• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bergers slepen nóg meer auto’s af

Auteur: britt, gepost 24 december 2019 om 08:59 – 20 Reacties

Bergers slepen nóg meer auto


Oorzaak: meer ongelukken, slecht weer en het hitteprotocol.

Bergers hebben dit jaar vaker moeten uitrukken. In de eerste elf maanden van 2018 werd er 108.000 uitgerukt en dit jaar was dat al 127.000 keer. Een opvallende stijging. Mogelijk zijn een toenemend aantal ongelukken en het hitteprotocol van Rijkswaterstaat de oorzaak. Dat meldt BNR op basis van cijfers opgevraagd bij Stichting Incident Management Nederland.

Rob de Jong, voorzitter van de Vereniging Bergings-en Mobiliteitsspecialisten, zag het percentage ongelukken vanaf oktober/november toenemen. De voorzitter wijt dit aan het slechte weer. In de regen gebeuren nou eenmaal meer ongevallen dan met droog weer. Dat betekent extra werk voor de bergers. Maar, het niet aanpassen aan het weer is niet het enige probleem.

Rijkswaterstaat heeft namelijk afgelopen jaar het hitteprotocol ingesteld. Als de temperatuur boven de 30 graden wordt moeten alle pechgevallen worden weggesleept. Stilgevallen in de groenstrook of rook onder de motorkap op de brede vluchtstrook, zelfs dan mocht je met de berger mee. Normaal worden alleen verkeersgevaarlijke pechgevallen weggesleept. Op warme dagen kregen de bergers wel 900 meldingen.

De aanrijtijd van bergers is met gemiddeld 13 minuten kort. Dit is belangrijk om files op de snelweg door een ongeval of pech te voorkomen. Een kwart van de files wordt hierdoor veroorzaakt. Om deze files nog meer te beperken maakte Rijkswaterstaat gebruik van ‘stand-by bergers’. Deze staan in de ochtend- en avondspits op strategische plaatsen. Waar veel ongelukken gebeuren staat de bergingsdienst al klaar. Hierdoor kunnen zij 25% sneller ter plaatsen zijn.

Zou de Alfa Romeo 159 van @willeme de oorzaak zijn van deze stijging in het aantal bergingsopdrachten?

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Be Seen Screen
    Is dit hét alternatief op de gevarendriehoek?

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

onderzoek, pech, schade, Verkeer, wegenwacht

Vorig bericht: « Elektrische Porsche ‘935’ met 636 pk
Volgend bericht: Sjoemelt BMW met de verkoopcijfers? »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    24 december 2019 om 09:09

    Joh…

    Regen = mensen kunnen niet rijden = ongelukken = files tot aan Rainbow Road…

    Login om te reageren
    • chriscross zegt

      24 december 2019 om 09:27

      @toyotafortuner: of mensen die heel goed kunnen rijden maar zich niet aanpassen aan de mensen die iets minder vertrouwen hebben in het verkeer

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        24 december 2019 om 09:33

        @chriscross: Dan kunnen ze eigenlijk dus niet goed rijden ;)

        Login om te reageren
        • chriscross zegt

          24 december 2019 om 09:58

          @berlinetta: als je je niet aanpast in het verkeer ben je inderdaad per definitie een slechte bestuurder

          Login om te reageren
    • stationcar zegt

      24 december 2019 om 10:20

      @toyotafortuner:
      Regen = minder zicht = mensen gaan meer afstand houden = minder wegcapaciteit = meer files. Er gebeuren vast met regen ook echt meer ongelukken, maar dit effect moet je niet uitvlakken.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        24 december 2019 om 10:24

        @stationcar: was dat afstand houden maar waar…?

        Login om te reageren
        • stationcar zegt

          24 december 2019 om 11:05

          @lithiumion:
          Eens, het kan alsnog beter, maar wees eerlijk, als de situatie onoverzichtelijk is neem je meer afstand. Nou anderen doen dat dus ook. Zeker als het regent is er een grote groep mensen die inschat dat afstand houden slim is. Uiteraard heb je dan ook pipo’s die zonodig elk gaatje wat valt op moeten vullen en hopla, het onrustige gevaarlijke verkeersbeeld is een feit.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            24 december 2019 om 13:15

            @stationcar: De meeste mensen houden alsnog niet genoeg afstand in de regen, wel ietsjes meer, maar bij lange na niet genoeg ….

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 december 2019 om 08:17

              @dawwg: doen ze ook niet bij droog meer, meestal gaat dat goed…

              Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    24 december 2019 om 09:15

    Mensen denken tegenwoordig dat ze onoverwinnelijk zijn in een auto. Veiligheidssystemen, goede remmen, pittige motoren, goede banden… En een beetje onthaasten zou ook niet verkeerd zijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 december 2019 om 10:15

      @brammetjedeb: laat onze overheid dáár nou net op anticiperen door de toegestane Vmax per 16 maart omlaag te brengen. O nee, NO2.

      Ik pas het de laatste tijd trouwens al regelmatig toe, als ik geen haast of tijdkritische afspraken heb, en het valt me niet eens tegen. Plus een véél gunstiger brandstofverbruik als bonus.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        24 december 2019 om 10:25

        @RRRobert: Jep same here, vaak vrijwel dezelfde reistijd, op de relatief korte afstanden hier in NL, maakt het weinig uit.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          24 december 2019 om 11:11

          @tenaci: op 35 km woon-werkverkeer (80% snelweg) scheelt het me ca. anderhalve minuut. En ca. 15% in het brandstofverbruik.

          Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        24 december 2019 om 11:17

        @RRRobert:
        En hier nog een.

        Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        24 december 2019 om 12:28

        @RRRobert: goed bezig. Ik kan me ook dood ergeren aan mensen die 50 of 60 rijden in woonwijken waar je 30 mag. Je bent letterlijk 15 seconden later bij de uitvalswegen, en loopt er een kind tussen twee auto’s door rem je het van zijn lang zal zijn leven niet aan.

        Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    24 december 2019 om 09:17

    Opzich wel een goede oplossing 13min aanrijd tijd ipv 1tot 3uur wachten op de ANWB

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    24 december 2019 om 10:01

    Een aanrijtijd van 13 minuten is wel serieus snel! Zitten er nog veel elektrische auto’s met een lege accu tussen?

    Login om te reageren
    • britt zegt

      24 december 2019 om 10:43

      @dutchdriftking: Nee hier was volgens Rob de Jong maar een verschil in promillages in waar te nemen.

      Login om te reageren
    • smijsie zegt

      25 december 2019 om 01:02

      @dutchdriftking: die 13 minuten is het gemiddelde van alle IM-meldingen (Incident Management), overige pech- of schadebergingen worden in de aanrijtijd niet meegerekend.

      Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    24 december 2019 om 10:11

    De Alfa van @ willeme de schuld geven…..HOE DURF JE

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North