• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wassen neus: korting op bijtelling voor zuinige youngtimers

Auteur: Dizono, gepost 26 februari 2015 om 12:15 – 2 Reacties

Audi A2 3L


Dat je over auto’s van 15 jaar en ouder moet bijtellen over de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde, dat is bij de meeste ondernemers wel bekend. Maar wist je dat je ook korting krijgt op de bijtelling voor zuinige youngtimers?

Wie een auto van de zaak ook privé rijdt, die moet bijtellen over de nieuwwaarde van zijn auto. Een uitzondering is er voor auto’s ouder dan 15 jaar, de zogenaamde youngtimers. Hievoor betaal je 35 procent bij over de dagwaarde van de auto in plaats van over de nieuwwaarde. Net als bij nieuwe auto’s, kom je ook bij youngtimers in aanmerking voor een korting op de bijtelling als je auto zuinig is.

CO2-uitstoot per kilometer (2015)Soort brandstofbijtellingstarief
0 gramalle brandstoffen14 %
1-50 gramalle brandstoffen17 %
51-82 gramalle brandstoffen24 %
83-110 gramalle brandstoffen30 %
111 gram of meeralle brandstoffen35 %

Grote vraag is, zijn er ook auto’s die daarvoor in aanmerking komen? Niet veel in ieder geval. Los van enkele in kleine serie gebouwde elektrische auto’s, meestal conversies van bestaande auto’s als Citroën Berlingo’s of Fiat Panda’s, zijn er geen productiemodellen die niets of 50 gram CO2 of minder per kilometer uitstoten. Verder is er maar één auto ouder dan vijftien jaar die onder de grens van 82 gram CO2/km blijft: de Volskwagen Lupo 3L. Niet dat je dan lang van 24 procent bijtelling over de dagwaarde kunt genieten, volgend jaar gaat de bijtelling over deze zuinige VW naar 31 procent. Onder de streep hebben we het dan over slechts enkele euro’s, aangezien Lupo’s in het huidige economische verkeer nog slechts een zeer geringe waarde hebben.

CO2-uitstoot per kilometer (2016)Soort brandstofbijtellingstarief
0 gramalle brandstoffen14 %
1-50 gramalle brandstoffen25 %
51-106 gramalle brandstoffen31 %
107 gram of meeralle brandstoffen35 %

Vanaf volgend jaar zijn de CO2-normen dus weer een stukje strenger dan dit jaar, al valt de in 2001 geïntroduceerde Audi A2 1.2 TDI 3L, de Smart City-Coupé pure cdi en de eerder genoemde Lupo dan nog in de categorie 31 procent, over de rest van de auto’s moet vol worden bijgeteld. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet. Niet alleen gaat het om relatief kleine bedragen per maand, daarnaast is deze regeling juist interessant omdat dikke auto’s als de BMW 5 en 7 Serie, Mercedes E- en S-Klasse, Volvo V90 en vergelijkbare luxewagens opeens een stuk betaalbaarder worden. Een mooi staaltje sybmoolpolitiek dus, een compleet bijtellingsstelsel voor welgeteld drie(!) toch al niet bij de doelgroep populaire auto’s.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a2, Audi, bijtelling, lupo, Smart, Volkswagen, youngtimer

Vorig bericht: « Opel Corsa – 14% bijtelling
Volgend bericht: Ford Fiesta – 14% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. jonathan1993 zegt

    26 februari 2015 om 15:17

    En waarom worden de luxere dikke wagens dan goedkoper? Ik vrees dat deze dan juist nog meer geëxporteerd gaan worden. 35% van 130.000€ tel ik liever niet bij mijn inkomen op…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      26 februari 2015 om 19:14

      @jonathan1993: Omdat je niet meer over die 130.000 euro hoeft bij te tellen die die wagen nieuw koste, maar over bijvoorbeeld de 13.000 euro die een mooi exemplaar nu nog waard is. Dat scheelt toch weer een nulletje ;)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North