
De Nederlandse oliereus wijzigt z’n koers en nam afgelopen week het Britse gasbedrijf BG over.
Shell betaalt voor de overname van BG maar liefst 70 miljard dollar. Daarmee is dit dan ook de allergrootste overname die ooit door een Nederlands bedrijf is gedaan. Daar valt overigens nog wel één en ander op af te dingen, want niet iedereen is het erover eens dat Shell inderdaad een Nederlands bedrijf is vanwege de vestiging in Groot-Brittannië.
Wat wel zeker is, is dat Shell dankzij de overname wereldwijd de grootste aanbieder van Liquefied natural gas (LNG) wordt. LNG is aardgas dat middels koeling vloeibaar is gemaakt, zodat het handiger kan worden vervoerd. Het wordt gebruikt als schoner alternatief voor bijvoorbeeld diesel, omdat het bijvoorbeeld minder CO2 en fijnstof uitstoot.
Met de overname krijgt Shell de beschikking over 25 LNG-bunkerschepen, terwijl het oliebedrijf al 40 van dergelijke schepen had. Zodoende is zo’n 33% van alle LNG-carriers in de wereld op één of andere manier gelinkt aan Shell. Naast die schepen krijgt het bedrijf natuurlijk ook de beschikking over aanzienlijke voorraden gas en olie.
De reden achter de overname is dat Shell met z’n tijd mee moet. Benzine- en dieselmotoren zijn uit, milieuvriendelijke alternatieven zijn in. In dat licht gooide het bedrijf onlangs nog een balletje op met een groen stadsautootje, waarvoor wordt samengewerkt met wonderontwerper Gordon Murray.
Door de overname groeit de toch al stevige omzet van Shell met 20 miljard euro, om waarschijnlijk rond de 440 miljard dollar uit te komen. Het zal je dan ook niet verbazen dat diverse mededingingsautoriteiten zich nog moeten buigen over de overname, maar zowel Shell als BG verwacht geen problemen.
Laatst zag ik ergens een artikel voorbij komen dat die murrey weer een mini stadsauto aan het tekenen is voor aston Martin. Misschien dat dat er wel mee te maken heeft?
@henkhupelschoten: nee dat Is nog steeds dat wagentje waar hij toen mee bezig Was. 10 jaar geleden ofzo
@rolov: t25 heet dat ding. In samenwerking met shell zag ik net.
@rolov: Nee, die wordt samen met Yamaha ontwikkeld en die van Shell is een totaal ander en nieuw concept.
Shell zet een hele grote stap in de strategische benadering van de markt. Oftewel, Shell zet in op een radicale koerswijziging, voor de toekomst van het bedrijf. De Olie raakt op de achtergrond, qua belangrijkheid en Aardgas wordt de mainstream koersbepaler. Vooruit zien is regeren, daar is Shell altijd heel goed in geweest.
En daar zijn zij heel erg groot mee geworden.
Shell is Nederlands genoeg om als RDS door het leven te gaan.
Maar van oorsprong is het Engels-Nederlands gevormd uit de Koninklijke Nederlandse Petroleum en het Engelse Shell Transport & Trading.
Beetje oud nieuws he Vrindjes.
Steek eens 70 miljard in ‘renewable energy’ ipv iets dat per definitie eindig is. Gemiste kans.
@swordfish: Shell heeft nagenoeg alle patenten voor dergelijke duurzame dingen in handen. Wat ze doen is de fossiele brandstoffen uitmelken, alvorens ze de switch maken. Over die overname zal genoeg nagedacht zijn, no worries ;-)
“Welke bedragen hiermee gemoeid zijn?”
Lekker belangrijk!
toemaar, als benzine uit is dan moet het maar in de aanbieding!
Morgen aandelen Shell kopen of niet? Iemand die goed advies heeft?
@venividivici: ja. Niks doen. Opening afwachten, en dan meehobbelen met de trend. Einde dag sluit je je positie als je een kort ritje hebt. Shell zal dalen. Overnemende partij daalt altijd na dergelijk nieuws.
@camber24: Ja okee, maar als je niet op tijd instapt om mee te hobbelen pies je naast de pot…
@venividivici: ja, maar je bent al te laat. Nieuws is al bekend. Nu is het een speelbal (voor een dag) van de handelaren. Die zijn sneller dan jij en ik. Het enige wat je kunt doen, is meevaren op hun sentiment. Persoonlijk zou ik er vanaf blijven. Even de markt tot rust laten komen na dit nieuws, en ergens later deze week instappen (als institutionele beleggers dat ook doen, zal dat ook wat later zijn. Profiteer je mooi van dat ritje omhoog, wat het zal opleveren).
@camber24: Ja is wel beste optie inderdaad. Irritante is wel dat zulk deal nieuws pas in het weekend naar buiten komt zodat maandag de koersen bij opening beurs meteen dol worden…
@venividivici: juist daarom. Wet- en regelgeving bepaalt dat dergelijk nieuws altijd buiten beurstijden naarbuiten gebracht moet worden. Weet niet of het de eigen keuze van Shell was om het in het weekend te doen, of dat het voortvloeit uit het feit dat ze op meerdere plekken ter wereld verhandeld worden, en een moment prikken waarop er niet gehandeld wordt in hun aandeel.
Het mooie van (dit) gas is dat je er ook prima benzine en diesel van kunt maken, zelfs verbeterde (schonere) varianten erop. Kunnen wel lekker blijven doorscheuren met onze veelcilinders.
Ff iets anders. Benzine is langzaam gewoon weer naar de 1:60 gekropen. Heeft dat een reden? De euro is nog steeds beroerd namelijk. Is de olie weer duur?
@Donstil: in Oostenrijk voor 1.19 per liter de auto vol kunnen gooien twee weken geleden. Het is niet relevant om het te vermelden, maar ik was er zo blij mee dat ik het even moest melden ;-)
Er zijn nog plaatsen in Nederland waar je rond de 1,45-1,50 per liter kwijt, maar dan zul je wel naar een afgelegen Tango moeten gaan.
@gtwillem: ik heb een maand geleden (of zo) hier in Wenen zelfs voor 1,05 Euro diesel getankt :) Het is altijd weer even schrikken hoe duur tanken is in Nederland; hier in Oostenrijk is het goedkoper (betaal im moment zo tegen de 1,40-1,50 Euro voor een litertje premium diesel!)
@rocky:
Linz Hafenstrasse €1.09 BP……..
@desjonnies: echt?? Top! Maar ik ga er niet naar Linz rijden hoor ;-)
@Donstil:
Laat je niets wijsmaken, er zijn gewoon een paar partijen op de wereld die de prijs bepalen, vraag en aanbod doen dat niet, de laatste prijsverlaging kan gewoon te maken hebben met een dwarsliggende Poetin of die mafkees uit Venezuela, die buschauffeur Maduro.
Maar de prijs heeft niets te maken met vraag en aanbod en of valuta koersen, dat wordt als reden gebruikt om ons te manipuleren.
Da’s precies hetzelfde dat niemand zogenaamd weet hoeveel olie reserves er nog zijn op deze wereld in 1974 werd voorspeld dat we nu weer allemaal paard zouden rijden en dat als men in China en masse auto ging rijden er geen zuurstof genoeg meer zou zijn om nog te ademen dus………
Het was spectaculairder als ze BP hadden overgenomen.
Dus shell moet moet 2 a 3 maanden werken voordat ze het al terug verdienen. 440 : 12mnd = 36.67. 36.67 x 2 mnd= 73.32. Mits ik het goed begrijp en de tekst interperteerd!! Is die 70 miljard eigenlijk helemaal niet zoveel.
Al is het voor iemand met een gemiddeld jaarsalaris 20.000 a 25.000 euro. Absoluut een inmens bedrag die je nooit in een mensenleven zou verdienen.
@dailydriver: je haalt omzet en winst door elkaar…
Mooi om het nog even zwart op wit terug te kunnen lezen.
En BG’s nieuwe, vers aangetreden Chief Executive Officer ( volgens mij is dat hetzelfde als de hoogste baas) ene Mijnheer Helge Lund, loonslaaf sinds 9 februari jl bij BG, kan zomaar weglopen met $ 43 miljoen.
En ga me nou niet vertellen dat de man dat niet dubbel en dwars heeft verdiend sinds hij BG leidt ! Vanaf begin dit jaar.
Wat een wereld, wat een wereld, daar zijn die ABN-AMRO’ers maar sukkeltjes bij vergeleken, toch ?
@desjonnies: Precies 58 dagen bij BG Group. Blijft tot het einde van het jaar als de overname is afgerond. Snel verdiend hoor.. 8-O
@desjonnies:
Bla bla bla marktconforme vergoeding bla bla bla
Een kind kan zien dat het gemiddelde steeds omhoog gaat als mensen zelf hun salaris mogen bepalen, en dan nog steeds dat fukking schijnheilige marktconform bs riedeltje…
Shell wijzigt z’n koers? Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Shell produceert al sinds een aantal jaar meer gas dan olie en heeft die koers al jaren geleden ingezet. Deze overname is dus een heel logische, alleen de grootte ervan is bijzonder.
Nog nooit van gehoord, als het net zo goed gaat lopen als lpg…
Met bedrijven die energie leveren,maakt niet uit wat,hoef je helemaal geen medelijden te hebben .die draaien altijd winst anders maken ze hun product gewoon duurder .je kunt het toch nergens anders halen