Door de strikte trajectcontrole op de A2 stellen veel automobilisten hun cruise control tussen de 100 km/u en 105 km/u in, wat voor gevaarlijke treintjes aan auto’s zorgt.
Omdat de pakkans op de landelijke cashcow ongeveer 100% is, stellen de meeste mensen hun cruise control in. De marges tussen de verschillende snelheden worden daardoor nog kleiner, waardoor het vaker voorkomt dat auto’s in kleine groepjes zeer dicht bij elkaar rijden en feitelijk maar drie van de vijf beschikbare rijstroken gebruiken.
De Telegraaf schrijft dat Vereniging Auto van de Zaak er onderzoek naar heeft gedaan en dat de resultaten niet bepaald mals zijn. Vooral op het gedeelte tussen Utrecht en Amsterdam zouden er regelmatig zeer gevaarlijke situaties ontstaan waarbij het vaak ternauwernood goed gaat.
Een verbod op het gebruik van cruise control lijkt niet de oplossing voor het probleem, omdat handhaving van een dergelijk verbod in de praktijk zeer lastig te realiseren valt. De vereniging pleit dan ook voor het toestaan van rechts inhalen mits de bestuurder wel zijn eigen baan blijft gebruiken. Daarnaast wordt aanbevolen om de maximumsnelheid te verhogen.
Verhoging van de maximumsnelheid naar bijvoorbeeld 130 km/u zorgt er namelijk voor dat het gebruik van de weg meer uitwaaiert over alle beschikbare rijstroken, waardoor het hele probleem van groepjesvorming zichzelf oplost. Daarmee is ook meteen de vraag gerechtvaardigd of die gevaarlijke situaties ontstaan door cruise control of door de absurde maximumsnelheid van 100 km/u. Ik denk het laatste.
Fotocredit: Autojunk
lambo4all zegt
100kmh op de a2 is gevaarlijk full stop. Iedereen gaat andere dingen zitten te doen omdat je toch ruimte zat hebt en je voor je gevoel 30 rijdt. Ik kijk nooit op me mobiel tijdens het rijden maar op de a2 beginnen me handen toch echt heel erg te jeuken vaak.
Corrado16v zegt
@lambo4all: *mijn. Verder steun ik het verhaal volledig.
wimbers zegt
ik haal daar altijd rechts in, met 104 op de cruisecontrole. je moetgewoon een beetje afstand houden..
ik zou pleiten voor meer gezond verstand.. ga rechts rijden en houdt afstand…
maar hogere snelheid lijkt me ook wel logisch, ik begrijp ook niet waarom er door een geluidsnorm ’s avonds wel 130 gereden mag worden (als iedereen die er in de buurt woont thuis is) en overdag niet
peugeot205 zegt
Het zogenaamde ‘keep your lane’ principe alleen op een stukje A2 legaliseren lijkt mij ook niet de oplossing. Daardoor krijg je nog meer uitzonderingen om rekening mee te houden. Naar mijn idee moeten ze die idiote snelheid van 100km/h gewoon opheffen!
jack_abarth zegt
Daarnaast de boete voor links plakken eens hoger maken dan het rechts inhalen, dat wil vast ook nog wel een klein duitje in het spreekwoordelijke zakje doen.
E34M5Touring zegt
Ik zie daar 9 van de 10 keer enkel de buitenste 2 banen bezet, ik rij daar op de meest rechtste twee stroken meestal iedereen voorbij. Ze moeten daar is een paar maanden keihard optreden tegen onnodig links rijders, dan worden die banen vanzelf beter gebruikt.Wat een dom geneuzel is dat stuk zeg, lui die mekaar proberen de baan af te drukken terwijl er kilometers ongebruikt asfalt naast ligt.
Lijkt wel of sommige het idee hebben dat de linkerbaan zorgt voor betere acceleratie, verbruik, snelheid, minder bandenslijtage ofzo. Mensen die 5 banen verkeer over moeten omdat ze uiterst links rijden maar wel de afslag moeten hebben…..
rnej zegt
@E34M5Touring: could not agree more. ik word sowieso gek van linksrijders in NL.
reed vorige week om 2 uur ’s nachts over de A16 bij breda.. 3 banen breed.. 1 auto voor me en voor de rest niemand in zicht..
knipperlicht. gaat meneer op de middelste baan rijden… zonder ander verkeer voor ‘m… ?!
als mensen onnodig links rijden omdat ze het idee hebben dat het druk is op de rechterbaan.. ok.. maar zonder overige verkeeer?!?!
KUYL zegt
@rnej: Sommige mensen rijden naast de cruisecontrol ook op de persoonlijke automatische piloot. Zeer storend inderdaad de mensen die daardoor maar stoïcijns en onnodig op een linker of middelste baan blijven rijden. Laatst ook op de A12 tussen Gouda en Utrecht een Nederlandse vakantieganger, auto vol met spullen en gezin die kilometers links bleef rijden. Uiteindelijk twee! banen naar rechts gegaan, rustig ingehaald en bij de persoon naar binnen gekeken om normaal (denk altijd maar met een nette benadering bereik je meer dan een gefrustreerde of tokkie) contact te maken. Ik zag hem fronsen, nadenken…..ohja! de rechter baan hoor ik te hebben. En ja hoor daar ging hij pas.
Dan nog maar te zwijgen op alle mensen die de spitsstroken op de A1 niet snappen, zeer frustrerend.
rnej zegt
@KUYL: idd.. sommigen doen het niet expres. agressie of bijdehant doen in het verkeer is ook nergens goed voor..
1,5 jaar lang A13 van r’dam naar Delft gereden. heerlijk 120 rijden op de spitsstrook en dan af en toe een baantje naar links om een vrachtwagen in te halen…
jrk68 zegt
@rnej:
Dat gaat inderdaad vaak goed, al hebben steeds meer mensen dat trucje nu door of weet zo’n linksplakkende kneus ineens wel waarom hij/zij een rechtervoet heeft gekregen als je een baantje wil opschuiven….
rnej zegt
@jrk68: in mn auto laat ik ze “winnen”
op m’n motor gaat het gas er gewoon op. GTI? .. nou en! ;)
stamp zegt
@KUYL: iI ga d’r altijd in mijn E93 op belgische platen rechts voorbij, geef ze een brake-check. Ik ga dan niet via start, maar ook zeker niet naar de gevangenis.
jzaero zegt
@rnej: Het zal je verbazen hoeveel mensen niet weten dat ze rechts moeten aanhouden. Ik ken een aantal vrienden die niet eens wisten dat ze rechts moeten aanhouden, die waren compleet verbaasd, terwijl ze wel hun rijbewijs hebben?! Compleet clueless. Sterker nog, ze vertelden nog erbij dat ze nooit wisten waarom mensen gingen seinen als zij op de middelste baan reden zonder overig verkeer…
rnej zegt
@jzaero: ik verbaas me op zich niet over mensen die de regels niet kennen…. genoeg collega’s roepen elke keer weer: ” ja ik moet die vrachtwagen inhalen, en ik knipper toch! en dan nog laten ze me er niet tussen!!”
komt omdat je geen voorrang hebt, verrekte mongol! :’-) helemaal verbaasd dat mensen bumperkleven als ze 100 rijden op de linkerbaan waar 120 is toegestaan… :-/ zucht.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Dat zijn lease auto’s uitgevoerd moet het “Leftlane package”. ;)
jzaero zegt
Moet daar ook vaak zat van baan 5 (rechts) naar baan 1 of 2 om mensen in te halen die lekker in hun eigen wereldje zitten (ik denk door de breedte van de weg en snelheid die daar geldt) en niet beseffen dat er naast hun nog 3 banen vrij zijn om terug te gaan. Tevens ben ik van mening dat trajectcontrole een compleet averechtse werking heeft op de veiligheid. Natuurlijk, het houdt de snelheid wel lekker constant, maar dat is nou juist wat het zo gevaarlijk maakt. Je bent van nature geneigd om extra gas te geven wanneer je een bepaalde handeling even snel moet uitvoeren om bijvoorbeeld in of uit te voegen, echter maakt de trajectcontrole dat voor veel mensen onmogelijk. Natuurlijk, een dotje gas en weer terug naar de originele snelheid zal je geen boete riskeren, maar vraag de gemiddelde Nederlander om dat te doen bij een willekeurig stuk met trajectcontrole en de meesten zullen dat niet durven. Er zit geen dynamiek meer in het rijden en dat maakt het gevaarlijk. Je hebt eigenlijk geen uitwijkmogelijkheden en variabele snelheden zijn ook (minder) niet mogelijk, een mens is gebouwd om adaptief te zijn en aan te passen naar situaties. Juist als je dat beperkt, creëer je ergernis en lastige situaties.
kicknl zegt
Heel slecht, maar als ik daar m’n cc aanzet ga ik écht andere dingen doen.. Ik val gewoon bijna in slaap dat hele stuk!
extaxi zegt
Ik rij deze weg elke dag en word ook gek van de mensen die met 2 km/h op de meest linker strook een auto inhalen terwijl debingehaalde auto gewoon 2 stroken kan opschuiven. De keren dat ik 3 stroken op schuif en het hele zwikkie rechts voorbij ga en daar gewoon blijf rijden is niet meer te tellen. Ik rijd 106 op GPS en heb daardoor gelukkig weinig last van de amoebes die met 100 op de teller ergens in het midden hangen.
135i zegt
Gewoon doen zoals in Italië: 130 km/h, en voor elke flitspaal een waarschuwingsbord plaatsen :)
baasbas zegt
Allemaal wel mee eens, maar dat anderen de middenweg kiezen hebben (vermoedelijk) wij wel zelf in de hand geholpen. Dan doe ik de aanname dat ‘wij’ de 110-rijders zijn…
Als je rechts rijdt en je nadert een vrachtauto ofzo maar links van je rijdt een lange sliert auto’s… denk dan maar niet dat iemand daar zo vriendelijk is om een baantje naar links te gaan om jou de kans te geven om de vrachtauto in te halen. Als je zo een paar keer onnodig afgeveegd bent aan een vrachtauto ga je dus echt niet meer rechts rijden….
?
str8six zegt
Nou Koos Spee, kom er maar in met je geblaat over hoe veilig trajectcontroles wel niet zijn!
e1000bmw zegt
@str8six: Uh, Koos Spee heeft dat nooit beweerd en ook erkend dat trajectcontroles tot gevaarlijke situaties (kunnen) leiden… Die man pleit(te) voor een grotere pakkans door meer videowagens…
kruithre zegt
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het nog veel lastiger rijden is met adaptive cruisecontrol. Zeker omdat ik mijn cruisecontrol (op de teller in ieder geval) straffeloos op 108 kan zetten en daardoor steeds achterop de treintjes kom aanrijden. Helaas heeft zelfs de minst sensitieve instelling van het systeem nog steeds tot gevolg dat ik dan steeds afrem, en dus ga ik helemaal only the lonely op de linkerbaan rijden.
stamp zegt
@kruithre: Je kunt natuurlijk ook ‘gewoon’ je cruisecontrole instellen op die snelheid die de borden langs de weg aangeven: 100. Geen 101, geen 99, gewoon 100 rond. Op jouw teller. klaar. Niks GPS, niks foutenmarge. Gewoon 100. Komen er af en toe mensen voorbij gekropen, soms moet je zelf een keer naar links voor een vrachtwagen. Maar: continu slingeren of afremmen: echt niet nodig.
lexs zegt
Wat wel duidelijk is uit bovenstaande reacties is, dat het in ieder geval de schuld is van iemand anders. Het ligt aan de traject controles, cruise control, links rijders, 5 banen, snelheidsbeperking en wat we nog meer kunnen verzinnen. Maar het ligt zeker niet aan onszelf.
Kom op mensen, als cruise control een onveilige situatie oplevert, moet je hem gewoon UITZETTEN.
Oh ja, en je moet gewoon je ogen op de weg houden, je aan de verkeersregels houden en een beetje anticiperen op verwachte en onverwachte manouvres van andere weggebruikers.
Dan is er niets onveilig aan een 5-baans weg met een snelhiedsbeperking van 100 kmh.
thierryvth zegt
@lexs: niet het systeem maar de gemiddelde mens is dus het probleem volgens jou, ik denk dat als de gemiddelde mens een probleem heeft het juist aan het systeem ligt in welke vorm of hoedanigheid dan ook. En al zou je al gelijk hebben je gaat het gemiddelde niveau niet omhoog brengen naar jouw niveau dus blijft het probleem of je het leuk vind of niet
lexs zegt
@thierryvth: Niet de gemiddelde mens is het probleem. Iedere mens/bestuurder die vindt dat “het systeem” of “de anderen” verantwoordelijk zijn voor ZIJN probleem.
Ik zet mijn cruisecontrol uit als ik het te druk vind. Dan regel ik zelf met mijn toch al oververmoeide rechtervoet of ik 98, 100 of 102 rijd. Verschrikkelijk. Ik zou bijna de trein gaan nemen.
xjs678qr zegt
@lexs: ik niet dat de autoblog bezoeker de meest gemiddelde chauffeur is…
ar156sw zegt
@xjs678qr: Ik denk dat veel autoblog bezoekers helemaal geen chauffeur zijn ;)
SJ zegt
@lexs: “Dan is er niets onveilig aan een 5-baans weg met een snelhiedsbeperking van 100 kmh.”
Of iedere andere willekeurige snelheid, 150 bijvoorbeeld. Of ieder z’n eigen keuze (iets met oosterburen).
lexs zegt
@SJ: Inderdaad. Die beperking van 100 komt ook niet vanwege veiligheid.
Ieder zijn eigen keus kan een keuze zijn. Als je daar dan ook maar de bijbehorende verantwoordelijkheid aan knoopt. Als je dan een ongeluk veroorzaakt omdat je harder hebt gereden dan verantwoord was, betaal je de schade mooi zelf. En als er doden vallen, ga je de petoet in.
Al eens een lichtengooiende oosterbuur op de linkerbaan tegengekomen?
potver7 zegt
Ik dacht dat ze al van die mooie systemen hadden om bumperklevers automagisch te betrappen. Als er dan toch al camera’s voor de trajectcontrole hangen, kunnen ze die systemen toch gewoon combineren? En dan de betreffende automobilisten volautomatisch een boete thuis laten krijgen.
Probleem opgelost…
thierryvth zegt
@potver7: verschillende systemen aan elkaar koppellen is technisch niet zo eenvoudig als men denkt. Probeer eens een auto in elkaar te zetten met onderdelen van 3 fabrikanten
potver7 zegt
@thierryvth: combineren koppelen. Je kunt die systemen wel gewoon naast elkaar hangen. Er staan portalen waar je die dingen aan op kunt hangen, en er is zelfs al een verbinding naar het CJIB. Ik zie het probleem niet zo, waar een wil is, is een weg.
OVerigens, zeker qua electronica maken de meeste autofabrikanten gebruik van componenten van maar een paar grote toeleveranciers, dus je komt verder dan je denkt. En als ik de artikelen hier op AB mag geloven, kan iedere boerenlul een Rolls-Royce-neus op een Kever plakken, en dat combineren met de achterlichten van een Cadillac…
donvliet zegt
Trajectcontroles vind ik sowieso niet goed voor de veiligheid. Als je allemaal dezelfde snelheid rijdt, geeft dat een gevoel alsof je stilstaat met z’n allen, ipv 100/120/130 km/h. Juist de snelheidsverschillen (zolang ze niet te groot worden) zijn gunstig voor de dynamiek en het gevoel dat je op moet letten.
thierryvth zegt
Maakt niet uit, wij zijn er om de staat overeind te houden en de staat is er niet om ons te supporten. Ik ben al een tijdje wakker
jibbe zegt
Het lijkt net of ik steld.nl lees.
afschaffen van cruisecontrol hilarisch!
Onze boete inkomsten vallen de eerste 2 kwartalen tegen op onze melkkoe, snel wat verzinnen om dit weer recht te zetten!
lexs zegt
Ah, we zijn er weer – de verkeersboetes zijn alleen bedoeld als inkomstenbron voor de staat.
Natuurlijk is dat zo. Maar als dat je niet aan staat en je vindt dat je toch al te veel belasting moet betalen, is er één simpele oplossing:
HOUD JE AAN DE VERKEERSREGELS!
SJ zegt
@lexs: De bekende dooddoener en bovendien een klassieke foute gedachtengang. Een regel met bijbehorende consequenties verzinnen en als argument voor het invoeren van die regel gebruiken dat men zich maar aan de regel moet houden als de consequenties ze niet bevallen. Dat is een cirkelredenering van de zuiverste en simpelste vorm.
Als je een regel invoert moet je de noodzakelijkheid/wenselijkheid kunnen beargumenteren en de consequenties kunnen rechtvaardigen en beargumenteren.
lexs zegt
@SJ: Net zo’n bekende dooddoener: als een regel je niet bevalt, het afdoen als een manier om je geld uit de zak te kloppen.
De meeste verkeersregels, snelheidsbeperkingen, parkeerverboden en dergelijke hebben een verschrikkelijk goede reden: verkeersveiligheid, milieu, openbare orde. De kritiek erop komt steevast van die 85% van de automobilisten die menen dat ze beter autorijden dan gemiddeld. En die vervolgens 85% van de brokken maken, waar mijn verzekeringspremie en wegenbelasting dan weer aan wordt besteed.
Author zegt
@lexs: Da’s niet de strekking van m’n artikel. Ik geef juist duidelijk aan (net als Auto vd Zaak) dat het juist het probleem is dat men zich zo strikt aan de regels houdt, omdat de pakkans zo hoog is op de A2. Daardoor ontstaan problemen en dus kun je je mijns inziens wel afvragen of de regel (max. 100 km/u) wel of niet deugt.
lexs zegt
@mauritsh: Hoezo is het een probleem dat men zich aan de regels houdt? Omdat de cruisecontrol dan niet prettig rijdt? Daar is een makkelijke oplossing voor: uitzetten die cruisecrontrol.
Author zegt
@lexs: Ik zeg niet dat het een probleem is dat men zich aan de regels houdt, ik zeg dat het aan de regels houden van mensen problemen met zich meebrengt (samenklonteren e.d. omdat iedereen dezelfde snelheid rijdt). Twee totaal verschillende dingen en er staat al helemaal nergens dat “de cruisecontrol dan niet prettig rijdt” wat dat ook moge betekenen.
lexs zegt
@mauritsh: Ik zeg niet dat samenklonteren geen probleem is. Ik zeg dat dat probleem wordt veroorzaakt door mensenlijk gedrag in combinatie met cruisecontrol (dat laatste zegt het artikel trouwens ook). Dus om te beginnen cruise control uitzetten op dat soort trajecten.
Ik constateer ook dat de meesten hier de oorzaak buiten zichzelf zoeken. Het systeem, de regel, de andere weggebruikers, alles behalve zichzelf. DAT is pas een gevaar op de weg.
Ik mag in elk geval hopen dat het niet zo wordt dat omdat mensen niet in staat zijn om te gaan met dit soort situaties, we besluiten om de snelheidsbeperking te veranderen of minder streng te controleren.
marc94 zegt
@lexs: ik denk dat maurits en de meeste mensen die hier worden afgestempeld als verkeersregelovetreders doelen op het zogenoemde harmonica effect. Duidelijk zichtbaar in alle controles en 80km zones. Als de voorste een snelheid aanneemt in een betreffende zone zal de achteropvolgende die snelheid ook aannemen, hier zit echte een reactie tijd tussen van het snelheid minderen waardoor de achterop komende auto dichter op zijn voorganger rijd voor dat de zelfde snelheid is bereikt. En ervoorbij doet men niet Door het risico op een bekeuring. Ik ben zelf chauffeur en ik zie dit Door heel nederland zowel op de a4 bij zoeterwoude enzo als de a2. Onafhankelijk van de baanbreedte. De baanbreedte heeft naar mijn ervaring wel effect op het linksplakken. Vergelijk het met de a4 naar amsterdam bij het brugrestaurant. Die is super breed maar ook vaak zo druk dat naar rechts gaan voor veel mensen simpelweg eng is Door sneller invoegende mensen van aansluitende wegen.
ar156sw zegt
Het grootste gevaar op de nederlandse snelwegen is dat iedereen meer bezig is met hoe hard je mag, dan hoe hard je kan…
lexs zegt
@ar156sw: Bijna goed. Men is vooral bezig met hoe hard je kan, zonder gepakt te worden.
koeberg zegt
Reken er maar op dat de overheid de oplossing kiest die het meeste geld oplevert.
Dat is dus niet een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u!
Thomas20vt zegt
Tussen de afslagen kan je in ieder geval weer ff gas geven, worden we weer een beetje wakker :) Vooral t stuk bij afslag vinkeveen schiet op.
Sracerr zegt
Tijdens inhalen op de CC GAS BIJGEVEN!!!!! en niet als een druiloor wachten totdat je met 2/3 km per uur eindelijk eens langs je voorganger bent. Stumpers!.
slowmotion zegt
Kwam een keertje bij Vinkeveen erop. Treintje op rijstrook 5 en op rijstrook 4! Met gepaste snelheid netjes gewacht tot ik er van iemand tussen mocht. Bleek dat de invoegstrook dan toch gauw erg kort is. Kon kiezen uit drie opties: 1. afremmen en ertussen proppen (leek mij niet veilig voor mijn achterliggers en de auto’s op de rijbaan) 2. Op de vluchtstrook doorrijden totdat ik er tussen mocht (maar dan moesten ook de auto’s op rijstrook 4 meewerken) 3. Gas geven en voor een vrachtwagen invoegen omdat daar meer ruimte was (leek mij de beste oplossing). Conclusie: € 169 overgemaakt aan cjib voor de pieksnelheid van 129 km/uur. De volgende keer gewoon tussen twee bumper ingeschoven en schietgebedje gedaan. Hierbij mijn excuses daarvoor.
audicoupe84 zegt
De eerste ambtenaar (een ambtenaar is iemand die betaalt wordt uit gemeenschapsgeld dus ook de ministers) die een regel terug draait, die hij/zij zelf heeft ingesteld moet nog geboren worden.
730ld zegt
Ik zeg gewoon 150 km/u daar!!! Dikke onzin die 100 km/u. bulgaren, polen en roemenen crossen daar ook lekker 150 tot 160 over dat stuk. Betalen de rekening toch niet, als ze die uberhaupt wel krijgen…
Shaw zegt
Het in Nederland gangbare snelheidsregime vertoont gelijkenissen met fascisme, het is mij overduidelijk.
Zoals linkse mensen als aasgieren loeren om de rechterflank van racisme te kunnen beschuldigen, als er ook maar iets over lichtgetints wordt gesproken, zo kunnen we linkse mensen op hetzelfde gedrag betrappen als het gaat om maximumsnelheden. Moord en brand werd er geschreeuwd toen de maximumsnelheid van 120 naar liefst 130 werd verhoogd. 160 is een heel normale en fatsoenlijke kruissnelheid op een snelweg. Maar het getalletje alleen al zorgt voor duizeligheid en zwart voor de ogen bij de linksmensen. De pot die de ketel verwijt!