• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schultz wijzigt ontheffing autonome auto’s, tests v.a. 2015

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 oktober 2014 om 10:35 – 26 Reacties

Mercedes S500 Intelligent Drive


Vanaf volgend jaar zijn grootschalige testen met autonome voertuigen in Nederland mogelijk. Minister Schultz gaat de ontheffingsregels hiervoor aanpassen, waardoor de RDW bevoegd wordt deze voor testritten uit te schrijven.

Indien het vandaag ingediende voorstel niet op bezwaren stuit, en begin volgend jaar door de beide Kamers der Staten-Generaal komt, ligt de weg open voor geïnteresseerde partijen om ons wegdek als proeftuin voor autonome systemen te gebruiken. Deze ontwkkeling komt niet uit de lucht vallen, Schultz is al langer actief bezig om van Nederland een voortrekkersland in de autonome revolutie te maken.

Momenteel wordt er nog kleinschalig getest, op de A270 in het zuiden des lands, per 2015 kan de schaal als alles goed loopt vergroot worden. Schultz:

“De ontwikkelingen van de zelfrijdende voertuigen gaan snel. Als je de nieuwe technieken in sommige auto’s ziet dan kun je zeggen dat de transitiefase al begonnen is. Nederland is de ideale proeftuin voor grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen. We hebben met onze kennisinstellingen en de automotive-sector veel kennis in huis en een goede infrastructuur om proeven met zelfrijdende voertuigen te faciliteren.”

Vooral vrachtverkeer

In eerste aanleg lijkt er vooral vanuit de transportsector interesse te zijn voor het rijden in treintjes. Uiteraard leent het veel homogenere vrachtverkeer zich hier wat makkelijker voor dan het meer diverse personenwagenpark. TNO wil in samenwerking met onder andere DAF, havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland (dat dit najaar samen met Scania een demonstratie van zelfrijdende vrachtwagens geeft) komend voorjaar starten met proeven waarbij vrachtwagens virtueel in een treintje gaan rijden.

Daarnaast verkennen de provincie Gelderland en de Wageningen UR momenteel de mogelijkheden voor testen in 2015 met zelfsturende auto’s tussen Ede en Wageningen. Toyota, tot slot, heeft zich met onder meer de TU Delft, en TNO verenigd in het Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI), dat tests in 2016 plant.

Ook interessant!

  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak
  • Dit is de eerste auto die op niveau 3 autonoom mag rijden
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Top 5 gestolen auto
    Top 5 gestolen auto's in Nederland zijn vooral crossovers

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, daf, melanie-schultz-van-haegen, scania, Toyota, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Noodweer komt morgen Nederlandse wegen terroriseren
Volgend bericht: Tolheffing op alle Duitse wegen voorlopig van de baan »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    20 oktober 2014 om 10:41

    Lekker, treintje van 8 vrachtwagens achter elkaar; kan je van je leven niet meer in en uitvoegen.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      20 oktober 2014 om 10:44

      @gregorius: of er word gedetecteerd dat je wil afslaan en de vrachtwaggel geeft je automatisch ruimte.

      Glas is halfvol, ……

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        20 oktober 2014 om 10:50

        @autogedrocht: oh, dat lijkt me heerlijk. Aan de achterkant van vrachtwaggel 1 rijden, knipperlicht uit, nummer 2 tot 8 automatisch in de remmen…. en dan op t gas en weer doorrijden.

        En ‘mogen’ nummer 2 – 8 dan weer 83 rijden om weer een trein te vormen?
        En wat doen we met onze Poolse, Slowaakse en Roemeense vrienden, die ver van huis in hun truck in Nederland dingetjes komen brengen en dan vervolgens lekker 8 vrachtwagens met 90 in te gaan halen, omdat ze door heel Europa met 90 – 100 rijden?

        Login om te reageren
      • saikol zegt

        20 oktober 2014 om 17:38

        @autogedrocht: glas is halfvol ja, maar wat denk je bij ongelukken waar een mens beger in kan schatten wat er gedaan moet worden (denk aan de kettingbotsing in zeeland vorige maand)

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          20 oktober 2014 om 19:24

          @saikol: als de mens beter ingeschat had, was er geen ongeluk gebeurd?

          Begrijp me goed, ik ben niet per definitie voor al die systemen, maar daarom is het toch goed dat ze gaan testen? Dat is beter dan bij voorhand alles afserveren.

          Login om te reageren
  2. laatste-man zegt

    20 oktober 2014 om 10:50

    Ik begrijp alleen niet dat ze er klassieke vrachtwagens van willen maken. Waarom geen ‘skateboard’ waarop juist één container kan staan?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 oktober 2014 om 11:28

      @laatste-man:
      Dat was het plan van de transportsector voor wat nu de Betuwelijn is.
      Hun plan was een apart traject van Rotterdam naar het achterland om daar onbemande shuttles op te laten rijden.
      Prima plan, maar de domboos in 070 besloten anders..

      Login om te reageren
    • drime zegt

      20 oktober 2014 om 11:48

      @laatste-man: Omdat je dan een hele nieuwe vrachtwagen moet ontwikkelen. Het is in deze fase interessanter/goedkoper (het is een test) om dit met bestaande voertuigen te doen (dan kan er ook iemand mee-kijken). Als de software/sensoren goed werken kan je de stap naar zo’n skateboard maken.

      De (lange-afstand) vrachtwagen-chauffeurs zullen hier alleen niet blij mee zijn, met een pool is het al lastig concurreren maar maar met een computer wordt het onmogelijk daar zo’n vrachtwagen goedkoper geproduceerd zal kunnen worden, minder brandstof zal verbruiken, geen pauzes hoeft te nemen en nooit zal staken. Voor ons als consumenten wel positief, goederen zullen alleen maar goedkoper en sneller geleverd worden :)

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    20 oktober 2014 om 10:52

    Mooi, goed bezig mevrouw Schultz. Nederland moet het van de innovatie en techniek hebben. Nu hopen dat deze mogelijkheden meer fabrikanten/bedrijven aantrekken om hier in Nederland hun onderzoek te gaan (laten) doen. Hoef ik ook niet meer naar het buitenland te vluchten om een leuke baan te vinden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 oktober 2014 om 11:20

      @trustmeiamanengineer:

      Nederland heeft de afgelopen 30 -40 jaar willens en wetens de maak industrie de nek omgedraaid en nu, nu is het gewoon te laat.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        20 oktober 2014 om 11:27

        @desjonnies: Het beleid is inderdaad niet denderend geweest, maar het is zeer zeker niet te laat. Er zijn nog zo veel zeer hightech bedrijven in Nederland die vaak ook nog de wereldmarkt domineren. Alleen weet het ‘grote publiek’ daar helaas vaak niks van af.
        Bovendien behoort ons onderwijs (nog steeds) tot de wereldtop.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          20 oktober 2014 om 11:34

          @trustmeiamanengineer:
          Pssst, hij heeft het over de MAAK industrie, niet over de bedenk industrie.
          Wat hier bedacht wordt, wordt hier zelden gemaakt..

          Login om te reageren
          • drime zegt

            20 oktober 2014 om 11:55

            @tupperware: De maak industrie komt wel weer terug, maar dan in de vorm van robots/automatisering..

            Login om te reageren
          • trustmeiamanengineer zegt

            20 oktober 2014 om 11:57

            @tupperware: Ben ik het ook niet mee eens. Misschien dat de maakindustrie zoals vroeger inderdaad vervangen is door technisch hoogwaardigere producten. Echter wordt er nog zeer veel gewoon geproduceerd in Nederland.
            ASML bouwt alles zelf hier, DAF ook, we hebben zelfs een auto fabriek, VDL meerdere fabrieken hier en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar er worden inderdaad geen kruiwagens meer gelast in Nederland, dat kunnen de Chinezen/Polen/etc goedkoper.

            Login om te reageren
  4. dirkiii zegt

    20 oktober 2014 om 10:54

    Als er voldoende ruimte om in te voegen word gecreëerd is het toch geen probleem wat wel een probleem is is dat er dan nog meer werklozen zullen zijn dus doe dit lekker als de economie goed gaat

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    20 oktober 2014 om 10:54

    En ik maar denken dat die Betuwelijn is aangelegd om het vrachtverkeer over de weg te verminderen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 oktober 2014 om 11:32

      @desjonnies:
      Ach, als je iets met de trein van Nederland naar Italië wenst te sturen kan je beter zelf de bakfiets pakken.
      Het OV (daar valt de Betuwelijn in principe ook onder) brengt je spullen van een plaats waar het niet is, naar een plaats waar je het niet wilt hebben, op een tijdstip dat je niet schikt..
      Rijden er eigenlijk aal treinen op dat stuk? Nog nooit een trein gezien op mijn frequente tripjes over de A15 richting Nijmegen..

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        20 oktober 2014 om 12:42

        @tupperware: zo’n 3-5 komen er ieder uur voorbij

        Login om te reageren
      • arjontje zegt

        20 oktober 2014 om 13:07

        @tupperware: ja zeker rijden er treinen op dat stuk.
        Had er zowaar afgelopen woensdag 1 ingehaald onderweg van Tiel naar Arnhem.

        Moet je na gaan hoe langzaam er op dat traject gereden wordt.

        Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    20 oktober 2014 om 10:57

    “We hebben met onze kennisinstellingen en de automotive-sector veel kennis in huis…”

    Welke automotive-sector? Die verkoopsector die op z’n gat zit?

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      20 oktober 2014 om 11:03

      @jack_abarth: De automotive sector in Nederland bestaat gelukkig niet alleen uit verkoop.
      De Technische Universiteit Eindhoven heeft een Automotive Technology opleiding, we hebben VDL, TNO, de Automotive Campus in Helmond, De TU’s in Delft en Enschede doen ook nog wat met automotive, alle duwbanden voor CVT’s worden in Tilburg ontwikkeld en gemaakt. En nog zat andere toeleveranciers.

      Login om te reageren
  7. n54coupe zegt

    20 oktober 2014 om 11:33

    Nederland is een prachtig land om deze technologiën te ontwikkelen, dat zal best.
    Maar ik kan me niet echt voorstellen dat ons meestal zwaar belaste wegennet de ideale proeftuin is om ook deze autonomobielen uit te testen.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      20 oktober 2014 om 13:53

      @n54coupe: Of juist wel… Autonoom rijden op een lege / erg rustige weg iets niet zo heel erg ingewikkeld…

      Login om te reageren
  8. jovdv zegt

    20 oktober 2014 om 11:43

    Fijn als er een fout optreed in de software –> even een opholgeslagen vrachtwagen

    Login om te reageren
    • JagID3Merc zegt

      20 oktober 2014 om 13:21

      @jovdv: lijkt me dat er bij een test altijd nog een persoon in het voertuig aanwezig is.

      Login om te reageren
  9. JagID3Merc zegt

    20 oktober 2014 om 13:22

    Misschien dat er nog ergens een mooie deal kan worden gesloten met bijvoorbeeld Volvo die bij mijn weten al aan het testen was met auto’s en vrachtwagens of Mercedes-Benz die de S-Klasse zelf kan laten rijden en dit waarschijnlijk ook zonder problemen kan toepassen op de Actros.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North