• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTO

Auteur: Dizono, gepost 11 augustus 2016 om 10:58 – 15 Reacties

Afbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTOAfbeelding Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTO

Ferrari 308 GTB
Kijk goed naar deze aërodynamische studie op basis van de 308 GTB en je ziet de 288 GTO.

In 1975 komt Ferrari met haar eerste model met V8. Ja, de 308 GT4 was eerder, maar die heette op het moment van introductie nog gewoon Dino en zou pas vanaf 1976 als Ferrari door het leven gaan. Niet alleen die V8 was opzienbarend, ook de carrosserie van glasvezel was een primeur voor Ferrari. Dat leidde tot veel commentaar van klanten en dus switchte Ferrari in de zomer van 1977 naar plaatwerk van staal. Daarmee werd de 308 GTB in eens 150 kilo zwaarder, een stuk roestgevoeliger en ook een stuk minder waardevol op de huidige tweedehandsmarkt dan de originele Vetroresina’s.

Nog voor de introductie van roestende 308 GTB’s, toont Ferrari begin 1977 op de Geneefse Autosalon deze 308 GTB ‘Milleciodi’. Dat is niet de originele naam, maar Italiaans voor duizend nagels, doelend op de vele popnagels waarmee de aërodynamische verbeteringen vastgeklonken zitten op de 308.

Ferrari Millechodi
Niet alleen het exterieur was aangepast, ook het interieur ging op de schop. Het dash is namelijk afkomstig uit de Ferrari 512BB

Hoewel je vanwege de kleur zou denken dat het om aluminium delen gaat, zijn ook deze in werkelijkheid van glasvezel. Ze zijn bedoeld om de 308 GTB een betere aërodynamica te geven, meer downforce te geven als ook bredere wielen te kunnen huisvesten. Hoewel het publiek niet erg enthousiast reageerde op het concept, zouden de voorbumper en spoiler boven de achterruit hun weg vinden naar de 308 Quattrovalvole uit 1982. De spatbordverbreders als ook de achterspoiler werden in aangepaste vorm overgenomen op de 288 GTO. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat deze conceptcar de reden is geweest waarom werd besloten de 308 als basis te gebruiken voor de ontwikkeling van de 288 GTO.

Ferrari Millechiodi

Vanwege bovenstaande foto werd lang aangenomen dat de Milleciodi -chassisnummer 23611- door Ferrari werd afgedankt en is gesloopt. Gelukkig blijkt dat niet waar, de auto verkeert in uitstekende staat en maakt onderdeel uit van de collectie van de Italiaanse verzamelaar Massimo Sordi. Andere van zijn pronkstukken zijn de 250 GT California, F333 SP, 250 GT Boano en een 400 Superamerica…

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Knalgele Ferrari 599 GTO* occasion is spotgoedkoop
  • Video - het geluid van de Ferrari 296 GTB
  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

288, 308, concept, Ferrari, gtb, gto, rood, vergeten-concept

Vorig bericht: « Porsche 911 Targa 4S Exclusive Design Edition [updated]
Volgend bericht: “Sleutels van 100 miljoen VW’s vrij easy te hacken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. henk123456 zegt

    11 augustus 2016 om 11:04

    En toen lag er al een iPhone naast de versnellingspook!

    Login om te reageren
    • jeaup zegt

      11 augustus 2016 om 11:27

      @henk123456: is dat niet gewoon een asbak met zilver randje?

      Login om te reageren
      • kars zegt

        11 augustus 2016 om 12:28

        @jeaup: Dat zegt ‘ie toch ook?

        Login om te reageren
        • 't Peugje zegt

          11 augustus 2016 om 13:31

          @kars: Opmerking van de dag wat mij betreft. :D

          Login om te reageren
          • jorden zegt

            11 augustus 2016 om 19:33

            @straatzakelijk: in de categorie domste dan.

            Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      11 augustus 2016 om 11:29

      @henk123456: volgens mij is het een asbak.

      Login om te reageren
  2. mistermention zegt

    11 augustus 2016 om 11:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. bozothenutter zegt

    11 augustus 2016 om 11:44

    is er ook iets met de ophanging gedaan?…ten opzichte van de laatste foto is de offset anders, of was dat alleen om bredere velgen te kunnen monteren?

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 augustus 2016 om 12:00

    Altijd mooi dit soort verhalen.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    11 augustus 2016 om 12:02

    Gaaf dat dit bijzondere prototype de schredder nooit van binnen heeft gezien en nog bestaat.

    Dit is ook veel bijzonderder om in je collectie te hebben dan die Ferrari Aperta van laatst, wat eigenlijk niet veel meer is dan een speeltje voor speculanten.

    Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    11 augustus 2016 om 12:17

    Erg slechte two tone..

    Login om te reageren
  7. Breinstein zegt

    11 augustus 2016 om 12:52

    Dit hele artikel ademt Dizonno, wat een heerlijke stukken over de pareltjes uit de autogeschiedenis produceert hij. Hulde!

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      11 augustus 2016 om 14:38

      @breinstein: ome Willem kan er ook wat van, maar idd erg leuk weer @dizono

      Login om te reageren
  8. sracert zegt

    11 augustus 2016 om 15:07

    Heerlijk artikel om te lezen, Top!

    Login om te reageren
  9. flik2punt0 zegt

    11 augustus 2016 om 20:51

    Heerlijk artikel met leuke platen er bij en tussen de tekst! Helemaal top!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North