• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schultz van Haegen: ‘70% van snelwegen wordt 130 km/u’

Auteur: Author, gepost 19 september 2014 om 16:38 – 27 Reacties

F40 en F50 op de Nederlandse snelweg


De minister van Infrastructuur en Milieu komt met vrolijk nieuws op de vrijdagmiddag.

In De Nationale Autoshow van BNR heeft Schultz van Haegen vandaag een tipje van de sluier opgelicht over een tweetal onderwerpen. Om te beginnen kwam ze met het blije nieuwtje dat op maar liefst 70% van ’s lands snelwegen een maximumsnelheid gaat gelden van 130 km/u.

Of gevaarlijke groepjes auto’s hiermee verleden tijd zijn is nog maar de vraag, maar wel weten we dat de continu wisselende maximumsnelheden voorlopig aan de orde van de dag blijven. De grens van 130 km/u geldt namelijk alleen als de uitstoot het op dat wegdeel toelaat, met de belangrijke kanttekening dat deze regel in de toekomst óók overdag wordt toegepast.

Daarnaast lijkt de kogel door de kerk wat betreft de hoogte van de tol op de A15. Dat het aanvankelijke tarief van €1,62 werd verlaagd naar €1,18 was al bekend, maar nu heeft de minister bekendgemaakt dat de tol maar liefst €1 bedraagt. Al met al lijkt het erop dat het ministerie op de goede weg is, zeker na de aankondiging dat we in 2015 een hoop extra asfalt kunnen verwachten.

Fotocredit: Autojunk

Ook interessant!

  • LOL: 25 km-auto scheurt weg van politie met 130 km/u
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"
  • Video: slepen en bellen met 130 km/u kan gewoon
  • Video: waarom je niet moet snapchatten met 160 km/u

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, snelweg

Vorig bericht: « Mazda 6 2.2 SkyActiv-D – 20% bijtelling
Volgend bericht: Renault Laguna – 20% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. kahraman11 zegt

    19 september 2014 om 16:41

    Hoe zo zouden we tol moeten betalen om op een weg te mogen rijden? We betalen toch al wegenbelasting!

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      19 september 2014 om 16:49

      @kahraman11: Omdat: Geld = op

      Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      19 september 2014 om 16:56

      @kahraman11: is dat een aparte weg ofzo die A15?

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        19 september 2014 om 18:06

        @johanhummer9: nee is niet meer dan een doorgetrokken traject. En wordt op de A12 aan gesloten.

        Helaas door de tol zal men toch de A/N325 pakken of door Huissen of Arnhem gaan rijden. Want is goedkoper.

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          19 september 2014 om 21:43

          @arjontje: ik betwijfel dat, gezien hoevaak pley vaststaat..

          Ik betaal de tol, al slaat het nergens op.

          Koninkrijk der randstad, bah!

          Login om te reageren
    • bennyyy zegt

      19 september 2014 om 17:30

      @kahraman11: only in Holland…

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      19 september 2014 om 19:39

      @kahraman11: Absurt inderdaad! Je hebt als overheid 2 opties lijkt mij: of je hebt genoeg geld voor een extra stuk snelweg, of je hebt het niet. Dit is gewoon onzin natuurlijk.. In het kader van ‘Van A naar Beter voor de overheidsinkomsten’..

      Login om te reageren
  2. burninrubber zegt

    19 september 2014 om 16:42

    Weten GroenLinks de partij van de dieren en al die andere zure verenigingen dit ook al?

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      19 september 2014 om 16:59

      @burninrubber: Nee dus. Want groenLinks is elke vrijdag in het bos om te… eh…, ja, knuffelen met bomen en partij v/d dieren is elke vrijdag op de kinderboerderij voor hun uitje.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        19 september 2014 om 19:35

        @heidi: +10.000 !!

        Login om te reageren
  3. bosje zegt

    19 september 2014 om 16:45

    Toch is het apart dat we 130 gaan rijden. Alle voordeeltjes voor de rijders van Prii en PHEV’s worden zo weer teniet gedaan. Maar ja, sneller rijden betekent minder tijd kwijt zijn, en tijd is geld natuurlijk…

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      19 september 2014 om 16:58

      @bosje: Het wordt nog mooier, die Prii en PHEV’s worden hoe harder je gaat rijden steeds minder zuinig, zo ook de 1L 3 cilinders zoals 107/8, C1, Aygo en UP. De auto’s met grotere en vooral krachtigere blokken worden juist zuiniger (tot een bepaalde snelheid). Dus loont het om een groter blok in je auto te hebben wanneer je veel op de snelweg rijdt. Lost gelijk een hoop “problemen” op, de overheid krijgt weer genoeg bpm/CO2 taks, de dealers verkopen weer duurdere auto’s dus overleven weer wat langer en de lease rijder heeft voordeel meer ten opzichte van de particulier.

      Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        19 september 2014 om 16:59

        @tunefuldjmike: “en de lease rijder heeft voordeel meer ten opzichte van de particulier.” moet natuurlijk zijn “en de lease rijder heeft geen voordeel meer ten opzichte van de particulier.”

        Login om te reageren
    • parker zegt

      19 september 2014 om 20:25

      @bosje: je MAG 130 gaan rijden, het moet niet. De echte schrapers blijven gewoon 90 rijden in de slipstream van een truck

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    19 september 2014 om 16:46

    Dit is waarom je de VVD op de infra zet

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 september 2014 om 17:22

      @knipperlichtje: Inderdaad…wat een verademing. Eindelijk geen geneuzel meer over dat meer asfalt niet zou werken en meer van dat soort nonsens maar gewoon snoeihard meer asfalt neerleggen en de snelheidslimiet omhoog gooien.

      Nu alleen nog even de jaloezie taksen van leuke auto’s afhalen.

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    19 september 2014 om 16:49

    Goed zo, gas op die lolly!
    Helaas loopt m’n auto dan nog maar net 1 op 10, ’t gaat om het idee.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      19 september 2014 om 18:45

      @trustmeiamanengineer: haha wou net zeggen, dan gaat mijn verbruik wel richting de 1:10. Op 100-120 is 1:12-15 nog wel haalbaar.

      Login om te reageren
  6. Sracerr zegt

    19 september 2014 om 16:53

    Op de A-10 (in de vieze Mickey Mouse stad A’dam) rijden we tegenwoordig wel 60 km/u op de teller dan he!. Wat is het toch een anarchistische Kolere zooi in Den Haag-binnenhof.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      19 september 2014 om 17:00

      @Sracerr: 60? Serieus? Mag je op dat stuk maar 60?

      Login om te reageren
  7. jerry zegt

    19 september 2014 om 16:54

    Dat is beter nieuws. Ik wordt er moe van om geregeld op de snelheidsborden te letten hoe hard je nou mag… Soms lijkt het hogere wiskunde met de verschillende snelheden op de verschillende tijden…

    Login om te reageren
  8. hillegaar zegt

    19 september 2014 om 17:21

    gas op die lollie!

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    19 september 2014 om 17:21

    120, 130, merk er in de praktijk niks van met de doorstroming. Als je op 120km weg 170 rijdt moet je regelmatig op de rem en op een 130 weg is dat niet anders. Het is niet zo dat het gemiddelde van het verkeer 10km/u hoger ligt omdat het slome (vracht)verkeer nog altijd de beperkende factor blijft. In DE kun je bij drukte ook niet doorrijden op een weg zonder snelheidslimiet.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      19 september 2014 om 17:51

      @alcantara: Ik vind gevoelsmatig het verschil tussen 120 en 130 juist wel vrij groot. Bij 130 zit ik op mn gemak in de auto op een snelweg. Bij 120 wil k toch graag net wat harder.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 september 2014 om 09:38

        @bartteeuwen: bij moderne auto’s is het enige merkbare verschil het getal op je snelheidsmeter waarbij de wijzer stil staat.

        Login om te reageren
  10. scdoyerphotography zegt

    19 september 2014 om 17:58

    Tijd dat die fotocredits eens naar de fotograaf gaan ipv autojunk want die hebben ze niet gemaakt!!

    Login om te reageren
  11. schuimbekje3 zegt

    20 september 2014 om 10:46

    70% van alle snelwegen 130km/h ?
    Dan wordt de A2 zeker een autoweg ipv autosnelweg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North