• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schone benzine die je nú kunt tanken maakt EV overbodig

Auteur: machielvdd, gepost 26 juni 2025 om 14:08 – 31 Reacties

Als je deze benzine tankt ben bijna net zo groen bezig als met een EV.

Stel: je wil eigenlijk een EV rijden voor het klimaat, maar je bent ook petrolhead. Wat nu?! In Duitsland hebben ze de oplossing, namelijk milieuvriendelijke benzine. En dat is geen toekomstmuziek, het is al gewoon verkrijgbaar aan de pomp. Nou ja, één pomp, maar je moet ergens beginnen.

De nieuwe benzinesoort heet KlimaBenzin95. Hiermee heb je dezelfde prestaties als met Euro 95, maar dan met 90% minder CO2-uitstoot. Dat is te danken aan het feit dat er groene methanol is gebruikt in plaats van die smerige aardolie.

KlimaBenzin95 is compatibel met reguliere benzine. Dat wil zeggen: je kunt het gewoon mengen en het vergt geen aanpassingen aan de auto. Dit zou dus vrij gemakkelijk op grotere schaal uitgerold kunnen worden. Voor nu is het alleen verkrijgbaar bij één tankstation, in het Duitse Kirchweyhe, onder de rook van Bremen.

KlimaBenzin95
KlimaBenzin95

Je denkt natuurlijk: allemaal leuk en aardig, maar wat kost dat? Op de foto’s zien we een literprijs van €2,29 voor KlimaBenzin95. In onze Nederlandse oren klinkt dat vrij normaal, maar bij hetzelfde tankstation heb je E10 voor €1,67. Je moet wel even bedenken dat dit een nieuwe brandstof is, die nog maar bij één tankstation te krijgen is. In dat licht valt de prijs nog mee.

Dit soort alternatieve brandstoffen geven toch weer hoop voor de toekomst van de verbrandingsmotor. De transitie naar EV’s gaat natuurlijk gewoon door, maar het is prettig als we ook nog alternatieven hebben.

Foto: 430 Scuderia bij het bekendste tankstation van Duitsland, gespot door @wolfssjrd

Ook interessant!

  • Video: Vrouw tankt benzine in een tasje
  • Het goedkoopste benzine tanken doe je in Drenthe
  • Hier kun je het goedkoopst tanken (in Nederland)
  • Tanken in Luxemburg? In dit buurland is benzine NOG goedkoper!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, tanken

Vorig bericht: « Domeinen stopt met het veilen van auto’s
Volgend bericht: Nederlanders geven recordbedragen uit in de zomer — zo bespaar je eenvoudig 10% »

Lees Interacties

Reacties

  1. Willy500E zegt

    26 juni 2025 om 14:17

    Problem solved

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      26 juni 2025 om 15:11

      Problem created. Hoe komen we aan z
      veel groene methanol? Nog meer vee?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 juni 2025 om 15:23

        Methanol = alcohol = een product van het vergisten van koolhydraatrijke plantaardige grondstoffen.
        Ik zie niet in waarom je daar vee voor nodig hebt.

        Login om te reageren
        • Joris24 zegt

          26 juni 2025 om 16:50

          Hoe kom je aan koolhydraatrijke plantaardige grondstoffen? Je krijgt verdringing van landbouwgrond, we hebben nu niet alleen maar granen, bieten en maïs nodig als mens- en diervoeding maar ook nog eens om in onze auto’s te gooien. Dit is funeset voor je biodiversiteit.

          De geschatte benzineconsumptie in Europa voor het jaar 2023 ligt rond de 85 miljoen ton. Voor de productie van bio-ethanol die 5% van de benzineconsumptie in Europa in 2023 vertegenwoordigt, is ongeveer 896.667 hectare landbouwgrond nodig. Daarmee kun je ongeveer 10.760.004.000 broden bakken.

          Ik kan AI ook wel vragen hoeveel diesel het kost om bijna 900.000 hectare land te bewerken, die granen / mais te laten vergisten, destilleren, etc maar volgens mij zijn we mekaar gewoon collectief voor de gek aan het houden met al die biobrandstoffen. Nu heb ik een paar jaar bij een wereldwijde grondstoffenhandelaar gewerkt, ik heb wel een beetje een beeld bij de kosten en milieubelasting die dit hele circus met zich meebrengt. Niks mis met alternatieven voor aardolieproducten, maar ik geloof er geen pepernoot van dat dit meer dan 90% minder klimaatbelastend (CO² is natuurlijk weer heel selectief te gebruiken in onderzoeken) is dan aardolieproducten.

          Login om te reageren
          • b00m3rang zegt

            26 juni 2025 om 19:39

            Niet helemaal. Met enzymen of katalysatoren kan je bepaalde chemische processen versnellen/minder energie laten kosten, qua afbraak en opbouw van moleculen en molecuul ketens waardoor het efficienter kan. Bacterien kan je genetisch modificeren om daar koolstofketens uit te laten komen of nog beter, direct benzine of afval plasic omzetten in brandstof.

            Natuurlijk is dit allemaal toekomstmuziek maar als we ook het accu probleem oplossen (goed recyclebaar en minder/geen zeldzame grondstoffen) dan zie ik niet in waardoor de gewone mensen massa niet electrisch kan rijden en de petrolheads een gewoon nog een plofmoter kunnen hebben op basis van die brandstof.

            Vooral als we kern energie wat meer gaan omarmen zouden er flink wat mogelijkheden open gaan. Dan rijd je auto dus eigenlijk op kern energie.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              26 juni 2025 om 21:17

              Petrolheads zijn natuurlijk geen doel demografie van de overheden. Dus daar wordt geen rekening mee gehouden. Gaat om de grote vloot van woon – werk en vakantie verkeer.

              Login om te reageren
              • grrrrrene zegt

                27 juni 2025 om 07:57

                Petrolheads zijn net als rokers: een uitstervend ras. Er groeit een hele generatie op met EV’s die ons straks verbaasd en misschien wel wat teleurgesteld aankijkt als we vertellen wat we voor (in onze ogen) prachtige auto’s hebben gereden.

        • audirs3 zegt

          26 juni 2025 om 22:48

          @robert sorry was even in de war met methaan 🙈 . Maar je hebt volkomen gelijk. Net als ethanol gewoon een vorm van alcohol.

          Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    26 juni 2025 om 14:25

    Goed nieuws! De EV is echt wel de betere auto voor normaal gebruik, maar past niet overal. Als dit soort initiatieven echt zo goed zijn als hier beschreven, is er een mooi alternatief voor benzine waar de EV niet kan.

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    26 juni 2025 om 14:26

    Groene brandstoffen. Ja, die ken ik wel. Wereldwijde boskap om raap- of palmolie te verbouwen. Biodiversiteit naar de haaien. Vervolgens moeten oliezaden geoogst, vervoerd, gecrushed, weer vervoerd, geraffineerd, vermengd met gewone brandstof en weer vervoerd naar een tankstation worden. Een aantal van die stappen gaan per schip dat op afgedankte asfalt vaart.

    Daarnaast is er een tekort aan landbouwgrond voor granen en zulke om alle monden op de wereld te voeden. In plaats van graan gaan boeren (met name in oost-Europa) nu oliezaden, vooral raapzaad, verbouwen omdat dat meer oplevert per vierkante meter. Dus wordt je boterham duurder zodat we allemaal groen kunnen tanken, wat “CO²-neutraal” is. Goede marketing is het, net als biomassacentrales waarbij we amerikaanse bossen laten verpulveren, naar europa verschepen en dan hier in een oven flikkeren als zijnde klimaatneutraal.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      26 juni 2025 om 14:48

      Exact, volkomen onzin verhaal, enkel bedoelt voor communistische Staats-TV-propaganda-zombies.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 juni 2025 om 14:54

      Methanol kan op verschillende manieren worden gemaakt. Ook zonder plamtaardige dingen.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        26 juni 2025 om 16:35

        Hoofdzakelijk uit suikerriet of suikerbiet ja (en mais denk ik). Suikerriet groeit doorgaans sowieso niet zo goed in europa, suikerbiet gebruiken we voor consumptiesuikers of voederbieten voor diervoeding want dat levert meer op. Brazilië exporteert veel bio-ethanol naar Europa, vooral vanwege de efficiëntie van suikerriet als grondstof voor bio-ethanolproductie.

        Goed, je gaat dus in Zuid-Amerika je suikerbieten verbouwen (regelmatig met afgedankte landbouwvoertuigen die hier niet meer de weg op mogen omdat ze aan geen enkele milieu- en veiligheidsnorm meer voldoen), laten vergisten, destilleren (hoe verwarm je dat?), nog wat stappen en dat dan wederom per op zware stookolie varend schip naar europa vervoeren om het in een raffinaderij door je brandstof heen te mengen en naar je tankstation te vervoeren. Zeer klimaatneutraal.

        Volgens mij hebben ze in Brazilië niet alleen een hoop monden te voeden, maar wederom al decennialange problemen met afbraak van regenwoud. Kunnen wij wel weer groen doen met onze CO²-neutrale bioethanol, luchtfietserij.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          26 juni 2025 om 19:10

          Dat is ethanol. Dat is uit plantaardige producten. Het gaat hier om methanol. Dat kan ook met chemische producten gemaakt worden. Ethanol is niet giftig. Methanol wel. Je bent hiermee dus giftige stof aan het verbranden. Minder co2 maar wel meer luchtvervuiling.

          Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    26 juni 2025 om 14:35

    Vermoed dat het opnieuw weer tegen dezelfde problemen gaat oplopen als met waterstof (voor personenwagens, niet voor groter transport). Het kost extreem veel energie om op te wekken, zeker hier waar het dan nog eens door een extreem inefficiente verbrandingsmotor wordt verbrandt. En dan lijkt het logischer om een kleine fractie van deze energie te gebruiken om een elektrische auto aan te drijven. Maar goed, zoals gezegd, alternatieven zijn altijd leuk.

    Login om te reageren
  5. jippie zegt

    26 juni 2025 om 14:58

    Direct stoppen met die mileuverpestende lithium electrogebakjes.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      26 juni 2025 om 21:18

      Oh ja want benzine zorgt ervoor dat alle plantjes groeien toch?

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 juni 2025 om 07:53

      En die lithium smartfoons? Zijn die wel ok?

      Login om te reageren
  6. rulefollower zegt

    26 juni 2025 om 15:38

    Claims als “schone benzine” zijn erg gevaarlijk. Het is nu wachten op een rechtszaak.
    Het is niet de bedoeling dat de burger zomaar door kan gaan met het huidige consumptiepatroon.
    We moeten naar een deel-maatschappij, volgens “ze”.

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    26 juni 2025 om 15:53

    Wie is er nou zo achterlijk om vrijblijvend meer geld uit te geven voor benzine… ik erger mij vaak al aan het prijsverschil tussen 95 en 98 tegenwoordig, maar daar is weinig keuze in, dit doe je echt volledig vrijwillig, benzine is al duur genoeg in europa met alle belastingen overal erop

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juni 2025 om 13:22

      Sommige mensen vinden het prettig met geld hun geweten te sussen. CO2 afkopen bij een vliegreis bijvoorbeeld. Blauwe diesel. Deze heropleving van bio brandstof is weer zoiets. In de praktijk betaal je helaas vaak aan gewetenloze mensen die niks doen aan compensatie en er gewoon met je geld vandoor gaan…

      Login om te reageren
  8. utregcity zegt

    26 juni 2025 om 15:54

    Als je iets verbrand, ook al is het ‘schone’ benzine, dan komen er schadelijke stoffen vrij. 😶

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juni 2025 om 13:30

      Als je schone benzine verbrand dan komt er alleen gebakken lucht uit de uitlaat!

      Login om te reageren
  9. Rebirth zegt

    26 juni 2025 om 16:07

    Heb ik niks aan, want moet 98 tanken.

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    26 juni 2025 om 17:02

    ik wacht op KlimaBenzin102 dan

    de overheid wil liever dat we EV rijden, dat brengt meer nieuw geld binnen. hele wagenparken vernieuwen, laadpalen, andere manieren van belastingen, etc

    Login om te reageren
    • 100pk zegt

      26 juni 2025 om 17:56

      Als er iets makkelijk het belasten is, is het wel benzine/diesel. Ik deel je mening dat de overheid meer/makkelijker verdient aan EV’s niet.

      Login om te reageren
  11. rismo zegt

    26 juni 2025 om 20:41

    Dit is toch wel anders, men maakt dit van een restproduct van papier productie geloof ik. Feitelijk nul directe productie van grondstoffen nodig.
    Het Autoblog artikel is niet helemaal compleet.

    Login om te reageren
  12. Richmond zegt

    26 juni 2025 om 22:07

    Nee men maakt groene waterstof en voegt hierbij toe grijze co2 uit de industrie of van biomassa. En dan krijg je groene methanol. Maar je bent dus wel vervuiling aan het stimuleren

    Login om te reageren
  13. Reinier zegt

    26 juni 2025 om 22:42

    Mensen klagen nu al over een paar windmolens. Maar om genoeg groene methanol te maken zullen we alle weilanden in Nederland moeten vervangen door bos om genoeg methanol te kunnen produceren.

    Vooral ook omdat verbrandingsmotoren heel inefficiënt zijn, dus je moet extra veel methanol maken ter vergelijking met elektriciteit voor EV’s. Groene methanol mag dan groen zijn , efficiënt is het niet. En de energie zal toch echt uit zonlicht gehaald oeten worden.

    Login om te reageren
  14. verdebosco zegt

    26 juni 2025 om 23:29

    Perfecte oplossing. Niet helemaal 0-emissie maar perfect genoeg. De Porsche 911 1.6 Flat-6, Bi-Turbo PHEV zie ik graag rond 2030 op deze brandstof.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 juni 2025 om 07:54

      Kan zo’n auto op e10 rijden?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North