• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schoonvader van Tom Coronel wil het perfecte F1-circuit bouwen

Auteur: machielvdd, gepost 21 maart 2022 om 19:02 – 7 Reacties

Een goed F1-circuit bouwen? Het is heel simpel, volgens Klaas Zwart.

We zijn net aan een nieuw Formule 1-tijdperk met nieuwe regelementen begonnen, maar er zijn natuurlijk altijd dingen te verzinnen die de sport leuker en/of eerlijker kunnen maken. Iemand die ook nog wel een paar ideetjes heeft is Klaas Zwart.

Wie was Klaas Zwart ook alweer? Hij is de schoonvader van Tom Coronel, maar belangrijker: hij is de man achter het automerk Ascari en het Ascari Race Resort. Dat circuit, gelegen in de heuvels bij het Spaanse Ronda, heeft hij zeer recent van de hand gedaan.

De 71-jarige zakenman zit echter nog boordevol plannen. Hij vindt bijvoorbeeld dat de Formule 1-circuits beter kunnen, zo laat hij weten tegenover Quote. Volgens hem moeten er meer plekken zijn waar je op een natuurlijke manier in kunt halen. Dan is er geen noodzaak voor kunstgrepen als DRS.

Zwart geeft aan dat hij niet per se tegen DRS is, maar hij vindt het wel oneerlijk dat alleen de achtervolger het mag gebruiken. Gelukkig heeft hij een oplossing: hij wil zelf een circuit ontwerpen waar er überhaupt geen noodzaak is voor DRS.

Naar eigen zeggen weet hij als geen ander wat een circuit nodig heeft. “Kijk, de meeste circuits zijn ontwikkeld door mensen die nooit in een Formule 1-auto geracet hebben. Ik wel. 25 jaar geleden stapte ik voor het eerst in, en afgelopen weekend heb ik nog in zo’n wagen gereden,” aldus Klaas Zwart.

Een eigen F1-circuit ontwerpen, dat is nogal wat. Maar het moet gezegd worden: we kennen Klaas Zwart als iemand die zijn dromen ook waar maakt. Een eigen automerk oprichten, een compleet circuit uit de grond stampen: hij deed het toch maar even.

Nu is Klaas niet van plan nog een circuit uit de grond te stampen. Nee, hij wil een bestaand Formule 1-circuit aanpassen. Hij is daarvoor met een aantal circuits in onderhandeling. Het klinkt allemaal een erg ambitieus (een tikkeltje megalomaan zelfs), maar we laten ons graag verrassen.

Bron: Quote

Foto: Spanky Speed

Ook interessant!

  • Het Ascari circuit is niet langer in Nederlandse handen
    Het Ascari circuit is niet langer in Nederlandse handen
  • Verstappen voorbij aan Schumacher
    Robert Doornbos snapt keuze voor Tom Coronel niet
  • Verstappen voorbij aan Schumacher
    Verstappen voorbij aan Schumacher, aldus Coronel
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ascari, Formule 1, klaas-zwart, tom-coronel

Vorig bericht: « Uitvalbeurt van Max Verstappen blijkt een andere oorzaak te hebben
Volgend bericht: Deze foute bakken komen gewoon bij Mercedes zelf vandaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghini zegt

    21 maart 2022 om 20:09

    Leuk maar ook al heeft hij heel wat race ervaring, het is toch weer anders dan de moderne F1 autos. Stel een groep van recente coureurs samen die input willen geven en ga vanaf daar verder. Dat hele ik weet het beter werkt bij de huidige ontwerpers ook niet..

    Login om te reageren
  2. maarteno zegt

    21 maart 2022 om 20:24

    Is het in ieder geval wel duidelijk waarom hij Ascari Race Resort recent verkocht heeft…

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    21 maart 2022 om 21:01

    En dit is niet de broer van Victor Muller? Ik denk, ik check het maar even…

    Nee, ff zonder gekheid, een ieder die vijf, zes jaar geleden had gezegd dat we op Zandvoort weer een Grote Prijs van Nederland zouden krijgen, was ook in een dwangbuis afgevoerd. Maar nou ben ik wel benieuwd welke van de (Tielke?) circuits de beste man op de korrel heeft…

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 maart 2022 om 07:06

    Een circuit met veel natuurlijke mogelijkheden tot inhalen en waar geen DRS gebruikt wordt. Dat wordt dus een Mickey Mouse baan met veel krappe bochten en zonder recht stuk. Klaas wil dus F1 wagens op een kartbaan laten rijden.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      22 maart 2022 om 10:27

      Juist rechte stukken met harde remzones zijn ideaal om in te kunnen halen. Met bochten er voor waarbij je dicht achter de ander kan zitten.
      Het zal dus eerder hairpin recht stuk met weer een hairpin zijn. En die bestaat al, namelijk de Norisring.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        23 maart 2022 om 14:59

        @Henkie: Ja nu met DRS, zonder DRS betwijfel ik of dit nogsteeds het geval is, omdat er dan een veel minder groot snelheidsverschil is…

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 maart 2022 om 09:32

    Hij heeft Ascari verkocht voor een belang in TT Assen? Als je dat circuit gaat aanpassen staan alle MotoGP fans weer op de banken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North