
Niet echt de woorden die je uit de mond van de CEO wilt horen.
Er kunnen hier twee zaken aan de hand zijn. 1: Ford is echt ontzettend bang voor de Chinese heerschappij van de auto-industrie. 2: Ford sorteert voor op Chinese samenwerkingen. Welk van de twee ook waar is, Ford-baas Jim Farley laat nu al voor de tweede maal horen hoe geweldig hij Chinese autofabrikanten vindt.
Eerder liet Farley weten dat hij zeer onder de indruk was van de Xiaomi SU7. Niet de Ultra, maar de gewone versie. De Ford-baas gebruikte de Chinese elektrische auto tenminste zes maanden lang als zijn daily driver. Hij vond de auto ”fantastisch” en wilde hem eigenlijk niet meer kwijt.

Farley doet het in zijn broek door China
Afgelopen weekend stak Farley nog maar eens de loftrompet af over de auto-industrie in China. Dat doet hij op het Aspen Ideas Festival. De Ford-CEO vertelt er dat hij afgelopen jaar al zes tot zeven keer in China is geweest en telkens overweldigd wordt. ”Het is het meest intimiderende dat ik ooit heb meegemaakt”, opent hij.

Volgens Farley is 70 procent van de EV’s over de hele wereld afkomstig uit China. ”Zij hebben veel betere technologie. Huawei en Xiaomi zitten in elke auto. Je stapt in en hoeft je telefoon niet te verbinden. Automatisch wordt je hele digitale leven gespiegeld in de auto”, zegt de baas van Ford.
Geen toekomst voor Ford?
Farley noemt zowel de kosten als de kwaliteit van Chinese auto’s veel beter dan wat we hier in het westen hebben. ”We hebben een wereldwijde concurrentie met China en dat gaat niet alleen om EV’s. Als we dit verliezen, dan hebben we geen Ford-toekomst”, denkt de topman.
Dat lijkt me wat voorbarig. Het merk eindigde Q2 met 612.095 verkopen op de teller, een stijging van 14,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Hier in Nederland vonden 7.850 nieuwe Fords een thuis, waarvan bijna een op de drie een Kuga was. Dat zijn meer verkopen dan Tesla in het eerste halfjaar van 2025 heeft.
Bron: Business Insider





Ligt het aan mij of is hij gewoon voor Xiaomi aan het solliciteren?
Het is niet zo moeilijk. De toekomst is emmissie vrij wegverkeer. Elektrisch is eigenlijk de enige serieuze technologische optie daarvoor. De Chinezen hebben daar vol op ingezet, de westerse fabrikanten waren terug houdend, de verbrandingsmotoren waren nog te winstgevend. Dus hebben de Chinezen technisch inmiddels een voorsprong. En lopen de westerse fabrikanten vertraging op.
Het is nog net wat erger. Er is maar één electrische Ford. De Mach-E. Eentje waar geld bij moet voor deze op je oprit staat. Ja, Ford heeft ook de Capri en de Explorer, maar dat zijn beiden Volkswagen ID modellen met een Ford sausje. En dat wordt de partner van Red Bull racing…
Heb je dat gehad dan hebben ze alle hatchbacks, sedans en stations gekapt ten faveure van een SUV in ieder mogelijk segment. De situatie op de thuismarkt is ook belabberd. Iedereen koopt zijn auto op krediet en met de dealer markups in corona tijden staat letterlijk iedere lening onder water. Als laatste zijn er technische problemen bij diverse ICE motoren.
612.095 Voertuigen in Q2 dat is alleen in de US neem ik aan?
Ford doet jaarlijks zo’n 4 miljoen auto’s dus die 612.095 lijkt mij niet te kloppen.
Ford is een beetje dom. Ze doen goed verkopende auto’s in de ban, zoals de Mondeo en de Focus. En bovendien hebben ze slechte 1.5 en 1.0 motoren geleverd, die vaak koelproblemen hebben opgeleverd (en nog steeds).
En dan dringen ze ons een lelijke Explorer op en een Kuga PHEV met een dashboard uit het jaar 2015 en een gewicht van heb ik jouw daar. Met zo’n zware bak mag ik maximaal 90 in Frankrijk, omdat icm een caravan van 1250kg TTM, ik boven de 3500kg uitkom. (moest even wat frustratie kwijt).
De nieuwe Kuga ziet er al beter uit. Maar het blijft ammer van de Focus en de Mondeo.
Niet alleen kent Ford koelproblemen, maar ook de natte distributieriem, ooit geïntroduceerd als ‘onderhoudsvrij'(!), is een molensteen om de nek van veel Ford bezitters. En dan heb ik het nog niet eens over de bouwkwaliteit van het interieur; in een drang alles zo
winstgevendgoedkoop mogelijk te maken, worden er steeds meer goedkope plastics gebruikt, waar er vroeger beduidend betere en meer duurzame materialen werden toegepast. Met als gevolg: na een x aantal jaren gaat er van alles kapot waar je daar voorheen eigenlijk nooit geen rekening mee hoefde te houden.Dat laatste beaam ik. Wij hadden op vakantie een vrij nieuwe Ford Focus STW. Keurig aangekleed, s line pakketje, reed best prima. Maar het interieur is een giga afknapper. Een frietbakjesinterieur.
Dat is de schuld niet van Ford, dat komt door al die mensen/bedrijven die een crossover of SUV kopen.
‘ je stapt in je en hoeft je telefoon niet te verbinden. Automatisch wordt je hele digitale leven gespiegeld’ nou hier ligt gelijk een antwoord op jullie vraag zorg dat alles vanzelf gaat en ik niet 3x op een knop hoeft te drukken voor dat Android auto een keer opstart.
Automatisch wordt je hele digitale leven gespiegeld in de auto en naar de Chinese overheid gekopieerd, nee dank u laat maar zitten.
Gelukkig hebben we niets te vrezen van onze vrienden in de VS die natuurlijl nooit op het idee zouden komen onze gegevens af te tappen, gebruiken, verkopen.
Wat niet wil zeggen dat ik het met je eens ben dat we niet naif moeten zijn rond privacy. En juist daarom meer moeten samenwerken om consumenten te beschermen. Laat dat nu net 1 van de speerpunten zijn van ee EU
Die man kleed zich als een cafébaas..
In topic: kwaliteit van Ford is al jaren belabberd en ze lopen ver achter.. Samenwerking met RedBull gaat waarschijnlijk ook een flop worden.. Ik snap dat hij de Chinese auto(industrie) vreest..
Farley kijkt naar de wat verdere toekomst, de hier genoemde resultaten liggen in het nabije verleden, q2.2025
Bovendien is Ford redelijk competitief, dit in tegenstelling tot veel van de Europese autofabrikanten
Extrapoleer de lijntjes van 25 jaar geleden naar nu eens door en ik denk dat hij gelijk krijgt.
Het wordt samenwerken of kopje onder