Sjoemelt BMW met de verkoopcijfers?

Auteur: , 32 Reacties

Er is een onderzoek gedaan bij het Duitse concern.

BMW

Er wordt onderzoek gedaan naar de manier waarop verkoopcijfers tot stand komen bij BMW. Mogelijk is er bij de autofabrikant sprake van ‘Sales punching’ waarbij verkoopaantallen worden opgepoetst. Dit zorgt ervoor dat verkoopcijfers geen eerlijke weerspiegeling zijn van de werkelijke resultaten. Marketingkreten als ‘Best verkochte merk’ kunnen dan natuurlijk wel eerder worden geroepen.

Een woordvoerder van het het automerk uit München bevestigd aan The Wall Street Journal dat er een onderzoek wordt gedaan naar de verkoopcijfers. Zowel BMW als waakhond SEC willen hier verder niet inhoudelijk op in gaan. Mogelijk is er sprake van een praktijk die in de VS ‘Sales punching’ wordt genoemd. Fabrikanten laten dealerbedrijven auto’s registreren als verkocht terwijl deze nog in de showroom te koop staan. Dealers krijgen flinke bonussen als zij nieuwe auto’s registreren. Vaak worden auto’s uit eigen inventaris ingezet als leen-of demovoertuig. Om de verkoopaantallen op te krikken worden nieuwe auto’s ook wel eens geregistreerd en met een paar kilometers als gebruikt verkocht.

Het oppoetsen van verkoopcijfers geeft een vertekend beeld van de financiële gezondheid. Investeerders zijn vaak benieuwd naar de vraag naar producten. Aan de hand hiervan bepalen zij de prestaties van een autofabrikant. SEC gaat onderzoeken of er inderdaad sprake is van een vertekend beeld.

BMW is niet de eerste autofabrikant die onder de loep genomen wordt in de VS. Zo schikte Fiat Chrysler eerder al voor 40 miljoen dollar. We wachten de resultaten en een eventuele schikking rustig af.



32 reacties

Pffff nu dit weer…
Lekker exclusief zo’n premium badge, tot dat blijkt dat ze er dus idioot veel verkopen…. Maar blijkbaar is ook dat premium, dus poetsen we die cijfers nog even extra op.
@dutchdriftking: vele merken doen dit. Daarom kan je in Duitsland ‘demo’ auto kopen mercedes audi of bmw met km arbitrage tussen 500na 700 km teller. Gelijk 30 procent goedkoper catalogus prijs
Ik krijg ook gelijk t gevoel dat SEC verlegen zit om een ‘kerstbonus’, want 40 miljoen is natuurlijk wisselgeld voor een conglomeraat als BMW of genoemde FCA. Weet iemand wat er met dat bedrag gebeurt?
Laatst voor relatie een 5 serie met kop eraf gezocht. Wat staan er enorm veel 2019 auto’s bij de dealers met pakweg 10.000 km met een prijs die EUR 20.000 lager is dan de nieuwprijs van 67 – 77000.
Ook bij dit “premium” merk worden de dealers volgezet met demo – company auto’s.
@spideriv: tja zo heb ik in 2016 bij een NL BMW dealer een 320 GT van 12 maanden oud en 12.000 km op de teller voor 41.000 euro gekocht waarvan de nieuwprijs 61.000 euro was……
@rogers: lekker waarde vast die Duitse premium 🥴. Yep alleen als je zoals jij gedaan hebt die demo koopt.
@rogers: pff jij maakt geld vriend.
@neymar: Zelf?! Met een pers?
@neymar: Mmmm dat begrijp ik niet. Toen ik wegreed bij de BMW dealer was de spaarrekening toch echt een beetje leger… :)
Laten we eerlijk wezen… doet iedereen toch? Of zijn we allemaal lekker naïef zo voor de kerst?
Elk merk doet dit. Snap het probleem niet zo. Hell, Opel deed dit jaren om als Nr1 in de verkooplijst te staan in NL.
Waar komen al die demo’s met 10.000 km toch vandaan?
@tourannetje: BMW-personeel of zo
@tourannetje: werkte voorheen bij Mercedes-Benz.nl ook ongeveer zo. Personeel kon “tweedehands” auto’s kopen. Deze werden intern door medewerkers (als soort van lease auto) op 8000 km gereden, en dan waren er zoveel belasting trucjes dat de koffie juffrouw ook een zgan C220 cdi estate kon aanschaffen.
Kantoor personeel van BMW Duits kunnen zeer goedkoop elk jaar een nieuwe auto rijden… De auto van 1 jaar oud gaat dan de verkoop in.
Omzet, omzet, omzet. Maar een leuke betaalbare sportsedan, ho maar.
Tenzij ze verkopen verzinnen of dubbel tellen zie ik het probleem niet zo. Alles wat ze nu nog even registreren missen ze dus volgend jaar. In mijn optiek blijven de totale verkopen gelijk.
Ik wacht nog even op een deskundige reactie van Neymar.
Dat heeft Mercedes BeLux vorig jaar en dit jaar ook gedaan..
En de AH heeft de gesneden rosbief met 35% afgeprijsd. ( niet allemaal hoor!).
Duitsers. Ze blijven sjoemelen..
@pa045: FCA is ook Duits?
@dijan: Italianen. Even hard sjoemelen, maar met minder succes…
Zou me straf lijken moesten ze effectief iets strafbaars doen wetende dat onder andere FIAT al heeft mogen dokken tenzij ze er met het opsmukken van de cijfers meer te rapen valt dan de opgelegde boetes + reputatieschade.
@z3urp13t: Meestal is dat wel zo ja. Wetten en regels worden aan de laars gelapt, wetende dat voor elk miljoen extra inkomsten er maar een boete van 100k tegenover staat. Wat zou je zelf doen?

In feite zouden de boetes ferm omhoog moeten. Er zou exact moeten berekend worden hoeveel extra winst het opgeleverd heeft, dat zou allemaal in beslag moeten genomen worden, PLUS een boete er bovenop. Alleen dan zal het veranderen. Zoals het nu is blijven bedrijven maar doorgaan met kartelafspraken, prijsafspraken, belastingontduiking, koersmanipulatie, etc…
Elk Nederlands merk doet dit al jaren, als dealer nog even 10 voorraad auto’s op kenteken zetten zodat je aan de targets komt en enkele tonnen bonus kan opstrijken is al jaren gebruikelijk.
30% korting op de duurdere modellen bv 7 serie is zeer gebruikelijk!!!
Hier in Belgie en bij jullie in NL doen alle dealer bedrijven dat toch ook. En k ben ervan overtuigd dat t ook in Duitsland gebeurt, gezien de grote hoeveelheid auto’s er van enkele maanden oud te koop staan op bvb AutoScout24.
Ik heb uit betrouwbare bron, lees regeerders autoblog, dat alleen VAG sjoemelt
Doen bepaalde merken in Nederland ook…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).