
Als je deze benzine tankt ben bijna net zo groen bezig als met een EV.
Stel: je wil eigenlijk een EV rijden voor het klimaat, maar je bent ook petrolhead. Wat nu?! In Duitsland hebben ze de oplossing, namelijk milieuvriendelijke benzine. En dat is geen toekomstmuziek, het is al gewoon verkrijgbaar aan de pomp. Nou ja, één pomp, maar je moet ergens beginnen.
De nieuwe benzinesoort heet KlimaBenzin95. Hiermee heb je dezelfde prestaties als met Euro 95, maar dan met 90% minder CO2-uitstoot. Dat is te danken aan het feit dat er groene methanol is gebruikt in plaats van die smerige aardolie.
KlimaBenzin95 is compatibel met reguliere benzine. Dat wil zeggen: je kunt het gewoon mengen en het vergt geen aanpassingen aan de auto. Dit zou dus vrij gemakkelijk op grotere schaal uitgerold kunnen worden. Voor nu is het alleen verkrijgbaar bij één tankstation, in het Duitse Kirchweyhe, onder de rook van Bremen.


Je denkt natuurlijk: allemaal leuk en aardig, maar wat kost dat? Op de foto’s zien we een literprijs van €2,29 voor KlimaBenzin95. In onze Nederlandse oren klinkt dat vrij normaal, maar bij hetzelfde tankstation heb je E10 voor €1,67. Je moet wel even bedenken dat dit een nieuwe brandstof is, die nog maar bij één tankstation te krijgen is. In dat licht valt de prijs nog mee.
Dit soort alternatieve brandstoffen geven toch weer hoop voor de toekomst van de verbrandingsmotor. De transitie naar EV’s gaat natuurlijk gewoon door, maar het is prettig als we ook nog alternatieven hebben.
Foto: 430 Scuderia bij het bekendste tankstation van Duitsland, gespot door @wolfssjrd





Problem solved
Problem created. Hoe komen we aan z
veel groene methanol? Nog meer vee?
Methanol = alcohol = een product van het vergisten van koolhydraatrijke plantaardige grondstoffen.
Ik zie niet in waarom je daar vee voor nodig hebt.
Hoe kom je aan koolhydraatrijke plantaardige grondstoffen? Je krijgt verdringing van landbouwgrond, we hebben nu niet alleen maar granen, bieten en maïs nodig als mens- en diervoeding maar ook nog eens om in onze auto’s te gooien. Dit is funeset voor je biodiversiteit.
De geschatte benzineconsumptie in Europa voor het jaar 2023 ligt rond de 85 miljoen ton. Voor de productie van bio-ethanol die 5% van de benzineconsumptie in Europa in 2023 vertegenwoordigt, is ongeveer 896.667 hectare landbouwgrond nodig. Daarmee kun je ongeveer 10.760.004.000 broden bakken.
Ik kan AI ook wel vragen hoeveel diesel het kost om bijna 900.000 hectare land te bewerken, die granen / mais te laten vergisten, destilleren, etc maar volgens mij zijn we mekaar gewoon collectief voor de gek aan het houden met al die biobrandstoffen. Nu heb ik een paar jaar bij een wereldwijde grondstoffenhandelaar gewerkt, ik heb wel een beetje een beeld bij de kosten en milieubelasting die dit hele circus met zich meebrengt. Niks mis met alternatieven voor aardolieproducten, maar ik geloof er geen pepernoot van dat dit meer dan 90% minder klimaatbelastend (CO² is natuurlijk weer heel selectief te gebruiken in onderzoeken) is dan aardolieproducten.
Niet helemaal. Met enzymen of katalysatoren kan je bepaalde chemische processen versnellen/minder energie laten kosten, qua afbraak en opbouw van moleculen en molecuul ketens waardoor het efficienter kan. Bacterien kan je genetisch modificeren om daar koolstofketens uit te laten komen of nog beter, direct benzine of afval plasic omzetten in brandstof.
Natuurlijk is dit allemaal toekomstmuziek maar als we ook het accu probleem oplossen (goed recyclebaar en minder/geen zeldzame grondstoffen) dan zie ik niet in waardoor de gewone mensen massa niet electrisch kan rijden en de petrolheads een gewoon nog een plofmoter kunnen hebben op basis van die brandstof.
Vooral als we kern energie wat meer gaan omarmen zouden er flink wat mogelijkheden open gaan. Dan rijd je auto dus eigenlijk op kern energie.
Petrolheads zijn natuurlijk geen doel demografie van de overheden. Dus daar wordt geen rekening mee gehouden. Gaat om de grote vloot van woon – werk en vakantie verkeer.
Petrolheads zijn net als rokers: een uitstervend ras. Er groeit een hele generatie op met EV’s die ons straks verbaasd en misschien wel wat teleurgesteld aankijkt als we vertellen wat we voor (in onze ogen) prachtige auto’s hebben gereden.
@robert sorry was even in de war met methaan 🙈 . Maar je hebt volkomen gelijk. Net als ethanol gewoon een vorm van alcohol.
Goed nieuws! De EV is echt wel de betere auto voor normaal gebruik, maar past niet overal. Als dit soort initiatieven echt zo goed zijn als hier beschreven, is er een mooi alternatief voor benzine waar de EV niet kan.
Groene brandstoffen. Ja, die ken ik wel. Wereldwijde boskap om raap- of palmolie te verbouwen. Biodiversiteit naar de haaien. Vervolgens moeten oliezaden geoogst, vervoerd, gecrushed, weer vervoerd, geraffineerd, vermengd met gewone brandstof en weer vervoerd naar een tankstation worden. Een aantal van die stappen gaan per schip dat op afgedankte asfalt vaart.
Daarnaast is er een tekort aan landbouwgrond voor granen en zulke om alle monden op de wereld te voeden. In plaats van graan gaan boeren (met name in oost-Europa) nu oliezaden, vooral raapzaad, verbouwen omdat dat meer oplevert per vierkante meter. Dus wordt je boterham duurder zodat we allemaal groen kunnen tanken, wat “CO²-neutraal” is. Goede marketing is het, net als biomassacentrales waarbij we amerikaanse bossen laten verpulveren, naar europa verschepen en dan hier in een oven flikkeren als zijnde klimaatneutraal.
Exact, volkomen onzin verhaal, enkel bedoelt voor communistische Staats-TV-propaganda-zombies.
Methanol kan op verschillende manieren worden gemaakt. Ook zonder plamtaardige dingen.
Hoofdzakelijk uit suikerriet of suikerbiet ja (en mais denk ik). Suikerriet groeit doorgaans sowieso niet zo goed in europa, suikerbiet gebruiken we voor consumptiesuikers of voederbieten voor diervoeding want dat levert meer op. Brazilië exporteert veel bio-ethanol naar Europa, vooral vanwege de efficiëntie van suikerriet als grondstof voor bio-ethanolproductie.
Goed, je gaat dus in Zuid-Amerika je suikerbieten verbouwen (regelmatig met afgedankte landbouwvoertuigen die hier niet meer de weg op mogen omdat ze aan geen enkele milieu- en veiligheidsnorm meer voldoen), laten vergisten, destilleren (hoe verwarm je dat?), nog wat stappen en dat dan wederom per op zware stookolie varend schip naar europa vervoeren om het in een raffinaderij door je brandstof heen te mengen en naar je tankstation te vervoeren. Zeer klimaatneutraal.
Volgens mij hebben ze in Brazilië niet alleen een hoop monden te voeden, maar wederom al decennialange problemen met afbraak van regenwoud. Kunnen wij wel weer groen doen met onze CO²-neutrale bioethanol, luchtfietserij.
Dat is ethanol. Dat is uit plantaardige producten. Het gaat hier om methanol. Dat kan ook met chemische producten gemaakt worden. Ethanol is niet giftig. Methanol wel. Je bent hiermee dus giftige stof aan het verbranden. Minder co2 maar wel meer luchtvervuiling.
Vermoed dat het opnieuw weer tegen dezelfde problemen gaat oplopen als met waterstof (voor personenwagens, niet voor groter transport). Het kost extreem veel energie om op te wekken, zeker hier waar het dan nog eens door een extreem inefficiente verbrandingsmotor wordt verbrandt. En dan lijkt het logischer om een kleine fractie van deze energie te gebruiken om een elektrische auto aan te drijven. Maar goed, zoals gezegd, alternatieven zijn altijd leuk.
Direct stoppen met die mileuverpestende lithium electrogebakjes.
Oh ja want benzine zorgt ervoor dat alle plantjes groeien toch?
En die lithium smartfoons? Zijn die wel ok?
Claims als “schone benzine” zijn erg gevaarlijk. Het is nu wachten op een rechtszaak.
Het is niet de bedoeling dat de burger zomaar door kan gaan met het huidige consumptiepatroon.
We moeten naar een deel-maatschappij, volgens “ze”.
Wie is er nou zo achterlijk om vrijblijvend meer geld uit te geven voor benzine… ik erger mij vaak al aan het prijsverschil tussen 95 en 98 tegenwoordig, maar daar is weinig keuze in, dit doe je echt volledig vrijwillig, benzine is al duur genoeg in europa met alle belastingen overal erop
Sommige mensen vinden het prettig met geld hun geweten te sussen. CO2 afkopen bij een vliegreis bijvoorbeeld. Blauwe diesel. Deze heropleving van bio brandstof is weer zoiets. In de praktijk betaal je helaas vaak aan gewetenloze mensen die niks doen aan compensatie en er gewoon met je geld vandoor gaan…
Als je iets verbrand, ook al is het ‘schone’ benzine, dan komen er schadelijke stoffen vrij. 😶
Als je schone benzine verbrand dan komt er alleen gebakken lucht uit de uitlaat!
Heb ik niks aan, want moet 98 tanken.
ik wacht op KlimaBenzin102 dan
de overheid wil liever dat we EV rijden, dat brengt meer nieuw geld binnen. hele wagenparken vernieuwen, laadpalen, andere manieren van belastingen, etc
Als er iets makkelijk het belasten is, is het wel benzine/diesel. Ik deel je mening dat de overheid meer/makkelijker verdient aan EV’s niet.
Dit is toch wel anders, men maakt dit van een restproduct van papier productie geloof ik. Feitelijk nul directe productie van grondstoffen nodig.
Het Autoblog artikel is niet helemaal compleet.
Nee men maakt groene waterstof en voegt hierbij toe grijze co2 uit de industrie of van biomassa. En dan krijg je groene methanol. Maar je bent dus wel vervuiling aan het stimuleren
Mensen klagen nu al over een paar windmolens. Maar om genoeg groene methanol te maken zullen we alle weilanden in Nederland moeten vervangen door bos om genoeg methanol te kunnen produceren.
Vooral ook omdat verbrandingsmotoren heel inefficiënt zijn, dus je moet extra veel methanol maken ter vergelijking met elektriciteit voor EV’s. Groene methanol mag dan groen zijn , efficiënt is het niet. En de energie zal toch echt uit zonlicht gehaald oeten worden.
Perfecte oplossing. Niet helemaal 0-emissie maar perfect genoeg. De Porsche 911 1.6 Flat-6, Bi-Turbo PHEV zie ik graag rond 2030 op deze brandstof.
Kan zo’n auto op e10 rijden?