![Het is vrij gangbaar dat een model per generatie ietsje groeit. Een paar centimeters in de lengte, een of twee in de breedte, een iets grotere wielbasis en spoorbreedte en ga zo maar door. Er moet immers wel een reden zijn voor de consument om de upgrade naar het nieuwe model te maken. Daarnaast moeten auto’s aan telkens meer eisen voldoen op het gebied van veiligheid en emissies. Daardoor hebben de ontwikkelaars vaak net even wat meer ruimte nodig. Kortom, auto’s groeien per generatie altijd een beetje. Bij Renault was het niet anders. De Renault 5 groeide per generatie en de Clio was wederom wat groter. De Renault 4 was een betaalbaar alternatief daaronder, maar was wel erg ouderwets. De Renault 4 ging in productie in 1961 en bleef tot 1994 in de showrooms staan. Ondanks dat de auto behoorlijk vooruitstrevend was in de jaren ’60, was dat in de jaren ’70 niet meer het geval. In de jaren ’80 was het een praktische budget aanbieding met charme, maar op het gebied van prestaties, comfort en met name veiligheid was de auto simpelweg te oud aan het worden. Gelukkig werd de R4 voortijdig afgelost. Renault was al een tijdje aan het broeden op een klein model. Het idee was om wat praktische eigenschappen van de Espace toe te passen in een eer kleine auto. Dat betekende een zogenaamde ‘monospace’-carrosserie. De motorkap was schuin en was onder de zelfde hoek als de voorruit. Mede hierdoor bood de auto maximale ruimte met een zo compact mogelijke auto. Het eindresultaat heette de Renault Twingo. Twingo is een samenvoeging van drie woorden: Twist, Swing en Tango. De Twingo werd gebracht als een vrolijk autootje, mede dankzij de koplampen en de ‘lachende’ bumper. Ook de leverbare kleuren en opmerkelijke reclames droegen daaraan bij. De Renault Twingo kwam in 1993 op de markt, ook in Nederland. Dat benoemen we even specifiek, want niet alle Europese landen kregen de Twingo. De auto werd alleen aangeboden met het stuur aan de linkerkant. De Twingo had naast een opmerkelijk exterieur ook een bijzonder interieur. Zo waren de stoelleuningen dermate ver naar beneden te klappen dat je een bed kon creëren. De achterbank was verschuifbaar. Zo kon je kiezen of je meer beenruimte of bagageruimte wenste. De Renault Twingo heeft altijd een 1.2 motor gehad. Aanvankelijk een ouderwetse achtklepper. Als je meer vermogen, deuren of luxe wenste, kon je opteren voor een grotere en duurdere Clio. Wel kwam er in 1996 een Twingo ‘Matic met gerobotiseerde handbak. In 1998 werd de Twingo voor het eerst gefacelift. De neus friste enorm op, met dank aan de meegespoten bumpers, heldere koplampen en eventuele mistlampen in de bumpers. Daarnaast waren er nieuw kleuren, bekledingen en uitvoeringen. Qua uitvoeringen, er waren er nu drie. Een basis-uitvoering met niets. De Comfort had items als ventrale deurvergrendeling en elektrische ramen. De Initiale was bijzonder luxe en had items als lederen bekleding, airco en lichtmetalen wielen. De Renault Twingo wordt in 2000 weer een klein beetje strak getrokken. Er komen meer uitvoeringen en een extra motor, een 1.2 16v met 75 pk. De eerste generatie Twingo wordt in 2002 wéér voorzien van een een facelift en jawel, in 2004 nog een keer. In 2007 wordt de originele Twingo na 14 jaar dan eindelijk afgelost. De tweede generatie Twingo is 16 centimeter langer, 2 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Daarnaast heeft Renault afscheid genomen van het Monospace-ontwerp. Wederom waren het vooral 1.2 motoren in de Twingo: een achtklepper (60 pk), 1.2 zestienklepper (75 pk) en een 1.2 TCe met turbo, goed voor 100 pk. Die laatste was specifiek voor de Twingo GT, een sportieve variant van de Twingo. Dat was echter niet de meest sportieve Twingo, dat was namelijk e Twingo R.S.. Jazeker, Renault Sport ging aan de slag met de Twingo. Deze kreeg een hitsige 1.6 16v onder de kap met maar liefst 133 pk. Deze versie kon in 8,7 seconden naar de 100 km/u sprinten een topsnelheid halen van 201 km/u. Het ging echter niet zozeer om prestaties in een rechte lijn, maar juist de lol in de bochten. Daarom was er eventueel een Cup-chassis leverbaar. In 2011 verschenen er dieselversies die tijdelijk heel erg populair waren in Nederland. De twee generatie werd in 2012 gefacelift. Deze kun je niet missen, want de neus werd compleet anders: een enorm groot logo in het midden, plus twee hele grote ronde verstralers boven de koplampen. Mooi is wellicht anders, herkenbaar is ‘ie wel. De derde generatie Twingo was compleet anders. De auto werd in samenwerking met Daimler ontwikkeld, dat een partner nodig had om de volgende generatie Smarts te ontwikkelen en bouwen. De Renault Twingo heeft dan ook de layout van een Smart: een motor op de achteras en achterwielaandrijving. Qua uiterlijk was de Tingo aanzienlijk smakker dan voorheen, maar had de neus min of meer dezelfde kenmerken. Je kon lezen uit twee driecilinders: een SCe 70 of TCe 90. Later kwam daar de 110 pk sterke Twingo GT bij. Voor 2019 werd de Twingo gefacelift. De kenmerkende ronde verstralers verdwenen nu. Dankzij luchthappers in de zijkant van de voorbumper was de Twingo optisch iets breder. Wederom zijn er twee benzinemotoren: de SCe 75 en TCe 95 waren beide 5 pk sterker dan hun voorgangers. Nieuw is de Twingo Electric die in 2020 aan het Gama wordt toegevoegd.](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/renault-twingo-ze-vibes-orange-rear-side-2020-970.jpg)
“Hoe durf je onze kleine stadsrakker zo aan te vallen!” ~Renault, over hun Twingo, waarschijnlijk.
We maken even een tripje naar de wereld van de popmuziek. De link met auto’s komt eraan, echt waar. Maar we moeten het even hebben over Shakira. Je kent de Colombiaanse vast dankzij een reeks top 40-hits in de jaren ’00 en de meeste mannen waarschijnlijk omdat ze ook zeker niet onprettig op het netvlies ligt. Helaas was ze jarenlang gereserveerd voor voetballer Gerard Piqué, die sinds 2010 samen was met Shakira. Was, want de twee eindigden hun relatie vorig jaar na een affaire van de voetballer.
Shakira haalt uit naar Piqué
Wraak is vaak een fijn redmiddel, vandaar dat Shakira wraak neemt met woorden in een liedje. En die doen pijn, maar niet perse naar Piqué. Zo vergelijkt ze in de tekst de ‘inruil’ van zichzelf naar de vrouw waar Piqué nu mee is met een reeks andere producten. Onder meer ‘je ging van een Rolex naar een Casio’ en ‘je ging van een Ferrari naar een Twingo’. Vandaar dat we zeiden dat deze woorden pijn deden, want deze keiharde diss ging de marketingafdeling van Renault niet stilletjes voorbij.
Vrede voor de Twingo
Renault España zet namelijk gelijk de Twingo even in het zonnetje na deze pijnlijke tekst van de Colombiaanse zangeres. Shakira zingt over ’types zoals jij’, waardoor Renault het plaatje van de Twingo publiceert met eenzelfde tekst, alsof het een reclameposter voor de Twingo is. De ’22’ op de zijkant lijkt ook een referentie te zijn naar de tekst en ook in de hashtag ‘claramente’ (de huidige vriendin van Piqué heet Clara) lijkt Renault in te spelen op het nummer. Eigenlijk vrij van directe oordelen, vooral een manier om ons te herinneren dat de Twingo ook nog bestaat en dat Shakira daar aan bijdraagt. Slim, dat marketingteam van Renault.
Ook Casio, de gebeten hond in de horlogevergelijking, reageerde op de diss van Shakira. Gerard Piqué is namelijk in zee gegaan met Casio als sponsor en kwam in een video voor met een Casio om de pols. De één ziet een vervelende relatiebreuk, de ander (Renault en Casio) zien marketing. Het is en blijft een sport.
En Casio had op Twitter gereageerd met: “De batterijen van een Casio gaan wel langer mee dan jou relatie” :D Vond ik ook een leuke :)
Wat is er met de Twingo?!i
Ik heb liever een Casio en een Twingo dan een Rolex en een Ferrari.
Riekt een beetje naar de oud-hollandse zesjes-cultuur 🙂
Nou nee, meer gewoon de Hollandse nuchterheid. Zelfs al had ik het geld, ik zou echt nooit een Ferrari of een Rolex kopen. Waarschijnlijk ook geen Twingo, fair enough, maar wel iets normalers. En een Casio is hartstikke cool en retro, zelfs een miljonair als Casey Neistat draagt er eentje.
Koop je toch ook een oude Ferrari bij die Casio, een F40 of Testarossa? Lekker retro ipv gloednieuwe patsbak.
They say there’s no such thing as bad publicity!?