‘Alle Formule 1-auto’s moeten een Mercedes-motor krijgen’

Auteur: , 74 Reacties

Een nieuwe week, een nieuw proefballonnetje van Formule 1-moloch Bernie Ecclestone.

Mercedes W06 Hybrid

De commerciële uitbater van de raceklasse heeft samen met Mercedes-teambaas Toto Wolff en Red Bull-bobo Christian Horn een interview gegeven aan Sport Bild, waarin Bernie weer eens tirades afstak over de huidige V6-motoren in de koningsklasse (een hangende plaat, zoals u weet). Nieuw is zijn idee om gewoonweg álle F1-auto’s te voorzien van de 1.6-liter turbogeblazen V6 uit de W06 Hybrid van Mercedes. Wel zo eerlijk, aldus de 84-jarige Brit.

Toen Bernie specifiek gevraagd werd wat hij wil, antwoordde hij:

“The old V8 engines, or the same engine for everybody. […] I would like to sign a contract where every team is supplied with a Mercedes engine.”

Die opmerking lijkt aansluiting te vinden bij Niki Lauda, voorzitter van het Mercedes-team. In Sjanghai zei hij eerder:

“If Renault and Honda go, we will give 20 Mercedes engines to everyone and what is the problem?”

Toto Wolff acht de kans dat dit gaat gebeuren echter wat kleiner in, want die ziet Ferrari niet zo gauw aan de startlijn verschijnen met Mercedes-motorisering. Sergio waarschijnlijk ook niet…

Ecclestone’s antwoord daarop was dat Ferrari dan maar een uitzondering moest zijn. Ondertussen stond Horner niet negatief tegenover het idee:

“Well, Infiniti (RB’s sponsor) already works with Mercedes.”

Van Horner hadden we ook geen ander antwoord verwacht. Red Bull is dit seizoen opnieuw onderschikt aan Mercedes en diens motoren, om over de brakke Renault-blokjes in satellietteam Torro Rosso nog maar te zwijgen. Iets waar Max Verstappen over kan meepraten, jammer genoeg.

Max in een bolide met Mercedes-motor zou ongetwijfeld voor nog meer spektakel zorgen. Dat zou geweldig zijn, maar uiteindelijk is het aan de overkoepelende FIA om te beslissen of de Formule 1 overgaat op één enkele motorenleverancier. Die hebben niet gereageerd op Bernie’s laatste hersenspinsel. Wat ze wijselijk wel vaker niet doen.



74 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
toch ergens een heel heel klein beetje gelijk
@broodjan:
Hoezo?
Waarom is zoiets nodig?

Als Renault er uitstapt kunnen teams toch zelf kiezen of ze een Mercedes of Ferrari motor nemen, en wie weet wat voor nieuwe opties er weer komen!
@dracae: nou ja ze hebben geen gelijk maar dan hebben ze allemaal wel hetzelfde materiaal dan kun je kijken wie echt de beste coureur is
@broodjan: Maar dat is toch geen F1? Of ten minste niet in lijn met de historie van de F1. Beste rijder in slechte auto gaat niet winnen.
En alleen door concurrentie kan je nog zeggen dat F1 interessant is voor ontwikkeling.
Als je alleen MB neemt wordt F1 wel goedkoper; maar het maakt het ook minder interessant.

De oplossing is niet om minder leveranciers te nemen, de oplossing is om meer veranderingen aan de nieuwe V6 toe te staan. Volgens mij was t nu dat de leveranciers maar ‘zoveel’ mogen veranderen per tijdseenheid: Engine Freeze. Zogenaamd kostendekkend; maar dat is natuurlijk onzin: de leveranciers ontwikkelen nog steeds evenveel, testen t, maar moeten langen wachten totdat ze de nieuwe ontwikkelingen mogen leveren.
@gregorius:

Ooit reed het gros van de F1 auto met een Ford Cosworth…verder had je dan Ferrari, een verdwaalde Matra en een armoedzaaier met een moegestreden Repco.
volgens mij wordt de oude man een beetje seniel
@janmetdelangeachternaam: Ja daarom is hij ook zo achterlijk rijk en machtig geworden.
@bofkont: Nog nooit een seniele tiener gezien.
@bofkont:
Dat heeft niets met seniliteit te maken, of ben je van mening dat je onmogelijk seniel kunt worden als je miljardair bent????????????????????????????????
@desjonnies: Bernie heeft ze echt wel goed op een rijtje nog, als was hij allang verdwenen van die positie.
@bofkont: net als Blatter toch?
Alsof Ferrari met een Mercedes blok zou gaan rijden…
@str8six: Even het artikel goed lezen, ferrari zou dan een uitzondering krijgen.
@bofkont: vind het wel een goed idee, worden ze straks door alle andere teams voorbij gereden en hebben ze eigenlijk geen andere keus.
@str8six: kun je niet lezen?
@str8six: excusez bovenstaande heren, overheen gelezen. Maar dan alsnog, waarom uitzondering van één team?
Zou jammer zijn. Krijg je een veredelde klasse waarin alleen de kleuren anders zijn. Juist concurrentie moet deze klasse verder brengen
@breinstein: ja geef alle leveranciers 3 jaar dezelfde regelementen en de verschillen tussen de motoren zijn nihil geworden. Probleem is dat de regels steeds veranderen en concurreren niet voor renault en honda mogelijk is
Het heeft juist wel z’n charme dat er verschillende motoren in de auto’s liggen. De een heeft de aerodynamica beter voor elkaar, de ander heeft weer een beter en sneller blok. Hierdoor onstaan er verschillen in de snelheden op de rechte stukken en bochten, dit maakt de racerij in mijn optiek zo mooi.
ze zouden het nog spannender kunnen maken en iedereen verplicht met een renault motor laten rijden….. wie haalt de finish….
Eigenlijk is het dan 2 Ferrari rijders tegenover mercedes rijders haha! Leuk man..
Wat is dit voor onzin? Iedereen dezelfde motor ok… waarom niet gelijk iedereen dezelfde auto? Dan is het helemaal eerlijk.
@bbee: Er zijn natuurlijk genoeg raceklasses waarin iedereen met dezelfde auto rijdt. Dan gaat het alleen om de kwaliteiten van de coureur.
Het zou echter de charme van de F1 wel voor een groot deel wegnemen. F1 is een sport van teams tegen elkaar, niet van individuele coureurs.
Als je alles hetzelfde maakt is er voor Mercedes ook geen enkele uitdaging meer. Winnen doen ze toch wel, dus waarom zouden ze nog proberen om een perfecte motor te ontwikkelen?
Geef mij toch maar liever de v12’jes
@mercedesbenz63: V10 klinkt lekkerder.
Iedereen een Mercedes blok maar Ferrari niet… Lekker krom van Bernie. Ik snap wat hij wilt maar iedereen staat vrij om motoren te kopen. Bij iemand. Als ze dat doen ok. Maar iedereen behalve Ferrari? Nee
@rolov: dat zegt Bernie niet volgens mij..

Bernie zegt alleen dat Ferrari het er niet mee eens gaat zijn en niet dat Ferrari het niet ‘zou mogen’.
@flightom: nee dat bedoel ik ook niet. maar het zou krom zijn als ze een team zouden hebben met andere motoren. Krijg je zoiets raars als toen met die banden in Amerika. Als er war is met de Mercedes motor start alleen Ferrari ;)
@rolov: Geeft goed weer hoe machtig ferrari toch wel is.
@bofkont: Machtig niet, wel een gevestigd merk wat iedereen kent, en ook onlosmakelijk verbonden is aan de racerij. Dat ze zich de laatste tijd als een irritante kleuter gedragen verandert daar weinig aan. Die krijgen wel wat ze willen.

Van mij persoonlijk mogen ze vandaag nog hun biezen pakken als het hun niet bevalt..
@frietjemet: juist wel, ferrari zou als enige een uitzondering krijgen.
Dat zegt genoeg.
@bofkont: tja. Ze zijn ook wel het meest tot de verbeelding sprekende team voor velen. Dus een f1 zonder Ferrari Zou onmogelijk zijn.
@rolov: inderdaad.
Graag terug naar v8! Dit huidige geluid is echt om te huilen en hoort niet in de koningsklasse. F1 zou emotie en beleving moeten zijn.. Niet voor niets bij demonstraties worden de oude v8 motoren van stal gehaald.
@kevin82: uhm, dat doen ze ook omdat ze maar een vastgesteld aantal motoren per jaar mogen gebruiken. Stomste wat je dan kan doen is er één slopen voor en demonstratie. Maar desalniettemin, meer cilinders is meer beter..
@mrB:

Heeft er niets mee te maken, anders hadden ze wel een motor uit 2014 genomen…
@kevin82: Je mag tijdens het seizoen niet meer testen buiten de aangegeven test-dagen. Tijdens een demonstraties mag je dus niet met het huidige materieel rijden; want het zou als testen gelden.
Volgens mij is de regel dat de auto ouder als 2 of 3 jaar moet zijn; voordat je er ‘vrij’ mee mag rijden. (geen idee of er iemand checkt of er stiekem een Kers system of nieuw aero pakket op zit).
Ach, dan wordt het wel erg saai hoor. Al sinds de F1 bestaat zijn er teams, chassis’ en motoren die duidelijk beter zijn dan de rest. Dergelijke klasses zijn alleen goed als opstapklasse of voor de breedtesport, niet voor een serie die een groot publiek moet amuseren.
Dan mag Mercedes eigenlijk zelf niet deelnemen want anders zijn er belangenverstrengelingen.
Zeggen dat Infiniti (Nissan) met MB werkt, maar niet vermelden dat Renault en Mercedes de hele tijd flikflooien… Tja. Ferrari met Mercedes motor, lol.
Waarom wisselen de rijders niet elke race van auto? De ene keer een Ferrari, de volgende race in Red Bull…Weet je aan het einde van het jaar wat de beste auto is en wie de beste coureur…Zo logisch…
Overigens is de F1 natuurlijk een referentieklasse, net als dat de CL dat bijvoorbeeld is bij voetbal. Toptechneuten die spijkerhard werken om elke week de beste te zijn. Dan kun je niet gaan rijden met allemaal dezelfde motor. Dan maak je deze klasse kapot.
@pomoek: Daar zijn ze toch al jaren systematisch mee bezig, blijkbaar zijn er geen grenzen aan de mogelijkheden om de passie er nog verder uit te halen..
Kan het alleen maar beter van worden kwalitatief ;)
V12, toerental en brandstof limiet opheffen en blèren maar
Hoor ik daar stiekem iets over de terugkeer van de V8? *heavy breathing*
Please let that happen, dan stopt Ferrari definitief en komen ze terug in Le Mans!

Overigens zo’n raceklasse hadden we al, A1, was ook een daverend succes.
Stofzuigers. Back to the v8 of liever de v10. Kijken of er dan meer aandacht is voor F1
Zou mij een rotzorg zijn kijk al jaren niet meer.
Einde van de formule 1 is ingezet lijkt het wel…
Wat zijn velen hier toch kort van memorie, Renault Red Bull is 4 keer wereld kampioen geweest en heeft twee keer de tweede plaats bereikt, nu ze het niet voor elkaar krijgen met die nieuwe motoren zijn het opeens sukkeltjes geworden?

Zoiets noemt men de wet van de remmende voorsprong in de grote mensen wereld, je ligt voor op iedereen, mijlen voor en opeens komt er een ander uit het niets die niemand kent maar jouw kunstje beter beheerst, bestaat al zo lang als de mensheid, je kunt het ook evolutie noemen !
Gisteren Renault, vandaag Mercedes, morgen Ferrari en overmorgen het Chinese linpang koet.
@desjonnies: het was algemeen bekend dat in die jaren de Mercedes motor ook de betere was. De Red bull had gewoon een verdomd goede aerodynamica.
@arjontje: Newey heeft genoeg legendarische auto’s ontworpen, zoals de FW14B, bracht McLaren weer terug naar het winnen van kampioenschappen en deed het daarna bij Red Bull over op een manier die we inmiddels kennen.

Bij de Williams was de motor duidelijk beter dan de concurrentie, maar het chassis en alle hulpmiddelen waren ook zo geavanceerd en de betrouwbaarheid zo hoog dat de concurrentie ook op dat vlak gewoon niet kon meekomen.

Bij McLaren waren de motoren van 97/98 nou ook niet het toppunt van betrouwbaarheid, maar het chassis was goed genoeg.

Wat me vooral opvalt is dat Newey altijd ontwerpen maakt die op het randje zitten en heel innovatief zijn, maar dat hij slecht kan omgaan met grote veranderingen in het reglement. Hij heeft altijd 1 of 2 seizoenen nodig om de boel draaiend te krijgen. Je zag het in 94 met de Williams en de Red Bull loopt nu ook voor geen meter, terwijl het zusje van Toro Rosso het met dezelfde motor en de “onervaren” coureurs al een stuk beter doet… :S
Laten we deze MB klasse A1 noemen…
@huupe: wat @nord zegt
@huupe:

Formule Taxi
Als BMW en Audi nou eens ook blokjes gaat leveren… Mercedes als Duits merk niet al te makkelijk maken hè…
Het gaat toch allemaal om die CO2 uitstoot en dat auto’s zuiniger moeten zijn dat downsizen? Ik geloof dat inmiddels wel bewezen in dat je dat ook kunt bereiken met grotere motoren. Dus wat dachten jullie van V10 hybride of zelfs V12 hybride. Volgens P1, LaFerrari of 918 concept. Lijkt mij een prima plan.
Als je nu iedereen weer V8 laat gebruiken kom je in precies hetzelfde straatje, alleen is er dan de mogelijkheid dat iemand anders dan Mercedes de beste motor heeft. Wat een pannekoek die Ecclestone.
De F1 is zo’n boeiende klasse omdat de regels telkens worden aangepast en de teams en fabrikanten daarop moeten inspelen.

Dit is juist de charme van F1. Vergeet niet dat Renault heel erg vaak de beste motor heeft gehad en grote successen heeft behaald. Mercedes heeft ook 3 jaar lang niet de beste motor gehad.

Hoe meer concurrentie, hoe beter. Zeker op het allerhoogste niveau. Geldt voor alle sporten. Als Bayern kan beschikken over Robben, Ribery, Müller, Alaba, Schweinsteiger, Lahm, Neuer. Götze en Lewandowski heb je een onverslaanbaar team. Het is fantastisch om deze jongens tegen Real Madrid te zien strijden met Bale, Benzema, Ronaldo, Kroos, Isco, Modric en Pepe. Totaal andere speelstijl (Bayern vol op de aanval met het hele spel, Real verdedigend erg sterk met levensgevaarlijke counters). Dat maakt het zo interessant. Als elk team een Robben, Ronaldo of Messi heeft is de lol ervan af.

Arrows had in 2000 een matige auto met een goede motor en fantastische coureurs (De La Rosa en Verstappen), waardoor ze op Monza en Hockenheim goed presteerden, maar op de Hungagoring het erg lastig hadden. Terwijl de Saubers niet erg snel waren, maar wel goed waren op de bochtige banen. Dat maakt het zo leuk.

Kortom, Bernie, houd je mond. Horner moet na 4 jaar dominantie zijn mond houden en Renault nog beter zijn best laten doen.

Ron Dennis was begin 2000 hoofdrolspeler in een Siemens reclame. Hij sprak maar een zin uit: “Don’t be satisfied, and start again. Even when you win, don’t be satisfied, and start again.”
@gtwillem: petje af willen! En wat valt er uberhaupt te zeiken? Heb vanochtend een prima race gezien. Voor een leek is het oersaai, maar we gaan een mooi seizoen tegemoet. Zeker met in het achterhoofd dat mclaren’s honda krachtbron op ‘80%’ van zn kunnen aan het draaien was.. Vanaf europa gaan we weer wat meer spanning zien in de kwalificatie’s en de zondagen!
Waar gaar deze discussie over?niets nieuws onder de zon, in de jaren ’70 reden er 28 Bolides waarvan buiten Matra en Ferrari iedereen een Ford Cosworth achter zijn rug had zitten, toen goed voor 8 wereldtitels.

Moet ie maar op pensioen gaan bij en samen met Daimler een Formula Mercedes oprichten, zoals Renault gedaan heeft…
Pffft, slechte ideeën die vent. Als je niet in staat bent een fatsoenlijk blok in elkaar te schroeven, dan moet je niet mee doen met de F1!
Wat een gelul hier, Mercedes heeft niet de beste motor omdat ze zo goed waren in het ontwikkelen, maar omdat een ex Mercedes man als voorbereiding op vorig seizoen (overstap naar 1.6 turbo meuk) de huidige technische regels voor de FIA in elkaar gedraaid heeft.
Gek he dat dan ineens Mercedes met 2 vingers in de neus alles wint, er loopt gewoon een direct lijntje tussen de FIA en Mercedes op dit moment. Wie mij niet geloofd moet maar even googlen.
Voor mij dus de reden om geen F1 meer te kijken, want stofzuiger troep, en een gekocht kampioenschap zonder spanning. Kan Bernie wel krokodillentranen gaan lopen janken, maar hij is hier gewoon van op de hoogte. Hoe de F1 ook word, zolang er volk naar blijft kijken verdient hij er bakken met geld mee.
Als ze nu eens alleen het aantal motoren en het brandstofverbruik beperken en de rest vrijgeven. Kan iedereen lekker zelf kijken hoeveel cylinders ze gebruiken om het beste compromis te vinden tussen efficientie en prestatie, precies wat de fabrikanten ook voor de consument zoekt. F1 is een technologie wedstrijd en dat moet het vooral blijven. De budgetten die erin omgaan zijn absurd maar dat is denk ik niet te beperken. Als je al ziet hoeveel geld er in een nieuw schaatspakje wordt gestopt dan valt het met een sport als F1 niet te beheersen.

De meeste mensen die over het geluid van de huidige motoren klagen hebben nog nooit een echt f1 wedstrijd bijgewoond waarschijnlijk. Lekker belangrijk dat er nu ander geluid uit je speakertjes thuis komt. Het diepe geluid samen met de turbofluit is op een andere manier ook gaaf, maar meer diversiteit zou wel cool zijn.
@jollykart: lijkt me een prima plan.
Enige probleem is dat we nu het ‘neppe’ idee hebben met kostenbesparing. Dit weer vrijgeven, zorgt voor een hoop extra kosten.

En wat is een kapot blok? Da’s ook een vraag.
en wat RedBull betreft….. Voorlopig rijdt het junior team met diezelfde Renault motor en een rookie aan het stuur op een prima plek rond. Jammer dat de motor dan ploft twee rondjes voor het eind. Natuurlijk heeft die Renault motor minder vermogen dan de Mercedes of de Fiat maar als RedBull zijn zaakjes zelf goed voor elkaar zou hebben dan moeten ze gewoon voor STR kunnen rijden.

Overigens eindelijk weer eens ploffende motoren is ook wel mooi. Dikke rookpluimen… Geeft ook gewoon een extra stukje spanning
Leuk… wereldkampioenschap taxirijden…
Als je het spannender wil maken, en F1 weer de elite status wilt teruggeven, waar een soort magie omheen hangt, moet je maar 1 enkele regel opleggen tav de wagens. De maten van de 3D box waar deze in moet passen. That’s it. Innovatie EN droomwagens verzekerd.
Blijf het jammer vinden … Nu dit proefballonnetje weer straks weer een ander proefballonnetje wat uiteindelijk toch weer naar een aanpassing zal leiden ,waar je als kijker/ fan niet op zit te wachten want naar mijn idee is de f1 al stuk gemaakt met die zogenaamde verbeteringen en veranderingen de F1 waar ik eind jaren negentig het hele weekend voor tv voor zat is gewoon vermoord door geldzucht/ graaizucht en nu is F1 een schim van wat het was met bijna faillieten teams en regels die niet passen bij de beste van de beste
Formule 1 is doorontwikkelen van auto’s.Als Mercedes dat alleen nog kan blijven alle andere automerken steken waar ze nu zijn.
Engine freeze voor de top 3 van de stand voor het constructeurs kampioenschap. De rest mag upgraden. Probleem opgelost.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).