
Heuglijk nieuws voor de fervente Skoda-rijders.
Skoda en Nederland zijn voor elkaar gemaakt. Ons nationale motto ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ hangt waarschijnlijk ingelijst bij Skoda aan de muur. Een praktische, no-nonsense auto als de Octavia is de ideale auto voor de gemiddelde Nederlander.
Een rechtgeaarde Nederlander is natuurlijk ook dol op financiële voordeeltjes. Helaas is er nog geen elektrische stationwagen van Skoda. Daar gaat echter verandering in komen. De Tsjechen hebben namelijk een interessant onthulling in petto voor de IAA later dit jaar.
Wat nemen ze namelijk mee naar München? Een concept car die de voorbode is voor de elektrische Octavia. Het was al bekend dat dit model eraan zat te komen, maar nu wordt het dus concreet. Volgens Skoda zal deze auto de tongen flink losmaken.

Dat laatste zit ‘m vooral in het design. Volgens CEO Klaus Zellmer krijgt de Octavia een vooruitstrevend design. Deze borduurt voort op de Modern Solid-designtaal – die we kennen van de Skoda Elroq – maar gaat nog een stapje verder. Als het maar niet te opvallend wordt, want dan het hele verhaaltje uit de intro niet meer op.
We gaan het allemaal meemaken in september. Dan vindt de IAA plaats in München, waar Skoda de show hoopt te stelen met de elektrische Octavia. De concept car wordt overigens een stationwagen, dus het is duidelijk welke carrosserievariant het belangrijkst is.
Via: Car Magazine





Ben benieuwd hoor. Niks mis met een goede Skoda station. Zal bekijken worden hoe ruim en hoog ie wordt, gezien de accu’s ergens heen moeten.
Kom nou eens met een deugdelijke hatchback met veel pk’s en vierwielaandrijving. Dit zie je gewoon te vaak mpv, station suv crossover Superb enz
Een elektrische station zie je juist heel weinig, meestal wordt het een SUV, omdat gewicht en hoogte voor de accu dan “geen probleem” zijn. Je zou zelfs kunnen redeneren dat een elektrische SUV beter rijdt dan een met ICE, gezien het lagere zwaartepunt.
En veel pk’s met 4wd is leuk voor een klein groepje, maar het gros wil gewoon een dergelijke stationwagon met goede range. Meestal gaan veel pk’s ten koste van range. Ach, en de meeste EV’s zijn in het dagelijkse verkeer snel zat, ook al zie je dat het direct op papier. Het snelle oppikken van trekkracht vanaf 0km/u, de afwezigheid van een loeiende motor om je te herinneren dat je aardig aan de max zit… Je gebruikt het maximale vermogen gewoon vaker, zeker omdat je niet eerst een hele tijd hoeft warm te rijden.
Stop stop. De meesten willen liever een SUV dan een stationwagen, dat zeggen de verkoopcijfers. En juist bij een EV heeft veel vermogen maar weinig invloed op het verbruik.
De schets heeft meer van een Scala dan een Octavia. Maar ben benieuwd! Kom maar door met de EV stations.