Seat Alhambra is in het nieuw gestoken

Auteur: , 36 Reacties

Na de vernieuwde VW Sharan kon zijn Spaanse MPV-broertje natuurlijk niet uitblijven. Hola, nuevo Seat Alhambra!

Het recept is eenvoudig: men neme de Sharan, en plakke hier een Seat-snuit plus badge op. Even een paar minuutjes laten garen en presto: uw nieuwe MPV emoción is af, en tot 15 procent zuiniger dan zijn voorganger uit 2010 bovendien.

Alle motoren van de naar het mooie stukje Spaanse historie in Granada vernoemde model voldoen nu aan de Euro 6-emissienorm. De 2.0 TDI’s worden beschikbaar in 110 kW/150 pk en 135 kW/184 pk (koppel: 380 Nm). De twee TSI-benzinemotoren zijn goed voor 110 kW/150 pk en 162 kW/220 pk (350 Nm) voor het topmodel. Elke Alhambra krijgt een DSG met vrijloopfunctie (gas loslaten = uitrollen in neutraalstand).

Standaard krijgt de koper o.a. een multi-collision remsysteem, dat bij een ongeval automatisch de remmen activeert om een tweede aanrijding te voorkomen. Op de optielijst zien we o.a. dode-hoek detectie en DCC adaptieve chassiscontrole (‘voor maximaal comfort en een vleugje sportiviteit‘). Een Nürburgringtijd van de nieuwe Alhambra is nog niet bekend.

De nieuwe Alhambra wordt leverbaar wordt als Reference, Style en Style Connect, en landt deze zomer bij de SEAT-dealer. Bueno, ¿no?



36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
En men zegt dat VW saai is….
@bennieokkels: Voor de goede orde, maar ik ga er toch vanuit dat je dat zelf ook doorhebt… DIT IS VW
@bartteeuwen: joh? Je meent het. ;-) deze Alhambra is nog saaier dan de Sharan.
@bennieokkels: Dit is een prachtig apparaat!
Mooie speelse lijnen gecombineerd met spannende motoren, flitsend interieur , en talloze innovaties.
Een ware trendzetter!
@volkswagena4tdi:
Speelse lijnen??? Kom op man. Alleen een Dacia Lodgy is nog saaier.
@Original_Arnoud: last van een humorloze woensdag?
@volkswagena4tdi: Speelse lijnen is een grap toch? Het zijn allemaal lelijke hokken zonder vorm, inclusief de Ford Galaxy en andere concurrenten (Hoewel die 2015 grill hem nog iets spannends geeft).
@volkswagena4tdi: Speelse lijnen, ja, voor een standaard in 2002…

Deze wagen is zo saai als het maar kan en ik heb nog steeds geen idee wat ze hebben gefacelift.
@bennieokkels: maar over 6 jaar nog wel wat waard. In tegenstelling tot de Espace die nu heel ‘hip’ is, maar waar je over 5 jaar al niet meer in gezien wil worden…
Verdomme wat n spannende jongen!
Was er zelfs geen stagiair te vinden die er nog een beetje originaliteit aan toe kon voegen ten opzichte van de Sharan? Slechte move van Seat na de strak getekende Leon.
Ik ben een en al emoción na deze beelden.

Eigenlijk zou dit stukje badge engineering beter bij een merk als Skoda passen dan Seat. Net onder de VW geplaatst en net zo recht toe als VW dan kan Seat zich richten op leuke nish modellen
Wat een hok. Doe mij maar de ford galaxy. Veel mooier. Wel moet ik zeggen dat het koppel van die diesels wel lekker is.
* volkswagen sharan
@alfaitak: *Ford Galaxy
Zo’n DSG met vrijloopfunctie lijkt mij best irritant. Elke keer op de rem in plaats van even het gas los als er iemand voor je komt op de snelweg oid. Iemand ervaring met deze optie? En ervaar je ook steeds te moeten remmen wanneer je met andere auto’s alleen je voet van het gas hoeft te halen?
@chiocat21: Dat is irritant. Vroeger, lang geleden, gereden met een DKW met vrijloop; SAAB had er trouwens ook een. Doet wonderen voor je verbruik maar werkt alleen in rustig verkeer met weinig auto’s op de weg en veel vrij uitzicht. Alleen dan kun je ver genoeg vooruit kijken om iets aan het vrije rollen te hebben. Misschien went het, maar het was altijd schrikken als de auto bij gas loslaten gewoon doorreed. Mijn vader vond dat prettig, ik niet. En ik vermoed dat wat je bespaart op benzine verloren gaat aan nieuwe remblokjes.
@oxymoron: klopt, rollen kan je slechts bij kalm verkeer. Doe ik ook met m’n truck. Ik wil uit schaamte me niet laten uitrollen bij een afrit om achterliggend verkeer niet te hinderen.
Verder stoor je volgens mij hard elke achterligger als je telkens je remlichten op gaat voor het minste. Het rimpeleffect niet onderschatten. En zoals je zegt, die extra centiemen je kan sparen geef je uit aan remblokken.

Gebruik je die vrijloop, kan het toch wel een duit schelen, echt, alhoewel de motor in stationair, miniem, bij het rollen zal verbruiken.

Ik zie eigenlijk veel uit de vrachtwagensector komen.
Bluetec van Mercedes is gewoon een diesel met adblue, bestaat al jaren bij ons die troep. Euro5. Dit vrijloopsysteem toch ook al even.

Hoe dan ook, en ik kan het niet geloven ik het zeg, hiervoor moet/mag een knop op het dash, het mort uitschakelbaar zijn. Een compromis, enkel vrijloop in de ECO-stand, bij SPORT moet echt wel op de motor geremd kunnen worden en comfort …. wel je vader vind dit leuk, jij minder, ik eigenlijk ook niet, constant m’n achterligger irriteren met m’n remlichten, nee, dan enkel in ECO-stand
@oxymoron: @oxymoron: precies wat ik dacht dus. Constant remmen. Bedankt voor de opheldering. Ik zelf heb dat al bij een auto Met automaat, die remmen vaak minder af op de motor dan een handbak Voor mijn gevoel. (oF Misschien ligt het aan diesel/benzine)
What’s new?
Hahaha, maar not funny: “Een Nürburgringtijd van de nieuwe Alhambra is nog niet bekend.”

Waarschijnlijk lichten ze mij van de week van m’n bed, om die strakke tijd op de Nordschleife te gaan neerzetten. “Soccermom-bumper-sticker”-represent!
Ik begrijp niet waarom Seat de Alhambra voert. Ik vind het meer een model voor de Skoda dealer, met hun value for money gezinswagens.

Seat was veel meer gebaat bij een midi Crossover als de Yeti. Of die concept die toch echt moet gaan komen.

Sowieso is Seat altijd een beetje het buitenbeentje van de VW groep geweest. De Mii is gewoon een Up!, maar dan iets saaier (terwijl Seat de Spaanse Alfa moest worden), de Ibiza en Leon zijn best aardig, maar de Exeo was een flop (wel de moeite om zo’n Spaanse A4 gebruikt op de kop te tikken), de laatste Toledo was een ramp en de Altea was een goed aanbod maar krijgt gek genoeg nog geen opvolger.



@gtwillem: op elk vlak akkoord. Nu in Spanje valt het me op hoeveel Seat’s er ginder rondrijden. Trots zijn ze er zeker op en ergens … de ontwikkelingskosten voor deze zal bijna verwaarloosbaar zijn. Zoals je zegt, deze Spaanse alfa mocht imo spannender….iets frisser jonger whatever….iets van “hey een Seat!”, en de Up! is idd de meest “funky” vd 3 broertjes, raar.
@gtwillem: Seat bestaat nog omdat het zo goed verkoopt in Spanje. Als ze het merk stilleggen en gewoon iedereen VW en Skoda aanbieden, zijn ze de helft van die klanten kwijt.
Hoeveel goedkoper als de VW is deze?
@dutchdriftking:
Dat is de enige zinnige reactie, vor een Nederlander dan . Als de Seat alleen in neus verschilt van de VW maar voor de rest gelijk is, is inderdaad het enige waar je naar kijkt de prijs.
@oxymoron: Precies! Een Leon of een Ibiza is wel gebaseerd op VW, maar wel net even anders. Zeker de eerste generatie Leon vond ik ook altijd een stuk mooier als de Golf.
@dutchdriftking:
De diesels zijn bij Seat wat goedkoper volgens mij. En Seat heeft uitermate slome 115pk diesel voor weinig. Heeft Volkswagen dacht ik niet.
@Rob:
Oke, die 115pk diesel was blijkbaar van voor de facelift. Die bieden ze nu blijkbaar niet meer aan..?
Spann0nd!
Nouja, nee niet echt. Wel heel handig als je 30 kinderen en heel veel kratjes bier tegelijkertijd moet vervoeren.
Ik heb deze Sharan een tijdje terug al in het echt gespot.

Jammer dat ik toen geen foto’s genomen heb, maar ja, toentertijd had je nog geen fotocamera op de telefoon.
Ik ben in tijden niet meer zo opgewonden geweest voor de lancering van een nieuwe Seat….
@eelco74:
U komt van Urk…?
Wat een deprimerende auto is dit zeg
@jrk68 nee, maar zelfs op Urk begrijpen ze sarcasme….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).