De laatste weken zijn er verschillende opmerkelijke spy-shots van de Mercedes-Benz SL verschenen. Er wordt gespeculeerd over mules, mogelijke Black Series en de SLC van H.W.A. AG. Wat is er precies aan de hand?
De levensduur van de SL-Klasse is doorgaans langer dan die van andere Mercedes modellen. Het vorige model (R129) is 12 jaar meegegaan (1989-2001) en het huidige model (R230) gaat nu zes jaar mee (2001-2007). De spyshots die momenteel over internet zwerven zorgen voor speculaties over de levensduur van deze SL-Klasse. Vooral omdat de spyshots een aanpassing in de koplampen (CLS-achtig) laten zien die verder gaat dan een reguliere facelift.
Daarnaast worden er al een aantal maanden spy-shots gepubliceerd van iets wat nog het meeste op een SL-on-steroids lijkt. Een SL Black Series lijkt in de maak.
En om de verwarring te nog groter te maken hebben Mercedes-Benz, AMG en H.W.A. AG aangekondigd om samen een supercar te maken die als opvolger van de SLR gezien kan worden. H.W.A. (de A uit AMG en Mercedes DTM renstal meester) krijgt daarmee de kans van Mercedes om de commerciële mislukking van de SLR goed te maken. Aangezien H.W.A. (slechts) €4,5 mio investeert in dit project kunnen we veillig aannemen dat voornoemde supercar gebaseerd zal zijn op een bestaand Mercedes/AMG model. Net zoals de CLK DTM AMG.
Welke van deze scenario’s is het meest waarschijnlijk? Ik denk dat het volgende aan de hand is.
De SL zit momenteel op de helft van zijn geplande levensduur, en om de verkoop een nieuwe impuls te geven komt er een uitvoerige facelift met een serieus opgefrist uiterlijk (licht aangepast plaatwerk) en interieur. De AMG V8 zal worden opgefrist met de nieuwe 6,2l 63 motor ter vervanging van de inmiddels toch wel ouderwets wordende 55 Kompressor motor. Zo zal ook dit R230 model de 12 jaar gaan volmaken.
H.W.A. is druk bezig om op basis van de SL een hard-core sportauto te maken a-la de CLK DTM AMG. Omdat de SL facelift nu behoorlijk uitontwikkeld begint te worden testen ze ook met de facelift onderdelen zoals op de foto’s uit dit artikel is te zien. Deze hard-core sportauto heeft de (tijdelijke) naam SLC gekregen, en gezien de historische lading van deze naam zal de SLC een vast dak krijgen en daarmee een coupé worden. Het bewijs voor het vaste dak is voor mij ononstotelijk als je de spyshots van de SL facelift en de steroids versie met elkaar vergelijkt.
Omdat H.W.A. zich al bezig houdt met de SL denk ik niet dat er een Black Series komt. Dat zou een beetje veel van het goede worden. Met name de CLK DTM achtige tupperware en de CLK DTM velgen op de achteras van deze spy-shots zijn kenmerkend voor de H.W.A. SLC, een Black Series zou toch wat ingetogeren zijn.
Wat gaat deze H.W.A. hard-core sportauto ons brengen?
Om te beginnen een hoop gewichtsbesparing. De stoelen in deze SLC zijn dezelfde als in de CLK DTM AMG zoals goed op foto 3 te zien is, vergeleken met de CLK DTM interieur. Alleen de stoelen al zullen voor een besparing van minimaal 100 Kg zorgen. Verder zal het ontbreken van het dakmechanisme enkele tientallen kilogrammen besparen, en het vervangen van aluminium panelen door carbon ook (oa. motorkap en dak). Ik schat dat de SLC zo’n 200 Kg lichter zal zijn dan de SL waar ie op gebaseerd is. Dat zal dan toch nog een dikke 1.600 Kg zijn (het blijft een Benz).
Motorisch is een beetje koffiedik kijken. De V12 motor uit de 65 modellen lijkt me geen reële optie. Het rijdt heerlijk, maar heeft niet echt de karakeristiek van een echte sportauto. De nieuwe 6,2l V8 met geoptimaliseerde motortuning die tussen de 525 en 550 pk levert lijkt me een logischere keuze. Helemaal omdat AMG deze motor specifiek ontwikkeld heeft voor de echt sportieve modellen. Gekoppeld aan een speciaal geprogrammeerde 7-tronic versnellingbak met AMG-Speedshift software vergelijkbaar met de SLR en de CLK DTM moet 0-100 rond de 4 seconden mogelijk zijn. Er wordt gespeculeerd over een turbo versie van deze 63 motor i.c.m. een dual clutch gerobotiseerde versnellingsbak, maar dat zie ik niet gebeuren.
Het speciaal afgestelde ABC onderstel (als ze dat erin houden) zal de auto kwa wegligging voor het gevoel nog eens 200 Kg lichter maken. Ik sluit echter niet uit dat ABC vervangen wordt door een eenvoudiger en lichter onderstel wat het sportieve karakter extra zal benadrukken.
De samenwerking tussen McLaren en Mercedes voor de SLR is altijd moeizaam verlopen. Mercedes wilde een echte Benz en McLaren wilde een echte sportauto waardoor het resultaat een te duur en te zwaar compromis is gebleken. Met de nieuwe SLR Roadster wordt geprobeerd de contractueel afgesproken 2.500 exemplaren te produceren zonder het contract open te hoeven breken. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat de SLR links en rechts ingehaald gaat worden door deze vermeende SLC van AMG en H.W.A.
De tijd zal het ons zoals gewoonlijk leren…
jordey zegt
ik had ook nog wat spyshots gevonden op het internet:
http://www.autojunk.nl/pix/view/132439
wapz zegt
Het speciaal afgestelde ABC onderstel (als ze dat erin houden) zal de auto [b]kwa[/b] wegligging voor het gevoel nog eens 200 Kg lichter maken.
Pruts0r zegt
Die spoiler is toch wel alleen voor de camo hoop ik…..
PieterA zegt
Je kon denk ik op voorhand zien dat de SLR het niet zo goed ging doen. Hij heeft een automaat met belachelijke knopjes om zogezegd te flipperen, hij is heel erg zwaar ondanks alle supertechnologie en gewichtsbesparingen, het interieur is een compleet lachertje en als je ziet dat zelfs Paris Hilton met het ding overweg kan… Tjah, de SLR is noch mossel noch vis. Ze hadden hem oorspronkelijk zoals de 772 moeten maken dan gingen er denk ik heel wat meer van verkocht zijn. Ik weet niet echt wat ik van die SLC moet vinden, mss wordt het wel een omhooggevallen SL? Zoiets lijkt me dan ook geen opvolger voor de SLR te zijn.
Domien zegt
ik kijk erg uit naar een mogelijke slc, ben benieuwd..
rider zegt
is het nou wel of geen black series? gezien de achterbumper en velgen en stoelen zeg ik van wel. ook typisch is die achterspoiler. kijk naar de clk dtm amg black series en je ziet precies dezelfde onderdelen. tot aan de inkepingen achter de voorwielen aan toe! ik zeg dit is gewoon de sl black series. het klapdak blijft al denk ik dat mercedes het dak nu uit carbon gaat maken om gewicht te besparen.
San Sebastiano zegt
@jordey: is dit niet gewoon een Viper??
Aero zegt
@ rider
Volgens mij haal je twee soorten CLK varianten door elkaar. Je hebt de CLK 63 AMG Black Series en je hebt de CLK DTM. Dit zijn twee verschillende varianten. Daarbij is de grote achterspoiler kenmerkend voor de CLK DTM variant.
Maar ik zou niet durven zeggen wat ze nu met deze SL gaan doen. Blijft een verrassing.
BreinStein zegt
wat betreft de motorisering: deze auto is gespot samen met de pagani zonda, dus misschien is de 7.2L V12 een optie?
Verder lijkt het me duidelijk dat dit een dikke bak word!
Turbopaultje zegt
Ga er maar van uit dat er een SLC variant komt, uit de poorten van HWA.
Bedrijfspand ligt om de hoek van dat van AMG…………….
Alec zegt
baal je toch wel als je een SL hebt gekocht,
ga je ervan uit dat ie 12 jaar meegaat…komt er een facelift :S
Die SCL is niet te vergelijken met een SLR,
de SLR is in zijn bloed en genen een sportauto.
Deze zal meer het idee geven van een opgevoerde coupé.
Zo is het zo vaak met de zogenaamde “sportauto’s”.
Rick dos zegt
Hmmmmmm…….klinkt niet onaannemelijk, maar ik zet er toch een grote vraagteken(s) bij. Als dit zo is en het wordt gebaseerd op de SL, wat hebben we dan een paar weken geleden in de deserts van Amerika zien rondrijden? Je weet wel dat ding met de Chrysler achterkant. (zie ook link van Jordey)
Deze mule was al eerder gefotografeerd dan de mule in Amerika. Dus mijn vraag wordt dan, als ze al een SL mule hadden, waarom dan al die moeite doen om een “omgebouwde chrysler” mule te bouwen voor testwerkzaamheden?
Al met al ben ik er nog niet zo zeker van dat dit, wat we hier zien, het product is van HWA. Toegegeven de achterste velg ziet er wel verdacht uit, maar zo is de voorvelg weer van AMG…Is het dan logisch om daar conclusies aan te verbinden? Ik denk van niet.
En hoe serieus moeten we die vleugel nemen? Is het idd misschien een onderdeel van de camo?
Hier trouwens wat duidelijker foto´s van de facelift. Hier bij zie je dat ze designelementen van de SLR c.q. Gullwing hebben overgenomen.
Het lijkt er op dat het allergaardje van Benzen wordt, CLS, SLR, SL (maar das logisch ;) )
Turbopaultje zegt
BTW: de CLK AMG DTM is ook van HWA……………….
En reken er maar op dat er nog meer van dat snelle spul voor op de straat gaat komen.
Enzo zegt
het ziet ernaar uit dat de neus black series wordt en een deel van de kofferklep en deuren ook, en het dak enzo dan weer niet.
marruk zegt
@ Alec:
Hoezo 12 jaar?
Ik denk niet dat mensen die een SL kunnen betalen,
en dan bedoel ik écht kunnen betalen,
dus naast een S-klasse bijvoorbeeld (misschien zijn
de meesten merktrouw, lijkt me niet dat je een SL en een 7 hebt?),
hun SL voor 12 jaar houden..
Na 4 jaar is een SL wel weer weg hoor, lijkt mij.
en OT:
Ik zie nu écht door de bomen het bos niet meer,
bij de CLK snap ik het nog wel, maar dit…
Ik denk trouwens wel dat het gewoon een coupé wordt,
want als je naar de onderste foto kijkt lijkt
ie voor geen cm op een normale SL.
Golfke zegt
Verhaal klopt een heel stuk, de R230 krijgt met deze 2e ingrijpende facelift een boost om nog een hele poos mee te gaan (2011).
De naam black series zal niet worden gevoerd, maar krijgt de naam SLC. Kortom, een super SL met gewichtsbesparing en meer vermogen.
H.W.A. zal een SLR opvolger gaan produceren, die designtechnisch veel krijgt van de Gullwing. De bedoeling is om hem goedkoper in de markt te zetten.
Met deze nieuwe Gullwing zal de SLR uit het gamma verdwijnen.
evo zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/15/mercedes-slc-krijgt-300-sl-jasje
Ok, dat de SL een ingrijpende facelift zou krijgen in 2008, wisten we al. Om deze facelift wat extra kracht bij te zetten, wordt er een hardcore-variant van de SL door H.W.A. ontwikkeld. Deze heeft naam mijn mening echter niet de naam SLC. De SLC wordt een aparte auto, die ietsje kleiner zal zijn dan de SL en die qua prijs tussen de SL en SLR geplaatst wordt. Zeg maar een serieuze en iets duurdere contender van de Audi R8, maar ook een auto als de AR 8C Competizione.
Ik denk dat het ‘project SLC’ meer inhoudt dan alleen een heftige versie van de SL…
C63AMG zegt
Gewoon een extraatje, beetje meer publiciteit en willen laten ”zien” dat ze wel degelijk echte sport autos kunnen maken ( kwa prestaties en wegligging ) heb het niet over het gewicht natuurlijk:)
sacha zegt
@evo: Klinkt aannemelijk wat je zegt. Alleen snap ik dan dat vaste dak niet op een SL Black Series. Ik vind de lijn heel mooi hoor, maar een SL die niet open kan is toch een foutje (zie SLK black series + verkopen).
Zephyr zegt
Hehe, leuk die autoblog.nlreclame op de deuren.
sacha zegt
@Rick Dos: Ik weet ook nog niet wat ik er van moet vinden… :-/
SimonMc zegt
@rider: de clk dtm amg is geen black series, maar wel een uit de zogenaamde “signature series”, en is momenteel ook de enigste uit die reeks.
Misschien dat deze zogenaamde SLC ook tot die signature series zal behoren?
@PieterA: ondanks zijn hoge gewicht, is het toch een zéér goede sportwagen.Het beste bewijs is dat hij in een bochtig parcour zeker zo snel is als een carrera GT! En een carrera GT is een rasechte sportwagen, die dan ook nog eens 400(!!) kg lichter is als de SLR !
Dus in mijn ogen lijdt die SLR zeker toch niet onder zijn overgewicht.
De enige vraag die ik mijzelf blijf stellen: hoe goed was de slr niet geweest zonder de automatische versnellingsbak en al die luxe?
Ik vind dat iemand die wat geld teveel heeft er eens een project van moet maken.Iemand die de SLR kaal stript en alleen het hoogst noodzakelijke laat zitten.
sacha zegt
@SimonMc: “Misschien dat deze zogenaamde SLC ook tot die signature series zal behoren?”
Scherp. Dat zou ook zomaar eens kunnen.
Over Carrera GT en SLR. Beiden zijn veel te duur voor wat je krijgt. Zeker als je ziet dat een 911 Turbo voor 1/3e van het geld even goed, zo niet beter presteert. De SLR is erg (te) duur voor wat je krijgt. Wat niet wegneemt dat ik er erg van gecharmeerd ben hoor. Maar objectief gezien klopt het niet.
En die automaat is denk ik het minste probleem. Die schakelt namelijk erg snel. Iets wat een gerobotiseerde schakelbak met koppeling maar moeilijk kan bijhouden, en natuurlijk onovertroffen op de openbare weg.
Citrofiel zegt
Kijk eens aan! Al mijn vragen zijn beantwoord (voor zover mogelijk). Top. Interessant.
Silverarrow zegt
@ SimonMc: Die SLR is er al: http://www.autogespot.com/index.php?id=573
Rick dos zegt
“Misschien dat deze zogenaamde SLC ook tot die signature series zal behoren?”
Dit zou wel eens het stukje kunnen zijn dat het verhaal logisch en kloppend maakt…..
R. zegt
waarom doen ze niet meteen een facelift?
SimonMc zegt
@Silverarow: Wow!Dat wist ik niet?300 kg minder als de gewone SLR 722??Dat is indrukwekkend.
En woog die SLR 722 al geen 100 tot 150 kg minder als de gewone SLR?
Waarom heb ik dit nieuwtje niet gezien op autoblog?
ananas zegt
waarom moet ier persé 12jaar meegaan?:s
cossy zegt
Een sl is toch geen sportwagen !?
Die is gemaakt om over de boulevard van st-tropez te bollen.
En voor de rijkeluisdametjes blij te houden….
Qua power zal het wel snor zitten maar de wegligging laat volgens mij toch
wel steken vallen wat betreft sportieve wegligging…
Vorig jaar toevallig niet de test gezien op top gear met de sl die door brabus on der handen genomen was ?
Het rubber vloog je om de oren maar een echt snelle tijd kwam er niet uit …
hupke zegt
is die autoblog stiker trucage of trucage
sacha zegt
Bewegend beeld en geluid voor de liefhebbers:
http://www.edmunds.com/insideline/do/GeneralFuture/articleId=122886