
De markt voor klassieke people movers krimpt flink onder druk van SUV’s en Crossovers, maar dat belet Volkswagen niet met een update van de Sharan te komen. Dit issem.
Zoals je kunt zien zijn de lijnen van de in 2010 geïntroduceerde slapert aangescherpt in overeenstemming met Volkswagens familiegezicht, maar het grootste nieuws zit volgens VW in de technologie. De Sharan heeft namelijk nieuwe motoren en een keur aan nieuwe rijassistentie- en infotainmentsystemen.
Nieuwe motoren en 6-traps DSG-automaat
De voorwielaangedreven Sharan dieselt met 150 of 184 pk, benzinerijders gaan voor de 150 pk TSI, en ook sportieve vaders komen aan hun trekken met een 220 pk sterke 2.0 TSI (of deze auto ook wordt geleverd in combinatie met een Nurburgringsticker achterop is niet bekend). Alle torretjes zijn Euro 6-compliant en kunnen worden gekoppeld aan een 6-traps DSG-automaat.
Daarnaast is de nieuwe Sharan optioneel compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, doch onder voorbehoud van beschikbaarheid voor Nederland, zo meldt VW voorzichtig. Dankzij de handige schuifdeur kan de papa die eigenhandig een compleet kinderelftal bij elkaar heeft geproduceerd zijn kroost vlot inladen en naar de training vervoeren. Hop!
Vanaf juli 2015 kan je de nieuwe Sharan bekijken bij de dealer in Ochten, Kesteren, en omstreken.













Mijn hemel wat is ie saai zeg, alweer…..
@henkhupelschoten: Mijn hemel. Hij is inderdaad saai.
Maar, wat verwacht je van een Sharan?
@exotic: Tja da’s waar
@henkhupelschoten: en hopeloos verouderd met zichtbare schuifrails.. iets met 1991 en Azië?
Het blijft zeker handig voor smalle parkeerplekken
Kesteren.. oi.. daar kijkt de dealer je weg als je niet uit ’t dorp komt.
@postzegel: dan moet je naar Wageningen, Veenendaal of Tiel ;)
Helemaal goed, nu nog wachten op het actiemodel dat om onduidelijke redenen 1.500 goedkoper (Alhambra Edition, ofzo).
OT: ben benieuwd wie dit nog koopt eigenlijk. Ik heb altijd wel een zwak voor (met name amerikaanse) MPV’s gehad (beste auto om met een groep vrienden te gaan stappen).
Zo! Dat is een grote golf!
@Jansen:
Nope, een Touran met schuifdeuren..
Alle Politie Tourans uit dienst nemen en een schuifdeur daarin monteren. Klaar
Wanneer kunnen we trouwens de nieuwe Touran verwachten? Meende dat die ook gepland stond voor begin dit jaar…?
@atteh:
Wil je mij echt wijsmaken dat je daarop zit te wachten..?
Stickers met de namen van je kinderen op de kofferbak, en dan lachend met 110 over de snelweg kakken…. Mooi man
Sorry, maar dan zou ik toch voor de 2serie Active Touer gaan. Al zou ik in de eerste plaats nooit meer dan 1,5 kind produceren.
@SCscreamGT2: het is niet eens de zelfde segment, 2serie AT is zoveel kleiner dan dit
Waarom zijn volkswagen ’s interieurs altijd hetzelfde? Zoals alle andere duitse merken
@richman: omdat het toch wel verkocht wordt
Omdat het voorstel elk afzonderlijk VW-model dat van de band rolt een uniek interieur te geven in de directieraad van VW sneuvelde. Weliswaar met een minimale meederheid (7 stemmen tegen en 6 voor), maar het redde het net niet.
@sir_smokalot: true story
Is wel een grappige auto.. Alleen die schuifdeur gaat dus automatisch open/dicht. dus is heel anders dan bij bijvoorbeeld een caddy ook de achterklep gaat ook zelf dicht was wel wennen
Tja, als ze hem niet veranderen dan zal hij niet mooier worden ook.
Logisch dat ie er saai uitziet, want door z’n vorm is ie uiterst praktisch. En het rijdt ook best ok kan ik zeggen. Alleen de markt voor zulke grote MPVs is gewoon dood. Renault komt niet voor niets met een totaal andere Espace.
@stfu: Praktisch hoeft niet saai te zijn. C# Picasso…
Kijk eens aan,schuifdeuren, dan kunnen de boeven voortaan makkelijker instappen!
@dutchdriftking: Dat had de Sharan al heur.
@stfu: Je hebt gelijk, ik ben in de war met de Touran.
@dutchdriftking: Hoe is het mogelijk?
Ik blijf het vreemd vinden dat Volkswagen met losse LED’s blijft werken. Komt nu toch wel wat gedateerd en halfords over.
@knipperlichtje: volkswagen liep naar de magazijn om van die goeie nieuwe ledjes te gaan halen maar toen bleek dat Audi alles al had op gemaakt. Dus ze moesten wel van die losse ledjes gebruiken..
Deze Sharan ziet er minder nieuw uit dan een Audi met een ‘facelift’
als je die 184pk versie chipt haal je er bijna 230pk uit! Zo is het bij de GTD alleszins
@Jantje_555: Nobody cares. Zelfs met 230pk is dit busje net zo sexy als een klysma.
Ik zag hem vorige week hier in Nederland met een Duitse kenteken rond rijden, maar wist niet welke model het was.
Apple of Android navigatie, volgens mij Is dit het begin van het einde.
@mrrallycross: Tja
Als je die van Apple kiest wel, dan weet je nooit waar je terecht komt..
@tupperware: werkt bij mij prima. Nog nooit problemen mee gehad.
@mrrallycross: hoezo, dat is toch juist fantastisch! Er zijn automerken die voor 1 platform willen gaan.
Hier in de omgeving rijdt zo’n Routan, Amerikaanse MPV van Volkswagen. Toch hebben ze wat, ik vind ze op de een of andere manier wel statig, ze zien er tenslotte een stuk duurder uit dan een Dacia Lodgy (scheve vergelijking, ik weet).
Maar of ik ‘m zou kopen, nee. Misschien dat dat het probleem is.
@granlusso:
Je weet dat die Routan een Chrysler Voyager is.?
Als Lancia misschien statig maar als VW..
@tupperware: Ja weet ik. Ik kijk dan even niet naar de badge, een Phaeton vind ik bijv. indrukwekkend, ook al is het een Volkswagen.
Maar goed, het blijft raar om een MPV statig te vinden, maar ik kon het even niet anders omschrijven :)
Ik weet dat het klinkt als een gigantisch cliché, maar wat is dit ding saai zeg! Saai kan best goed zijn, als de auto maar mooi is. Alleen is deze dat ook niet. Ik vraag me sterk af wie voor deze auto de Opel Zafira Tourer laat staan. Die vind ik zowel van binnen als van buiten veel mooier. Daarnaast heb je ook nog de optie om lekker uniek te gaan met de Citroën C4 Grand Picasso. Dus waarom zou je dit ding kopen?
@ej20g: Omdat dit ding veel groter is… dit ding valt meer in de klasse Renault Espace, Ford Galaxy. Denk dat dat het ‘voordeel’ is van de Sharan. Hij lijkt relatief compact t.o.v. die twee. Ding lijkt bv als twee druppels op een VW Touran, maar dan serieus veel groter. Dit is zowiezo een klasse waarbij je moeilijk het woord ‘mooi’ kunt gebruiken. Dit ding heeft ongeveer dezelfde afmeting als bv een BMW X5, maar dan praktisch….
Het is mijn type wagen niet en heb er dan ook niets mee Vind over het algemeen de busjes achtigen niet heel fraai. Maar mocht je in de markt voor een ruime wagen zijn, dan lijkt mij dit toch een prima alternatief.