug kan krijgen. Als dat ook kan dan wordt het nog leuker.
Passen de waarde naar beneden bij
Scheelt 3% , lekker boeiend..
Tuurlijk is dat een foutje. Ik had eerder andersom verwacht ivm uitstoot.
Zit een voordeel aan want dan zijn ze tweedehands goedkoper en rij je ze toch lekker prive en je belast de km’s door. Als je er echt 1 wil dan komt ie er toch wel.
Kan hier toch echt niet rouwig om zijn hoor. Neem je toch een nieuwe auto ipv die ouwe meuk… De meeste van die young timers zijn toch niet om aan te gluren man.
Ik ben er ook niet rouwig om. Een paar dagen geleden achter zo’n youngtimer gereden. Stinken dat die diesel deed! Ik dus de recirculatiestand inschakelen…
@hammerman:
Prachtig verhaal ..
wat een mens allemaal kan meemaken in zijn leven ..
Heb je de filmrechten al verkocht ??
@lincoln: nee nog niet, interesse?
Leuke foto! Zelf vele kms gereden in een kappa coupe. Heerlijke wagen met heerlijke motoren
GRRRRRRRRRR
heb deze week een Subaru Outback 3.0 H6 van 2001 gekocht. de benzine is op kosten van de zaak, wegligging kan geen volkswagen gte tegenop. acceleratie ook niet trouwens en in de sneeuw lach je iedereen uit. betrouwbaar genoeg om elke dag op en neer naar noorwegen te rijden.en dat met een dikke kenwood 2din navigatie/dvd speler/carkit dnx, climate control, vol leder, cruise control en alles… en toch 240pk.
@schuimbekje3: wow…leuk voor je hoor. Hoop dat je veel in de sneeuw mag rijden en gte’s er uit mag sturen met dat oude barrel. En lekker nieuwerwets dvd’s kijken met…..wauw; cruise control…ook hip! Hou toch op met die verheerlijking van oude karren. Zal prima auto zijn hoor, maar die vergelijkingen: tjongejonge. Geniet er van maar maak het niet mooier dan het is. Een hele oude subaru die verder niemand koopt.
@probono: emotie, zoals bij iedere autoliefhebber gaat t hart sneller kloppen van een auto. Jong oud vw lada cabrio of suv, boeiend.
Verdorie, ik had mij al gelukkig geprezen met 32% bijtelling over mijn Toyota Prius.
De belastingdienst is volgens mij het enigste kader uit de Nederlandse ministeries, die lekker doet wat ie wil; geld ophalen tegen alle moraal in. Ik bedoel dan niet dit onderwerp in het bijzonder, maar de algemene werkwijze qua communicatie binnen alle heffingen die er in Nederland maar bestaan. Zo benaal en korte termijn bekeken.
On topic, dit jaar is de 9-3 Aero uit 2003 nu dus ook mogelijk…
Oftewel wel even goed vermelden; VOLGEND JAAR.
Niet netjes van de Belastingdienst inderdaad!
Aan de andere kant maakt die drie procent verschil erg weinig uit…
Op een youngtimer met een waarde van 5000 euro scheelt dit 150 euro per jaar. Dat is 12,50 euro per maand, bruto! Gerekend met 42% inkomstenbelasting hebben we het dan over een bedrag van 7,25 euro netto per maand…
Hebben jullie nog tips welke youngtimer aan te schaffen?
Budget is op zich geen probleem, maar ja, bij een Bentley van €80.000 is die 35% ineens weer erg vele geld. En het rijden van een youngtimer geen economische keus meer.