In de line-up van Seat vonden we nog geen ruige 4×4, maar daar kan best wel eens verandering in komen. In Genève presenteert Seat de Altea Freetrack, allereerst nog als prototype, maar binnenkort kunnen we hem op en naast de weg bewonderen.
Seat’s eerste 4×4 zou best wel eens zijn mannetje kunnen staan naast de gebaande wegen. De Altea Freetrack staat namelijk erg hoog op de pootjes, zo’n 185 mm hoger dan de Altea XL. Power zul je ook niet snel te kort komen, want het prototype wordt aangedreven door de 240 pk sterke 2.0 TFSI die we kennen uit de Leon Cupra. Deze kracht wordt over vier wielen verdeeld met behulp van een Haldex-systeem, inderdaad hetzelfde concept wat zustermerk Skoda ook gebruikt.
Nog het persbericht:
Zojuist is SEAT er opnieuw in geslaagd de bezoekers op haar stand in Genève te verrassen met een concept car die blijk geeft van het ontwerp van een toekomstig productiemodel: de Altea Freetrack Prototype. De concept car van SEAT die tijdens de Zwitserse autoshow werd onthuld is veel meer dan een ontwerpexercitie van het Technisch Centrum in Martorell. Hij vormt een voorbode van de styling en technische innovaties van de Altea Freetrack die binnenkort zijn debuut maakt op en naast onze wegen.
De Altea Freetrack Prototype heeft een welhaast agressieve uitstraling die volledig past bij zijn avontuurlijke karakter, evenals de sportieve en dynamische lijnen die het karakter van het Spaanse merk onderstrepen. Ieder detail van zijn interieur straalt luxe uit. Dankzij zowel het design als de gebruikte materialen is de Freetrack Prototype klaar om zijn inzittenden een eersteklas reis te bezorgen.
De Freetrack Prototype is 185 mm hoger dan de Altea XL Stationwagon en noteert uitstekende cijfers voor zijn op- en naloophoek en de hoek tussen de voor- en achterwielen en het midden van de bodemplaat. Deze eigenschappen maken de Freetrack Prototype samen met zijn volwaardige vierwielaandrijvingsysteem tot een echte off-roader. Bovendien herbergt de auto een 240 pk sterke 2.0 TFSI krachtbron met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daaruit blijkt eens te meer dat de Altea Freetrack Prototype niet alleen maar sportief oogt; het is een echte sportieve 4×4.
Binnenin trekken de 2+2 indeling en de racy kuipstoelen direct de aandacht. Daarnaast bevindt zich tussen de twee achterstoelen een praktische opbergruimte.
Multi Driving Concept (MDC) blijft gehandhaafd
Dit prototype vormt het absolute hoogtepunt met betrekking tot SEAT’s Multi Driving Concept (MDC), dat vier jaar geleden voor het eerst werd geïntroduceerd in de Salsa concept car en later werd toegepast in de Salsa Emoción. Kenmerken van die twee modellen zijn nu terug te vinden in de nieuwste generatie SEAT-modellen. Met dit concept promoveert de traditionele MPV (Multi Purpose Vehicle) van overwegend familieauto naar de status van all-terrain auto met sportieve, aerodynamische lijnen en een interieurveelzijdigheid en -ruimte die niets te wensen over laten. Dit is een auto voor non-conformisten die op zoek zijn naar net dat beetje meer.Dankzij de toepassing van het Multi Driving Concept is de Freetrack Prototype een model geworden dat de bagagemogelijkheden en interieurruimte van een gezinsauto biedt, de technologie en mogelijkheden van een echte 4×4 en de spanning en prestaties van een sportieve auto.
Klaar voor alles
De styling van de Altea Freetrack Prototype is gebaseerd op die van de Altea XL Stationwagon. Echter, een scala aan modificaties is doorgevoerd om de prestaties van het nieuwe model aan te passen aan het terrein dat hij gaat tackelen.De belangrijkste aanpassing is een chassis met een bodemspeling van 310 mm, waarmee zijn op- en afloophoek en de hoek tussen de wielen en de bodem van de auto vergelijkbaar zijn met die van een echte off-roader: respectievelijk 26, 29en 23.
Ook de breedte van de auto is toegenomen, met 60 mm, voornamelijk om de imposante 255/50 all-terrain banden op de 8J x 19 wielen te kunnen herbergen.
De stoere oversized bull bars laten geen twijfel bestaan over de robuuste aard van de Altea Freetrack Prototype. Hetzelfde geldt voor de kunststof beschermdelen opzij met aluminium inzetstukken, die de carrosserie beschermen tegen beschadigingen door rotsen en andere obstakels.
Aan de voorzijde van de auto is een opvallende, exclusieve bumper gemonteerd met zeshoekige luchtinlaatgrilles, een compleet nieuw kenmerk binnen de SEAT-reeks. De bumper zelf is volledig glad zonder welvingen of hoeken, terwijl in het onderste deel twee LED mistlampen zijn geplaatst in een aluminium behuizing. Bovendien beschikt de Altea Freetrack Prototype over bi-xenon koplampen met AFS-technologie.
Aan de achterkant is het reservewiel de meest in het oog springende feature. Hij is gemonteerd in de achterklep en is afgewerkt met een kunststof afdekking met daarop de naam SEAT en een origineel “4×4” logo geprint. De bagageruimte van de Freetrack wordt bereikbaar door de aluminium wielhouder te openen, waarop de naam van de auto prijkt.
Nog een aantal opvallende details aan de achterzijde van de Altea Freetrack Prototype zijn de twee driehoekige uitlaatpijpen die in de bumper geïntegreerd zijn. De achterlichten beschikken over transparant glas, waardoor de binnenkant van de units zichtbaar is. Zowel de uitlaatpijpen als de achterlichten geven de Altea Freetrack Prototype een sportief cachet.
Van opzij bekeken vallen vooral de indrukwekkende 19 inch wielen op, die bepaald geen basiskenmerk van dit type auto’s zijn. Dankzij het ontwerp met vijf dubbele spaken zijn de remschijven van de Altea Freetrack Prototype duidelijk zichtbaar. Ze zijn uitgerust met remklauwen met acht en vier zuigers. Nog een vermeldenswaardig stijlkenmerk zijn de kunststof beschermdelen op de onderste delen van de portieren. Dezelfde bescherming is ook verwerkt op de wielkasten. Deze toevoegingen geven de Altea Freetrack Prototype de onmiskenbare uitstraling van een 4×4, terwijl de aluminium koplampen voor een snufje elegantie zorgen.
Opvallende elementen zijn verder de buitenspiegels, die zijn voorzien van geïntegreerde richtingaanwijzers. Bovendien zorgen ze voor een primeur voor SEAT: ze zijn bevestigd op de portieren en niet op de A-stijlen.
De Altea Freetrack Prototype is ontworpen om kopers te laten genieten van het fantastische ‘buitengevoel’ en gebieden te betreden die buiten het bereik van de meeste auto’s liggen. Het model beschikt over een prachtig panoramisch, getint dak, om een optimaal uitzicht te bieden terwijl het tegelijkertijd ook zorgt dat er niet teveel zonlicht in de auto binnendringt en zo het interieur oververhit. Het bagagerek, dat exclusief voor dit model is, bevindt zich eveneens op het dak. De Altea Freetrack Prototype wijkt verder van andere SEAT-modellen af omdat hij geen dakantenne heeft. In plaats daarvan is de antenne geïntegreerd in de achterruit.
Het laatste kenmerk – eentje die niet te missen is – is de kleur die voor de concept car gebruikt is: een exclusieve matwitte lak die uitsluitend voor dit prototype ontwikkeld werd. De kleurstelling onderscheidt de Freetrack door hem een positieve en open uitstraling te geven en een verwantschap met de natuur. Echter, tegelijkertijd heeft hij nog steeds een aura van sportiviteit over zich dat onmiskenbaar aan deze lakkleur te danken is.
De spanning van een echt avontuur
Het is overduidelijk dat de SEAT Altea Freetrack Prototype een volwaardige all-terrain auto is. De robuustheid van de aandrijflijn en het exterieur van de auto staan echter in schril contrast tot het interieur, dat is vormgegeven om maximaal alle mogelijkheden van de auto te kunnen beleven. Geniet van de fantastische omgeving en het gevoel van avontuur zonder op het gebied van comfort ook maar de kleinste concessie te doen.De two-tone bruin en wit lederen bekleding zorgt voor een elegante en lichte uitstraling binnenin de auto, die nog verder wordt benadrukt door het eerder genoemde panoramadak. Het robuuste uiterlijke voorkomen wordt in het interieur tot uiting gebracht door de individuele kuipstoelen die zijn ontworpen om hun inzittenden een extra gevoel van veiligheid te geven dankzij hun uitstekende steun. Bovendien is er een opbergruimte tussen de achterstoelen.
Speciale aandacht ging uit naar het dashboard van de concept car, zowel op het gebied van design als qua materiaalgebruik. Het bestuurdergedeelte is afgewerkt met donkerbruin leer, terwijl de overkapping van het instrumentarium witgekleurd is. Hetzelfde patroon is gebruikt voor het exclusief vormgegeven stuurwiel, waarin naast bruin en wit leer ook aluminium is verwerkt.
De middenconsole is een echte eyecatcher. Twee schermen vatten de rijinformatie samen in het bovenste deel, met onder andere gegevens voor het off-road rijden, terwijl de informatie over de airconditioning in het onderste deel wordt weergegeven. De luchtuitstroomopeningen hebben een nieuw ontwerp gekregen, exclusief voor de Freetrack, met een originele, verticale styling voor de ventilatoren in de middenconsole en ronde vormen voor de openingen aan de zijkanten.
Ook het instrumentenpaneel is exclusief voor dit model ontworpen, met twee klokken aan de rechterkant en een multifunctioneel scherm aan de linkerzijde.
Tot slot zorgt de afwezigheid van een hoedenplank boven de bagageruimte voor een extra gevoel van ruimte binnenin de auto. De bagageruimte is bovendien voorzien van een slimme oplossing om schuivende bagage tegen te gaan. Een afdekking via een geleidende rail houdt de tassen op hun plaats.
Topklasse motor
De Altea Freetrack Prototype beschikt onder de motorkap over dezelfde krachtbron die ook in de nieuwe Leon Cupra ligt: de 240 pk sterke 2.0 TFSI, die uitstekend geschikt is voor welk reisdoel dan ook, over geasfalteerde wegen of modderige paden. Het vermogen van de 2.0 TFSI wordt naar de vier wielen gedirigeerd via een Haldex-configuratie met een hydromechanische verbinding en elektronische aansturing, om er voor te zorgen dat de aandrijfkracht permanent op progressieve en precieze wijze wordt verdeeld.Al met al vertegenwoordigt de Altea Freetrack Prototype de definitieve oplossing voor eenieder die het ruigste en meest uitdagende off-road terrein met het hele gezin wil ontdekken, maar die tegelijkertijd ook op zoek is naar een high-performance auto die de mogelijkheid biedt om optimaal te genieten van prestaties op de gebaande wegen.
oly zegt
your focking kiding right lijkt net gewoon een altea
R zegt
tenminste dit keer geen nep 4X4 van het VAG concern. Gewoon echte vierwielaandrijving met een dikke moter, lekker hoor!
Fej zegt
Ik zie het nut van dit soort wagens niet in!
raul8711 zegt
Leuke auto, idd een echte 4×4 ipv een crosspolo ofzo.
Zijn de foto’s van op de beurs zelf gemaakt overigens??
Ze zijn namelijk wat onderbelicht. Veel plezier daar nog!
Florijn zegt
het nut hiervan bestaat ook niet haha maar toch geef ik deze auto met deze motor of een iets zwakkere motor een goede kans, want het ziet er goed uit en seat betreedt dan eidenlijk eens de 4×4 markt waar waarschijnlijk veel nieuwe klantjes zitten te wachten
JLJ zegt
Eindelijk een Seat met 4×4. Alleen jammer dat ze de (treurige) lampen van de Altea XL overgenomen hebben. Die van de gewone Altea passen veel beter.
JLJ zegt
Oh, ik lees net dat ie op basis van de XL is.
Robbet zegt
BAH!.. koop ik nog liever een fiat panda 4×4…
Johan zegt
Sorry, maar dit ziet er echt NIET uit
arjan zegt
nee.. absoluut niet mijn ding..
ikbenivo zegt
bijzonder lelijk, zeker die achterkant. Doe mij maar de gewone Altea dan. Ik zie het nut van dit soort auto’s ook niet in, maar blijkbaar is er wel markt voor.
[quote]
Tot slot zorgt de afwezigheid van een hoedenplank boven de bagageruimte voor een extra gevoel van ruimte binnenin de auto.
[/quote]
Excuse me? Knap dat Seat het ontbreken van een hoedenplank probeert om te buigen tot iets positiefs ;)
Jurre zegt
zei er iemand LOMP…
Jeanke zegt
@ Jurre
Zei er iemand GEDROCHT ????
Miquelli zegt
Tja net zoiets als de Scenic 4×4…. Verschrikkelijk!
Idd doe mij ook maar een Panda 4×4.
Benny1 zegt
haha erg stoer, maar ik ben benieuwd wat deze hoge mpv bij een bocht doet?
slk55 amg zegt
hoezo lelijk…? wat een gedrocht zeg. hij is nog erger dan die renault scenic 4×4 van een paar jaar terug.
Roy zegt
Een altea op te hoge poten, het staat zo raar. Ik vind zelfs de fiat multipla nog een mooiere auto en dat zegt een hoop.
GerreLekker zegt
Het nieuwe strijkijzer van Rowenta….
Citrofiel zegt
Ik deed heel erg mijn best, echt waar, maar het is me niet gelukt om mijn lachen binnen te houden… Wat een lelijk raar ding zeg. Ik hoop dat dit helemaal niet geproduceerd gaat worden. Ik hoop het heel hard.
luwek zegt
Freetrack??….eerder Freaktrack
ML Benz zegt
leuke truc jah fff die veren opschroeven en m vervolgens offroad noemen,
zo lus ik er nog wel n paar
MurcieBoy zegt
wat is dit nou?!
dat MOET toch wel de lelijkste seat zijn ooit
Stannow zegt
wat een neppe jeep, heeft niet eens iets weg van een jeep (als het daarop moet lijken) het enigste wat eraan verandert is, is het formaat van de banden… dit is een grote fout van Seat!!!
Speedlimit zegt
De scenic 4×4 was toch ook zo’n ding…zie je weinig meer op straat.
Deze zal waarschijnlijk ook niet al te best verkopen.
Mr. R zegt
…je kan als autofabrikant ook overdrijven! Dit is wel héél hoog en lomp.
mashell zegt
Goed idee van Seat, de gewone Altea is een beetje overgestyleerd. En met de Toledo en Altea XL is het op besmette auto. En wat doe je dan, je maakt er een super lompe stoere 4×4 van. Doet u mij er maar zo een.
Baron zegt
Kan me niet voorstellen dat iemand met enigzins goede smaak dit ding wil hebben.
Maarja als je ziet wat er op de Nederlandse wegen allemaal voor smakeloze zooi rondrijdt, dan kan dit er ook nog wel bij, hebben we wat te lachen onderweg…
El Toro zegt
Ik zou er dood nog niet in gevonden willen worden
BADASS zegt
Eindelijk een fris ontwerp en een fris idee beter dan de gevestigde orde op dit moment !
Produceren dat ding en snel!!!!
Brecht zegt
Sry voor mijn mening maar een seat altea Xl was al slecht, en nu dan nog de 4X4 versie ervan sry dat dit gemaakt wordt begint het al héél erg …
Beau92 zegt
Gewoon lelijk. een altea op hoge poten. ’t Ziet er toch niet uit.
sander zegt
mooie auto. ik zou hem graag willen hebben
Stefi Bosmans zegt
Heel leuk concept , en degelijk uitgerust , nu nog een dieselmotor met fix koppel erin en dan zal hij in belgie verkopen als zoete koek , maar zonder diesel geen kans zoals de mitsubishi outlander toen deze een milieu-onvriendelijke benzine had , en nu deze een diesel heeft is de verkoop met 400 % gestegen , althans in Belgie.